onverwachte hulp? zet jij je daarvoor in?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EvaLoveyouxx

onverwachte hulp? zet jij je daarvoor in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 16:01

hallo,
vandaag fietste ik van school naar huis en zag ik 3 jongens op het grasveld.
die waren samen aan het vechten.
ik keek het eens aan terwijl ik langsfietste, toen het me niet meer beviel ben ik gestopt en heb ik eens geroepen naar de jongens waar dat toch opsloeg?
ze zeiden brutaal; waar bemoei jij je mee?
ik vertelde ze toch eens flink de waarheid en of ze wel wisten wat ze aan het doen waren.
maar toch bleef ik netjes, ik heb niet gescholden maar liet wel flink merken dat ik het er niet mee eens was wat er gebeurde en dat het zeer fout was!
later is de jongen die al op die andere jongen lang vanaf hem afgegaan en opgestaan.
toen keek ik ze nog eens aan en fietste ze weg met z'n drieën. uiteindelijk leek het er meer op dat ze aan het stoeien waren maar op de manier hoe ze stoeiden, dat was geen stoeien meer en de jongen die op de grond lag, die zag het duidelijk ook niet echt meer als een spel, misschien een uit de hand gelopen spelletje omdat ze daarna met z'n drieen weer wegfietste, maar toch.. die jongen vond het volgens mij wel fijn dat iemand er iets van zei
in het begin twijfelde ik of ik er iets van moest zeggen maar achteraf ben ik er blij om dat ik het heb gedaan.

Zouden jullie ook zo;n groep aanspreken? of hebben jullie ook al eens iets meegemaakt waarbij onverwachte hulp goed van pas kwam?

DezeNaam

Re: onverwachte hulp? zet jij je daarvoor in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:45

Goh ik weet het niet... Als kleine 15 jarige zal ik niet veel invloed hebben denk ik.
Ik zou even op een afstand staan wachten om te kijken hoe het verloopt en als het echt uit de hand begint te lopen bel ik de politie en probeer ik een sterker iemand in de buurt aan te spreken (als ik de moed daarvoor heb :o ).
Sowieso blijf ik altijd in de buurt van mensen als ze echt ruzie hebben waarbij ze zowat heel de straat bijeen schreeuwen, heb het al twee keer meegemaakt. Even geleden in de vakantie zat ik op een bankje samen met een vriendin en iets verder had een meisje ruzie met haar vriend (?), die man was echt aan het schreeuwen en aan het schelden tegen dat meisje, heb toen tegen mijn vriendin gezegd dat we in de buurt blijven zodat we de politie zouden kunnen bellen moest het uit de hand lopen. Is gelukkig niet nodig geweest.
Gisteren ook gehad dat ik buiten op mijn balkon stond en ik een meisje tot aan mijn huis hoorde schreeuwen tegen een jongen, ze stonden echt een straat verder dus moet je je eens inbeelden als je ernaast zou lopen.. Ben toen ook gewoon even buiten blijven zitten maar uiteindelijk zijn ze gewoon beiden weggegaan.

Heb zelf ook wel eens een situatie gehad wanneer ik hulp nodig had, vriendin van me werd midden op de markt in elkaar geslagen door een ander meisje. Ik stond naast haar, heb haar nog aan de kant proberen te trekken maar ik had daar puur de kracht niet voor, vriendin maar roepen om hulp maar die was er helaas niet gekomen..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:49

Ik grijp zeker in! Mijn bloed gaat echt koken als ik zulke dingen zie... Ben een keer bijna tussen een groepje gesprongen die een jongen in elkaar sloegen en echt op dat moment werden ze uit elkaar gehaald. Stonden veel te veel mensen toe te kijken!

Gister reed ik met de auto naar de hei en op een punt stopte een van de auto's voor me, heel raar zonder teken ging hij stil staan. Toen ik doorreed zat er een man in (rond de 50) en keek lastig, ik ben een stukje doorgereden en toch teruggekeerd omdat ik dan wil weten of er niks is met hem. Gelukkig was hij toen al doorgereden dus zal er niks geweest zijn. Ik ben echt zo'n doomdenker op dat moment.. wat als.. :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:54

Jazeker, al is het alleen maar om te filmen (nee niet voor op facebook) of 112 te bellen mocht dat nodig zijn. Ik woon ook in de stad op een drukke kruising (vooral op vrijdag en zaterdag nachten) en wordt met regelmaat wakker geschreeuwd door dingen waar je niet gelukkig van wordt..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:58

Als zoiets hier gebeurd, zou ik waarschijnlijk niet ingrijpen. Tenzij ik echt denk dat de pester/mishandelaar niet gevaarlijk is. Ga mijn eigen leven niet op het spel zetten voor een vreemde.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:02

Als ik met een volwassene of met mijn paard ben niet.
Anders kijk ik van een afstandje om ect. iemand te bellen.

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 18:35

maar wat.. als het dan al te laat is.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:39

Roepen dat je de politie gebeld hebt..? Weet niet of dat zou helpen, maar op dit moment (mijn lichaam en leeftijd en zo) zou ik gewoon niet sterk genoeg zijn om ertussen te komen, hoe graag ik ook zou willen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:43

EvaLoveyouxx schreef:
maar wat.. als het dan al te laat is.

Ik zou er zeker wat van zeggen, vooral om de bovenste reden.
Het is al vaak genoeg 'te laat' geweest, beter een keer te vaak gewaarschuwd dan dat er iemand zwaargewond raakt omdat niemand het deed.
De politie bellen vind ik dan het minste wat je kan doen. (en filmen)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:44

Ligt eraan of het duidelijk twee tegen een is of een wild spel.
Mijn broer deed vroeger 'rugby' in de speeltuin en kwam dan bont en blauw thuis.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:49

Op mijn werk spreek ik ook hele dagen mensen aan op dingen die ze niet mogen doen. Dus ja trek gerust mijn mond open. Ook in Rotterdam eens toen ik op een parkeerplaats stond te wachten en een vrouwtje voorpiepte. Gewoon de auto uit, aangesproken en heb mijn plekje gekregen haha.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:58

Ik zou me niet zo gauw ergens mee bemoeien, voor je het weet heb je een klap te pakken tegenwoordig. Anderen helpen, dat wordt je in deze maatschappij gauw afgeleerd..
(al is het maar dat valse vrouwtje van afgelopen dinsdag die vroeg of ze alsjeblieft 2,80 mocht lenen en me recht in mijn gezicht beloofde het op Utrecht Centraal gelijk terug te geven, wat ze dus gewoon niet heeft gedaan) -:(- je zal toch eens wat goeds doen voor de medemens

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:01

Een klap zou ik er wel voor over hebben.. Maar tegenwoordig halen ze zo een mes tevoorschijn of al hun vriendjes 8)7 Zal hier ook wel wat anders zijn in nieuw-west (oftwel nieuw marokko :+) dan op het platteland oid.

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 19:06

Geryon schreef:
Een klap zou ik er wel voor over hebben.. Maar tegenwoordig halen ze zo een mes tevoorschijn of al hun vriendjes 8)7 Zal hier ook wel wat anders zijn in nieuw-west (oftwel nieuw marokko :+) dan op het platteland oid.

wie mij een klap geeft krijgt daar snel spijt van (hoog judo niveau gehehehe)
maar een verkeerde beweging die ze maken en tenslotte een mes tevoorschijn halen...
tip; zelfs als je hoog niveau vechtsport hebt, ren altijd weg, als je onbewapend bent begin je echt niks)
ik heb altijd wat deodorant bij de hand voor als ik echt niks meer kan. (als ze bijvoorbeeld tegentegen me opstaan met een mes of pistool.
en dar drukikop het knopje en.... :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:11

Haha denk niet dat je daar nog de tijd voor hebt. In een noodsituatie heb je misschien nog maar weinig controle over hoe je reageert, hoe logisch je gewoonlijk ook kunt nadenken. Ik spreek uit ervaring helaas

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 19:15

Dorine92 schreef:
Haha denk niet dat je daar nog de tijd voor hebt. In een noodsituatie heb je misschien nog maar weinig controle over hoe je reageert, hoe logisch je gewoonlijk ook kunt nadenken. Ik spreek uit ervaring helaas

daar ben je opgetraind. enik snapwat je bedoelt,maar als je erop afstapt en je hebt het in je achterzak, daarom is het belangrijkste tijdens deze situaties doordenken! ga niet zomaar ergens heen en zeg "EYMAN LAAT DAT ES!" denk dat je zo een klapte pakken hebt, dnek na hoe je het aanpakt en ofje het wel echt durft, bel anders 112 met spoed. maar als je je zeker voelt staperopaf hou je mobiel bij de hand en wat deo en BLIJF RUSTIG.als je niet rustig blijft heb je idd weining controlle over jezelf bij een noodsituatie

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:16

Inderdaad zo denk ik nu ook. ''Vroeger'' kwam ik maar al te graag voor anderen en mezelf op. Ik vond het zo laf als anderen dat niet deden. Leerde ze graag een lesje (al was het soms juist andersom). Maar nu heb ik juist zoiets van, wegwezen! Niet alleen ikzelf, maar dat zeg ik tegen al mijn dierbaren. Beter 'laf' zijn en gelukkig verder leven dan gewond raken of zelfs overlijden.. Het is het gewoon niet waard :n

Deodorant is wel een goeie, die ga ik onthouden. Tenminste legaal :+

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:20

Ben begin dit jaar tussen 3 volwassenen vechtende mannen in gesprongen (die ik geen van alle kende). Is nou ook weer niet aan te raden, en heeft weinig nut ;-) (en 2 dagen later een berichtje lezen in de plaatselijke krant dat er getuige gezocht worden :') )

Maar ja dus, ben zo'n iemand die zich liever een keer teveel ermee bemoeid dan te weinig.

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 19:22

Geryon schreef:
Inderdaad zo denk ik nu ook. ''Vroeger'' kwam ik maar al te graag voor anderen en mezelf op. Ik vond het zo laf als anderen dat niet deden. Leerde ze graag een lesje (al was het soms juist andersom). Maar nu heb ik juist zoiets van, wegwezen! Niet alleen ikzelf, maar dat zeg ik tegen al mijn dierbaren. Beter 'laf' zijn en gelukkig verder leven dan gewond raken of zelfs overlijden.. Het is het gewoon niet waard :n

Deodorant is wel een goeie, die ga ik onthouden. Tenminste legaal :+

hahaha. ik snap wat je bedoelt. ookmet de situaties van tegenwoordig, maar ik kan bijwijze van spreken (zou het NOOIT met opzet doen alleen als ik me echt bedreigd voel) zou k een arm kunnen kneuzen/breken of je flauw laten vallen zonder pijn. maar ik snap echt wat je bedoelt en vind het een wijze keuze van je!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:31

Het hangt er vanaf hoe de situatie is.
Een tijdje geleden fietste ik naar de winkelcentrum toen ik op een school plein zag hoe een jongen een andere jongen flink zat te pesten. Ik ben afgestapt en heb duidelijk verteld dat pesten een no go is. De jongen reageerde daarop dat ze het beiden naar elkaar deden. Ik heb toen duidelijk gemaakt dat ze het allebei niet horen te doen ongeacht de reden.
Er stonden veel ouders en leraren op de schoolplein omdat de school zou beginnen maar verder heeft niemand er wat van gezegd. Zo houdt je het ook in stand..

Ik heb geen idee hoe ik zou reageren wanneer een groep mannen iemand bijvoorbeeld wat aan zou doen, het is wat mij betreft helemaal afhankelijk van de situatie. Als iets uit de hand dreigt te gaan dan zou ik wel de politie bellen zodat iemand anders met meer autoriteit in kan grijpen maar zal ik me denk ik wegens persoonlijke veiligheid er niet in gaan mengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:34

DezeNaam schreef:
Heb zelf ook wel eens een situatie gehad wanneer ik hulp nodig had, vriendin van me werd midden op de markt in elkaar geslagen door een ander meisje. Ik stond naast haar, heb haar nog aan de kant proberen te trekken maar ik had daar puur de kracht niet voor, vriendin maar roepen om hulp maar die was er helaas niet gekomen..

Jeetje, jou vriendin door een meisje? :oo
Stom dat er geen hulp kwam, als mijn vriendin door iemand zomaar geslagen word, zal die gene het voelen, dan sla ik terug. Niet zozeer bewust, maar ik weet bijna wel zeker dat ik ingrijp. Daar kan ik echt niet tegen, mensen zomaar in elkaar slaan. :n

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:38

C_arola: Proficiat!

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:43

prugelpiet schreef:
DezeNaam schreef:

Jeetje, jou vriendin door een meisje? :oo
Stom dat er geen hulp kwam, als mijn vriendin door iemand zomaar geslagen word, zal die gene het voelen, dan sla ik terug. Niet zozeer bewust, maar ik weet bijna wel zeker dat ik ingrijp. Daar kan ik echt niet tegen, mensen zomaar in elkaar slaan. :n

Door een meisje inderdaad..
Ik wou dat ik soms zo was, maar ik durf de meeste mensen (helaas) geen pijn te doen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:16

ligt echt aan de situatie.
kijk als ik merk dat er iemand echt getreiterd wordt, en duidelijk fysiek aangeraakt wordt (zoals die filmpjes die op internet komen altijd) dan zou ik echt mezelf kapot vechten en komt het echt niet in mijn botte kop op dat ze misschien een wapen hebben.
Ik zou echt opkomen voor het slachtoffer. en ik zou echt schreeuwen dat anderen moeten helpen.
Maar als ik langsfiets en een groep jongens zijn aan het vechten. Dan kijk ik eerst naar de jongens zelf. Want je ziet echt wel of het een vriendengroep is die bonje heeft om een of ander incident. (kijk als 1 van de vrienden de meid van de andere vriend heeft gehad, dan vind ik dat ie een goede klap op zn neus verdient) of dat het een kwetsbaar iemand betreft.
Als het een kwetsbaar iemand betreft bel ik de politie. en roep ik tijdens het bellen naar hun dat ik de politie bel.
Daar zou ik neit zomaar op af gaan.
Straks is het een drugsdeal gone wild, en ga ik me ermee bemoeien. Maar als het op school of een bushalte ofzo gebeurt, dan hebben ze echt een slechte aan mij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:22

Goed hoor TS!!

Ik ben ook van het ingrijpen en bemoeien.
Wat wel zo is: enige training kan geen kwaad.
Gedachten als "dadelijk pakken "ze" een mes - niet doen!
Staat er daadwerkelijk iemand waarvan jij denkt dat-ie een mes heeft?
En zo ja: waarom denk je dat?
(Het kan zijn dat je in een flits iets hebt gezien dat niet pluis is , het kan ook zijn dat je eerst iets aan je angst moet doen. Weglopen en dan 112 bellen bijv.)

Vechtsport training kan helpen, maar vooral dingen als sociale weerbaarheid. Snappen hoe een groepsproces werkt. Hoe uitlokken werkt. Op welke signalen je kunt inhaken.
En van die trucjes als praat 'goed plat'. (Als geboren Rotterdamse praat ik Twents in Amsterdam, "alle boeren spreken Twents" - dat wil ook nog wel eens ontwapenen. Plat Rotterdams is in de hoofdstad af te raden. Keurig abn werkt vaak niet. )

En bedenk: menig slachtoffer was vooral boos en ontdaan over de laffe opstelling van de omstanders die niets deden.
Dat je door een enkel triest figuur wordt mishandeld - dat is heel naar.
Maar dat velen dan schijnen te denken dat je het zelf maar mag uitzoeken en dat jouw lot hen Siberisch laat - huuuuuuu.