Elke nacht wakker...wat kan je daaraan doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Elke nacht wakker...wat kan je daaraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 04:20

Hallo,

Al een paar weken word ik wakker tussen 2 en 4 uur.
En val rond half 6 in slaap maar 6 uur gaat de wekker.
Niet handig als je fulltime werkt en elke avond nog bij de paarden bent.
Ben erg moe de laatste tijd en hoofdpijn hierdoor.
Gisteren tegen migraine aan.
Zag vlekken en wat wazig met paracetemol gaat wel weer weg.

Kan je iets bij de drogist halen dat helpt dat je wat door slaapt? Of iemand andere tips.

Groetjes

Mariska_28

Re: Elke nacht wakker...wat kan je daaraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 05:53

Geen cola, thee, chocolade, veel suiker, of eten voor het slapen gaan... Maar dat wist je waarschijnlijk al. Ik weet dat melatonine kan helpen bij het in slaap komen, maar dat gaat wel goed? Onbewust misschien ergens iets waar je je druk om maakt?

Ik ken het, zwaar klote, en erg lastig...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 05:54

Misschien gewoon even langs de huisarts?
Heb je stress, kan je je hoofd wel leegmaken voor je gaat slapen. Ben je niet toe aan vakantie?
Hoe is je eetpatroon?

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 06:04

Ik heb het ook heel lang gehad en dat terwijl ik normaal zo goed sliep.

Ik ga mee met wat Onali zegt even langs de huisarts. Ik maakte mij onbewust erg druk om dingen terwijl ik zelf het probleem er niet zo van zag. Op een gegeven moment word het ook een patroon en gewenning om steeds wakker te worden op dezelfde tijd.

Succes ermee !

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:44

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:53

Jaaa... melatonine... maar niet alleen.......

Ik had last van, waar jij ook last van hebt TS.
Bij mij was het zo erg, dat ik niet eens meer kon slapen.
Ik hoorde alles. Was precies om 3 wakker, en kon niet meer slapen.

Waar ik aan moest gaan werken. Duidelijk, kort en krachtig.

Een regelmatig slaap ritme.
Elke dag om dezelfde tijd op bed. Zoek een tijd, wat bij jou en jou slaapritme gaat passen.
Dit kan om 21:00 al zijn. Maar ook om 00.00
Dit ligt er aan, hoeveel slaap jij ongeveer nodig bent.
De een heeft genoeg aan 6 uur slaap, en de ander aan 9 a 10 uur slaap.

Je gaat elke dag, ook eerste tijd de weekenden mee pakken, dezelfde tijd eruit.
Zo hersteld je biologische klok!
Niet snoozen, of langer blijven liggen. Nee... eruit = eruit. Water over je gezicht, kop thee of koffie, en wakker worden.
Na een tijdje, heb je, je wekker niet meer nodig.

Wil het slapen toch niet helemaal lukken?
Banaan is niet alleen gezond, maar maakt ook het stofje, komt ie, melatonine aan.
Eet je dit een uurtje voor het slapen gaan, dan bevorderd het je slaap.

Wat ook helpt, is een grove aanpak.

In de avond je hoofd leeg maken.
Een uur van te voren douchen, voor het slapen gaan.
In badjas gaan zitten, zodat je weer lekker fris wordt.
Een warme kop melk, lust je dit niet, is slaap lekker thee een optie.
Hier zitten valeriaan exrtacten in, geheel natuurlijk, en werkt niet verslavend.
Een banaantje erbij.
Kijk wat saai's, en ga na een uur op bed.

Houd dit een tijdje vol, en je slaap is er zo weer bij.

Hier ervaring mee? Ja, echt wel.
Jarenlang niet lekker kunnen slapen.
Dokter op, en dokter af. Kwam hij met slaap medicatie aan.
Hier heb ik heel droog op geantwoord : Als ik een junk wil worden, neem ik wel wiet.
Mijn dokter opgezegt en naar een ander. Die schoof me dit voor mijn neus.
Het werd niet beter, want ik hoorde alles.

"Gebruik maar oordopjes."

Mijn wekker hoor ik nogsteeds.
Mijn boswachter naast mij is veranderd in een bloemenweide.
En de honden van de buren, achterburen, overburen en noem maar op? Wil ik niet meer aan met een buksgeweer. Ja, zo erg was het wel....

Ik slaap als een baksteen en er zijn maar weinig dagen dat ik nog maar wakker ben.
Dit gebeurt enkel nog, wanneer me iets dwars zit. Hier praat ik over, 3 uur voordat ik op bed ga, en ik slaap weer prima.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:04

Vaak zit er een oorzaak achter. Heb je stress? Maak je je ergens druk om?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:17

Hoe laat ga je slapen? En wat doe je als je wakker ligt? Het is vrij normaal om iedere 4 uur wakker te worden, veel mensen onthouden dit niet eens maar sommigen worden helaas klaarwakker. Als je wakker wordt en niet meer kunt slapen, kun je het beste zorgen dat je zo stil mogelijk blijft liggen. Ga dus niet kijken hoe laat het is of iets dergelijks want dat maakt het alleen maar erger.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:28

Ik sluit me aan bij maralyn, enige toevoeging die ik nog wel heb ik dat het kijken van iets saais je vreselijk tegen gaat werken (beter kan je iets saais gaan lezen in een boek of blad). De tv geeft blauw licht af, in je ogen zitten speciale receptoren voor dat blauwe licht die een signaaltje aan je hersenen af geven te stoppen met het maken van melatonine (het hormoon dat je slaperig maakt).

Overigens zorgt het tekort aan melatonine niet voor een verstoorde nachtrust, alleen voor het niet kunnen inslapen, maar een te hoog cortisol niveau tijdens je slaap. Cortisol houdt verband met stress. Waarschijnlijk zit je iets dwars waardoor je 's nachts wakker wordt.

Melatonine slikken helpt zeker, maar de tips die maralyn geven ook. Houd een ritme aan, maak je kamer geluids- en lichtvrij en schrijf of praat over de dingen die je dwars zitten.

Succes en slaap lekker ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:30

Dat geldt niet voor iedereen Sunneva. Sterker nog, als ik wakker lig zet ik juist de tv aan (met het geluid heel zacht). Dan slaap ik binnen no time weer :)

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:35

Dat heeft meer met jouw ontspanning te maken dan met een biologisch proces ;) Het is een beetje raar om te stellen dat de één wel fotoreceptoren voor blauw licht heeft en de ander niet. Het geldt wel voor iedereen, alleen heb jij van jezelf voldoende melatonine aanmaak 's avonds (door je biologische ritme) dat niet tot weinig beïnvloed wordt door het beetje blauwe licht van de tv. Als je al weinig melatonine aanmaak hebt kan dit beetje licht wel gevolgen hebben.
Verder heeft iedereen verschillende diktes in oogleden. Het kan best zijn dat licht nauwelijks door de jouwe heen komt en en bij TS wel. Valt vanaf hier niet te zeggen ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:35

Sunneva schreef:
Ik sluit me aan bij maralyn, enige toevoeging die ik nog wel heb ik dat het kijken van iets saais je vreselijk tegen gaat werken (beter kan je iets saais gaan lezen in een boek of blad). De tv geeft blauw licht af, in je ogen zitten speciale receptoren voor dat blauwe licht die een signaaltje aan je hersenen af geven te stoppen met het maken van melatonine (het hormoon dat je slaperig maakt).

Overigens zorgt het tekort aan melatonine niet voor een verstoorde nachtrust, alleen voor het niet kunnen inslapen, maar een te hoog cortisol niveau tijdens je slaap. Cortisol houdt verband met stress. Waarschijnlijk zit je iets dwars waardoor je 's nachts wakker wordt.

Melatonine slikken helpt zeker, maar de tips die maralyn geven ook. Houd een ritme aan, maak je kamer geluids- en lichtvrij en schrijf of praat over de dingen die je dwars zitten.

Succes en slaap lekker ;)

Dat van de TV heeft mijn dokter dan niet verteld.
Nu ben ik daar niet zo gevoelig voor. Mijn mannie kijkt nog graag even tv op de slaapkamer.
Ik sluit mijn ogen, plant mijn hoofd op zijn borst en 10 minuten later, ben ik weg.

Dat van Cortisol wist ik dan ook nog niet.
In het verleden heb ik wel veel oefeningen moeten doen om mijn stress makkelijker te laten afvloeien.
Ik moest mijn woede gaan tekenen, schilderen, zingen en eruit praten.
Mijn zorgen moest ik leren delen met een ander, en het leren naast me neer leggen, was het aller moeilijkste wat er op de wereld bestond.
Als iets mij greep, greep het mij goed, kon ik er uren over malen.
Nu praat ik het eruit, schrijf het van me af, of pak nummers die er bij passen, met een passende tekst.
(Overigens niet geschikt voor mijn buren, het zingen, nee gekheid hoor)

Wat ook belangrijk is, is een rustige sfeer op je kamer.
JE moet je moe voelen worden in je kamer.
Donkere rustige kleuren zoals donker groen, of bruin doen veel.
Plaats niet te veel spullen in je slaapkamer.
Een bed, een kast, een nachtkastje met je wekker is al genoeg.
Probeer ook om je telefoon niet naast je hoofd te leggen. Mijn dokter beweerde, dat deze straling gaf, wat je wakker kon houden. Of dit echt zo is, weet ik dan weer niet.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:39

melatonine heb je niks aan, melatonine is een inslaper geen doorslaper.
het savonds in slaap vallen is niet het probleem, het snachts wakker worden wel.
overleg eens met je huisarts voor advies

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:46

Precies maralyn! Die oefeningen kan TS ook veel baat bij hebben, waarschijnlijk ligt haar probleem bij stress. Bijna alle slaapproblemen zijn terug te koppelen naar psychische (maar ook fysieke) stress.

Over de telefoon; ik weet niet zeker of straling effect heeft. Maar het (ja alweer :')) blauwe licht dat er van af komt wel zeker! Ook het feit dat het stomme ding om de zoveel tijd je meldt dat je een berichtje hebt kan je uit je slaap houden. Niet alleen het melden zelf maar ook het idee dat je een berichtje kan ontvangen is slecht voor de nachtrust. Tegenwoordig zijn we allemaal zo ingesteld op dat ding, we krijgen nauwelijks rust meer. Mobiel uit je kamer dus!

De hypothalamus, de visuele informatie van dag en nacht en de tijden van maaltijden dragen allemaal ook nog bij aan het waak-slaap ritme. Slapen is me toch moeilijk ;)

Evelyne maakt het zelfde punt. Melatonine zorgt ervoor dat je drowsy wordt, slaperig dus. Doorslapen doe je door een laag cortisol niveau. Stress is dus waarschijnlijk de oorzaak hier!

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:55

Wat praat iedereen hier gemakkelijk over het gebruik van melatonine.. Melatonine kan zeker helpen om de slaap te verbeteren (zowel bij in- als doorslapen in goede dosering en die is dus niet verkrijgbaar bij de drogist), maar verandert de stadia van je slaap en is zodoende zeker niet aan te raden op de lange termijn! Bovenstaande slaaphygiene regels zijn een goede beginstap voor zover je je hier nog niet aan hield (dus geen activiteiten gedurende de laatste uren voor het slapen gaan, slaapkamer voor niks anders gebruiken als slapen, voldoende frisse lucht etc). Daarnaast is het belangrijk om je eigen ritme te ontdekken en hier ook niet vanaf te wijken (ook in het weekend niet meer dan een uur later naar bed of opstaan). Mochten er andere dingen meespelen is het altijd verstandig even langs de huisarts te gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:03

Sunneva schreef:
Dat heeft meer met jouw ontspanning te maken dan met een biologisch proces ;) Het is een beetje raar om te stellen dat de één wel fotoreceptoren voor blauw licht heeft en de ander niet. Het geldt wel voor iedereen, alleen heb jij van jezelf voldoende melatonine aanmaak 's avonds (door je biologische ritme) dat niet tot weinig beïnvloed wordt door het beetje blauwe licht van de tv. Als je al weinig melatonine aanmaak hebt kan dit beetje licht wel gevolgen hebben.
Verder heeft iedereen verschillende diktes in oogleden. Het kan best zijn dat licht nauwelijks door de jouwe heen komt en en bij TS wel. Valt vanaf hier niet te zeggen ;)

Waar zeg ik dat het aan die receptoren ligt? :) Het is het proberen waard.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:13

Kan ook een andere oorzaak hebben dan puur lichamelijk ongemak.
Je emoties verwerken doe je immers ook in je slaap : rond dat tijdstip kan je worstelen met : woede, verdriet, machteloosheid.
Kijk eens naar de chinese orgaanklok.
Tussen 2 en 4 u 's nachts staat die in teken van je lever en je longen, waarmee bovenstaande emoties ook gelinkt zijn.
Klinkt misschien zweverig, maar vaak hebben mensen baat bij het werken aan die emoties, waardoor ze 's nachts weer kunnen doorslapen.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:16

En dat is ook niet goed dondeyne. Melatonine veranderd de stadia van de slaap idd op negatieve wijze bij verkeerd gebruik ja... Niet bij gebruik waar een huisarts eerst je DLMO (Dim Light Melatonine Onset) meet. Oftewel het punt waarop jouw lichaam melatonine gaat aanmaken. Als dat te laat is kan je dat dmv melatonine slikken veranderen. Dit is dan een verandering die positief inwerkt op jouw slaapritme. De meeste mensen hebben alleen niet zo'n erge melatoninedeffitiëntie dat het nodig is om het DLMO te verschuiven. Er is volgens mij niet gezegd dat TS maar zomaar zonder HA melatonine moest gaan slikken ;)

Het is niet zo erg om een kleine dosis te nemen, geen paniek ;) Pas bij een hogere dosis worden er veranderingen aangebracht. Bijwerkingen, verslaving of klinische effecten van een overdosis bij het gebruik van melatonine zijn nog niet waargenomen. Wel kan het voorkomen dat als men een te hoge dosis neemt, de melatonine niet meer werkt omdat de melatoninespiegel constant blijft. Het lichaam reageert dan niet meer adequaat op de stof en inslapen zal dan moeilijk gaan. Er mag dus wel degelijk opgepast worden met veelvuldig gebruik.

"Het is onverstandig melatonine in te nemen, zonder eerst de DLMO te weten.
Dit komt omdat het soms meer dan 2 maanden kan duren voordat, na staken van de melatonine behandeling, het oorspronkelijke melatonine rit me weer bereikt wordt. In die tijd is goede diagnostiek en dus ook behandeling, van biologische klokstoornissen niet mogelijk."
(Hoebert, Smits & Van der Hei, 2008 en Keijzer, et al., 2011)

Maar nogmaals is het probleem hier waarschijnlijk niet een melatoninedeffitiëntie :)

Ik denk het niet Bizzybijtje, constant geluid zal niet snel bij iedereen bijdragen aan de verlaging van het cortisolniveau. Maar als het jouw helpt moet je het zeker doen! :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:17

Ewona schreef:
Je emoties verwerken doe je immers ook in je slaap : rond dat tijdstip kan je worstelen met : woede, verdriet, machteloosheid.
Tussen 2 en 4 u 's nachts staat die in teken van je lever en je longen, waarmee bovenstaande emoties ook gelinkt zijn.
Klinkt misschien zweverig, maar vaak hebben mensen baat bij het werken aan die emoties, waardoor ze 's nachts weer kunnen doorslapen.

Ben ik wel mee eens.
En nee, ik vind het helemaal niet zweverig klinken.
Er zijn meer mensen die hier zeker mee kampen. Altijd tussen 2 en 4.
Vaak hebben deze mensen een vervelend verleden gehad. Of leven in dagelijkse stress, denk bijvoorbeeld aan werkstress. Een collega dat elke dag zijn zeur op jou afschiet. Een baas die elke kwartier checkt wat jij doet.
Zelfs die dingen, spelen mee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:19

Willen jullie wat slaap van mij hebben? Ik ben al na twee minuten volstrekt in een andere wereld, slaap heel vast, zo vast dat ik alleen met een wekker wakker wordt en als ik die niet heb slaap ik klokje rond en wordt maar heel moeizaam wakker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:21

Ewona schreef:

Het is helaas wel een beetje zweverig. De meeste mensen gaan tussen 22.00-00.00 slapen. Iedere slaapcyclus duurt 4 uur. Tussen die cyclussen wordt je altijd wakker, sommigen maken dat niet eens bewust mee maar er is sowieso sprake van een (extreem) lichte slaap. Dit is dus bij iedereen tussen 2.00-4.00 uur.

Edit; quote verkloot. Krijg dit haakje ook niet meer weg :') -> ]

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:31

Bijna waar Bizzybijtje! :D Het punt dat je maakt is daarentegen correct. Je wordt niet echt wakker, je bevindt je dan in een stadium van de slaap dat de REM-slaap heet. In deze slaap vertoond het in EEG van je hersenen dezelfde soort golven als die van als je wakker bent (het is wel degelijk echte slaap though!). Dit wordt ook wel de droomslaap genoemd.
Het leuke is dat je hierin inderdaad herinneringen aan het verwerken bent. Specifieker: je hersenen zijn bezig met informatie te filteren. Ze beslissen of het belangrijk genoeg is om in je lange termijn geheugen opgeslagen te worden. Je bent tijdens deze slaap dus echt bezig met emoties en dagelijkse problemen!

Erg leuk om te zien dat zo'n chinese klok dus een biologische achtergrond heeft :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:38

Sunneva schreef:
Bijna waar Bizzybijtje! :D Het punt dat je maakt is daarentegen correct. Je wordt niet echt wakker, je bevindt je dan in een stadium van de slaap dat de REM-slaap heet. In deze slaap vertoond het in EEG van je hersenen dezelfde soort golven als die van als je wakker bent (het is wel degelijk echte slaap though!). Dit wordt ook wel de droomslaap genoemd.
Het leuke is dat je hierin inderdaad herinneringen aan het verwerken bent. Specifieker: je hersenen zijn bezig met informatie te filteren. Ze beslissen of het belangrijk genoeg is om in je lange termijn geheugen opgeslagen te worden. Je bent tijdens deze slaap dus echt bezig met emoties en dagelijkse problemen!

Erg leuk om te zien dat zo'n chinese klok dus een biologische achtergrond heeft :D

Aanvulling:

Het wordt echter wat vervelend, wanneer je hersenen die keuzes maken moeilijk vind, of wanneer je geheel uit slaap wordt gehaald. Dan heb je dus sneller last van een slaapstoornis.

Wanneer een vreselijke gedachte blijft terug komen, en jij dus een nachtmerrie ontwikkeld, en daardoor wakker wordt, kunnen er nog vervelendere dingen gebeuren, zoals het angst voor slapen.

Door herrineringen te herhalen of die niet kunnen worden verwijderd, doordat je er niet over kunt praten, of dat het te heftig is. Bijvoorbeeld dat je moeder is vermoord, een extreme te pakken, kun je zelfs psygoses krijgen.

Leuk hoor... je hersenen.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:45

Klopt, dat heet PTSS. Maar dit is iets erg heftigs waar je niet zonder psycholoog van af gaat komen. TS, als je je herkent in het altijd dezelfde nachtmerrie hebben, een hele sterke (visueel en auditieve) gedachte die je niet kan verdringen en die getriggert kan worden door een bepaalde stimulus dan zou ik onmiddellijk naar een psycholoog stappen.
Als je alleen dit slaapprobleem hebt is het nog niet nodig om "moeilijk" te gaan doen. Een manier vinden om je stress af te laten vloeien is dan al voldoende. Al dan niet mbv een psycholoog natuurlijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:06

Interessant topic! Zelf ben ik een hele lichte slaper, word gemiddeld een keer of 4 wakker en meen dan dat ik moet plassen, meestal val ik daarna snel weer in slaap maar soms word ik gepest door gedachten. Soms zijn dat leuke opwindende gedachten (feestje, uitje, wedstrijd enz) en soms zijn het "stress" gedachten (werk, baas, paard dat niet goed in zijn vel zit, geld enz).

Ik hoor praktisch alles en soms bieden "herriestoppers", dit zijn een soort oordoppen die niet ALLE geluid afsluiten, een oplossing. Maar vaak heb ik ook last van die dingen, gaat mijn oor jeuken ofzo.

De info in dit topic vind ik erg leuk en leerzaam. Mogelijk kan ik mijn slaapritme wat aanpassen door alle tips.