voor de eerste keer hoofdluis!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EvaLoveyouxx

voor de eerste keer hoofdluis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 22:40

ik dacht sirieus dat het me niet meer zou gebeuren maar %)

ik ben 14 en heb voor het eerst hoofdluis. eerder nooit gehad.
nu vind ik het eerlijk gezegd best vies,raar en griezelig. ik voel me een grasveld met allemaal beestjes erin verstopt.
het begon allemaal 2-3 weken geleden (ongeveer) ik had toch zo'n ontzettende jeuk aan mijn hoofdhuid.
van mezelf ben ik geen prater. ik had die dag ook mijn haren vet (ja sorry ben best druk met school douchen zit er niet altijd in om de dag. heb het nadeel dat bij dag 3 mijn haar vet wordt)
ik was het wel gewend dat wanneer je vet haar hebt je hoofdhuid zo vreselijk gaat jeuken. maar dit keer was het erger. toen ik me ging douchen bleef de jeuk. ik dacht dat het iets te maken had met het vette haar.
2 dagen erna weer gedoucht. de jeuk bleef. en de 2e dag daarna krabde ik voor de zoveelste keer. mijn moeder vroeg of ik luizen had. dus ze ging me even snel controleren. van mezelf ben ik echt geen pratertje. ik los het liever allemaal zelf op en ik haat hulpmiddelen dus ik zei; het zal wel roos zijn.
toevallig zat er inderdaad roos in dus daar hielden we het bij.
tot vandaag. ik krabde en toen zat er een beest in mn nagel vastgeklemd.
gatverdamme ik schrok me dood.
ik als een gek naar mn moeder (want ja, wat doe je daar tegen ik voelde me wel vies gewoon)
zij met mij gelijk bestrijden en uitkammen en het leek wel een plag in dat water. nog nooit zoveel beestjes gezien.

nu vraag ik me dus af, ik kwam er laat, maar bij toeval achter, kan zoiets te laat zijn?
hoelang duurt deze vieze periode.
en wat moet ik weten.

oke ik kan wel gaan googlen maar ervaringen zijn fijner

liedjuh2

Re: voor de eerste keer hoofdluis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:45

Wassen met speciale shampoo. Alles wat met je haar in contact is gekomen wassen. Wat niet in de was kan minimaal 48 uur niet in de buurt hebben. Knuffels ed in de vriezer stoppen.
Verder kun je niet te laat zijn bij zoiets.
Volgens mij werkt haar wassen met azijn erin ook. Maar daar ben ik niet zeker van.

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:45

Ik had rond m'n 13e hoofdluis.
had vanwege een blindedarm ontsteking in het ziekenhuis gelegen en toen ik daaruit ontslagen werd had ik opeens luizen...

heb het 2x met speciale shampoo gewassen en daarna waren ze gelukkig weg ^^

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:46

Goed je dekbed wassen en je jas in vriezer zodat de overige luizen ook dood gaan
En nog een paar keer met luizenshampoo wassen :)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:47

Vervelend! Maar kan gebeuren, het is niet het eind van de wereld. :)

Lekker wassen met luizenshampoo, goed je spullen wassen e.d. en je bent er zo vanaf :)

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 22:47

liedjuh2 schreef:
Wassen met speciale shampoo. Alles wat met je haar in contact is gekomen wassen. Wat niet in de was kan minimaal 48 uur niet in de buurt hebben. Knuffels ed in de vriezer stoppen.
Verder kun je niet te laat zijn bij zoiets.
Volgens mij werkt haar wassen met azijn erin ook. Maar daar ben ik niet zeker van.

ik heb een bestrijdingsmiddel dat ik nu elke dag even ga gebruiken. heb ook een luizenkam.
kan ik echt niet gewoon met mijn eigen shampoo douchen als ik die middelen al heb?

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 22:48

aardbeitje_ schreef:
Vervelend! Maar kan gebeuren, het is niet het eind van de wereld. :)

Lekker wassen met luizenshampoo, goed je spullen wassen e.d. en je bent er zo vanaf :)

bij mijn zusje heeft het een halfjaar geduurd. weet niet of ze zo snel weg zijn.
nu moet ik wel zeggen dat het hele jaar door luizen bij haar in de klas waren

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 22:49

waar kun je het eigenlijk van krijgen?
hygiëne is wel goed, ga veel met paarden en andere dieren om, zit op een grote school,judo enz enz

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:50

Heel goed elke dag met de luizen kam je haar kammen, boven de tafel op een wit laken of sloop, je haar wassen met speciale shampoo of lotion gebruiken, en dan na een week weer, de luizen leggen eitjes en die komen na een paar dagen uit. Die moeten ook dood.
Je bed verschonen en de kapstok leeghalen en wassen.
Ook de rest van het gezin checken!
Succes

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:51

Ik heb zelfs nog een keer op mijn 18e luizen gehad, dus niks om je voor te schamen hoor. Luizen komen juist af op schoon haar, dus zie het maar als een complimentje ;-).

Wassen met speciale shampoo van de drogist of apotheek. Meestal zijn ze dan binnen een dag dood en gaat de jeuk ook weg. Was het nog een keer of 2/3 met dat spul en dan moet het genoeg zijn. Beddengoed in de was en even al je kleren wassen, verder kun je niks doen. Vaak ben je met 1/2 weken wel van de plaag af.

Oh en vergeet vooral je vriendinnen e.d niet op de hoogte te stellen. Ik had toen ook 2 vriendinnen 'aangestoken' :+ .

Edit: Was vooral je haar ook met conditioner. Dan blijven de eitjes minder makkelijk zitten en kam je ze er makkelijker uit.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:52

Luizen komen juist graag in schoon haar!
Bij mij hielp het om 2 keer over azijn in mijn haar laten te trekken en daarna goed wassen, daarna waren ze vrijwel verdwenen.

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 22:55

goede tips bedankt

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:56

Het zijn hoofdluizen, die dragen mensen aan elkaar over.
als jij bijvoorbeeld jouw jas naast die van iemand anders hebt gehangen dan kunnen ze overspringen en heb jij ze ook.

Wat je moet doen:
- haren wassen met anti luismiddel (prioderm) volgens de instructies op de verpakking
- alle kleding (ook jassen, sjaals, etc) goed warm wassen, daar kunnen ook luizen in zitten. Vergeet je beddengoed en badjas bijvoorbeeld niet
- knuffels ed of 1 nacht in de vriezer of 1 week in een gesloten plastic zak
- al het stof waar je op hebt gezeten goed stofzuigen (stoelen [ook in de auto], bank, etc)

Dan ben je er heel snel vanaf.
Luizen houden van lekker schoon haar, het heeft dus niks met slechts hygiene te maken :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:59

In tegenstelling tot wat wordt gedacht, maken luizen geen onderscheid tussen kinderen en volwassenen.
Er zijn diverse sites met tips voor het bestrijden van hoofdluis.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:00

ik zou toch gewoon ooik even googlen eva..
dan weet je heel wat meer en heb je misschien ook enig idee waar het door komt..

luizen zijn overigens zo besmettelijk als de pest.. ze springen en vliegen niet, ze kruipen letterlijk over..

dus haar op haar contact, of jassen die tegen elkaar hangen..

grootste kans hoe je het opgelopen hebt:

iemand heeft uit schaamte 'gezwegen' over dat hij/zij luizen heeft.. zijn/haar jas heeft tegen de jouwe gehangen, je hebt er tegenaan gezeten (tijdens gym of op het schoolplein, op de manege).

De reden dat je met regelmaat vroeg in de pubertijd ineens weer een 'luizenplaag' ziet is eigenlijk heel simpel..

op de lagere school worden luizencontroles gehouden, moeders zitten dicht op hun kinderen en ook leraren zijn allert.. je krijgt als ouders ook direct een brief thuis dat er luizen zijn gevonden en wat je moet doen..

op de middelbare school ben je als ouder ineens afhankelijk van of je kind het meldt ja of nee (zoals in jouw geval.. je meldde het ook niet bij de eerste jeukjes.. kans is daarmee dat je familieleden besmet hebt met luizen in het vervelendste geval).. Ook wordt je in de pubertijd je je bewuster van 'ongewenst' gedrag..

je gaat dus niet meer ongeneert staan krabben, wat een kleuter wel doet en waardoor ze gelijk 'verdachte' zijn van luizen.

zelfs na het ontdekt is, houdt een tiener vaak uit schaamte zijn mond tegen vrienden en klasgenoten en logisch.. maar het riscico bestaat dan wel dat je anderen besmet.. die op hun beurt ook denken 'damn, hoe kom ik eraan, ik was mijn haren toch goed'.

ik denk dat je ouders het het beste even bij je mentrix kan meldden zodat men op school kan besluiten of ze wel of geen actie moeten ondernemen in het informeren van kinderen dat er luizen zijn aangetroffen.. het scheelt anderen mogelijk een hoop ellende..

en hoe het bij tieners start? niet iedere tiener is de jongste van het gezin.. kans is groot dat ts zelf een broertje of zusje heeft op de lagere school, of dat tieners met wie ze omgaat een broertje of zusje in de onderbouw hebben die de besmetting naar 'boven' heeft getild..

luizen krijg je over het algemeen niet van dieren, maar van andere mensen

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 23:02

senna21 schreef:
In tegenstelling tot wat wordt gedacht, maken luizen geen onderscheid tussen kinderen en volwassenen.

echt? oh..
maar bedankt. wat ik me trouwens wel afvraag. knuffels zijn toch niet aanmerkbaar voor de luizen?
die overleven dat nooit in een knuffel

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 23:04

elenaMM77 schreef:
ik zou toch gewoon ooik even googlen eva..
dan weet je heel wat meer en heb je misschien ook enig idee waar het door komt..

luizen zijn overigens zo besmettelijk als de pest.. ze springen en vliegen niet, ze kruipen letterlijk over..

dus haar op haar contact, of jassen die tegen elkaar hangen..

grootste kans hoe je het opgelopen hebt:

iemand heeft uit schaamte 'gezwegen' over dat hij/zij luizen heeft.. zijn/haar jas heeft tegen de jouwe gehangen, je hebt er tegenaan gezeten (tijdens gym of op het schoolplein, op de manege).

De reden dat je met regelmaat vroeg in de pubertijd ineens weer een 'luizenplaag' ziet is eigenlijk heel simpel..

op de lagere school worden luizencontroles gehouden, moeders zitten dicht op hun kinderen en ook leraren zijn allert.. je krijgt als ouders ook direct een brief thuis dat er luizen zijn gevonden en wat je moet doen..

op de middelbare school ben je als ouder ineens afhankelijk van of je kind het meldt ja of nee (zoals in jouw geval.. je meldde het ook niet bij de eerste jeukjes.. kans is daarmee dat je familieleden besmet hebt met luizen in het vervelendste geval).. Ook wordt je in de pubertijd je je bewuster van 'ongewenst' gedrag..

je gaat dus niet meer ongeneert staan krabben, wat een kleuter wel doet en waardoor ze gelijk 'verdachte' zijn van luizen.

zelfs na het ontdekt is, houdt een tiener vaak uit schaamte zijn mond tegen vrienden en klasgenoten en logisch.. maar het riscico bestaat dan wel dat je anderen besmet.. die op hun beurt ook denken 'damn, hoe kom ik eraan, ik was mijn haren toch goed'.

ik denk dat je ouders het het beste even bij je mentrix kan meldden zodat men op school kan besluiten of ze wel of geen actie moeten ondernemen in het informeren van kinderen dat er luizen zijn aangetroffen.. het scheelt anderen mogelijk een hoop ellende..

en hoe het bij tieners start? niet iedere tiener is de jongste van het gezin.. kans is groot dat ts zelf een broertje of zusje heeft op de lagere school, of dat tieners met wie ze omgaat een broertje of zusje in de onderbouw hebben die de besmetting naar 'boven' heeft getild..

luizen krijg je over het algemeen niet van dieren, maar van andere mensen

mooie reactie met nuttige informatie. bedankt

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:05

EvaLoveyouxx schreef:
senna21 schreef:

echt? oh..
maar bedankt. wat ik me trouwens wel afvraag. knuffels zijn toch niet aanmerkbaar voor de luizen?
die overleven dat nooit in een knuffel

Jawel helaas.. Luizen gaan in alle stukken stof zitten..

Succes!

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:08

Douchen zit er niet altijd om OM DE DAG!?
(niet dat dat overigens iets te maken heeft met die luizen) maar als je zegt hygiene is wel goed dan zie ik dat niet zo of ik moet het verkeerd gelezen/begrepen hebben.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:52

pvdbosch schreef:
Douchen zit er niet altijd om OM DE DAG!?
(niet dat dat overigens iets te maken heeft met die luizen) maar als je zegt hygiene is wel goed dan zie ik dat niet zo of ik moet het verkeerd gelezen/begrepen hebben.

sommige mensen douchen niet iedere dag..
dat wil niet zeggen dat ze 'vies' zijn..
de wastafel zit er ook niet voor niets natuurlijk.

kan kostenbesparing zijn, of uit millieubewust zijn, of gewoon omdat het sneller is (even poedelen), of zelfs 'waterallergie'.

je benen helemaal insoppen iedere dag is best lekker, maar niet persee noodzakelijk om jezelf schoon en hygienisch te noemen (en een washandje er even vlot langs kan ook prima als je dat stukje huid toch mee wilt nemen)..

dat alleen iedere dag douchen en volledig afsoppen inclusief haren wassen het liefst nog schoon en hygiënisch is, is een beetje een modeverschijnsel.. nog geen 15 jaar geleden heb ik (ok, stiekum, iemand had de deur van een te renoveren woning opengemaakt) een woning bekeken waar een 85 jarige bewoonster uitgetrokken was. We wilden graag met eigen ogen zien of het waar was dat het huisje echt nog in originele staat was, zoals het gerucht ging. Dit vrouwtje was zeer schoon op zichzelf, het huisje was ook blinkend en spik en span met geraniums voor de raampjes zonder enig bruin blaadje. maar guess what, het huisje had nog geen eens een douche.. die waren sinds de jaren 50 niet gerenoveerd.. alleen als de bewoner eruit ging of tijdelijk ergens anders wilde wonen werden ze opgeknapt. ze had een grote tobbe in het schuurtje staan en ging heel ouderwets iedere zondag voor de kerk in de tobbe en de rest ging bij de wastafel.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:21

Tis heel simpel: de luizen overleven van bloed; dus ze komen terug naar de mens. Ze zitten idd ook in de autobekleding, jassen, bedden, banken en weetikwaar. MAAR daar gaan ze dood! Je kunt alles gaan wassen en poetsen, maar als je jezelf (en familie) kamt en ze dus verwijderd aan de bron, sterven ze uiteindelijk uit! Zonder Prioderm of andere pesticiden op je hoofd te smeren.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:25

Ik heb echt al zo vaak luizen gehad, een vriendin van mijn zusje heeft ze heeeel vaak omdat die ouders de kinderen niet behandelen. Dat moeten ze zelf maar doen. :r

De laatste tijd gaat het goed maar het enige dat helpt is kammen, kammen en nog eens kammen. Elke dag!!! Je moet je haar nat maken en veel goedkope crèmespoeling er in doen en dan kam je er zo door heen.

En over dat douchen... als je 14 bent puber je en dan zweet je erg veel. :j Elke dag douchen, al is het maar even 5 min onder de kraan staan is wel een must!

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:41

Dat luizen op jassen e.d zitten is inmiddels al achterhaald. Die tijd van capes over de jassen enzo is verleden tijd. Luizen overleven maar heel kort zonder bloed dus gaan gelijk dood. Kleding en alles wassen is dus geen noodzaak. Je haar goed behandelen en kammen is een must. Wat ook goed helpt maar wat je waarschijnlijk liever niet doet is je haar een keer goed vet laten worden. En om de dag douchen is helemaal niet onhygiënisch. Je kunt jezelf ook op andere manieren fris houden.

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 10:52

Even voor de mensen die denken dat ik een viskeuze ben. Ik was mijn haar om de dag. Een dag wel, een dag niet, een dag wel.
alleen als ik 2 dagen na de dag dat ik gedoucht heb niet douchen, worden mijn haren vet. Ik denk dat het ligt aan de shampoo maar het is een fijne dus ik verander niet van shampoo. Ik spuit elke dag Deo en zie er niet uit als een of andere zwerver maar gewoon zoals een meisje van mijn leeftijd uit moet zien. Dus ik ben geen viezerik. Hihi.

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 10:53

Maar bedankt voor de tips. We hebben iedereen ingelicht en we hebben een luizenkam en een netenkam dus komt goed.