maakt rennen ook je romp slanker?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EvaLoveyouxx

maakt rennen ook je romp slanker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 15:49

hallo,
ik ben een zeer actieve krachtsporter. Ik beoefen de sport judo en heb de blauwe band.
Ik hou van sporten en na het rennen van de coopertest (een test op middelbare scholen waarbij je 12 minuten rondjes van 400 meter moeten rennen aan 1 stuk door en stoppen is een onvoldoende)
heb ik besloten me ook te gaan verdiepen in duursport.
ik wil graag elke keer zodra mijn huiswerk af is 12 minuten gaan rennnen aan 1 stuk door zonder stoppen net als bij de test (die ik overigens goed volhield) en het dan langzamerhand op te bouwen.
Door de krachtsport heb ik veel spieren in mn benen en armen. Maar ondanks ik heel actief ben, ben ikniet mager, maar ik ben al helemaal niet dik,gezet en zelfs niet stevig.
Nu weet ik dat je benen er wel slanker van worden, maar ik heb ook wel een klein (niet veel) buikje dat ik ook graag wegwil, en natuurlijk heb je die stomme heupen waar alles zich ophoopt.
nu is dus mijn vraag, door het rennen van 12 minutenper dag en steeds langer en een goed en gezond voedselritme(die heb k al) en de krachtsport erbij, word je buik en heupendan ook smaller?
want ze zijn niet echt dik, dat helemaal niet, maar ik vind het gewoon niet zo mooi

Axel_Valerie

Re: maakt rennen ook je romp slanker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:54

Kijk uit met duursporten. Als je spieren vaak korte krachtstoten moeten leveren zoals bij judo en andere krachtsporten kan langdurig spiergebruik een hele aanslag zijn op je spieren. Ik heb zelf ook lang op judo gezeten en ik heb op behoorlijk niveau gehandbald.

Nu het antwoord op je vraag. Sommige gebieden zijn natuurlijk eerder geneigd dunner te worden dan andere. Verbranding is niet plaatselijk. Tijdens het rennen train je je benen. Je benen kunnen daardoor gespierder worden omdat je die spiergroepen gebruikt. Maar de algehele verbranding die plaats vind over je hele lijf zal gewoon de reserves aanspreken. Sommige reserves zijn iets hardnekkiger dan andere maar je zult dus ook zeker wel smaller worden als je veel verbrand.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:58

Mijn buik is dunner en wat strakker geworden door het hardlopen. Het was geen enorm verschil maar ik merkte het wel. Bij mij zag je vooral mijn bovenbenen dunner worden. Helaas kan ik op dit moment niet hardlopen vanwege een blessure die er zo halfhalf zit :(

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 16:04

Axel_Valerie schreef:
Kijk uit met duursporten. Als je spieren vaak korte krachtstoten moeten leveren zoals bij judo en andere krachtsporten kan langdurig spiergebruik een hele aanslag zijn op je spieren. Ik heb zelf ook lang op judo gezeten en ik heb op behoorlijk niveau gehandbald.

Nu het antwoord op je vraag. Sommige gebieden zijn natuurlijk eerder geneigd dunner te worden dan andere. Verbranding is niet plaatselijk. Tijdens het rennen train je je benen. Je benen kunnen daardoor gespierder worden omdat je die spiergroepen gebruikt. Maar de algehele verbranding die plaats vind over je hele lijf zal gewoon de reserves aanspreken. Sommige reserves zijn iets hardnekkiger dan andere maar je zult dus ook zeker wel smaller worden als je veel verbrand.

ik moet zeggen dat ik door de krachtsport al zwakke enkels heb en een zwakke knie.maar ik snap niet precies wat je bedoelt met een aanslag?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:05

Als je een zwakke knie hebt zou ik niet meteen lang gaan rennen van uit het niets. Grote kans dat je alleen maar meer last daarvan krijgt. En echt een dunner middel krijg je niet van rennen alleen.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:10

Met zwakke knieen en enkels zou ik oppassen met rennen en echt meteen schoenen laten aanmeten via loopanalyse bij hardloopwinkel. Je wil niet hebben dat je straks je andere sporten ook niet mee kan doen door blessure vanwege een beetje hardlopen.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:12

EvaLoveyouxx schreef:
ik moet zeggen dat ik door de krachtsport al zwakke enkels heb en een zwakke knie.maar ik snap niet precies wat je bedoelt met een aanslag?

Met aanslag bedoel ik dat je dus nu langdurig gebruik gaat maken van spiergroepen die je normaal alleen intensief gebruikt met pieken. Als je dat dus doet verzuren je spieren en als je aan het rennen bent komen er steeds dreunen op jou verzuurde relatief korte spieren. Dit kan dus blessures veroorzaken.
Met een aanslag bedoel ik dat het heel zwaar is voor korte spieren om ze ineens te gaan gebruiken als gemiddelde of lange spieren.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:14

Als je zwakke enkels en een zwakke knie hebt zal ik überhaupt niet gaan hardlopen. Daarbij is plaatselijk vet verbranden helaas onmogelijk. Cardio zorgt zeker voor vetverbranding, echter hoe meer spieren je hebt hoe meer je lichaam uit zichzelf al verbrand, dus om slank te worden hoef je niet perse te gaan rennen maar kun je beter gericht krachttraining gaan doen en daarbij je voeding aanpassen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:15

Maar je bent pas 16 zowiezo nog oppassen met zwaar belasten van je lichaam, je bent nog in de groei.

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:18

EvaLoveyouxx schreef:
hallo,
ik ben een zeer actieve krachtsporter. Ik beoefen de sport judo en heb de blauwe band.
Ik hou van sporten en na het rennen van de coopertest (een test op middelbare scholen waarbij je 12 minuten rondjes van 400 meter moeten rennen aan 1 stuk door en stoppen is een onvoldoende)
ik wil graag elke keer zodra mijn huiswerk af is 12 minuten gaan rennnen aan 1 stuk door zonder stoppen net als bij de test (die ik overigens goed volhield) en het dan langzamerhand op te bouwen.
Door de krachtsport heb ik veel spieren in mn benen en armen. Maar ondanks ik heel actief ben, ben ikniet mager, maar ik ben al helemaal niet dik,gezet en zelfs niet stevig.
Nu weet ik dat je benen er wel slanker van worden, maar ik heb ook wel een klein (niet veel) buikje dat ik ook graag wegwil, en natuurlijk heb je die stomme heupen waar alles zich ophoopt.
nu is dus mijn vraag, door het rennen van 12 minutenper dag en steeds langer en een goed en gezond voedselritme(die heb k al) en de krachtsport erbij, word je buik en heupendan ook smaller?
want ze zijn niet echt dik, dat helemaal niet, maar ik vind het gewoon niet zo mooi

Dan vraag ik me af op welke school je zit :') want bij de coopertest mag je op eigen snelheid lopen en ook rusten, het gaat uiteindelijk om de aantal meters die je maakt en dan bij zoveel meter heb je een voldoende (maar het aantal meter verschild per leeftijd en of je een jongen of meisje bent)

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 16:33

maarhet ging me goed af tijdens het trainenvan decoopertest. maandag 6 minuten
dinsdag 9 minuten
en woensdag 12 minuten
als ik het opbouw en rustig aandoe? zou het dan wel kunnen?

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 16:34

faabfabienne schreef:
EvaLoveyouxx schreef:
hallo,

Dan vraag ik me af op welke school je zit :') want bij de coopertest mag je op eigen snelheid lopen en ook rusten, het gaat uiteindelijk om de aantal meters die je maakt en dan bij zoveel meter heb je een voldoende (maar het aantal meter verschild per leeftijd en of je een jongen of meisje bent)

OH.. nou als ze ons ook maar zien lopen heb je een onvoldoende je moet blijven rennen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 07:42

Coopertest.. oh praat me er niet van. Vreselijk was dat ding.
Ik had mega steken in mijn zij en pijn in mijn keel. En moest maar blijven rennen. Ik kon echt niet meer. Heb ook nooit een voldoende gehaald. Heb hem 2 x moeten doen en had 2 x een 5.
Anderen uit mijn klas liepen hem zo voor een 8 of een 9.... Ik snapte er niks van. Ik had/heb blijkbaar een slechte conditie. Maar ik fietste wel elke dag een stuk naar school en reed elke dag paard.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:09

Coopertest is volgens mij heel persoonlijk. Heb een super sporttieve klasgenoot die een 7 haalde en ikzelf deed toen nog vrij weinig en haalde een 8 :S ikzelf liep 2750 meter in 12min

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:37

welshfan97 schreef:
Coopertest is volgens mij heel persoonlijk. Heb een super sporttieve klasgenoot die een 7 haalde en ikzelf deed toen nog vrij weinig en haalde een 8 :S ikzelf liep 2750 meter in 12min

Waar zou het mee te maken hebben dan? Ik kan helemaal niet hardlopen, raak buiten adem en krijg steken in mijn zij. Ik probeer goed te ademen maar ik bak er niks van. Toen niet en nu nog steeds niet. Ik heb het maar opgegeven. Als ik 100 meter ren dan hijg ik al. -O-

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:42

EvaLoveyouxx schreef:
hallo,

Als je echt wilt afvallen kun je beter gewoon stevig gaan wandelen (dus op een redelijk hoog tempo). Bij beginnend hardlopen gaatje hartslag namelijk te ver omhoog om nog in je vetverbrandingszone te blijven. Je gaat dan naar je uithoudingsvermogen zone, waarbij je geen vet maar koolhydraten verbrand. Je hartslag moet op ong 60% van je maximaal zitten om af te vallen. (Je maximale hartslag is 220 - je leeftijd). Zodra je boven de 65% van je maximale hartslag zit, train je uithoudingsvermogen ;).

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 17:52

iirrssjjee schreef:
EvaLoveyouxx schreef:
hallo,

Als je echt wilt afvallen kun je beter gewoon stevig gaan wandelen (dus op een redelijk hoog tempo). Bij beginnend hardlopen gaatje hartslag namelijk te ver omhoog om nog in je vetverbrandingszone te blijven. Je gaat dan naar je uithoudingsvermogen zone, waarbij je geen vet maar koolhydraten verbrand. Je hartslag moet op ong 60% van je maximaal zitten om af te vallen. (Je maximale hartslag is 220 - je leeftijd). Zodra je boven de 65% van je maximale hartslag zit, train je uithoudingsvermogen ;).

ik wil niet afvallen, ik wil gewoon kunnen hardlopen en misschien iets slankere heupen, ze zijn zeker niet dik of stevig maar ik wil ze gewoon iets slanker

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:49

Heb je al kritisch naar je voeding en eetgewoontes gekeken?
Een strak lijf krijg je niet alleen door te sporten, voeding is ook heel belangrijk.

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 16:05

KarinvdM schreef:
Een strak lijf krijg je niet alleen door te sporten, voeding is ook heel belangrijk.

voeding is prima, volg de schijf van 5

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:50

De schijf van 5 is achterhaald..

Kun je een voorbeeld geven van een dag, wat heb je bijvoorbeeld vandaag allemaal gegeten?

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:54

Hardlopen is cardio en verbrandt vet op je lichaam. Ook op je romp dus :)

Verder is het voor een platte buik belangrijk dat je gezond eet. Al doe je 350 keer alle buikspieroefeningen achter elkaar, elke dag, als je niet gezond eet gaat het vet daar niet weg :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:27

Arc_En_Ciel schreef:
Verder is het voor een platte buik belangrijk dat je gezond eet. Al doe je 350 keer alle buikspieroefeningen achter elkaar, elke dag, als je niet gezond eet gaat het vet daar niet weg :)

Dat is niet helemaal waar. Ik at vroeger nooit gezond en reed heel veel paard. Ik had echt een sixpack en zelfs een eightpack! Echt een hele strakke buik.
Inmiddels is die helaas weg omdat ik niet meer rijd (en niet meer sport). Maar puur de voeding gaat niet op.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:32

Ik heb totaal geen verstand van fanatiek sporten dus kan daar niks over zeggen. Maar ik mis hier dat iemand je er op wijst dat je 16 bent en dat je lichaam dan dus nou eenmaal verandert. Bredere heupen kan gewoon hierdoor komen en dan kan je trainen tot je een ons weegt, die heupen gaan blijven. Ik vind het eerlijk gezegd niet gezond dat een meisje van jouw leeftijd, die zo te horen lekker gezond bezig is met eten en sporten, zich al zo druk maakt over een beetje buik- en heupvet. Het klinkt voor mij alsof je alle vormen er meteen af wil trainen... Als dat niet zo is, heb ik niks gezegd :-)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:23

Suzanne F. schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Dat is niet helemaal waar. Ik at vroeger nooit gezond en reed heel veel paard. Ik had echt een sixpack en zelfs een eightpack! Echt een hele strakke buik.
Inmiddels is die helaas weg omdat ik niet meer rijd (en niet meer sport). Maar puur de voeding gaat niet op.

Hmm nee, daar heb je gelijk in. Van cardio heb je meestal ook 'afterburn' (ik kom even niet op het Nederlandse woord :+ ), dus dan verbrand je ook meer als je al klaar bent. Als je dan intensief sport, brandt het vet ook sneller weg :j

Maar voeding is ook erg belangrijk. Het ligt erg aan de verhouding tussen je eten en je sport!
Als je echt ontzettend ongezond eet, is het in principe onmogelijk om met weinig tot geen sport gespierd te worden :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:29

EvaLoveyouxx schreef:
KarinvdM schreef:

voeding is prima, volg de schijf van 5

Ik vind de schijf van 5 helemaal niet prima...