Voordelen van veel verse groenten en fruit eten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Voordelen van veel verse groenten en fruit eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 14:49

Ik ben benieuwd naar de effecten hiervan.
En dan met name de verse groenten en fruit.
Ik eet zelf eigenlijk altijd wel 1stuk fruit per dag, en 4/5x pw groenten (diepvries of blik meestal)
Maar ik ben sinds een week bezig met veel fruit eten en verse groenten. Meer richting het paleo concept.
Ik zit nu op iets van 4 stuks verschillende fruit per dag (Meestal als een smoothie als lunch) en s'avonds echt verse (biologische) groente.

Maar zijn er bokkers die dit al een lange tijd doen? Dus niet 1 appeltje per dag ofzo, maar echt veel groenten en fruit dagelijks eten?
Zo ja, merk je verschil? Voel jij je goed etc. etc.
Laatst bijgewerkt door Naamloos1 op 10-11-14 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Voordelen van veel verse fruit en groente eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:52

Ik merk duidelijk het verschil :) Groente durven er bij mij wel eens inschieten helaas, maar als ik mijn fruit moet missen, voel ik me echt wegkwijnen. In die zin dat ik minder energie heb, mij ongezond begin te voelen,... dus het heeft absoluut veel voordeel om veel groente en fruit te eten.

Verder zou ik niet te vaak je fruit in de vorm van een smoothie eten, door het fruit te mixen verander je de structuur waardoor je eigenlijk een echte suikerbom binnenkrijgt. Fruit in zijn natuurlijke vorm is echt het beste wat er is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:54

Robin_S schreef:
Ik merk duidelijk het verschil :) Groente durven er bij mij wel eens inschieten helaas, maar als ik mijn fruit moet missen, voel ik me echt wegkwijnen. In die zin dat ik minder energie heb, mij ongezond begin te voelen,... dus het heeft absoluut veel voordeel om veel groente en fruit te eten.

Verder zou ik niet te vaak je fruit in de vorm van een smoothie eten, door het fruit te mixen verander je de structuur waardoor je eigenlijk een echte suikerbom binnenkrijgt. Fruit in zijn natuurlijke vorm is echt het beste wat er is.

Dat van die suikerbom klopt niet. Je veranderd niets aan het suikergehalte of de suikersamenstelling in je product door het te blenden. Dat gebeurd pas als je het verhit of er extra suiker aan toevoegt. Je fruit in de vorm van een smoothie eten is dus net zo goed als het in zijn natuurlijke vorm eten.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 10-11-14 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:56

Robin_S schreef:

Wil je dat eens verder uitleggen? Hier ben ik namelijk wel benieuwd naar aangezien ik dagelijks een smoothie drink (sinaasappel, banaan en grote hand spinazie). Structuur verandert toch niet dusdanig zoals bij verhitten en dergelijk? En daarnaast voeg je eigenlijk verder niks toe.

luuntje

Re: Voordelen van veel verse groenten en fruit eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:07

Via google vond ik een berichtje dat smoothies minder fruitvezels en hroentevezels bevatten omdat je ze stukmaakt/blendert.
Je krijgt met een smoothie wel vitamines binnen.

Als ik 2 dagen geen groente kan eten, voel ik mij en lusteloos.
Meer dan 2 stuks fruit mag ik niet eten vanwege mijn darmen helaas.
Vooral zomerfruit is lekker. Dus dan kost het moeite.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:09

luuntje schreef:
Via google vond ik een berichtje dat smoothies minder fruitvezels en hroentevezels bevatten omdat je ze stukmaakt/blendert.
Je krijgt met een smoothie wel vitamines binnen.

Nee, ze bevatten nog steeds even veel vezels, alleen de lengte van de vezels is anders. Je lichaam maakt daar echter geen onderscheid in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:17

Vjestagirl schreef:
Robin_S schreef:

Dat van die suikerbom klopt niet. Je veranderd niets aan het suikergehalte of de suikersamenstelling in je product door het te blenden. Dat gebeurd pas als je het verhit of er extra suiker aan toevoegt. Je fruit in de vorm van een smoothie eten is dus net zo goed als het in zijn natuurlijke vorm eten.

My bad :Y)

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:18

Diepvries groentes kunnen verser zijn dan verse groentes die je in de supermarkt koopt.
Als wij bijvoorbeeld sperziebonen verwerken tot diepvries groente zijn de sperziebonen binnen 6 uur ingevroren. Terwijl je bij verse groentes het nog onderweg kan zijn vanaf de opslag naar eventuele opslag supermarkt. Hierdoor worden de groentes er niet verser op qua smaak/ uiterlijk.
Als de groentes ingevroren worden wordt er juist voor gezorgd dat de structuur en smaak niet verloren gaat. Meeste tijden van blancheren liggen tussen de 4 en 6 minuten, temperatuur: tussen 85C en 92C. Dit om eventuele schadelijke microbiologie uit te schakelen. Daarna worden ze direct ingevroren. Super vers dus.

shampyX9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:07

Mm eigenlijk vind ik vers of ingevroren fruit lekkerder dan snoep of chips ofzo, en het is ook nog eens veel gezonder :)

Groente eet ik iedere avond met uitzondering van bijv naar fastfoodrestaurant of pasta.

Als je als tussendoortje fruit neemt ipv snoep/koek/chips, blijft je gewicht ook goed :)

Soms als tussendoortje bij mij diepvriesbessen, selderij of een wortel :)

(Groenten waarvan het meer energie kost om het op te eten dan dat er energie bij komt zijn bijv komkommer en selderij, erg handig voor als je wilt diëten)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:10

4/5 x per week groente? Eet je dan niet elke dag groente?

Ik eet dagelijks veel groente en fruit (ook op brood, dus niet alleen avondeten) en voel me prima, maar heb dat altijd al gedaan dus qua vergelijking heb je niet zo veel aan me vrees ik (ben ook vegetariër). :') Kan me alleen niet voorstellen om niet iedere dag groente te eten dus ben dan wel benieuwd wat je op die andere dagen eet? :))

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:33

Als je geen groenten eet, wat eet je dan :?

Wij eten ook dagelijks verse groenten, soms doppers uit blik maar verder vind ik blikvoer echt niet te eten... Dagelijks ook veel fruit (hoewel in de zomer meer dan in de winter, dan i de keuze toch beperkter)

Ik doe dit al m'n hele leven dus weer het verschil niet :D

shampyX9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:37

Sommige mensen eten niet iedere dag groenten, bijv alleen pasta, brood, rijst, soep of in een restaurant :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:39

Maar wat eet je er dan bij? Je gaat toch niet alleen een droog bord rijst eten? :+ (Of rijst en vlees). Of zijn er wel mensen die dat doen, ik kan me er weinig bij voorstellen :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:39

Maar wat doe je dan in je pasta/rijst/soep? Zit toch altijd groenten in... Ik ken geen saus of soep zonder groenten :D

shampyX9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:47

Brood met beleg? Mijn vriendin heeft op zaterdag brooddag, dan eten ze gewoon brood met bijv pindakaas.

Enne pannekoeken misschien of rijst met stroganoff (weet niet hoe je t schrijft)

Maar verder weet ik het niet want eet bijna elke avond groenten :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:59

3x P/D alleen brood?
Wij hebben zondag altijd soepdag maar maak wel altijd soep met groenten zoals broccolisoep of tomatensoep oid, en daar wel brood bij.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:04

Ik heb ook wel eens een dagje geen zin om te koken hoor, dan is het poffertjes/brood... of taart for that matter :')

Maar ik merk het zeker wel als ik en weekje slecht eet. Maar als ik zo'n week heb ga ik ook meteen meer ongezonde troep eten en minder gezond eten, dus dat is dubbelop. Normaliter probeer ik zo gezond mogelijk te eten, dus dagelijks fruitsalade en bij avondeten altijd groente :j En dan heb je wel degelijk meer energie. Plus dat ik altijd hoofdpijn krijg van slecht eten.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:06

Ik eet elke dag groenten. Altijd al gedaan. Als we bijvoorbeeld pannenkoeken eten, eet ik wat selderij, worteltjes en tomaatjes om toch groenten binnen te krijken.

Kan me ook geen dag voorstellen zonder groenten.
Fruit daarentegen... Kost me toch behoorlijk wat moeite, ik gok dat ik soms op een hele week 1 tot 3 stuks fruit eet := ik hou er gewoon niet van!
In de zomer eet ik wel meer fruit, ik ben dan wel gek op zomerfruit.

Brooddag vind ik echt.... :n Sorry als ik hiermee mensen tegen de schenen stoot. Ik zou het nooit kunnen/ doen. Mijn schoonmoeder had er een handje van, dus zat de hele schoonfamilie braaf aan het brood en ik kookte dan voor mezelf een potje.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:08

Hmm nee met lekker vers brood <3

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:10

Ik eet al een hele tijd 3 à 4 stuks fruit per dag en minstens 1x per dag verse groenten ( of uit de diepvries...geen blik ) en dat bevalt prima ! Maar sinds ik de combinatie vlees,aardappelen,groenten heb omgegooid naar ofwel vlees en groenten, ofwel aardappelen en groenten...en veel minder brood ( lees : 2 à 3x per week brood ) voel ik mij nog vele malen fitter :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:10

Ik eet toch zeker 2 x per dag groenten en 2 x fruit. Heb momenteel al bijna een pond groente op. :+
Wat ik er van merk? De laatste keer ziek zijn zal twee jaar terug zijn.. dat vind ik het grootste verschil. Er heerst hier echt een epidemie momenteel en ik heb hoog uit een wat zere keel als ik met mijn raam open slaap, dichterbij een verkoudheid heb ik al heel lang niet meer gezeten. :Y)

Eet bij de lunch graag wat extra rauwkost en kan bij het avondeten gerust 300-400 gram groenten naast mijn aardappelen of pasta weg krijgen. Tussendoor of al toetje fruit en s'avonds vind ik een wortel of komkommer met dip heerlijk bij de tv.

Ik zal toch zeker 6 dagen in de week minimaal 300 gram groenten eten. Maar eet gerust eens een pizza oid.

Eet wel vaak diepvries of een enkele keer blik, ben student met het bijbehorende budget en groente is hier schrikbarend duur, ook op de markt.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 18:12

verootjoo schreef:
Als je geen groenten eet, wat eet je dan :?

Pannenkoeken, pizza, heeeeul af en toe patat, rijst met chicken tonight.. Ga zo maar door. De 'groenten' op een pizza en in de chicken tonight vind ik echt niet groentewaardig haha

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:23

Judith_ schreef:
Ik eet toch zeker 2 x per dag groenten en 2 x fruit. Heb momenteel al bijna een pond groente op. :+
Wat ik er van merk? De laatste keer ziek zijn zal twee jaar terug zijn.. dat vind ik het grootste verschil. Er heerst hier echt een epidemie momenteel en ik heb hoog uit een wat zere keel als ik met mijn raam open slaap, dichterbij een verkoudheid heb ik al heel lang niet meer gezeten. :Y)

Eet bij de lunch graag wat extra rauwkost en kan bij het avondeten gerust 300-400 gram groenten naast mijn aardappelen of pasta weg krijgen. Tussendoor of al toetje fruit en s'avonds vind ik een wortel of komkommer met dip heerlijk bij de tv.

Ik zal toch zeker 6 dagen in de week minimaal 300 gram groenten eten. Maar eet gerust eens een pizza oid.

Eet wel vaak diepvries of een enkele keer blik, ben student met het bijbehorende budget en groente is hier schrikbarend duur, ook op de markt.

:D Gelukkig ben ik niet de enige met grooooooote groentenporties...heb eergister 700gr erwtjes naar binnen gewerkt. :9 :9

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:40

Ik heb dit weekend weinig groente en fruit gegeten en merk direct dat ik minder energie heb en meer snaaidrang. Ook is er een verkoudheid aan het doorzetten.

Op een normale dag eet ik 4-5 stuks fruit, bij het avondeten meestal 2 soorten groenten en ik drink geregeld groene smoothies :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 20:53

Dus zeker positieve ervaringen :)
Fijn om te lezen!