Wat aantrekken naar islamitische uitvaart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Wat aantrekken naar islamitische uitvaart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 17:16

Ik moet dinsdag naar een Islamitische uitvaart. Is hier iemand op de hoogte van de do's and don'ts qua kleding? (uiteraard ben ik op de hoogte van geen decolletes en blote armen, maar wat qua kleuren, hoofdbedekking etc?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:17

Ik zou het bij zwart houden, bedekte kleding en een zwarte lange sjaal o.i.d over je haar.

Bambolina

Re: Wat aantrekken naar islamitische uitvaart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:23

Ik denk niet dat je een hoofddoek op moet, anders hadden ze wel alleen islamieten uitgenodigd. Ik zou gewoon in t' zwart gaan inderdaad en je haar in strakke knot of iets dergelijks, misschien voor de zekerheid idd een sjaal meenemen maar ik denk niet dat ze van je (als niet-islamiet) verwachten dat je je haar bedekt.
Veel sterkte!

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:23

Ik dacht witte kledij.. Of dat was bij Indiase begrafenissen, maar dat weet ik niet zeker.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:25

Netjes zwart met lange mouwen. Ik zou niet mijn haar bedekken, je gaat voor een persoon naar de uitvaart, niet voor een religie.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:25

Kun je het niet iemand vragen die ook gaat, wat er van je verwacht wordt? Lijkt me het makkelijkst...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:27

demo_love schreef:
Netjes zwart met lange mouwen. Ik zou niet mijn haar bedekken, je gaat voor een persoon naar de uitvaart, niet voor een religie.

Als een christelijk iemand wordt begraven is mijn ervaring dat het toch wel gewaardeerd word als je hoofbedenking heb, dus ik zou voor de zekerheid op een islamitische begrafenis wel een zwart sjaaltje meenemen. Ongeacht of je wel of niet gelooft.

Edit: Wit wordt trouwerns vaak gedragen op begrafenissen door mensen die naar Mekka zijn geweest dus dat zou ik niet doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-10-14 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:28

Inderdaad bedekte kleding en volgens mij ook geen uitbundige sieraden en make-up.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 17:30

Geen make up ook? OMG....is dat echt een regel, of alleen een advies, hihi

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:31

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:32

zimbabwe schreef:

Zo min mogelijk houden is wel een aanrader ja.
Gecondoleerd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:33

zimbabwe schreef:

Een beetje mascara kan vast wel, maar niet uitbundig met rode lipstick een veel oogschaduw o.i.d.

Ligt er ook aan hoe "streng" die mensen kwa geloof zijn.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:37

Ken je niet iemand die ook naar de uitvaart gaat en ervaring heeft met islamitische kledingvoorschriften? Want een islamitische uitvaart is er in zoveel degradaties, van bescheiden gewoontes tot zeer strenge regels omtrent kleding. Om de plank niet mis te slaan, zou ik het dus iemand in de omgeving vragen als dat mogelijk is.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:38

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:43

Lijkt me trouwens sowieso logisch dat je niet helemaal losgaat met make up voor een uitvaart... of denk ik nou heel traditioneel? Beetje mascara oid is prima, maar ik zou geen heftige smokey eyes gaan maken of felrode lipstick opdoen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:44

Ik ben naar een Islamitische begrafenis geweest, een paar weken terug, van een klasgenoot die helaas is overleden.

Ik heb helemaal niet nagedacht over kleding toen. Dat was wel het minste van mijn zorgen op zo'n moment.

Gewoon nette kleding had ik aan, wat ik ook zou dragen naar een Nederlandse begrafenis.

Als ze wilden dat je iets bijzonders aan hebt, dan hadden ze je wel geïnformeerd over de kleding gebruiken die ze wilden, lijkt me.

Op de begrafenis waar ik was, was de kledingstijl heel verschillend. Islamitische vrouwen die wel bedekt waren, maar ook genoeg niet. Veel klasgenoten en vrienden die, als man, in zwart pak waren (ook de Islamieten), en vrouwen met grijs, zwart, blauw of andere donkere kleuren. Sommigen hadden een jurk met zwarte dikke panty's die niet doorzichtig waren of een zwarte lange broek. Lange en korte mouwen, dat was heel verschillend. De één had het haar vast, de ander gewoon los etc. Gewoon net, zonder al te veel poespas.

Er was wel één iemand in het wit, namelijk de man die de uitvaart begeleidde. Volgens mij was dat de Imam. Hoe dan ook, wit zou ik niet aan doen.

Natuurlijk geen dikke lagen make-up, maar gewoon dagelijkse lichte make-up wat je overdag normaal hebt, kan prima :).

Niet al teveel gedoe ervan maken. Gewoon wat netjes en iets bescheidens aan in donkere kleuren en klaar.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 19:34

dank voor de tips..

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:51

[***] schreef:
demo_love schreef:

Als een christelijk iemand wordt begraven is mijn ervaring dat het toch wel gewaardeerd word als je hoofbedenking heb, dus ik zou voor de zekerheid op een islamitische begrafenis wel een zwart sjaaltje meenemen. Ongeacht of je wel of niet gelooft.

Edit: Wit wordt trouwerns vaak gedragen op begrafenissen door mensen die naar Mekka zijn geweest dus dat zou ik niet doen.

Mag ik vragen uit wat voor gebied je komt? Want ik kom uit een zeer streng christelijke omgeving en hier dragen de meeste mensen niet eens een hoofddeksel op een uitvaart.. zelf ben ik ook nog nooit met een hoofddeksel naar de kerk geweest.

Ts is er niemand die je het verder kent van deze geloofsgroep? Of een Wikipedia pagina :')

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:52

Je kan heus gewoon make up op doen hoor! Zolang je er niet uitziet als pipo de clown is het geen probleem.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 20:29

Ik ken een mannelijke moslim, een aantal syrisch orthodoxen, joodse, christelijken, atheisten en van alles daar tussen in...lol Dit zijn cliënten van mij (werk) en ken meer islamitische clienten, maar heb daar dus nog nooit een begravenis van hoeven bijwonen.. ik wil graag professioneel en aangepast overkomen en vooral niemand voor het hoofd stoten..

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:43

zimbabwe schreef:
Ik ken een mannelijke moslim, een aantal syrisch orthodoxen, joodse, christelijken, atheisten en van alles daar tussen in...lol Dit zijn cliënten van mij (werk) en ken meer islamitische clienten, maar heb daar dus nog nooit een begravenis van hoeven bijwonen.. ik wil graag professioneel en aangepast overkomen en vooral niemand voor het hoofd stoten..

Is er iemand die je hier in kan adviseren? Ik denk dat ze het wel snappen als je hier naar vraagt. Hun gebruiken zijn nou eenmaal anders als de onze en het cultuur verschil kan hier best verschil uitmaken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:49

Sababber schreef:
Mag ik vragen uit wat voor gebied je komt? Want ik kom uit een zeer streng christelijke omgeving en hier dragen de meeste mensen niet eens een hoofddeksel op een uitvaart.. zelf ben ik ook nog nooit met een hoofddeksel naar de kerk geweest.

Ts is er niemand die je het verder kent van deze geloofsgroep? Of een Wikipedia pagina :')

Ik woon in Barneveld, midden Gelderland. Ik heb twee begrafenissen mee gemaakt waar geacht werd om een hoed te dragen, bij eentje mocht je anders niet eens bij de rouwdienst komen. Ik zou daarom als ik TS was gewoon het zekere voor het onzekere nemen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:52

[***] schreef:
Sababber schreef:

Ik woon in Barneveld, midden Gelderland. Ik heb twee begrafenissen mee gemaakt waar geacht werd om een hoed te dragen, bij eentje mocht je anders niet eens bij de rouwdienst komen. Ik zou daarom als ik TS was gewoon het zekere voor het onzekere nemen.

Nou wanneer ze normale nette kleding niet kunnen waarderen en je verplicht volgens rare-kerk-regeltjes mag komen opdraven, dan bleef ik wel thuis!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:57

vraag het aan een van de familieleden wat zij het meest op prijs stellen.
zo kun je niet de mist in gaan..

en als je uitgenodigd bent, sta je nabij genoeg om het te vragen.
zelfs als het een klasgenootje/leraar/collega is, dan kun je het ook namens de anderen vragen zodat iedereen op de hoogte is van de wens van de familie wat betreft kleding.

de familie zelf zal zich er waarschijnlijk niet eens aan storen (tenzij je in een clownspak zou gaan), maar het is voor jezelf gewoon heel ongemakkelijk in een toch al emotionele setting als je er bovenuit springt..

houd voor de zekerheid ook de islamitische vrouwen in de gaten.. voor zover mij bekend is het gebruikelijk dat vrouwen bij de ter aarde bestelling gepaste afstand van het graf houden. anders sta je misschien ineens tussen het mannenvolk in en als je over je schouder kijkt sta je er dan als enige.

maar zoals ik aangaf. gewoon even vragen is het meest verstandige wat je kunt doen en ook heel begrijpelijk.. het wordt ook vast op prijs gesteld dat je ook daarvoor je interesse toont.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:59

manie schreef:
[***] schreef:
rouwdienst komen. Ik zou daarom als ik TS was gewoon het zekere voor het onzekere nemen.

Nou wanneer ze normale nette kleding niet kunnen waarderen en je verplicht volgens rare-kerk-regeltjes mag komen opdraven, dan bleef ik wel thuis!

dat zou dan je eigen keuze zijn manie..

maar wat doe je dan met niet religieuze begravenissen waar het uitdrukkelijke verzoek van de nabestaande is om wit of grijs te dragen? of dat men een 1.5 km lange wandeling van de aula naar de begraafplaats en het is rolstoel onvriendelijk? en jij hebt een zere kleine teen? blijf je dan ook gewoon maar thuis?

het gaat hier om het overlijden van iemand, het verdriet van de nabestaanden en het respectvol afscheid nemen en het uiten van je sterktewens aan de nabestaanden.. hoeveel moeite is het dan om rekening te houden met de wensen van de familie?

ik pas mij wel even aan voor die paar uur hoor, en trek niet mijn sterkte wensen in of mijn steun door dan maar een punt te maken 'dan blijf ik wel thuis'.. daar zijn andere momenten voor.