Selectief mutisme of aangeleerd gedrag?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

Selectief mutisme of aangeleerd gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 22:34

Ik heb het al eens op bokt gehad over onze dochter die niet wil praten, maar we zijn weer een hele tijd verder en ik wil het toch nog eens in de "groep" gooien want we zijn geen steek verder.....

Selectief mutisme, of aangeleerd gedrag?

Ik weet niet zo goed meer wat ik met mijn dochter van ruim 4 jaar aan moet met betrekking tot “school” (wij noemen het school maar is uiteraard soort van peuter/kleuter klas)

Wij wonen in Portugal en zij is vanaf dat zij 1 jaar was naar de creche gegaan. Eerst een ochtend in de week, al snel 2 ochtenden en later tot haar 3e jaar 4 a 5 ochtenden in de week.

Op de creche heeft zij het altijd heel erg naar haar zin gehad, maar ze heeft nooit een woord gesproken. Ze begreep alles, deed heel goed mee en de leidsters noemden haar, ondanks dat ze niks zei, intelligent.

Vanaf Vorig jaar september gaat ze naar de “grote” school. 4 dagen in de week, ik vind 5 wat veel van 9:00u tot 16:00u.
Ook hier heeft ze het heel erg naar haar zin en voor de vakantie wilde ze op woensdag liever naar school dan thuis blijven. Maar ook hier presteert zij het om afgelopen jaar geen woord te zeggen!! Niks, nada noppes.

Nu gaat ze weer naar school en toevallig zit er een Nederlands vriendinnetje bij haar in de klas. Maar ook met Anouk praat zij niet. Ook met de vader van Anouk die zij heel goed kent praat zij niet als we binnen de school hekken komen.

Nu heb ik al van alles over Selectief mutisme gelezen, maar ik kan mij er niet helemaal in vinden. Dit omdat zij buiten school een totaal ander meisje is! Hoewel……zolang ze niet tegen een ander dan mij en haar vader Portugees hoeft te praten. Thuis praat ze wel Portugees, ze vraagt ook vertalingen en weet zelf al heel veel. Zinnen hoor ik haar nog niet zeggen. Maar komt een Portugese vriend over de vloer bij ons, dan zegt ze niks tegen hem…..wijst wel aan, en laat weten wat ze wil, maar zegt niks. Tegen ons praat ze wel gewoon Nederlands in zijn bij zijn.

Maar….. komen er vreemden bij ons (wat regelmatig gebeurt) na 5 minuten loopt ze er mee weg, laat de hele quinta zien, praat honderd uit etc etc….totaal niet verlegen! Ook in de supermarkt is ze niet stil, is goed aanwezig, zingt in het karretje, praat met mij en ook met vreemden zolang ze maar Nederlands spreken.

Nu is het wel zo dat ze op school naar mijn idee het allemaal erg makkelijk hebben gemaakt voor Saar. Het o zo schattige blonde meisje met blauwe ogen. Ze hoeft mar te wijzen en ze krijgt het….er wordt niet gevraagd wat voor kleur het is……?? Nee…… Sara? Is dit groen? Is dit rood?? Dan hoeft ze niet te praten, dan is ja of nee schudden voldoende….. Als ze iets wil waar ze niet bij kan dan staat ze er voor te draaien, er wordt wel “streng” gezegd dat ze het eerst moet vragen, maar zodra de eerste tranen er uit zijn geperst krijgt madam toch haar zin. Als ze bij de deur van de klas staat te draaien wordt er gevraagd of ze naar de wc moet en de deur wordt voor haar open gedaan……. Zucht… hier loop je de hele dag te roepen dat ze niet met de deuren moet spelen, ze krijgt de meest lastige deuren open…(knoppen die de verkeerde kant opdraaien e.d.) en dan heeft ze bedacht op school de deur niet open te kunnen maken…. Zo krijgt ze natuurlijk een hele berg aandacht!!

Ik vraag mij dan ook zeer sterk af of zij iest van Selectief mutisme heeft, of dat dit een aangeleerd gedrag is. Want toen haar vader haar zeer onverwacht de laatste schooldag ophaalde vond ze dat zo leuk dat ze meteen uit haar “rol” viel en honderduit in de hal van alles ging vertellen waar de juffen achter haar met open mond stonden te kijken…..Sara praat??!!

Ik weet het dus even niet……. nog Afwachten? of nu al naar een Psycholoog?

Negeren, boos worden, beloning tegenover praten in de klas, weet ik wat…. Niks heeft nog geholpen….ze praat niet!

Overigens is zij de Nederlandse taal zeer goed machtig. Naar zeggen van mensen in Nederland boven gemiddeld goed. Ook wordt zij als zeer intelligent meisje gezien door velen die met die leeftijd werken. ( ik heb niet echt vergelijking hier in pt)

Wie herkent hier iets van? Tips en ideeen zijn heel erg welkom!
Laatst bijgewerkt door ydnew op 24-09-14 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

xMercury

Re: Selectief mutisme of aangeleerd gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:40

Lastige kwestie zeg! Heb hier nog nooit van gehoord. Wat zeggen ze er op school zelf van? Hebben zij de mogelijkheid tot het aanbieden van hulp?

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:42

Ik ben bekend met selectief mutisme, maar dit klinkt inderdaad anders. Ik weet niet of ze bij jullie iets van speltherapie aanbieden? Bijv. dmv meetellen bij het overgooien van de bal.

Ik denk wel dat het te kort door de bocht is om te zeggen dat 'ze' het haar te makkelijk hebben gemaakt en te weinig zelf hebben laten zeggen. Er kan wel een (sociale) angst aan ten grondslag liggen die (deels) voortkomt uit haar tweetaligheid? Of vanuit perfectionisme?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 22:44

Op dit moment willen ze nog even afwachten, De juf gaf aan dat Saar wel aandacht van haar vraagt en zich op haar richt en dan bijna iets wil zeggen......het ligt op het puntje van de tong om het zo maar te zeggen..... maar dit was voor de vakantie ook zo....

De juf wil nog even afwachten en dan een psycholoog aanraden.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 22:46

shirleyp schreef:
Ik ben bekend met selectief mutisme, maar dit klinkt inderdaad anders. Ik weet niet of ze bij jullie iets van speltherapie aanbieden? Bijv. dmv meetellen bij het overgooien van de bal.

Ik denk wel dat het te kort door de bocht is om te zeggen dat 'ze' het haar te makkelijk hebben gemaakt en te weinig zelf hebben laten zeggen. Er kan wel een (sociale) angst aan ten grondslag liggen die (deels) voortkomt uit haar tweetaligheid? Of vanuit perfectionisme?

Wij denken inderdaad dat er wel een onzekerheid is qua taal. Perfectionisme kan daar wel mee te maken hebben. Wij hebben van andere mensen ook al te horen gekregen, die hun kinderen 2 talig hebben opgevoed, dat zij de 2e taal pas zijn gaan spreken nadat zij er zeker van waren dit echt goed te kunnen....
Maar zoals ze er op school mee bezig zijn/waren werkt ook niet echt mee in het stimuleren van het spreken van de taal.....
Laatst bijgewerkt door ydnew op 24-09-14 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:49

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:56

Lastig zeg.
Ik schijn tot de basisschool ook nooit op de kleuterschool gesproken te hebben. Op de basisschool moet je uiteraard wel in de lessen. Misschien dat het dan over een jaartje ook gewoon over is?
De dochter van een vriendin ging in het begin helemaal niet praten en bleef wijzen. Pas toen haar moeder hardnekkig bleef zeggen dat ze geen idee had wat ze wilde kon ze ineens binnen zeer korte tijd enorm kletsen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:22

ydnew schreef:
Nu is het wel zo dat ze op school naar mijn idee het allemaal erg makkelijk hebben gemaakt voor Saar. Het o zo schattige blonde meisje met blauwe ogen. Ze hoeft mar te wijzen en ze krijgt het….er wordt niet gevraagd wat voor kleur het is……?? Nee…… Sara? Is dit groen? Is dit rood?? Dan hoeft ze niet te praten, dan is ja of nee schudden voldoende….. Als ze iets wil waar ze niet bij kan dan staat ze er voor te draaien, er wordt wel “streng” gezegd dat ze het eerst moet vragen, maar zodra de eerste tranen er uit zijn geperst krijgt madam toch haar zin. Als ze bij de deur van de klas staat te draaien wordt er gevraagd of ze naar de wc moet en de deur wordt voor haar open gedaan……. Zucht… hier loop je de hele dag te roepen dat ze niet met de deuren moet spelen, ze krijgt de meest lastige deuren open…(knoppen die de verkeerde kant opdraaien e.d.) en dan heeft ze bedacht op school de deur niet open te kunnen maken…. Zo krijgt ze natuurlijk een hele berg aandacht!!

Het kan inderdaad zijn dat ze op school niet praat omdat het niet hoeft. Dat in combinatie met perfectionisme (het goed willen doen op school, niet voor paal willen staan omdat ze iets verkeerd zegt) kan er best voor zorgen dat ze daar niet praat.
Ik heb een cursus PRT gevolgd, gemaakt om kinderen met autisme aan het praten te krijgen. En daarbij ga je in eerste instantie uit van aansluiten bij de interesse en noodzaak.
Bijvoorbeeld: er wordt gevraagd wil je een stuk taart of een cracker. Als je de cracker aan blijft bieden omdat ze niks zegt, zal ze vanzelf wel 'taart' zeggen. Waarna meteen een stuk taart volgt.
Zo op school ook met een speeltje: als ze het 'rode speeltje' wilt, maar je blijft de groene aanbieden, zegt ze vanzelf wel een keer rood.
Hier zou je het dus op school wel over kunnen hebben, zeker nu ze gezien hebben dat ze echt wel kan praten.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:32

Ik heb op mijn werk een meisje gehad met selectief mutisme, en de naam zegt het al het is selectief.
Dat meisje praatte ook niet op school of buiten haar huis.
Wij hebben er toen geen aandacht aan geschonken, wel af en toe geprobeerd haar toch te laten kiezen met taal zoals beschreven hierboven, maar dit meisje ging 'vanzelf' praten, eerst met de kinderen alleen (dan kwam een ander kind naar binnen rennen '.. is aan het praten!!!')
Ze heeft toen bij ons met ons niet meer gepraat maar op haar nieuwe school weer wel. (wij waren dagbehandeling voordat kinderen naar school gaan)

We behandelden haar wel zoals alle andere kinderen, en als zij ervoor koos te knikken of nee schudden of wijzen dan lieten we dat gewoon toe, maar stelden in principe wel gewoon vragen aan haar.

Ik heb bij veel kinderen gezien dat ze rond de 6 problemen overwonnen en daar zeg maar overheen groeiden. Omdat ze de wereld iets beter gaan begrijpen en omdat ze meer ook op anderen gericht gaan zijn. Bij 4 zijn ze zelf nog het middelpunt van hun wereld.
Vooralsnog zou ik ervoor zorgen dat naar school toe gaan een feestje blijft en geen druk gaan uitoefenen, zeker niet omdat ze nog maar 4 is. Hoe meer haar leeftijdsgenootjes gaan praten en hoe veiliger zij zich voelt hoe eerder ze zal gaan durven praten. Het zwijgen levert haar nu nog iets op, wat hopelijk later verandert doordat het haar niet meer iets op gaat leveren.

Ik zou je aanraden om geen druk uit te oefenen op het praten, maar het speels te houden. Als er nieuwe mensen en situaties zijn gewoon doen alsof ze praat zodat ze steeds weer een nieuwe kans krijgt om te gaan praten. Al is de kans in nieuwe situaties misschien ook kleiner omdat ze dan juist onzeker is.

Je zou haar idd wel een keertje naar een speltherapeut kunnen laten gaan, dan kun je er wel achter komen of haar niet iets anders dwars zit waarvoor ze het niet praten inzet. Deze therapeuten kunnen haar ook helpen zich veiliger te voelen of te werken aan faalangst.

Edit; ik heb even de criteria erop nageslagen en dan valt jouw dochter daar wellicht niet onder omdat er sprake is van een andere taal.

We hadden ook een meisje wat slecht sprak omdat ze de talen door elkaar aan het leren was, en ook dit werd beter naarmate ze 5 en ouder werd..

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 08:50

al heel erg bedankt voor de tips!!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:01

ik heb hier wel eens eerder van gehoord. Een kind dat op school absoluut niet sprak en thuis wel gewoon praatte als een 'normaal' kind. Echter had dit geloof ik niks met vreemde talen te maken.
Ik ga ervanuit dat je al eens met haar gesproken hebt waarom ze niks zegt, of ze iets eng vindt of moeilijk. en waarom nederlands wel gaat.
Is het geen optie dat je haar duidelijk maakt dat ze met Anouk wel nederlands kan praten en die eventueel kan fungeren als tolk(ook al spreekt ze zelf ook een beetje portugees?)

Ik denk dat het haar zeker ook wel makkelijk wordt gemaakt, er moeten open vragen worden gesteld.
Laat haar eens iets tekenen voor de klas en uitleggen wat ze gemaakt heeft, al is het in het nederlands. Misschien voelt ze daar door de druk en wil ze alsnog praten?
Erg lastig, ik zou hier ook wel mee naar de huisarts gaan voor aanvullend onderzoek.
Het kan zijn dat het iets neurologisch is.
Dat er gewoon een beperking in haar brein zit die met wat therapie verholpen kan worden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:29

Sassol schreef:
ydnew schreef:

Het kan inderdaad zijn dat ze op school niet praat omdat het niet hoeft. Dat in combinatie met perfectionisme (het goed willen doen op school, niet voor paal willen staan omdat ze iets verkeerd zegt) kan er best voor zorgen dat ze daar niet praat.
Ik heb een cursus PRT gevolgd, gemaakt om kinderen met autisme aan het praten te krijgen. En daarbij ga je in eerste instantie uit van aansluiten bij de interesse en noodzaak.
Bijvoorbeeld: er wordt gevraagd wil je een stuk taart of een cracker. Als je de cracker aan blijft bieden omdat ze niks zegt, zal ze vanzelf wel 'taart' zeggen. Waarna meteen een stuk taart volgt.
Zo op school ook met een speeltje: als ze het 'rode speeltje' wilt, maar je blijft de groene aanbieden, zegt ze vanzelf wel een keer rood.
Hier zou je het dus op school wel over kunnen hebben, zeker nu ze gezien hebben dat ze echt wel kan praten.

TS, ik vind dat je een beetje op een negatieve manier over je kind praat. Ik weet niet of het je zelf opvalt, maar zo komt het wel over. Ik begrijp dat je het heel vervelend vindt, en wellich een beetje gefrustreerd raakt, maar dit is ook niet de oplossing.

Verder zijn al jouw methodes die de OP staan gebaseerd op excentrieke motivatie/straffen. Je zult juist moeten kijken naar de intrisieke motivatie van het kind zoals uitgelegd staat in de post van Sassol. Ik denk omdat dit al zo lang speelt, dat het heel erg goed is dat je iemand zoekt die jou en school kan begeleiden in het leren hoe je de intrinsieke motivatie van dit kind kan vergroten of kan kijken naar andere tips en trics.

Verder als vriendin van een mamma met een selectief mutist:

ydnew schreef:
Nu heb ik al van alles over Selectief mutisme gelezen, maar ik kan mij er niet helemaal in vinden. Dit omdat zij buiten school een totaal ander meisje is! Hoewel……zolang ze niet tegen een ander dan mij en haar vader Portugees hoeft te praten.

Zie je nou zelf niet waar het probleem ligt? Extreem intelligent in combinatie met een flinke faalangst.

Dat het thuis een heel ander meisje is: Dat zijn ze allemaal!! Ik ken er nu dus 2 en beiden verschillen de wereld met thuis en niet thuis. Of alleen mamma (+ familie) en aanwezigheid van vreemden. Echt, ga hulp zoeken, want op deze manier ga je er niet uitgeraken.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:53

Volgens mij ken je het topic over mijn dochtertje al maar toch even de link ;)
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=1774262&view=unread#unread

Zelf denk ik dat je vooral niet zelf moet gaan proberen het beestje een naam te geven.
Ons dochtertje is door speciale kinderpsychologen onderzocht in het UMC en daar is uiteindelijk selectief mutisme vastgesteld dmv allerlei testen en observaties dus is zeker niet iets wat je zelf vast kunt gaan stellen.
In je verhaal herken ik wel het een en ander maar ook krijg ik het gevoel dat je inderdaad geirriteerd bent door het feit dat ze niet praat en dat je het lijkt te leggen op niet willen?
Als ik het mis heb gewoon zeggen hoor!
Wij hebben vanuit het ziekenhuis vooral mee gekregen om niet te focussen op resultaat ,maar meer te vragen of ze het leuk vond om te doen...
Dit omdat bij kinderen die selectief mutisme hebben vooral perfectionisme,hoge intiligentie,en faalangst heel erg aanwezig is.
Dit maakt dat ze enorm bang zijn om fouten te maken, hierdoor raken ze zo gefocussed op resultaat dat ze constant gespannen zijn en zich om die reden volledig af kunnen sluiten en dus stoppen met praten.
Het heeft niets te maken met niet willen het is echt niet kunnen op dat moment.
Vanaf het moment dat wij niet meer de nadruk legden op resultaat dus ,goed van je dat je dit of dat hebt gezegd, maar vooral de vraag stellen of ze het leuk vond om te doen zien we steeds een stukje meer ontspanning en zelfvertrouwen ontstaan.
Op een of andere manier komt ze op deze manier los van het doel( bvb het praten) en de daar aan vast zittende spanning, en is ze veel meer bezig met de weg er naartoe en het feit dat het leuk is om bvb iets aan de juf te vragen omdat ze je dan kan helpen.
En dat het helemaal niet stom is als je een foutje maakt.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en als je vragen hebt geef je maar een gil :)
Ons dochtertje is inmiddels zover dat ze haar vinger op durft te steken in de klas en voor het bord durft te gaan staan om het goede antwoord te geven of aan te wijzen *\o/*
We hebben nog een hele weg met haar te gaan maar zeker de andere manier van het hele gebeuren benaderen heeft ons wel heel erg geholpen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:21

RoyceMack schreef:
Laat haar eens iets tekenen voor de klas en uitleggen wat ze gemaakt heeft, al is het in het nederlands. Misschien voelt ze daar door de druk en wil ze alsnog praten?
Erg lastig, ik zou hier ook wel mee naar de huisarts gaan voor aanvullend onderzoek.
Het kan zijn dat het iets neurologisch is.
Dat er gewoon een beperking in haar brein zit die met wat therapie verholpen kan worden.

Lijkt mij juist erg onzekermakend voor een kind, als ze onder druk voor de klas moet gaan praten.
Lijkt mij juist dat dit kindje zich veilig moet voelen om zonder druk te gaan praten. Als druk zou werken praatte ze allang.

Druk werkt niet, nooit niet in mijn opinie.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 14:27

Wij hebben geprobeerd om haar met mij erbij in de klas iets te laten zien of vertellen in het Nederlands. Ik ben mee geweest en heb een boek in het Nederlands voorgelezen aan haar klas met haar gewoon in de kring tussen de andere kinderen.
Dan is ze ontspannen, maar zodra zij in het middelpunt van de belangstelling komt dan klapt ze dicht.
Daarna met haar in de klas gebleven en haar dingen gevraagd over speelgoed wat er stond e.d. maar ze vertelde mij niks. Ik heb haar mee genomen op de hal en daar gaf ze wel antwoord op mijn vragen. Vervolgens weer de klas in en helaas weer niks. Toen nam ze mij zelf mee naar de hal om de antwoorden te geven..... De juf heeft dit ook geprobeerd maar wekte niet.

Wij complimenteren haar juist als zij iets goed doet! Als ze zegt niks tegen Anouk te hebben gezegd dan is het jammer dan, volgende keer beter en we gaan verder met andere dingen. We zijn vanaf begin schooljaar ook helemaal niet meer bezig met wel of niet praten tegen de juf, maar juist met Anouk om dat ze daar buiten school ook mee speelt en gewoon in het Nederlands.

Ook hebben wij zeker aan haar gevraagd waarom ze geen Portugees "wil" praten op school. Ze zegt dat het stom is, en het gewoon niet wil. Ook gevraagd of ze het eng vindt, maar daar schud ze meteen nee bij. Ik wil het gewoon niet....( zijn letterlijk haar eigen woorden)
Laatst was er een NL tv programma met een kind die bij de bakker een brood kocht... he mama, zegt Saar.... Daar in die winkel praten ze wel normaal..... Ik (wederom) uitleggen dat dat voor Nederland normaal is, maar dat het juist in Portugal normaal is om Portugees te praten want hier verstaan de andere kinderen en de juf geen Nederlands..... Maar daar wordt dan verder over na gedacht en ze begint zelf over andere dingen te praten......

Volgende week wil ik het nogmaals met haar juf hebben over haar bevindingen van Saar, ze heeft dit jaar weer dezelfde juf als vorig jaar dus die weet exact of er veranderingen zijn met nu en een jaar geleden. Gezien zij al opperde om `even`af te wachten en dan naar gespecialiseerde mensen te gaan om hulp voor Saar en ons, zowel ouders als leerkrachten te zoeken om er eerst eens achter te komen waarom zij niet wil of kan praten.

We hebben nu nog wat boeken erbij in het Portugees met beestjes, vormen, kleuren etc om met haar thuis de benamingen te oefenen. Misschien dat ze zekerder wordt. Ze vindt het in ieder geval heel erg leuk om te doen.

Als ik mijn OP zo terug lees kan ik mij wel voorstellen dat men kan gaan denken dat ik negatief denk over haar, maar dat is zeker niet het geval !!!!

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:06

Ik begrijp heel goed dat je denkt goed te doen met het complimenteren als ze iets goed doet en natuurlijk is het super om haar positief te benaderen op de momenten dat ze iets doet wat jullie graag willen zoals praten in de klas.
Maar juist daarin hebben wij de stap moeten nemen om niet meer de nadruk te leggen op belonen wat goed gaat ( perfectionisten zullen dan namelijk de volgende keer nog beter willen en nog meer spanning voelen) maar meer te richten op de vraag of ze het leuk vond.
Op die manier leg je meer de focus op wat ze doet en minder op resultaat ;)
Mocht je het onduidelijk vinden wat ik hier neer zet dan moet je het zeggen hoor dan kan ik kijken of ik het via pb misschien anders kan verwoorden.
Bij ons dochtertje heeft deze andere manier van benaderen echt geholpen!
Voor ons was het gek in het begin want je bent snel geneigd te zeggen , ooo wat goed van je! En nu zeggen we , en vond je het leuk? En wat vond je er zo leuk aan? En juist dat daagt haar weer uit om reactie te geven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:16

Het klinkt een beetje alsof de veiligheid in de klas voor haar niet gegarandeerd is.
Hebben klasgenootjes wel eens gelachen om haar uitspraak? Is ze bang dat ze 'anders' is als ze het probeert?

Heb je wel eens klasgenootjes thuis over de vloer gehad om te spelen? Misschien als ze ze wat beter kent en 1 op 1 kan praten het laagdrempeliger wordt en ze ook de in de klas gaat durven.
Is de juf wel eens thuis gekomen? Zelfde verhaal, zo kun je het misschien laagdrempeliger maken.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 18:25

ajesca123 Daar kunnen we zeker wat mee, ik begrijp wat je neerzet :-)

Goof: Direct uit de klas zijn er geen kinderen wezen spelen, wel eens andere Portugese kindjes, maar thuis spelen zoals we dat vanuit NL kennen gebeurt hier niet zo snel. Maar we gaan binnenkort de hele klas inclusief juf en hulpjuf hier op de quinta krijgen want ze willen graag de paarden zien e.d. dus ik kijk daar ook wel naar uit om te zien hoe ze dan zou reageren op eigen terrein.

Ze heeft wel 2 vriendinnen in de klas..Mariana en ......(ben haar naam even kwijt) Mariana heeft haar vooral vorig jaar op sleeptouw genomen en kwam voor haar op en regelde dingen voor haar. Nu nog spelen ze veel samen in de klas.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:33

Dikke kans dat ze dan gewoon honderduit gaat praten tegen haar juffen :) Tenzij de taal echt een probleem voor haar is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:34

Denk ik niet. Faalangst, perfectionisme. Teveel mensen.
Ik zou er niet te veel van verwachten. Jammer dat je niet een speelmaatje kan regelen. Dat zou wel goed helpen. Zou je het niet gewoon kunnen proberen? Beetje Nederlandse traditie in Portugal is toch niet verkeerd?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:42

Oh ik las eroverheen dat de hele klas zou komen. Dat kan juist heel bedreigend zijn voor haar. Zou ik je niet aanraden tenzij je het met haar bespreekt en ze expliciet laat weten dat leuk te vinden. En al helemaal dat taal ding niet aan gaan halen, ze voelt zich thuis goed en veilig, dat zou ik vasthouden.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 19:54

Ze vindt het geweldig dat de klas gaat komen. De juf had dat vorig jaar al aangekaart en ze heeft het er nog over. Ik heb haar, op verzoek van Saar zelf, vorig jaar met het paard opgehaald van school en terug gewandeld. 2 klassen stonden buiten haar te bewonderen op het paard! ze zat rechtop te stralen! dat vond ze dan wel weer heel leuk en niet beangstigend! overigens was dat buiten het hek van de school.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 07:16

Als ik jou was zou ik niet langer wachten met professionele hulp zoeken. Laat haar onderzoeken, dan weet je wat er aan de hand is en kan professionele begeleiding starten. Beter vroeg dan laat.

Ik heb een neefje met selectief mutisme. Er is ook lang gedacht dat het wel over zou gaan, al dan niet met extra aandacht op school. Inmiddels is hij negen, praat nog steeds niet als er buiten zijn ouders of leeftijdgenoten anderen bij zijn en zit sinds een jaar op speciaal onderwijs. Hij is de eerste jaren van zijn leven tweetalig opgevoed. Nadat de problemen duidelijk werden zijn de ouders daarmee op advies van de deskundigen mee gestopt.

Weet je of de hulp voor kinderen met selectief mutisme in Portugal goed georganiseerd is?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 07:57

Nee, ik heb echt geen idee hoe de hulp hier zal zijn, waar ik moet zijn e.d. Ik ga het er met de lerares over hebben, die heeft zelf ook aangegeven om straks ( dus nu) met haar naar een psycholoog te gaan.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 14:24

Vanochtend met de juf gesproken, ze zal mij informatie geven waar ik moet zijn voor hulp met en voor Saar. Ze zal ook al haar bevindingen op papier zetten voor de psycholoog voor een goed beeld hoe zij is in de klas.