Hoe kom ik van mn hoest af?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Hoe kom ik van mn hoest af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 12:17

Ik ben 3 weken geleden verkouden geweest en nu blijf ik maar hoesten.
Eerst had ik het idee dat het slijm zich bovenin mn luchtwegen bevond maar het zakt steeds verder naar beneden. De bovenste luchtwegen zijn nu vrij, maar het zit nu echt heel diep. Gevolg is: ik krijg het niet opgehoest zonder kokhalsneigingen.

Nu zijn er bij de drogist wel 20 verschillende middeltjes te krijgen.
Waar hebben jullie goede ervaringen mee?

IrishDraught

Re: Hoe kom ik van mn hoest af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:23

Goede ervaring met even langs de huisarts om wat te halen als je het zelf niet opgehoest krijgt.
Middeltjes bij drogist werken toch vaak minder goed.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:31

Afgelopen winter zelf ook gehad en in plaats dat ik nou langs de dokter ga, nee is vanzelf gekomen en gaat vanzelf weer weg...En idd hoesten en overgeven tegelijk. >;)
Maar je kan dus beter even langs de dokter gaan, dan ben je verstandiger dan mij. :o

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:40

http://www.somersetlaneblog.com/2014/01 ... works.html

Iets wat mijn oma al maakte toen wij nog klein waren, maar wat ik toevallig ook van de week terug vond op pinterest. Ik heb dit in de winter ook bijna standaard in de koelkast staan en voor mij is dit echt het huismiddeltje tegen hoest en verkoudheid :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:44

Wat ze hier vroeger deden, was een halve ui (met gesneden kant naar boven) in de slaapkamer leggen.
Gaat wel onwijs stinken. Maar ja....

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:47

Als je graag een longontsteking wilt, ga je huismiddeltjes proberen. Als je dat liever niet hebt, ga je naar de huisarts.
Het enige middel wat enig effect heeft in het oplossen (of beter gezegd, in het makkelijker ophoestbaar maken van slijm) is broomhexine. Verkrijgbaar als stofnaam, maar bijvoorbeeld ook als Bisolvon.
De rest dempt de hoestprikkel en dat is precies wat je níet wilt. Maar echt, een verkoudheid die naar beneden doortrekt is een reden voor een bezoekje aan de huisarts.

IrishDraught

Knert schreef:
Wat ze hier vroeger deden, was een halve ui (met gesneden kant naar boven) in de slaapkamer leggen.

Is dat niet tegen een verstopte neus?

Boheme

Op marktplaats zetten.

Maar serieus ik zou even langs de huisarts gaan. Ik liep al 5 weken pieterburen te imiteren, meerdere drogisterij middeltjes geprobeerd niets hielp. Naar de huisarts geweest kuur gehad en binnen 2 dagen vooruitgang.

Beterschap

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:51

En terug blijven gaan naar ha net zo lang tot er wat aan gedaan word.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 12:55

Kan ik niet eerst even gewoon Bisolvon proberen dan Ladidan?
Ik ben niet zo'n HA ganger.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 13:06

Oké. Oké.
Toch de HA gebeld (moest ze toch nog ergens anders voor bellen) en moet toch voor morgen een afspraak maken. Grmbl. Ik hou niet zo van HA's. :=

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:38

:(:)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:40

Mijn vader gebruikt propolis tinctuur voor hetzelfde probleem.
2 tot 3 keer per dag 5 druppels op de tong, of op een klein stukje brood als je het te vies vind (het laat een beetje een rubberachtig laagje achter)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:42

Ik had hetzelfde, dokter heeft mn longen geluisterd. Niks verontrustends te horen dus wacht nog maar weer af...

Ik heb ooit als kind kinkhoest gehad dus imiteer ook direct pieterburen, zelfs bij gewoon verkouden zijn. Het enige wat bij mij echt helpt zijn de Bisolvon bruistabletten. Drankje helpt lang niet zo goed. Dit lost slijm op en kan je gewoon bij de drogist krijgen.

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:45

Juice plus!!!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:23

Heel verstandig dat je bij de HA langs gaat. Kinkhoest heerst momenteel ook veel.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:01

friesam schreef:
Knert schreef:

Is dat niet tegen een verstopte neus?

Geen idee...mijn moeder kwam ermee. Zelf geen ervaring mee. Maar als ts echte aanhoudende klachten heeft is HA het beste

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:04

Iris82 schreef:

Nee, hoest moet je niet onderdrukken maar moet los komen. Lukt dat niet dan kan echt beter even langs de huisarts gaan. Poosje terug ook een maand lang gehoest. Ging niet over. Daarom naar huisarts gegaan die eerst een longontsteking heeft uitgesloten en vervolgens de juiste medicijnen aan mij heeft voorgeschreven waardoor ik er vrij vlot vanaf was.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 21:06

Ik heb medicijnen voor het hoesten en je raadt het nooit: maagzuurremmers.
Waarschijnlijk de oorzaak van het hoesten.

Oh, en ik heb een nieuwe huisarts! :oo <<)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:12

Dat kan heel goed dat er slijm uit je maag omhoog kom wat voor irritatie veroorzaakt.

Zeker omeprazol gekregen (als ik het goed schrijf).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:20

BrankaZ schreef:
Iris82 schreef:

Nee, hoest moet je niet onderdrukken maar moet los komen. Lukt dat niet dan kan echt beter even langs de huisarts gaan. Poosje terug ook een maand lang gehoest. Ging niet over. Daarom naar huisarts gegaan die eerst een longontsteking heeft uitgesloten en vervolgens de juiste medicijnen aan mij heeft voorgeschreven waardoor ik er vrij vlot vanaf was.

Beetje kort door de bocht. Soms houd een hoest zichzelf in stand en dan wil je juist wel de hoest onderdrukken zodat de boel rust krijgt. Daarom zijn er ook 2 hoestdrankjes, eentje die slijm los maakt en eentje die hoest onderdrukt. De een bij vastzittende hoest, de ander bij kriebelhoest...

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:25

Ik heb van mijn ma geleerd(bij mij hielp het goed)
En kost bijna niets hihi
1l kokend heet water en daar 5 eetlepels bruine suiker en dan aflaten koelen
en dan steeds slokje als je moet hoesten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 21:38

Marcella schreef:
Dat kan heel goed dat er slijm uit je maag omhoog kom wat voor irritatie veroorzaakt.

Zeker omeprazol gekregen (als ik het goed schrijf).

Nou het advies gekregen om dat via de drogist te kopen want zelfde werkzame stof en een stuk goedkoper dan als hij het voorschrijft (want het wordt niet meer vergoed). Maar hij vond het zeer verstandig als ik het ging aanschaffen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:51

secricible schreef:
BrankaZ schreef:

Beetje kort door de bocht. Soms houd een hoest zichzelf in stand en dan wil je juist wel de hoest onderdrukken zodat de boel rust krijgt. Daarom zijn er ook 2 hoestdrankjes, eentje die slijm los maakt en eentje die hoest onderdrukt. De een bij vastzittende hoest, de ander bij kriebelhoest...

Klopt, dat was bij mij dus ook het geval. Maar de enige manier om dat te weten te komen is even langs de huisarts. Bij mij is toen Nasr mijn longen geluisterd en vloed onderzocht of er gedn ontsteking was. Toen dat uitgesloten was kreeg ik medicijnen tegen de hoest.
Ik bedoel dus dat je niet zelf zomaar een hoestprikkel moet gaan onderdrukken. Eerst even laten controleren dat er echt gern ontsteking of wat dan ook is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:05

Hoestmiddelen heb je in soorten en maten.

Gaat het om slijm, dan is het onderdrukken van de hoestprikkel verboden. (....al heb ik het wel eens voorgeschreven gekregen. Het werkte 'gelukkig' maar een kwartier. Op bronchitis zit je niet te wachten, maar ik hoestte bloeddruppels omdat mijn keel inmiddels letterlijk stuk was.)

Wat je nodig hebt op korte termijn is een slijmoplosser. De drogist heeft acetylcysteine, al dan niet onder de commerciële naam fluimusil. (Uit te spreken als flu-ie, ofwel vloeibaar slijm - maar de telefoon levert dat niet.) Vroeger was het uitsluitend op recept en wordt nog steeds (op zich terecht) door artsen voorgeschreven.

Wat op lange termijn helpt: veel mensen met gedoe van maar blijven hoesten maken te weinig beschermingsstoffen in hun darmflora aan. Dus zou je hetzij goede darmflora producten bij de drogist kunnen kopen, hetzij bij een natuurgeneeskundige dit precies laten onderzoeken.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-10-14 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt