Tips om aan te komen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Tips om aan te komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 13:48

Al zolang ik mij kan herrinneren, ben ik dun geweest. Tot het bot uitstekende af. Al 5 jaar heb ik mijn streefgewicht op 70 kilo staan en eindelijk 4 maanden geleden heb ik de 70 kilo gehaald. Altijd zat ik op de 62 en eindelijk na 5 jaar de 70 voor elkaar gekregen. Trots dat ik was!
Toen ben ik gaan werken in Denemarken op een stoeterij en door het lichamelijk zware werk was er zo weer 5 kilo vanaf. Overigens wel veel spieren gekregen, waardoor mijn lijf er in ieder geval niet als een scharminkel uitzag.
Na 2 maanden daar gewerkt te hebben ben ik weer gaan door reizen. Nu ben ik de afgelopen dagen flink ziek geweest en helaas gaf de weegschaal vanmorgen 59 kilo aan. Zo weinig heb ik in de afgelopen 10 jaar niet meer gewogen en ik vind dit dus ook verschrikkelijk. Ik zie er ondanks flinke bespiering gewoon weer veelste mager uit.
Het probleem is alleen dat ik kilo's er gewoon niet bij krijg. Ik kan eten wat ik wil, zoveel als ik wil en toch kom ik niet aan. Ik val eerder af dan ik aankom. Ik eet altijd ontzettend veel, mensen staan altijd met open mond te kijken met de hoeveelheid die ik eet. Ik eet altijd meer dan mensen waar ik samen mee eet.
Ik ben een beetje ten einde raad, ik wil weer naar de 70 kilo, maar ik wil niet dat dit weer 5 jaar gaat duren.
Wie heeft de ultieme tip voor me? Ik weet het echt niet meer.

Edit: misschien handig om te weten, ik ben 1.78 lang.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:50

Je mag wel 5 kilo van mij hebben hoor :D!

Maar zonder gekkigheid, heb je stress? Stress val je ook onbewust van af..

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:52

Als je al alles eet wat je kan / wil en niet aankomt dan denk ik dat het tijd is voor een bezoekje aan een arts of diëtiste.

Met mijn boerenverstand zou ik denken dat als je vooral koolhydraat-rijk voedsel kiest, en meer calorieën dan je verbrand, je echt aan zou moeten komen.

Het kan misschien helpen als je een eet-dagboekje bij gaat houden met activiteiten en wat je hebt gegeten. Dan krijg je inzicht en dat geeft je wellicht handvatten.
Laatst bijgewerkt door _Anneruth op 15-10-14 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:53

Zoek een goede dietist die je hiermee kan begeleiden. Ik snap dat het frustrerend is, maar je zal dit met goede begeleiding moeten doen.

Eerste wat ik me afvraag is hoe snel jou stofwisseling is en of je per dag voldoende binnen krijgt om je stofwisseling bij te kunnen houden. Je zou eens kunnen kijken wat de huisarts zegt, bloedprikken om je waardes te bepalen bijvoorbeeld kan meestal geen kwaad.

IrishDraught

Re: Tips om aan te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:56

Ben iets langer en weeg dus net zo weinig.

Heb een aantal tips die ik van mijn dieetist heb.

Als je een boterham eet met kaas, doe er dan eens wat (walnoten op)
Als je wat tussendoor eet denk ook aan noten/studentenhaver.
Verder pasta bij het avondeten ipv aardappelen. En eet dus ook echt soep, hoofdgerecht, toetje. Geen trek in het toetje dan moet het savonds nog op.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:56

Is echt irritant heb hetzelfde... -O-
Bij mij is het idd vaak stress, dan lukt het ook lastiger om goed te eten.
Ik heb een tijdje vsn die shakes genomen bij elke maaltijd, dus als extraatje. Het heeft mij niet veel geholpen maar anderen met hetzelfde probleem wel.
Wat bij mij hielp was regelmaat en bewust m'n rust en ontspanning pakken. Ik hou van koken en das mooi want dan kun je dat maken waar je nou net een keer meer van opschept omdat het zo lekker is! :D
En verder niet drie keer per dag veel eten maar minimaal om de twee uur!

En natuurlijk zou je eens naar je HA kunnen gaan of een diëtist?

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:57

Ik weet mensen die met herbalife aankomen. Ik ben er 16 kg mee kwijt geraakt maar als je het neemt naast je gewone voeding kan je er ook mee aankomen. Heeft voor een collega van mij toen goed geholpen, maar t is wel prijzig natuurlijk.

Al wel bij een arts geweest? Heb je geen over actieve schildklier?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:01

Als je echt wil aankomen, kun je naast genoeg eiwitten en sporten, maltosedextrine bij je drinken doen. Helpt bij het aankomen. Gewoon te koop bij de apotheek.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:06

Oei jou streefdoelen liggen nog een stuk hoger dan de mijne. Ik weeg 45 kg en hoop ooit naar de 50 te kunnen. Ik ben wel maar 1m65. Voorlopig nog geen tips, ik heb er nu 2 kg bij door meer te gaan sporten, want spieren wegen meer dan vet, maar meer dan dat lukt mij ook niet.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:08

Ken je probleem... kom ook nauwelijks aan. Nooit gedaan en eigenlijk nooit echt probleem mee gehad.. maar zou nu toch wel beetje meer reserve willen hebben. Maar opzich is 60 kilo toch geen slecht gewicht voor 1.78 (dat is mijn streef gewicht en ben ongeveer even lang als jij... heb nu beetje ondergewicht volgens BMI)

Kwam vandaag wel interessante link tegen over ondergewicht http://www.groenevrouw.nl/kilos-schrapen-oorzaken-van-ondergewicht/ Ze heeft nog een tweede blogpost geschreven over ondergewicht.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:10

Post eens een lijstje van wat je eet op een dag, hoeveel je beweegt en hoe goed je slaapt?

Ik zou, als het daar echt niet aan ligt, even langs je huisarts gaan om uit te laten sluiten dat je ergens een tekort hebt of je schildklier bijvoorbeeld wel heel hard z'n best doet. Waarschijnlijk niet hoor, maar als het echt zo lastig is, kan het wel...

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:11

Weet je zeker dat je aan wilt komen? 60 kilo voor 1.78 is een goed gewicht!

Als je het zeker weet, denk ik dat een diëtist je het best kan helpen. Als je zelf bezig gaat zul je misschien wel aankomen, maar je gewicht stabiliseren is een ander verhaal.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:12

Evelijn schreef:
Ken je probleem... kom ook nauwelijks aan. Nooit gedaan en eigenlijk nooit echt probleem mee gehad.. maar zou nu toch wel beetje meer reserve willen hebben. Maar opzich is 60 kilo toch geen slecht gewicht voor 1.78 (dat is mijn streef gewicht en ben ongeveer even lang als jij... heb nu beetje ondergewicht volgens BMI)

Kwam vandaag wel interessante link tegen over ondergewicht http://www.groenevrouw.nl/kilos-schrapen-oorzaken-van-ondergewicht/ Ze heeft nog een tweede blogpost geschreven over ondergewicht.

60 kilo is een bmi van nog geen 19 (ga even uit van mijn eigen leeftijd). Da's te weinig. 20 is ongeveer de ondergrens, 22 is optimaal, 25 de bovengrens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:16

Moest je een roker zijn, kan stoppen helpen, al zal dat nooit meer dan een paar kilo verschil betekenen, maar toch.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:17

ah ik ken dit. alleen mijn streef gewicht is 60 kg.
ik ben 1.73 en weeg 57 kilo.. altijd op een gewicht geweest van 54 of 55.. dus toen ik laatst op de weegschaal stond en 57 zag staan was ik super blij.
ik kan ook alles eten en een ook redelijk veel.. 6 plakken bruin brood, goed bord avond eten, soms nog extra, veel tussen doortjes, fruit, koekjes en chips... bij mij komt er ook niks bij..
krijg vaak te horen van nou jij kan het zat hebben.. vind ik echt niet leuk!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:17

Tink89 schreef:
60 kilo is een bmi van nog geen 19 (ga even uit van mijn eigen leeftijd). Da's te weinig. 20 is ongeveer de ondergrens, 22 is optimaal, 25 de bovengrens.

Het is 18,9... en volgens voedingscentrum is dat prima... en daar ga ik dan maar even van uit. :) er zullen vast meerdere meningen zijn..
Als ik BMI van 22 zou moeten hebben... dan zou ik het helemaal opgeven om iets aan te komen.. dat is echt een ver van mijn bed show.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:26

Ik woog 53 kg en ben 1.80 (en volwassen) en ben dus door huisarts doorverwezen. Maar zit nu rond 58/59 en ben echt niet graatmager meer (heb geen eetstoornis of zo)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:30

Al eens gedacht aan het innemen van extra eiwitten? 's ochtends een gekookt eitje erbij etc?

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:49

Waarom hou je zo vast aan het nummertje op de weegschaal? Dat je afvalt omdat je ziek bent geweest is niet raar, daarbij is het voornamelijk vocht.

Als je je verder goed voelt en je krijgt voldoende binnen aan eten en drinken zou ik me er niet teveel op vastpinnen. 60 kilo voor 1.78 is niet mager, dat is gewoon slank :)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:07

Je verhaal is zo herkenbaar voor mij ik ben ook van jouw lengte en woog tot vorig jaar 55 kg. Dit door stress en ziekte, maar ook door een enorm snelle stofwisseling. Ik kan eten wat ik wil en kom niks aan, totdat ik brinta ontdekte ! Ik ben serieus 10 kg aangekomen en zit nu dus op een ideaal gewicht. Het zal vast niet alleen daarvan komen, maar dankzij de brinta bij het ontbijt ben ik me beter gaan voelen en eet ik ook weer graag(wat ik eerst niet had). Veel gevarieerd eten kan ik je ook zeker aanraden !

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:09

Zoek inderdaad even een goede diëtiste. Iets als calorierijke drinkvoeding kan heel goed helpen, zij kunnen dit voorschrijven.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 15:11

Waarom ik me er zo aan vast pin, is omdat ik er gewoon ongezond mager uitzie. Ik voel me top, maar mijn lijf is gewoon te mager. Ik heb er ook een slechte weerstand door.
Veel koolhydraten en pasta en eiwitten worden al genuttigd, maar geven helaas geen effect. Ik zit momenteel in Frankrijk en helaas zijn er geen engels sprekende dietisten hier, dus dat is geen optie aangezien ik nog geen frans spreek.
Stress heb ik verder ook niet, ben absoluut niet stress gevoelig.

Zijn proteine en eiwitshakes misschien een idee naast mijn gewone dieet?
Ik neem dagelijks rond de 3000/3500 calorien in, maar mijn lijf verbrand heel veel, ook in rust.
Wat betreft sport, ik heb jaren fanatiek vechtsport gedaan, maar nu doe ik alleen nog kitesurfen, mountainbiken, af en toe klimmenof wat andere extreme sporten voor een dagje en in de winter snowboarden.
1x per week doe ik dus een aantal uurtjes sporten en afhankelijk van de wind af en toe door de weeks ook kitesurfen, maar dat is pas sinds vrij recent.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:11

Ik zou sowieso even langs de HA gaan. Een te snelwerkende schildklier zorgt ook voor ongewenst afvallen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 15:20

Gelukkig kan ik wel voorkomen dat ik afval, zolang ik lichamelijk inspanning en dieet in balans houd, maar aankomen lukt gewoon niet en als ik dan een keer ziek ben en geen eten tot me kan nemen, dan ben ik zo in 3 dagen 7 kilo kwijt.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:22

merk voor mezelf dat ontbijt ook echt de belangrijkste maaltijd is om op gewicht te blijven. Havermout met melk en noten en vruchten bijv.