Verstandskiezen weg laten snijden onder narcose, kan dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kriistellx

Verstandskiezen weg laten snijden onder narcose, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 12:31

Hoi allemaal,

Een paar weken terug heb ik mijn laatste bezoek bij de orthodontist gehad, die met de leuke mededeling kwam dat ik mijn onderste twee verstandskiezen (die nog niet door zijn), moet laten verwijderen ;( . Sinds die dag niet meer goed kunnen slapen omdat ik zo verschrikkelijk bang ben voor zulk soort dingen. Heb ooit al 2 melkkiezen laten trekken wat een groot drama was. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om geheel onder narcose te gaan tijdens de behandeling of moet daar een hele goede reden voor zijn?

Graag hoor ik jullie ervaringen!

cruesli

Re: Verstandskiezen weg laten snijden onder narcose, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:32

Kan wel, maar trek dan wel je portomonnee, want wordt i.p. niet vergoed (de narcose) en is niet goedkoop

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:33

Ik weet het niet. Ik weet wel dat zolang ze niet ontstoken zijn je geen last van de behandeling hebt tijdens het snijden. Ik voelde er althans niks van. Omdat ik het ook DOODeng vond heb ik mijn mp3 speler meegenomen zodat ik geen gekke geluiden kon horen.

Ik had nadien ook nergens last van! (2 x behandeld)

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:33

Wordt wel vergoed want valt onder chirurgische ingreep, dus wordt vergoed mits je je eigen risico al op hebt, anders moet je deel betalen van je eigen risico, mijne zijn ook onder narcose verwijdert twee jaar terug puur omdat ik ook angstig was.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:34

Ik heb ze alle vier onder algehele narcose laten trekken. Geen probleem en gewoon vergoed?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:34

en anders is narcose toch maar 225 euro?
informeer anders eens bij de narcose tandarts?

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:37

Ik kom toevallig net bij D kaakchirurg vandaan voor het eerste consult. Mijn verzekeraar(zilveren kruis Achmea) vertelde dat de normale behandeling wordt vergoed en dat wanneer de chirurg narcose nodig acht dit ook vergoed wordt (wel moet het eigen risico betaald worden). Vanochtend zij de chirurg dat hij mij er gewoon opzet voor narcose en dat dit dan op deze manier naar de verzekeraar gaat, hij heeft in her verleden nog nooit problemen gehad maar hij geeft wel aan dat de verzekeraars steeds moeilijker word. Ik zou als ik jou was dus overleggen met je verzekering en met de kaakchirurg want bij sommige gevallen is narcose zelfs echt nodig of je het nou wil of niet.

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:38

Alja schreef:
en anders is narcose toch maar 225 euro?
informeer anders eens bij de narcose tandarts?

Helaas niet de algehele behandeling incl narcose is meestal om en rond de 1500 a 2000 euro.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:45

bij mijn vriend was het wel vergoed na verwijzing vanaf de tandarts. Die vond het allemaal maar veel te eng en is na een uurtje opereren met een boel hechtingen prettig bijgekomen.
Mijn vraag is wel waarom zou je narcose willen? Ik heb ze onder lokale verdoving laten doen en dat ging prima maar ik ben er verder ook niet angstig voor. Vond het fijn dat ik na een half uurtje naar buiten kon wandelen en met m'n blauwe gezicht nog wat aan m'n dag had ;)

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:48

ik zet bij de tandarts altijd mijn ipod aan ook omdat ik schrik heb voor het werk van de tandarts
misschien een optie maar ik moet zeggen ben binnenkort ook aan de beurt maar laat het gewoon zo doen ik word misselijk van narcose en dan moet je ook nog nuchter dus ik heb liever verdoving

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:00

Ik zou gewoon even doorbijten.. Met een plaatselijke verdoving voel je er echt niets van en mocht je
wel wat voelen dan krijg je verdoving bij. Alleen de verdoving zelf kan wat pijnlijk zijn, maar dat trekt
ook heel snel weer weg. Zeker aangezien je alleen onder hoeft, de prik in het gehemelte is de enige
echt pijnlijke, maar die hoef je niet omdat alleen de onderste eruit worden gehaald.

Een algehele narcose is best een aanslag op je lichaam en daar zul je dan ook langer van bij moeten
komen dan een 'simpele' plaatselijke verdoving. Met een halfuur sta je weer buiten. Dat is met een
algehele narcose wel anders!

Even mijn ervaring: ik lag daar in de stoel, zag de spuiten al aankomen en moest er spontaan van
huilen. :Y) Toen ik weer wat rustiger was, spoot ze de verdoving in, daarna dacht ik bij mezelf,
was ik hier nou zo bang voor. >;)

Zie het als een overwinning als je het wel hebt gedaan! :D
Laatst bijgewerkt door Sem_ op 20-10-14 13:02, in het totaal 2 keer bewerkt

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:00

Hier meld zich ook een vreselijke bange poepert...

Toen mijn verstandskiezen eruit moesten (er was er 1 gebroken en heb het te lang uitgesteld), konden ze niet wachten om ze eruit te halen, ik heb toen slaaptabletten gekregen, geen idee welke, maar een flinke dosis. Ik was nog wel bij, maar heb het niet bewust meegemaakt. Ik kon hierdoor ook meteen snel naar huis wat erg fijn was.

Nog steeds ben ik erg bang voor de tandarts en loop nu bij een angsttandarts die met lachgas mag werken.
Ik heb nu 1 behandeling gehad daarmee (tandsteen verwijderen) en dat is heel goed gegaan.

Voor iedereen die angstig is, kan ik dat wel aanraden, je hebt niet de nare effecten van narcose en mag ook meteen weer naar huis!

Succes iig en het valt uiteindelijk reuze mee, bij zijn er 4 weggeneden in 3 keer, geen blauw opgezette hoofd erna en de napijn viel me echt mee, had wel een coolpack meegenomen.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:07

Ik ben vreselijk bang voor de tandarts maar de kaakchirurg was ik na 1 behandeling al helemaal blij mee
Zijn vier kiezen uitgesneden bij mij, echt heel weinig last van gehad zowel van de behandelingen zelf als na de behandelingen....ik zou het dus gewoon zonder narcose proberen, een narcose is echt niet fijn voor je lichaam.

Succes, als ik het kan... Kan jij het zeker :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:12

Ik zou kijken naar een middenweg; dat je niet alleen lokale verdoving krijgt maar een ook lichte sedatie dat je wel wakker bent en zelf ademt, maar het alleen langs je heen gaat en al zal de koning naast je staan; je het niet eens merkt. Lijkt mij best mogelijk als je het in het ziekenhuis laat doen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:12

Bespreek je angst met je tandarts, vertel dat je er slecht van slaapt en je ervaring.
een algehele narcose brengt zo veel risico met zich mee, dat is niet niks.
Vraag dan eerder om een rustgevend middeltje van te voren en een goede verdoving

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:16

Ik zou dat echt niet doen... Ze verdoven echt goed hoor, ik heb er amper wat van gemerkt het was zo gepiept. (en ik had me ook heel erg zenuwachtig gemaakt van te voren, maar was echt niet nodig)

Weg laten snijden is echt veel fijner dan trekken. Ik heb ook een verstandskies laten trekken en daar had ik nadien (en tijdens de behandeling) meer last van dan van de weggesneden verstandskiezen.

Een algehele narcose is niet niks, daar kan je behoorlijk beroerd van zijn als je wakker wordt. Als het kan, plan het zo snel mogelijk dan ben je er vanaf.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:20

Ik heb dit jaar mijn verstandskies laten trekken. Gewoon met plaatselijke verdoving. Wel is waar 3 spuiten. Kan je vertellen dat ik daarna echt niks meer voelde.. Duurde wel ontzettend lang voordat het was uitgewerkt.. Als je dan wel probeert te eten, dan buit je dus vol op je wang. Ja dat voel je later wel :+

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:44

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:56

Bij mij moeten er eigenlijk ook 3 verstandskiezen weggesneden worden en ik ben ook als de dood. Dus gezocht naar een narcosetandarts en contact gehad met mijn verzekering. Bij IZZ met pakket 1 wordt dit niet vergoed. De ingreep wel maar de narcose niet. Dit staat ook op de site van de narcosetandarts:

Citaat:
Narcose kosten
De kosten van de narcose worden niet door verzekeraars vergoed, deze kosten variëren van € 325,00 en € 812,50 en zijn afhankelijk van de duur van de behandeling. Deze kosten krijgt u niet vergoed door uw verzekeraar.

Daar word ik niet blij van :( Dus als het zo ver is dat het écht moet, zorg ik dat ik wat valium in mag nemen voor de behandeling. :o

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:33

ik kom een uur geleden van de kaakchirurg vandaan. Ook bij mij waren ze er aan de onderkant niet door. Ik was er van overtuigd dat ik het nog niet nodig vond om ze eruit te laten halen, helaas vond de kaakchirurg dat wel ivm grote kans op onstekingen. ik zag er behoorlijk tegenop maar de ingreep is mij echt enorm meegevallen. al met al heeft het denk ik 15 minuten geduurd.
Nog wel even afwachten hoe de komende dagen gaan met de pijn. Heb wel pijnstillers meegekregen, 600 gram.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:36

Qua napijn vond ik het zelf reuze achtig meevallen. Ik was wel flink beurs doordat de dokter flink aan m'n kaak heeft moeten wrikken. Wangen waren dan ook 2 keer zo dik en knal blauw hihi.

Het valt echt reuze mee!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:37

ja ik heb ze alle 4 tegelijk weg laten halen onder volledige narcose bij de CDC clinic in Best

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:40

Ik heb 5 verstandskiezen laten verwijderen ja dat lees je goed ;)
dit is onder gehele narcose gebeurd. 3 gewoon getrokken en 2 gesneden die zaten te diep en met de wortels aan elkaar.

Ik ben doorgestuurd door de tandarts alles is volledig vergoed op knappe eigen risico na natuurlijk

De napijn was echt goed te doen eten was wat lastig maar voor mij was dat vooral door dat er natuurlijk uit elke mond hoek wat weg was.
maar ik ben 3 dagen later gewoon uit eten geweest dus dat zegt genoeg :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:43

Sem_ schreef:
Ik zou gewoon even doorbijten.. Met een plaatselijke verdoving voel je er echt niets van en mocht je
wel wat voelen dan krijg je verdoving bij. Alleen de verdoving zelf kan wat pijnlijk zijn, maar dat trekt
ook heel snel weer weg. Zeker aangezien je alleen onder hoeft, de prik in het gehemelte is de enige
echt pijnlijke, maar die hoef je niet omdat alleen de onderste eruit worden gehaald.

Een algehele narcose is best een aanslag op je lichaam en daar zul je dan ook langer van bij moeten
komen dan een 'simpele' plaatselijke verdoving. Met een halfuur sta je weer buiten. Dat is met een
algehele narcose wel anders!

Even mijn ervaring: ik lag daar in de stoel, zag de spuiten al aankomen en moest er spontaan van
huilen. :Y) Toen ik weer wat rustiger was, spoot ze de verdoving in, daarna dacht ik bij mezelf,
was ik hier nou zo bang voor. >;)

Zie het als een overwinning als je het wel hebt gedaan! :D

Hier dezelfde ervaring gehad, inclusief het huilen :') Ik kreeg een paniek aanval nadat de verdoving was gezet (normaal werken verdovingen niet, dus toen alles begon te tintelen schoot ik in de paniek) maar inderdaad even gerust gesteld door de assistenten en kaakchirurg daar en daarna nergens last van gehad. Bij mij ging eerst linksonder en links boven eruit, 2 weken daarna rechts onder en rechts boven. Daar heb ik wel wat last van gehad, want m'n eigen kaakchirurge (die dus de eerste 2 kiezen eruit had gehaald) had zich verslapen waardoor ik een kaakchirurg in opleiding kreeg die wel de laatste 2 eruit zou halen. Man, dat deed een stuk meer pijn, maar goed de verdoving was ook verkeerd gezet en toen ik dat aangaf kreeg ik de mededeling dat het vast wel mee viel, hij was er immers bijna uit en brufen was ook heus niet nodig, ik moest maar aan de paracetamol..

Maar geloof me, zonder narcose is het een stuk sneller opgelost en het helpt je ook wel om over je angst heen te komen, ik was ook als de sodemieter bang voor alles wat met tandartsen en prikjes in m'n mond te maken had en ik heb nog voor die spuit erin ging gegild dat ik onder narcose wilde ipv een stomme rotprik, maar 3 tellen later kon ik niet meer praten zo goed hadden ze de boel verdoofd en voelde ik dus niks; thuis op tijd de brufen opgelost in water en naar binnen gewerkt en daardoor ook weinig last gehad van het uitwerken van de verdoving :p

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:54

nu de dag na het verwijderen valt de pijn aardig mee, gebruik nog wel pijnstillers. Wang is alleen behoorlijk dik en stijf, kan nu geen cap ophebben :( Hopen dat dat gauw wegtrekt.