Griepprik... Ja of nee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Griepprik... Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 20:30

Ik heb dit jaar voor het eerst een oproep voor de griepprik gekregen.
Geen idee waarom nu opeens wel en andere jaren niet, want er is bij mij niets veranderd qua gezondheid.

Ik weet niet zo goed wat ik met die oproep moet, want ik heb nooit griep en ik ben verder eigenlijk ook nooit ziek.
Bovendien lees je best veel negatieve dingen over de prik en in de zorg nemen veel mensen hem zelf ook niet.
Dit stuk bijvoorbeeld: http://www.praktijkvanunen.nl/blog/grie ... gevaarlijk

Haal jij hem wel? En waarom wel of waarom niet?

verootjoo

Re: Griepprik... Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:33

Nooit gehaald... Gekkigheid... Als het nu een of andere levensbedreigende ziekte is, maar zelfs dat is het niet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:35

Ik werd er altijd zieker en vaker ziek van.. Daarbij ben/was ik als de doooood voor naalden.. Dus ik haal hem ook niet meer.. Word ondertussen ook niet meer opgeroepen daardoor

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:36

Ik zou het niet doen, zeker niet als je zelf gewoon gezond bent!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:36

Never nooit niet (3 ontkenningen is nog steeds ontkennend) ik ging mijn dokter nog mailen bedenk ik me net :$ Hij stuurt me elk jaar een uitnodiging, zonde van het papier!

Reden: geloof er niet in... Je wordt tegen een bepaalde griep "ingespoten" en vervolgens komt er een ander en word je nog ziek!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:39

Als je bijv. Diabetes hebt o.i.d. word je vaak uitgenodigd. Dan is het slim om hem te halen. Maar als er niets met je mis is, vreemd dat je dan een uitnodiging krijgt!

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:40

Ik krijg de brief ook omdat ik het een en ander mankeer simpel gezegd, dan ben je een risico factor en willen ze dat je de prik komt halen, ik zelf ben ook bijna nooit ziek misschien 1x in het jaar en vind het onzin om hem te halen, griepje ken geen kwaad denk ik dan, los dat ik ook nog grens tijd en zin heb om er tijd voor vrij te maken omdat ding te halen. En de verhalen die tegenstrijdig zijn of het goed is ja of de nee

finally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:40

dat kan het dus wel worden een levensbedreigende ziekte als je in een risicogroep valt,daarom die enting,in de risicogroep loop je meer kans op complicaties bij griep wat wel levensbedreigend kan zijn,ik val ook in die groep vanwege hart en vaat en longaandoening,ik haal hem dus wel,3 dagen wat last van mijn arm weegt niet op tegen misschien als ik griep krijg met ernstige complicaties erbij met kans dat ik het loodje leg.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:41

Punt is dat de griepprik voor een paar varianten van de griep is. En er komen elk jaar weer nieuwe varianten van de griep, zodat je lang niet tegen alle varianten ingeënt bent. Dus als je niks mankeert, niet halen :) Maar idd. als je diabetes hebt of astma ofso, is het wel verstandiger om hem te halen :) In verband met de complicaties die kunnen optreden als je al iets mankeert (zie uitleg bovenstaande reactie xD zij was me al voor)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 20:43

MalaQ schreef:
Ik zou het niet doen, zeker niet als je zelf gewoon gezond bent!

Ik ben natuurlijk niet 'gewoon' gezond, dan zou ik de oproep immers ook niet krijgen. :)
Ik heb Sjögren, een vorm van reuma, auto-immuun, met nog wat aanverwante klachten, oa ook vaatproblemen.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:45

Ik krijg hem zelf al sinds mijn 5e aangezien ik een hartafwijking heb. Altijd trouw elk jaar gehaald en over algemeen niet vaak ziek. Afgelopen jaar voor eerste keer niet gehaald, aangezien mijn moeder er negatief op reageert (zelfde hartafwijking, werd altijd paar dagen ziek/niet fit na halen griepprik en sinds paar jaar haalt ze niet meer). Maar het afgelopen jaar ben ik denk ik net zoveel ziek geweest als de 5 jaar ervoor bij elkaar opgeteld. Dus ga hem volgende week toch maar weer halen denk ik.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:46

Ik vind dat hier wel erg makkelijk word gesproken over een 'griepje' ik heb een aantal jaar terug voor het eerst echt griep gehad en sindsdien valt het me op hoe makkelijk mensen zeggen dat ze griep hebben. Ik was en ben gewoon gezond maar allemachtig wat ben ik ziek geweest,ik ben blij dat mijn dierbaren die hem nodig hebben die enting halen.
Denk niet te makkelijk over griep, het is geen verkoudheid dat is namelijk wat de meeste mensen hebben als ze roepen dat ze griep hebben.

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:47

ik haal hem ieder jaar, heb vroeger long problemen gehad. Nu heb ik er geen last meer van maar toch haal ik hem. Ik ben ook al jaren niet meer ziek geweest. Hooguit verkouden,

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:47

Mijn dochter had veel last van astma dus zij kreeg ook altijd een uitnodiging.

Nu is haar astma de laatste 2 jaar helemaal weggegaan, dus halen we die prik ook niet meer

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:53

Ik heb m ook gekregen, gebaseerd op een auto ongeluk van 15 jaar geleden.
Echt ik heb de HA opgebeld waarom ze in vredesnaam vonden dat ik derhalve een prik verdiende 15 jaar na dato en dat ik me graag uit het systeem liet halen als risicopatiënte want dit was pure boomverspilling. Ik ga ook niet.

Heb 2 jaar geleden weer een keer de griep gehad en daarvoor eigenlijk al jaren niet meer. Dat was echt helemaal geen pretje. Maar ik heb echt geen interesse in allerlei bijwerkingen van die enting als ik in 10 jaar maar 1 keer de griep gehad heb en die prik er niet voor zorgt dat ik m sowieso niet meer krijg.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 21:02

Inderdaad Polly, de meeste mensen de zeggen dat ze griep hebben zijn gewoon goed verkouden.
De echte griep is inderdaad geen pretje, je bent dan 2 weken echt ziek en je kan ook zo goed als niets.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:03

Kan hem gewoon halen, ga dat ook doen.
Veel mensen verwarren flinke verkoudheid al met griep als je echt griep hebt wordt je echt niet blij van.
Ben eigenlijk nooit ziek, maar heb wel een keer longontsteking gehad, vind 1 x wel genoeg.
Aangezien je dan met je werk zit en met al je beesten, wie zorgt ervoor als je ziek bent?
Dus ik ga hem gewoon halen (heb toch geen last van de bijwerkingen, stijve arm vind ik niet echt vervelende bijwerking) en als me dat behoedt van griep, prima.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:05

Polly schreef:
Ik vind dat hier wel erg makkelijk word gesproken over een 'griepje' ik heb een aantal jaar terug voor het eerst echt griep gehad en sindsdien valt het me op hoe makkelijk mensen zeggen dat ze griep hebben. Ik was en ben gewoon gezond maar allemachtig wat ben ik ziek geweest,ik ben blij dat mijn dierbaren die hem nodig hebben die enting halen.
Denk niet te makkelijk over griep, het is geen verkoudheid dat is namelijk wat de meeste mensen hebben als ze roepen dat ze griep hebben.

Ik weet precies wat de griep is.... Man wat ben ik er ziek van geweest, maar eerlijk is eerlijk; als gezond en vitaal persoon is het prima uit te zieken ;)
Als kwetsbaar persoon gevaarlijk en dan zou ik hem ook zeker nemen, maar voor alle anderen is het prima om je eigen immuunsysteem zijn werk te laten doen.

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:17

In 2010 niet gehaald, en ja hoor, de griep en uiteindelijk een longinfectie. In 2011 dus wel gehaald en geen griep gehad. In 2012 was ik verkouden/grieperig toen ik de oproep kreeg. Toen niet gehaald en ik heb tot maart griepachtige verschijnselen gehad. Niet constant, maar telkens als het beter leek te gaan, kwam het weer opzetten. En echt wel een paar weken doodziek in bed gelegen, met hoge koorts en alle andere symptomen. In 2013 wel gehaald, en niet ziek geweest. Gisteren lag de oproep voor dit jaar in de bus en h*** yeah dat ik hem ga halen hoor :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 21:21

Nu weet ik net dus echt niet meer... -O-
Ik krijg met m'n gewone medicijnen al meer troep in m'n lijf dan me lief is en ik wil eigenlijk niet nog meer troep.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:22

Ik heb hem 1x gehaald en ben nog nooit zo ziek geweest als die winter. Dus ik haal hem niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:24

SuzanH schreef:
Als je bijv. Diabetes hebt o.i.d. word je vaak uitgenodigd. Dan is het slim om hem te halen. Maar als er niets met je mis is, vreemd dat je dan een uitnodiging krijgt!

Dan is het niet slim om hem te halen. Een immuunsysteem dat al de fout heeft gemaakt om het eigen lichaam aan te vallen wil je toch niet verder treiteren en verzwakken met die rotzooi uit de griepspuit. Mijn dochter heeft diabetes type 1 en haalt nooit de griepspuit.
Haar lichaam heeft meer aan gezonde voeding, frisse lucht, beweging en goede bloedsuikerwaarden om haar natuurlijke afweer op peil te houden dan aan die troepspuit die haar lichaam alleen maar verzwakt.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:24

Meh ik weet niet.
Ik heb hem in 2012 voor het eerst gehaald op advies van de huisarts na een flinke longontsteking dat jaar ervoor, waar ik nog wat benauwd van was.

Een paar weken na de griepprik werd ik niet lekker... En jemig, wat ben ik ziek geweest. Echt hele hoge koorts (over de 40 graden heen), ijlen, ik kon me niet bewegen van de pijn in m'n spieren.

Jaar daarop niet meer gehaald en sindsdien ook eigenlijk niet meer ziek geweest. M'n vader heeft COPD en die haalt hem wel braaf elk jaar, die is eigenlijk ook nooit ziek.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:32

Als je tot een risicogroep behoord is het zeer verstandig om een griepprik te nemen. De griep is niet zo maar wat. De kans dat je als je al tot een risicogroep behoord overlijd aan de griep of met restschade blijft zitten is veel groter als bij niet risicogroepen.

Hoor je niet tot een risico groep dan zou ik het niet doen. Of nou ja...je kan het doen. Maar het risico dat je overlijd is gewoon veel en veel kleiner.

Ik heb het tot op heden niet gedaan. En ik ben echt wel pro-vaccinatie. Maar ik hoor ook niet bij de risicogroepen.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:36

Ik mag hem halen maar ik doe het niet,
Vind het onzin je word sterker als je een keer de griep hebt dan dat je die injectie haalt