Krukken of rolstoel ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fu_Qi

Krukken of rolstoel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 11:10

Hey,

Gisteren ben ik heel knullig gevallen tijdens mijn opleiding, met die val heb ik bijna alle pezen en spieren in mijn enkel gescheurd.
Gelukkig werd ik snel naar het ziekenhuis gebracht, meteen druk verband op en op naar huis met pijnstillers.
Van mijn opleiding heb ik nu krukken gekregen, vandaag was ik er mee aan het oefenen.
Ik merkte al snel dat ik veel moeite heb met lange afstanden, ik kom gewoon nauwelijks/niet vooruit.
Zelf ben ik ook nog hypermobiel (je bent te lenig), mijn rechter been vangt nu alle gewicht op en mijn been trilt al als de de straat uitloop van vermoeidheid.
Is het misschien een overweging dat ik de rolstoel pak ?
Ik niet ''zielig'' overkomen, krukken op lange afstanden is voor mij niet praktisch.

Als er nog krukloop tips zijn, die zijn graag welkom. Ik zit hier nog 3 weken aan vast :')

Groetjes,

015

Murthul

Re: Krukken of rolstoel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:13

Met krukken lopen is altijd een handigheidje wat je even door moet krijgen.

Een rolstoel klinkt misschien handig, maar de rolstoelen die je van die thuiszorg kunt krijgen kun je heel slecht zelf voortbewegen en daarmee moet je dus altijd een duwer bij je hebben.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:13

Ik zou er een rolstoel bijnemen voor de grotere stukken.
Krukken door het huis waggelen, en als je bijvoorbeeld met je man/vriend naar de supermarkt moet even met rolstoel?

Zeker omdat je zegt dat je goede been nu al het gewicht opvangt, dadelijk is die overbelast en ben je nog verder van huis.

Heel veel sterkte en beterschap!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:16

Ik zou gewoon gezelf beschermen en ook een rolstoel lenenvoor de komende tijd. Je beperkt jezelf erg als je geen langere afstanden kunt lopen en nergens heen gaan is ook zowat. Leen er wel een waarmee je zelf ook kunt rollen dan. Die hebben ze ook namelijk, alleen even naar vragen.

Kruklooptips kun je ook krijgen bij een eenmalige fysio afspraak. Maar eigenlijk heel simpel. Zorg ervoor dat ze op de goede hoogte staan. Armen ontspannen naar beneden laten hangen. Je polsen moeten ongeveer op handvat hoogte staan dan. En de bovenkant van je elleboogkruk moet vlak onder je elleboogpunt komen.

Verder is de vraag mag je op dat been steunen ja of nee? Zo nee dan beide krukken naar voren zwaaien als je erop wilt gaan staan en gebruik je krukken dan als been. Neem kleine passen en wil vooral niet te snel. Geef je armen en andere been voldoende rust tot die genoeg getraind zijn.

Mag je er wel op leunen zijn er twee mogelijkheden afhankelijk van de pijn. Of dezelfde handeling als hierboven terwijl je voorzichtig op je zere been steunt. Krukken en zere been optillen als je op je goede been staat. Ook hier weer neem kleine passen en probeer die ook even groot en lang te houden zodat je niet scheef belast.

Een andere methode is zere been andere arm neerzetten en omgekeerd. Dit kan als je al bijna volledig kunt steunen weer. Ook hier, kleine passen en houdt ze gelijk.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:17

Vaak worden krukken en rolstoel naast elkaar gebruikt, dus zo raar is dat niet.
Als je echt geen gewicht kunt hebben op je geblesseerde enkel, is een rolstoel (tijdelijk of gedeeltelijk) gebruiken niet gek. Wanneer je een beetje kunt steunen en de krukken alleen gebruikt zodat het wat lichter word voor je geblesseerde voet, dan kom je waarschijnlijk sneller vooruit met krukken dan met rolstoel. Er van uitgaande dat je zelf rolt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:18

Ik vond krukken onwijs zwaar en moeilijk lopen. Prima voor kleine eindjes ( < 100m) maar verder niet.
De thuiszorgrolstoel heb ik helaas niet langer dan een paar uur uit kunnen proberen... maar leek me toch heel wat praktischer. Verder misschien een vouwfietsje (als iemand in de buurt dat heeft) als loopfiets gebruiken?

Edit: krukken werden wel heel handig toen ik mijn enkel wel weer kon belasten, want daardoor hield ik mijn balans veel beter en kwamen er geen onverwachte klappen op mijn enkel. En daarna heb ik ook nog een tijdje 1 kruk meegenomen, deels voor de balans en deels zodat mensen zagen dat ik niet stabiel was en niet kon rennen - handig in de bus.
Maar echt lopen ermee kon ik niet.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 09-10-14 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:21

Krukken vond ik ook een drama. Dat leek altijd heel leuk totdat het 'moest'. Ik ben ook hypermobiel.
De thuiszorgrolstoel was idd ook drama, gelukkig kreeg ik op een bepaald moment een wendbaardere en kon ik ook zelf rollen. :) Ik vond persoonlijk een rolstoel wel fijn, maar het beperkt je in je eentje natuurlijk wel. Zie maar eens uit huis te komen bijvoorbeeld. ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:25

Op een gegeven moment wen je er aan, je armen worden sterker, je polsen wennen aan de druk ook. Alleen je gaat zeker in het begin niet snel, al loopt het wel soepeler met kleine passen. Veel mensen willen te snel en te groot, dat is onstabieler lopen en veel vermoeiender. Een pas niet groter dan een halve meter is een mooie afstand.

Het huis uitkomen met de rolstoel. Achteruit draaien, deur opendoen, erdoor rollen omdraaien en de deur weer dichtdoen. :D

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 11:26

Ik heb de blessure aan mijn linker been, ik mag geen druk opleggen. Alleen mijn poot hoog houden :')
Ik mag wel gewoon met mijn rechterbeen lopen en doen wat ik wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:27

Ik zou geen rolstoel nemen. Uit eraring zeg ik je dat.
Je moet goed in beweging blijven en gewoon door zetten.
De rolstoel maakt je lui, afhankelijk, en zielig!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:28

NikkiTazz schreef:

Nonsens -:(- sorry hoor maar om deze opmerking word ik erg boos. Het maakt je niet lui, het ontlast je lichaam en voorkomt overbelasting. Jemig waar haal je deze opmerking vandaan. En bedankt namens alle rolstoelgebruikers. -O-

Als je er helemaal niet op mag staan zou ik zeker een rolstoel gaan lenen met een beensteun waardoor je been hoog kan liggen. Zorg voor een zelfrijder, ze zijn er gewoon en overbelast je rechterbeen alleen in huis. Zeker bij te veel lenigheid is het risico op overbelasten of doorzakken van je goede been te groot voor grote afstanden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:32

NikkiTazz schreef:

Alsof TS van plan is in dat ding te gaan wonen. :')
Als je dat ding nodig hebt, heb je dat ding nodig, punt.
Het toverwoord is: "zelfrijder", als je daarom vraagt scheelt het enorm.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:32

:') OMG! :')
Is dat zoals je over de gemiddelde rolstoelgebruiker denkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:34

karuna schreef:
NikkiTazz schreef:

Nonsens -:(- sorry hoor maar om deze opmerking word ik erg boos. Het maakt je niet lui, het ontlast je lichaam en voorkomt overbelasting. Jemig waar haal je deze opmerking vandaan. En bedankt namens alle rolstoelgebruikers. -O-

Als je er helemaal niet op mag staan zou ik zeker een rolstoel gaan lenen met een beensteun waardoor je been hoog kan liggen. Zorg voor een zelfrijder, ze zijn er gewoon en overbelast je rechterbeen alleen in huis. Zeker bij te veel lenigheid is het risico op overbelasten of doorzakken van je goede been te groot voor grote afstanden.

Bedankt namens mij zelf... een rolstoelgebruiker! ;)
Wil je voortaan op je reacties letten, je komt niet erg vriendelijk over!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:34

Iris82 schreef:
:') OMG! :')
Is dat zoals je over de gemiddelde rolstoelgebruiker denkt?

We kunnen er maar beter om lachen, denk ik. :')

Maar eigenlijk is het om -:(- te worden.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 11:35

Ik geef toe, als ik iemand zie met een rolstoel of krukken dan bied ik wel sneller hulp aan omdat die gene niet instaat is om bijvoorbeeld in de trein te stappen.
Maar ik vind het niet ''zielig'', ik heb meer medeleven met die persoon.
Die gene is gewoon beperkt.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:35

NikkiTazz schreef:

En bedankt zeg... Lekker kortzichtig en denigrerend...

Vriendin van mij is hypermobiel en had een paar jaar geleden haar teen gebroken. En die heeft gewoon een rolstoel gebruikt. Het ontlast en je bent zeker niet lui en zielig! Afhankelijk kan je idd wel wat zijn, maar daar is vast en zeker wel weer een oplossing voor.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:36

Heel goed opgemerkt is ook niet vriendelijk bedoelt. Ik kan heel veel hebben maar om een rolstoelgebruiker lui te noemen. Dan ga je bij mij veel te ver. En als je zelf een gebruiker bent is de opmerking des te sneuer eigenlijk, dan vindt je jezelf dus zielig en lui. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:37

Waarom zou je boos worden om mijn eerlijke en directe antwoord?

Ik bedoel, ik ben net zelf mijn rolstoel uit na een gebroken rug. En, als ik nog een val maak, blijf ik levenslang in de rolstoel.

IK ben van MENING, dat je beter door kan zetten, en dat je er lui en zielig van word.
Dat jij het er niet mee eens bent is prima, maar hoef je niet boos om te worden hoor. O:)

Ik voelde me ellendig, en bekeken... Moet je niet willen.
Als het echt nodig was geweest, hadden de artsen wel gezegd dat ze een rolstoel aan moet vragen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:38

Helaas zit ik in het zelfde schuitje ik scheurde 7 weken gekeden ook alles in mijn linker enkel.
Ik had op zich geen moeite met het krukkenlopen (en dat in een bergdorp in Oostenrijk waar niks vlak is), maar ik kreeg wel erge pijn in mijn handen.

Krijg je bloedverdunners?
Zo nee dan zul je zeker als je je met een rolstoel gaat voortbewegen ook bloedverdunners moeten spuiten.

Ik kan gelukkig weer lopen zonder hulpmiddelen, helaas nog niet zonder pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:41

Oja, dat prikken.... 3 x per dag! Brrrr wil er niet eens meer aan denken. Heel mijn benen blauw (daar moest ik prikken) en ik vond ze echt verschrikkelijk zeer doen!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:43

NikkiTazz schreef:

Ik bedoel, ik ben net zelf mijn rolstoel uit na een gebroken rug. En, als ik nog een val maak, blijf ik levenslang in de rolstoel.

IK ben van MENING, dat je beter door kan zetten, en dat je er lui en zielig van word.
Dat jij het er niet mee eens bent is prima, maar hoef je niet boos om te worden hoor. O:)

Als het echt nodig was geweest, hadden de artsen wel gezegd dat ze een rolstoel aan moet vragen.

Met gescheurde pezen DOORZETTEN??? 8)7
Sorry hoor, maar daar zakt mij de broek van af.
Je kunt de ene blessure niet met de andere vergelijken.
Zelfs bij gebroken ruggen is de behandeling en revalidatie niet bij iedereen hetzelfde.
TS, overleg eens met de dokter wat je moet doen.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 09-10-14 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:44

De rolstoelen die je kunt lenen via de zorguitleen zijn vaak vrij lomp en zwaar. Mocht je toch graag een rolstoel willen gebruiken kun je ook eens denken aan huren. Bijvoorbeeld via Medipoint of een andere thuiszorgwinkel, kun je naast lenen ook huren voor een klein prijsje; die middelen zijn vaak wat subtieler en lichter in gebruik.
Ik zou er wel over nadenken geloof ik, het zou jammer zijn als je andere klachten (schouder bijvoorbeeld) krijgt doordat je met krukken niet fijn overweg kan.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 11:44

CrazyCat schreef:
Helaas zit ik in het zelfde schuitje ik scheurde 7 weken gekeden ook alles in mijn linker enkel.
Ik had op zich geen moeite met het krukkenlopen (en dat in een bergdorp in Oostenrijk waar niks vlak is), maar ik kreeg wel erge pijn in mijn handen.

Krijg je bloedverdunners?
Zo nee dan zul je zeker als je je met een rolstoel gaat voortbewegen ook bloedverdunners moeten spuiten.

Ik kan gelukkig weer lopen zonder hulpmiddelen, helaas nog niet zonder pijn.

Ik heb geen bloedverdunners gekregen, we zo'n speciaal kousje om mijn poot voor mijn doorbloeding.
Ook moet ik minimaal per dag 3 uur mijn been hoog houden anders stroomt het bloed niet meer omhoog :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:44

Zoolgangster schreef:
NikkiTazz schreef:

Met gescheurde pezen DOORZETTEN??? 8)7
Sorry hoor, maar daar zakt mij de broek van af.
Je kunt de ene blessure niet met de andere vergelijken.
Zelfs bij gebroken ruggen is de behandeling en revalidatie niet bij iedereen hetzelfde.
TS, overleg eens met de dokter wat je moet doen.

Helemaal mee eens, je kan ook niets vergelijken of doorzetten.
Daarom zeg ik, als de artsen een stoel nodig vonden, hadden ze haar dat vast aangeraden.
Blijkbaar is ze ingetaped en naar huis gestuurd, omdat het met krukken te doen is.