Pms klaag topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Pms klaag topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 10:58

Bijna niemand in mijn omgeving weet dat ik pms heb. Ik vind het ook niet echt iets om aan de grote klok te hangen. Net een nieuwe baan, een vriend die het ... Ja, hoe leg ik dat uit?! Hij wuift het maar weg zeg maar..
Overigens is het niet gediagnostiseerd door de HA maar het is wel overduidelijk..

In de zomer heb ik er weinig last van (dan doe ik alleen maar domme dingen :+ ) maar nu in het najaar komt het weer gezellig opzetten!
Zweten, nachtzweten, slecht slapen, irriteren aan van alles en nog wat, nergens zin (alleen op mijn werk heb ik geen last van somberheid, daar ben ik lekker blij en dat maakt het weer extra lastig omdat ik me thuis dan weer zo somber voel), plotseling veranderen in een woeste feeks, zere onderbuik/borsten, pukkeltjes die natuurlijk altijd daar zitten waar iedereen het ziet :( regelmatig hoofdpijn bla die bla!
Waarschijnlijk ken je het wel!

Misschien zijn er wel meer dames die hier last van hebben en gewoon even willen zeuren?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 10:30

Het lijkt er op dat er geen andere dames zijn met pms of gewoon geen behoefte hebben aan "gezeur". Mijn laatste poging om dit topic levend te houden. Als niemand zich meld laat ik het hierbij.

Morgen ga ik naar de huisarts.. Sinds een paar maanden Komt er ook misselijkheid bij en de steeds terugkerende verkoudheid wordt ik dood moe van.. Deze twee klachten vind ik vooral erg storend.
Ik ben benieuwd wat de HA morgen zegt.

Romyv

Re: Pms klaag topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:12

Misschien moet je even uitleggen wat het is en waar jij last van hebt, dan kunnen mensen zich wat beter identificeren ermee...

Ik heb er iig geen last van gelukkig (teminste, hooguit bij andere vrouwen die er wel last van hebben ;))

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:41

Dit is een topic naar mijn hart! Hier ook last van pms, helaas is het weer zo ver.
Mijn hele kin zit onder de pukkeltjes en ik word om het kleinste dingetje erg boos/verdrietig.
Vanavond zouden mijn vriend en ik samen lekker een film gaan kijken, maar er is onverwachts iets tussendoor gekomen. Normaal gesproken zou ik zoiets hebben van, kan gebeuren, andere keer beter. Nu echter kan ik het er echt niet bijhebben. :n Mijn vriend kan er natuurlijk niets aan doen, toch ben ik heel erg kwaad op hem, wat ik helemaal niet wil zijn, maar het gebeurt gewoon. :+

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 14:03

Hier even een link https://www.mchaaglanden.nl/stimulansz/ ... l-syndroom

In mijn zoektocht naar lotgenoten kom ik er achter dat het helemaal niet bekend is onder de vrouwen. Toch zullen er heel veel rond lopen waarvan ze wel klachten hebben maar er niet voor naar de huisarts gaan omdat je "niet ziek bent". Als de vrouwen horen wat pms is zullen ze waarschijnlijk veel herkenning zien. Het blijkt gewoon erg onbekend. Tenminste, dat is wat ik op dit moment ontdek.

Wat ik zelf het meest vervelende vind is dat ik echt een mega kort lontje heb en dus ook enorm hard uit de hoek kan komen. Daarnaast ben ik om de twee weken verkouden en ben ik vaak heel moe.

Puresg, welkom! Toch "prettig" dat er een lotgenote is!
Vervelend dat jullie niet weg gaan.. Is toch altijd een leuk vooruitzicht om op stap te gaan samen.
Lastig is het.. Boos zijn terwijl je je weer schuldig voelt omdat je boos bent.
Waar heb jij vooral last van?

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:15

Ooooh hier nog 1!
Gelukkig niet meer in heel ernstige mate meer.
Maar inderdaad, op het werk, niks aan het handje. Ja ik voel me verschrikkelijk onzeker en als iemand scheef naar me kijkt denk ik dat ik wat verkeerd gedaan heb, terwijl ik daar normaal minder last van heb.
Maar de dag vliegt voorbij.
En dan savonds, op de bank, janken omdat je favoriet eruit gestemd wordt bij de herhaling (die ik dus al een keer eerder gezien had!) van Masterchef... echt pffff
Geen zin om naar buiten te gaan, en je vervolgens schuldig voelen dat je heel de avond op de bank hebt gehangen en niks nuttigs hebt gedaan en aaargh!

Gelukkig heb ik een heel lief vriendje, die ik nu nog alleen in het weekend zie, maar ik ben tegen hem inderdaad ook kortaf, terwijl ik dat normaal nooit ben. En dan word ik weer boos op mezelf dat ik lelijk tegen hem doe terwijl hij dat niet verdient.
En dan zegt hij 'Dat geeft toch niks meisje, jij kunt er niks aan doen, het zijn de rode monsters!' en dan gaat hij mijn schouders en nek masseren en thee voor me zetten en chocola halen <3

Ik ben erachter gekomen toen ik bij de psycholoog liep voor een depressie, hij zag op een gegeven moment een patroon in de weken dat ik me goed voelde (toen het ernstigste van de depressie eraf was) en de weken dat ik echt zat te janken bij hem.
Het realiseren dat het aan de hormonen ligt en ik er dus eigenlijk niks aan kan doen haalt het scherpe randje er wel af gelukkig.
Ook ik heb er in de winter meer last van dan in de zomer, maar dat ligt dan ook weer aan het feit dat ik gevoelig ben voor de zogenaamde winterdepressies.

Gelukkig heb ik fysiek geen pijn, en is het bij mij voornamelijk psychisch drama. Zolang ik maar geen koffie of cola drink in die week, want dan ga ik dood van de buikpijn.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:23

Hmm zit nou die link te lezen en heb dus meer 'klachten' dan ik zelf dacht...
Opgeblazen en gewichtstoename, lichte pijn in mijn onderrug...

Van het lijstje met psychische klachten alleen de slapeloosheid niet, ik slaap juist als een roosje.
En de angsten vallen ook wel mee, ik heb wel meer angst voor afwijzing, maar of dat nou onder angsten moet vallen...

Maar, ik ben pro ff lekker klagen hier als we er last van hebben!
Voelt toch anders dan tegen vriendlief die, ook al doet ie nog zo zijn best, het nooit zal begrijpen omdat hij het niet ervaart.
En ik wil hem er ook niet steeds mee lastigvallen.

Ik zie het trouwens niet in het lijstje staan, maar ik ben ook altijd veel sneller moe. Uurtje boodschappen doen en ik ga voor pampus op de bank, val dan vaak zelfs ook nog in slaap.
hebben jullie dat ook?
Edit: No No, ik zie dat jij die vermoeidheid dus ook hebt.
Idd 'blij' dat ik niet de enige ben, hoewel je dit niemand gunt natuurlijk

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 16:00

welkom sannanasje!
Fijn dat je vriend je zo lekker vertroeteld tijdens je PMS!
De psycholoog, hebben jullie iets bedacht om het makkelijker voor je te maken?
Oh ja.. dikke tranen bij de tv :o om de domste dingen! Zelfs als ik iets bijzonder vind _O- Een spannende winnende rit met springen bijvoorbeeld :x

Over het algemeen slaap ik wel goed, alleen moet ik s nacht wel vaak naar de wc. Nachtzweren is een stuk minder gelukkig dus daardoor slaap ik wel beter en nachtmerries heb ik ook niet veel meer.

Ik ben net bij de huisarts geweest, "helaas" was mijn eigen arts er. Praat toch wat lastiger over vrouwendingen met een man dan met een vrouw hoor.. Maar goed, ik moet twee maanden een lijst bijhouden met dingen die mij opvallen om te zien of er een patroon in zit. Ik weet het zelf natuurlijk wel al want ik heb al enige jaren klachten!
Maar goed.. voor de HA wil ik dat wel doen. Ook krijg ik een neusspray tegen allergien om te proberen of et helpt tegen de steeds terugkerende verkoudheid. Niet dat we dat verwachten dat het helpt omdat er uit een bloedonderzoek een tijd geleden niets kwam. Maar ja.. niet geschoten is altijd mis toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:05

Komt dat, zoals de website van dat ziekenhuis meldt, alleen voor bij mensen van 30+ of die kinderen hebben gekregen? Ik herken de symptomen namelijk echt enorm...

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:06

Vervelend dat jullie er ook zo'n last van hebben dames. :(:)
Ik heb vooral last van enorm zweten, een opgeblazen gevoel en buik en natuurlijk de emoties welke om de haverklap naar boven komen. Een vreselijk kort lontje en ook de waterlanders komen op de meest vreemde momenten opzetten.

Ik vind het vooral enorm vermoeiend, al die wisselende emoties e.d. vragen best veel energie.

Edit: ik ben 21 jaar en ik heb geen kinderen. Dus het lijkt me niet dat het alleen bij die groep vrouwen voorkomt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:10

Ok, dan moet ik toch ook maar eens naar de huisarts om wat meer te weten te komen. Ik kan me ook precies vinden in jouw beschrijving, PureSG.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 16:16

volgens mij zelfs eigenlijk al vanaf een jaar of 15

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:19

Google eens op progesteroncreme, oestrogeen dominantie, progesteron tekort.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:15

Had ik al gezegd dat ik ook verschrikkelijk vergeetachtig ben? :+

Op telefoon gelezen en gedacht, oh zo op de computer even reageren, dat was denk ik al een week geleden... oeps...

Dus bij deze nog even reageren. Gelukkig zit mijn 'bloedweek' zoals mijn vriend het noemt, er alweer bijna op, dus de klachten zijn ook (even) weg.

No_No schreef:
welkom sannanasje!
Fijn dat je vriend je zo lekker vertroeteld tijdens je PMS!
De psycholoog, hebben jullie iets bedacht om het makkelijker voor je te maken?
Oh ja.. dikke tranen bij de tv :o om de domste dingen! Zelfs als ik iets bijzonder vind _O- Een spannende winnende rit met springen bijvoorbeeld :x ?

We hebben niets bedacht, omdat hij zei dat er simpelweg niks aan te doen is. Het enige wat hij zei was: 'Je moet het gewoon accepteren, als jij boos op jezelf wordt omdat je depri, ziek, zwak, misselijk, moe, whatever, bent dan maak je het alleen maar moeilijker voor jezelf.'

En ik moet zeggen dat dat inderdaad ook wel zo is. Ik kan verschrikkelijk kwaad op mezelf worden dat ik de discipline niet heb om iets te doen, of na een rondje uitmesten al compleet kapot op de bank knal of omdat ik een vreetbui heb en me niet in kan houden of... you name it.
Maar als ik me dan realiseer 'oh wacht even, volgende week is bloedweek, dit zijn hormoontjes!' dan voel ik me al minder rot. En minder schuldig dat ik met een zak chips, en een pak koek en een kilo kaas op de bank tv kijk ipv mijn hele huis grote schoonmaak te geven :Y)

No_No schreef:
Over het algemeen slaap ik wel goed, alleen moet ik s nacht wel vaak naar de wc. Nachtzweren is een stuk minder gelukkig dus daardoor slaap ik wel beter en nachtmerries heb ik ook niet veel meer.

Ik ben net bij de huisarts geweest, "helaas" was mijn eigen arts er. Praat toch wat lastiger over vrouwendingen met een man dan met een vrouw hoor.. Maar goed, ik moet twee maanden een lijst bijhouden met dingen die mij opvallen om te zien of er een patroon in zit. Ik weet het zelf natuurlijk wel al want ik heb al enige jaren klachten!
Maar goed.. voor de HA wil ik dat wel doen. Ook krijg ik een neusspray tegen allergien om te proberen of et helpt tegen de steeds terugkerende verkoudheid. Niet dat we dat verwachten dat het helpt omdat er uit een bloedonderzoek een tijd geleden niets kwam. Maar ja.. niet geschoten is altijd mis toch?

Ik heb toen voor mijn migraine/psycholoog een dagboek bij moeten houden en ik dacht ook dat ik alles al wist omdat ik het al jaaaaren had. Maar toch zijn daar wel heldere inzichten uitgekomen hoor. Niet bepaalde etenswaren die het triggeren bij mij, maar wel bepaalde situaties, waarvan ik niet gedacht had dat dat kon. En toen ben ik erop gaan letten en heb ik handvatten gekregen om beter met die situaties om te gaan, en ik heb nog maar een kwart van de migraine aanvallen die ik voor die tijd had!

Dus ik hoop dat je ook wat inzichten vindt door dat dagboekje. We hebben het als vrouw al moeilijk genoeg met al die hormonen (aldus mijn psych :D ) Topvent was dat, ik voel me zoveel beter sinds ik door hem behandeld ben!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:21

Als ik dit zo lees ga ik ook maar eens googlen op pms.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 11:18

PMP Efamol innemen..er gaat een wereld voor je open :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 02:47

Hier op la palma ook een. Pijnlijke borsten die rustig een cupmaat groeien, hoofdpijn, rugpijn, verteerd door zelfmedelijden, vervolgens agressief, gevolgd door een jankbui.
Zo ongeveer verloop de week voor mijn menstruatie. Zodra die losbarst ben ik ook weer vrij vlot in mijn normale doen.
Toen ik aan de pil was had ik hier overigens geen last van. Maar nu, zonder pil...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 11:26

Gelukkig deze maand weinig last van pms!
Wel slecht slapen (dromen), al weken lang verkouden nu weer twee koortsblaren, last van mijn rug aan het eind van de nacht (ik vermoed een nier) voorafgaand enorme pijn gehad aan mijn blaas.

Hoe gaat het met jullie!
Ik vergeet steeds mijn vitamines

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:32

Ik ben sinds 3 weken gestopt met de pil die ik 15 jaar geslikt heb
Deze week verschrikkelijk depri en huilen
Last van gevoelige borsten sinds de eisprong zou moeten zijn geweest
Nou weet ik niet meer hoe het was voor de pil dus geen idee of het PMS kan zijn

Hoop dat ik snel ongesteld ben zodat ik kan zien of het dan iig weer verbeterd

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:43

Hier deze keer Eh... Ja weet eigenlijk niet.
Het leek wel mee te vallen, alleen was ik verschrikkelijk aan de dunne en had ik last van mijn buik (pijnsteken).
Heb het afgeschoven op buikgriep, omdat dat schijnt te heersen.
Daardoor zijn dan weer wel mijn vreetaanvallen achterwege gebleven :+

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:06

@duplo: je lichaam moet echt even ontpillen hoor. Daar kunnen je klachten ook vandaan komen.

Alle anderen: sterkte. Bij mij viel het de laatste keer mee. Zelfs mijn cubmaat bleef voor 1 keer binnen de perken

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 14:06

Duplo, wat vervelend.
Heb je eerder ook last gehad van pms? Voor dat je de pil gebruikte bedoel ik.

Houden jullie ook rekening met je voeding en beweging? Heeft dat enige invloed op je pms en wat doe je met je paard als je makkelijk uit je slof schiet? Ga je dan rijden/trainen, hou je het gewoon bij de basis, longeren? Ik probeer dan minder dingen van mijn paard te vragen die meer doorzettingsvermogen van hem vragen om te voorkomen dat ik niet in eens uitval naar hem toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:07

Mijn moeder en zusje hebben het. Op zulke dagen ben ik blij dat ik kan vluchten naar mijn vader :')

Zelf geen pms maar pcos.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 14:10

love_western schreef:
Mijn moeder en zusje hebben het. Op zulke dagen ben ik blij dat ik kan vluchten naar mijn vader :')

Zelf geen pms maar pcos.

:')

Wat vind jij eigenlijk het meest irritante aan de pms periode? Wel lekker dat je kan vluchten :j

**zoektpcosop**

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:59

@No-No Ik kan me niet herinneren hoe het toen was, volgens mij ben ik wel aan de pil gegaan voor stemmingswisselingen maar mijn moeder weet het ook niet zeker meer.

Vandaag voelt gelukkig al weer iets beter, vanmorgen nog even kort in tranen maar het zit me nu niet zo hoog meer als gisteren