Weer vlees eten na 20 jaar vegetarisch te zijn??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

onkeltje

Weer vlees eten na 20 jaar vegetarisch te zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 12:58

Ik kan hier niks over vinden dus dacht, maak zelf even een topic aan.
Ben benieuwd of er hier meer mensen zijn die vegetarisch zijn maar toch aan het vlees 'moesten' vanwege gezondheidsklachten.
Ik ben al vanaf mijn 11e vegetarisch, nu dus al 20 jaar.
Ben altijd al wel een beetje moe geweest en heb snel een slaaptekort maar de laatste tijd wordt dat wel erger.
Nu nemen ze met regelmaat bloed af (maandje geleden nog) en ik kom niks te kort.
Een oud stalgenootje was ook jaren vegetarisch en is vanwege ernstige vermoeidheid 2x in de week vlees gaan eten. Ze houdt het dan wel bij 1x in de week kip en 1x in de week vis, maar zij voelt zich dus echt stukken beter.
Nu snap ik dat je zal denken, "wat let je, ga lekker vlees eten" maar dat doe je niet zomaar na 20 jaar.
Ben niet voor niks vegetariër geworden.
Mensen hier op bokt met ervaring, tips, advies of misschien wel hetzelfde dilemma?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:59

NIET doen!

Mijn huisarts heeft me gezegt, na 15 jaar vegetarier zijn (hij zei het al met 8 jaar), dat als ik nu ooit nog vlees zou eten ik echt ziek zou worden.

Plus, wil je uberhaupt nog vlees eten?

Er zijn genoeg andere opties! (Pillen, noten eten etc)

Sheran

Re: Weer vlees eten na 20 jaar vegetarisch te zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:01

Laat anders een los checken op ijzer, dat zit niet in de standaard bloedtest als je HB wel gewoon goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:02

Ik heb een beetje hetzelfde dilemma... Eet nu 9 jaar vegetarisch, maar ik leef nu in een andere situatie waarin vegetariër zijn niet altijd even handig is. Daarnaast ben ik erg snel en vaak moe, dus zit er aan te denken om af en toe weer vlees te eten... Maar die stap is zo onwijs groot!

Sarah_Stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:04

NikkiTazz schreef:
NIET doen!

Mijn huisarts heeft me gezegt, na 15 jaar vegetarier zijn (hij zei het al met 8 jaar), dat als ik nu ooit nog vlees zou eten ik echt ziek zou worden.

Plus, wil je uberhaupt nog vlees eten?

Er zijn genoeg andere opties! (Pillen, noten eten etc)

Je moet inderdaad niet gelijk lappen vlees naar binnenwerken, maar steeds wat opbouwen, je lichaam is het verwerken van vlees niet meer gewent dus bouw dit langzaam op

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:04

Van dat ziek worden heb ik ook gehoord. Hoe kan dat eigenlijk?

Ik word al misselijk bij de gedachte aan weer vlees (leren) eten ;-)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:06

Wel kan het zo zijn dat het vegetarisch eten men tekorten kan krijgen, maar ga gewoon gevarieerd eten en vul het aan met noten etc....zat info. erover.

Googlen en dan kom je al een heel eind.

Vooral de B12, daar moet je naar kijken.

Er zijn zat vleeseters die ook erg snel en vaak moe zijn...............dus.........

Gaat om veel verschillende oorzaken.

Als je graag vlees wilt gaan eten, gewoon rustig opbouwen zoals wat men hier al heeft gezegd.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 07-10-14 13:11, in het totaal 2 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:07

Ik ben na zo'n 8 jaar weer begonnen. Overigens was ik vegetariër omdat ik het niet lustte (inmiddels gelukkig wel weer, zei het selectief). Helaas blijkt mijn lichaam (ondanks voldoende en juiste vervangende voeding) toch een enorm tekort aan vitamine B12 te hebben opgebouwd. Dit betekend voor mij regelmatige injecties maar door nu regelmatig een stukje vlees te eten functioneert mijn lichaam beter.

Ik zou als ik jou was wel beginnen met licht verteerbare soorten vlees (dus inderdaad kip of kalkoen) zodat je lichaam er weer aan kan wennen maar toch zeker proberen naar rundvlees toe te werken. Als je gewoon zorgt voor verantwoord gefokt vlees is daar in mijn ogen niets mis mee en het komt de smaak zeker ten goede.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:09

Zoals hierboven al is gezegd, je moet het weer opbouwen. Je darmen zijn niet meer gewend vlees te verteren. Als je in 1 keer allemaal rode biefstukken gaat eten raken je darmen gewoonweg van slag met alle gevolgen van dien.

Opbouwen kan je het beste doen met gevogelte en altijd in kleine beetjes. Aan de hand van hoe je je voelt kan je gaan uitbreiden met andere soorten vlees en hoeveelheden. Mix het eerst gewoon door een (pasta)saus, niet direct een los stuk op het bord :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:11

Olympia96 schreef:

Even kort door de bocht uitgelegd: welke bacteriën en in welke hoeveelheid er in je darmen zitten, is afhankelijk van wat jij eet. Deze bacteriën helpen je met voedsel verteren wat je lichaam niet zelf zou kunnen doen. Bijvoorbeeld melksuiker (lactose) kunnen wij zelf niet verteren, maar een soort bacterie in je darmen wel. Die zet het daarbij om in een stofje wat ons lichaam wél kan verteren. Zo gaat dat ook met een aantal stoffen in vlees.
Eet jij dus jarenlang geen vlees, dan mis jij die bacteriën. Je zou ze opnieuw binnen moeten krijgen en een populatie laten vormen, wil je je stukje vlees kunnen verteren ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:11

Olympia96 schreef:

Niet iedereen kan even gemakkelijk alle benodigde voedingsstoffen opnemen uit een vegetarisch dieet. Nu houden veel mensen het best een tijd vol om vegetarisch te eten, maar er zijn mensen bij wie er op een gegeven moment toch tekorten ontstaan.
Hoe dat precies kan... tja, niet ieder mens zit 100% hetzelfde in elkaar.
Het kan best zijn dat er op een gegeven moment ontdekt wordt waaraan het ligt.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:12

Sorry maar dat is in mijn ogen wel heel kort door de bocht Ragdollcat. Ik ben twee jaar vegetarisch geweest (van mijn 16e tot mijn 18e). In die periode kon mijn lichaam absoluut niet wennen aan het niet eten van vlees. Ik was moe, werd van alles misselijk, kreeg uitslag en was heel snel ziek. Ik heb alles geprobeerd, zelfs met een dietiste. Uiteindelijk werd mij toch echt geadviseerd weer iets van vlees te eten. Dus nu eet ik 1 keer vlees of kip en 1 keer vis. Soms wel iets meer en soms wel iets minder. Je moet net als aan het vegetarisch zijn weer wennen aan het niet vegetarisch zijn. Ook daarin kun je bewust diervriendelijke keuzes maken.

Ik zie overigens net dat je je post hebt aangepast Ragdollcat
Laatst bijgewerkt door Axel_Valerie op 07-10-14 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:13

Ik zou het inderdaad rustig opbouwen met kip en vis.
Eventueel dan rundvlees en varken, mocht je dat willen, tot het laatst bewaren of gewoon helemaal overslaan.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 13:13

Bedankt voor de snelle antwoorden, er lopen er dus meer rond ;)
Maar inderdaad Olympia96, alleen de gedachten al...
Ik maak sommige gerechten wel klaar met vlees want mijn vriend eet wel gewoon vlees.
(Ben er ook weer niet zo vies van dat het perce in een andere pan gebakken moet worden ofzo)
Dan vis ik de stukjes vlees bij mij eruit en die krijgt hij dan. (vind hij overigens heeeeeeeel erg :P)
Maar als ik een stukje vergeet...... kan ik inderdaad echt goed over me nek gaan ja....... brrrrrrrr

Er is op van alles en nog wat getest. Ijzer goed, Vitamines goed, dus als je de uitslagen bekijkt dan kom ik niks te kort.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:14

Misschien heb je het wel verteld maar heb ik er overheen gelezen. Maar heb je wel eens van die vitamine pillen voor vegetariërs geprobeerd? Gewoon te koop bij de hema :)
Ik ben zelf zo'n 9 jaar vegetariër nu, was ook erg moe steeds dus wilde weer vlees gaan eten maar nu ik die pillen slik ben ik veel minder vermoeid :D

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:15

Ik at ook al jaren geen vlees meer. Vind vlees heerlijk maar kan me niet vinden in hoe het verkregen wordt.
Vorig jaar was ik ook stelselmatig meer vermoeid en bleek ik een groot tekort aan ijzer te hebben. Dit is via ijzertabletten weer op peil gebracht. Nu eet ik selectief af en toe een beetje vlees (voelde mezelf de eerste periode hier enorm schuldig over, vooral omdat ik het dus ook oprecht erg lekker vind) en vis.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:15

Ah dat is een duidelijke uitleg.
Ik overweeg het niet trouwens, maar dat is meer vanuit het oogpunt dat er zoveel mis is met vlees. Hoewel, biologisch zou dan natuurlijk wel een goede optie zijn. Ik eet al 16 jaar geen vlees en mis het ook niet (geestelijk, maar fysiek ook niet volgens mij..)

Mijn vriend is wel een vleeseter, maar ik maak zijn eten zelfs niet klaar, dus hier in huis eet hij ook geen vlees :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:16

onkeltje schreef:
Bedankt voor de snelle antwoorden, er lopen er dus meer rond ;)
Maar inderdaad Olympia96, alleen de gedachten al...
Ik maak sommige gerechten wel klaar met vlees want mijn vriend eet wel gewoon vlees.
(Ben er ook weer niet zo vies van dat het perce in een andere pan gebakken moet worden ofzo)
Dan vis ik de stukjes vlees bij mij eruit en die krijgt hij dan. (vind hij overigens heeeeeeeel erg :P)
Maar als ik een stukje vergeet...... kan ik inderdaad echt goed over me nek gaan ja....... brrrrrrrr

Er is op van alles en nog wat getest. Ijzer goed, Vitamines goed, dus als je de uitslagen bekijkt dan kom ik niks te kort.

Vraag eens naar de waarde van B12. Regelmatig word deze niet als te laag gezien terwijl deze wel degelijk laag is. Verder is het bij vitamines zo dat de ene persoon er meer van nodig heeft in z'n lichaam om zich goed te voelen dan de ander.....rare wezens wat dat betreft....mensen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:19

eefj33 schreef:
Bijvoorbeeld melksuiker (lactose) kunnen wij zelf niet verteren, maar een soort bacterie in je darmen wel. Die zet het daarbij om in een stofje wat ons lichaam wél kan verteren.

Daar vertel je echt onzin.
Lactose wordt afgebroken door het enzym lactase welk door mensen zelf wordt aangemaakt. Maak je geen lactase aan dan krijg je lactose intolerantie. Als bacterien dat zouden doen dan zou lactoseintolerantie geen bestaand probleem zijn.

Citaat:
Zo gaat dat ook met een aantal stoffen in vlees.
Eet jij dus jarenlang geen vlees, dan mis jij die bacteriën. Je zou ze opnieuw binnen moeten krijgen en een populatie laten vormen, wil je je stukje vlees kunnen verteren ;)

Vlees is bij uitstek een product wat juist makkelijk af te breken is, daarom hoeven vleeseters niet zo'n lange darm te hebben, minder flora en geen grote blinde darm.
Planten kunnen mensen niet zelf afbreken, vlees wel.

Ik kan me wel goed voorstallen dat je verterings apparaat weer even moet wennen, maar ziek worden zou raar zijn. Een baby die nog nooit vlees gehad heeft wordt ook niet ziek van zijn eerste kippensoepje.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:19

Mijn schoonzus was ook vegetarisch en eet nu ook weer vlees. Ik weet niet voor hoelang ze het is geweest. Ik weet wel dat ze zich stukken beter voelt, ze was erg vaak ziek doordat ze geen vlees at.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 13:19

Welke pillen zijn dat dan mariekerocky ?
Ik heb heel veel geprobeerd. B12, ijzer, A tm Zink, maar merk bij geen van alle verschil.
Zakjes B12 zijn tot nu toe nog het beste en fijnste. Maar ben ervan overtuigd dat het beter kan :)

Ik wil er ook even niet aan denken hoor om het te proberen, ik eet gewoon niet graag vlees. Principekwestie. Maar als het echt zou "moeten" heb je weinig andere keus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:22

Olympia96 schreef:

Ik moet er ook niet aan denken.
Je word ziek omdat er in vlees behoorlijk wat bacterieen leven die je eigen lichaam niet meer verdraagt.

Je weerstand is gewoon een stuk minder, dus bedenk je maar hoe ellendig je je gaat voelen als je vlees eet.

Eerlijk, ik hoop dat je geen vlees gaat eten!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:23

Ik neem ook dagelijks nog de instant energyB12. Dat zijn zakjes die je op je tong legt en dan wegslikt met water, beetje vergelijkbaar met knetterspul :')

Krijg ik wel altijd een boost van moet ik zeggen. Er zit ook iets meer in dan alleen B12.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:24

NikkiTazz schreef:
Olympia96 schreef:

Ik moet er ook niet aan denken.
Je word ziek omdat er in vlees behoorlijk wat bacterieen leven die je eigen lichaam niet meer verdraagt.

Dan bak je het niet goed.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:24

mariekerocky schreef:
Misschien heb je het wel verteld maar heb ik er overheen gelezen. Maar heb je wel eens van die vitamine pillen voor vegetariërs geprobeerd? Gewoon te koop bij de hema :)
Ik ben zelf zo'n 9 jaar vegetariër nu, was ook erg moe steeds dus wilde weer vlees gaan eten maar nu ik die pillen slik ben ik veel minder vermoeid :D

Misschien een idee om eens naar een m.esoloog te gaan?
Deze kan tekorten die volgens de bloedwaardes als oke worden gezien vinden. Ik bleek ondanks goede bloedwaardes verzuurd te zijn en een flink magnesium tekort te hebben.

Ik weet niet waar je precies woont, maar in oss zit een fijne! :j