Wagenziek/bewegingziekte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Albion

Wagenziek/bewegingziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 23:45

Hallo,

Ik vroeg me af of er nog meer mensen die, zoals ik, zó verschrikkelijk last hebben van wagenziekte :( .
Ik kan letterijk overal misselijk worden; vliegtuig, trein, bus, auto, zelfs een keer in een koetsje. Ik krijg het warm, word helemaal lam en heb het gevoel alsof ik m'n ogen niet open kan houden, ja en dan hartstikke misselijk natuurlijk. Ik word er echt gek van. Korte ritjes, lange ritjes, maakt niet uit. Zelfs als ik voorin als passagier in de auto zit (horizon) krijg ik het voor elkaar om misselijk te worden..

De enige keer dat ik niet misselijk word is als ik zelf aan het stuur zit..

Verder heb ik armbandjes, pilletjes en oordopjes maar mag allemaal niet baten :(

Is er hier nog iemand met zulke klachten en zo ja, hoe ga je hier mee om?

Binnenkort willen mijn vriend en ik weer (met de auto) naar Disneyland en de vorige keer hebben we echt wel 30 x moeten stoppen omdat ik het gevoel had dat ik moest kotsen :(
Graag wil ik dat deze keer anders wordt!
en zelf autorijden in Frankrijk weet ik niet of ik dat durf

Wie oh wie heeft voor mij de gouden tip(s)?!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:49

Zelf rijden! Frankrijk is helemaal niet eng. Zou me meer zorgen over België maken :')
Ik vind zelf Primatour het beste middel tot nu toe voor mij, maar jij hebt het extremer dan ik.

Kaus

Re: Wagenziek/bewegingziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 00:08

Ik ben alleen extreem misselijk in andermans auto of in de bus... Ik moet zo ongeveer bij elke busrit overgeven.
Kijk nu al op tegen de stedentrip in maart waarbij we met de bus naar Callais moeten.

Pilletjes helpen bij mij niet, vooraan zitten of vooruit kijken net zo min...

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 01:21

Naar de dokter en om een middel tegen de misselijkheid vragen. Ik gebruik zelf primperid voor hele lange reizen. Werkt perfect, voor korte trips is dat uiteraard geen oplossing.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 02:15

Vraag me opeens af of de wagenziekte niet psychisch is??

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 05:40

Nope, heeft met je evenwichtsorgaan te maken. Daarom helpt vooruit kijken meestal ook goed.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 07:39

Opzij zitten helpt bij mij vaak, maar ik heb het vooral in de auto of in een pretpark bv. Met Primatour ben ik altijd goed geholpen :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 07:44

Yep, hier nog iemand. Ik heb het vooral wanneer ik met een lege maag in de auto zit (moet dus eerst wat eten) en tijdens lezen in de auto. Dat schijnt inderdaad met je evenwichtsorgaan te maken te hebben. Wanneer ik vooruit kijk is het stukken minder.
Maar het kan ook met een rijstijl te maken hebben. Wanneer ik bij mijn vader of broertje in de auto zit ben ik gegarandeerd misselijk. Bij mijn moeder of vriend heb ik nergens last van.

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 07:50

Primatour heb ik, neem ik in zoals op het doosje staat maar vaak helpt het maar even.. Een halfuurtje of zo en dan voel ik me al weer misselijk :(

Een boek lezen zal ik helemaal niet aan beginnen, omlaag kijken verergert het al :')

Het is misschien wel deels psychisch, ik wird namelijk soms al gestrest als ik aan een lange rit denk (naar disney bijvoorbeeld)

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 07:55

*meldt zich* heb heel wat afgekotst onderweg. Ik moet zeggen dat het sinds een paar jaar wel beter gaat. Ik ben er ook niet meer zo bang voor dat het komt. Bij mij speelt een psychisch component wel mee. (angst voor wagenziekte/overgeven).

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 07:56

Wanneer ik achterin zit heb ik trouwens sneller last als wanneer ik voorin zit. Misschien omdat je voorin toch recht naar buiten kunt kijken. Achterin kan dat niet.
Maar aan de andere kant: in de trein heb ik nergens last van, dus misschien klopt die theorie niet :')

Overgeven doe ik trouwens niet, maar gewoon wel megamisselijk tijdens 1 op de 10 ritten.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 07:58

Oh zo herkenbaar!
Ik ben ook altijd zo misselijk.
Het probleem is bij mij opgelost nadat ik 1,5 jaar geleden mijn rijbewijs heb gehaald.
Ik kan nu weer overal heen zonder misselijk te worden :) gewoon omdat ik zelf rijd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:03

Ja heb ik.

De oplossing is dat ik altijd rij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:05

fliam schreef:
*meldt zich* heb heel wat afgekotst onderweg. Ik moet zeggen dat het sinds een paar jaar wel beter gaat. Ik ben er ook niet meer zo bang voor dat het komt. Bij mij speelt een psychisch component wel mee. (angst voor wagenziekte/overgeven).

Ik geloof zeker dat er ook een psychische component in zit, maar niet uitsluitend, Moonchloe.

Het schijnt zo te zijn (ooit ergens gelezen) dat een glazen schuifdak in de auto een positief effect heeft. Ook rijden met een open schuifdak zou bijdragen aan minder misselijkheid. Iemand ervaring mee??

Zelf rijden werkt vaak goed, maar ik vraag me ook weleens af of een echt goede rijstijl van de chauffeur net zoveel invloed heeft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:06

ikke schreef:
Zelf rijden werkt vaak goed, maar ik vraag me ook weleens af of een echt goede rijstijl van de chauffeur net zoveel invloed heeft.

Ja bij mij wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:09

NatasjavE schreef:
ikke schreef:

Ja bij mij wel.

En hoe werkt dat dan voor jou? Maakt het bijvoorbeeld uit of een auto soepel geveerd is (vb Franse auto's) of juist stugger (vb Italiaanse auto's) en waar ligt dan jouw voorkeur?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:12

Overigens zijn er ook mensen die wagenziek worden als ze zelf rijden.. Het is dus geen garantie. Chauffeur heeft heel veel invloed, net als zorgen dat je geen lege maag hebt maar ook niet bomvol zit. Gelukkig heb ik er relatief weinig last van, alleen in Ierland heb ik er veel meer last van maar dat heeft vooral te maken met de conditie van de meeste wegen ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:15

ikke schreef:
En hoe werkt dat dan voor jou? Maakt het bijvoorbeeld uit of een auto soepel geveerd is (vb Franse auto's) of juist stugger (vb Italiaanse auto's) en waar ligt dan jouw voorkeur?

Om zelf te rijden een Duitser en als bijrijder een Franse wagen. :+ :D

Het is vooral een schokkerige rijstijl met snel optrekken en stoterig over het wegdek gaan wat mij misselijk maakt. Vooral in combinatie met snelle bochten.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:17

Ik had er vroeger veel last van in de auto en bus.
Sochtends meer dan smiddags en savonds.
Trein en vliegtuigen heb ik nergens last van.
Kauwgom kauwen hielp mij wel wat.
Geur vond ik ook meewerken. Ik vind dat de bus een vieze geur heeft en dat werkt ook niet mee. Als ik in de bus tegenover iemand zit met sterk parfum kan ik daar al bijna van overgeven.
Het is bij mij met de jaren gewoon stukken minder geworden. Ik zit altijd voorin. Niet teveel eten van te voren maat ook geen lege maag. Kauwgom kauwen en voor je uit kijken. Niet lezen. Raampje open helpt ook nog wel wat.
Ik heb ook dat als iemand belabberd rijdt dat het erger is. Vooral scherpe bochten en hard remmen en snel optrekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:20

NatasjavE schreef:
ikke schreef:

Om zelf te rijden een Duitser en als bijrijder een Franse wagen. :+ :D

Het is vooral een schokkerige rijstijl met snel optrekken en stoterig over het wegdek gaan wat mij misselijk maakt. Vooral in combinatie met snelle bochten.

Dus, beetje plat door de bocht, als ik rijd alsof er een paard aan de haak hangt, dan wordt jij niet ziek (of nemen de risico's toch flink af).

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:28

Ben mijn hele leven al wagenziek geworden als ik niet zelf rijd en in alle mogelijke voertuigen, maar kan het nog steeds worden als ik bijvoorbeeld op tv een auto langdurig over een kronkelweg zie rijden.
Mijn dochter heeft het precies zo. Ook zij is al volwassen, maar ze haat het nog steeds om in een auto of bus te zitten

Zelf rijden is voor mij de oplossing. Iets anders dat helpt: een auto met een stugge vering en goed zicht (zoals bijvoorbeeld in een volkswagenbus, dat scheelde heel erg veel). Verder frisse lucht, goed uitzicht ebn inderdaad geen te lege maag, maar ook geen te volle. En natuurlijk spuugzakjes mee.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:32

Chauffeur heeft zeker invloed. Als ik met de bus ga en ik zie welke chauffeur het is, kan ik mij alvast voorbereiden op de rit. Weinig praten (!) en een goede plek kiezen waar ik zicht op de weg heb.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:37

Nayomie schreef:
Chauffeur heeft zeker invloed. Als ik met de bus ga en ik zie welke chauffeur het is, kan ik mij alvast voorbereiden op de rit. Weinig praten (!) en een goede plek kiezen waar ik zicht op de weg heb.

Weinig praten? Kun je dat uitleggen?
Die kende ik nog niet.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:39

Nou, als ik veel ga praten merk ik bij mezelf dat ik heel snel misselijk word. Ik zou zo 1-2-3 niet kunnen uitleggen hoe dat kan maar het gebeurt gewoon.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:39

NatasjavE schreef:
ikke schreef:

Ja bij mij wel.

Bij mij ook. Vooral wanneer ik naast mijn vader zit en hij een bocht maakt of een rotonde neemt voel ik het opkomen. Bij mijn oudste broer heb ik dat ook.
Mijn moeder neemt ze wat beheerster.

Bij mij lijkt een raampje open trouwens ook wel te schelen.