Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
shirleyp schreef:Ik ben bekend met selectief mutisme, maar dit klinkt inderdaad anders. Ik weet niet of ze bij jullie iets van speltherapie aanbieden? Bijv. dmv meetellen bij het overgooien van de bal.
Ik denk wel dat het te kort door de bocht is om te zeggen dat 'ze' het haar te makkelijk hebben gemaakt en te weinig zelf hebben laten zeggen. Er kan wel een (sociale) angst aan ten grondslag liggen die (deels) voortkomt uit haar tweetaligheid? Of vanuit perfectionisme?
ydnew schreef:Nu is het wel zo dat ze op school naar mijn idee het allemaal erg makkelijk hebben gemaakt voor Saar. Het o zo schattige blonde meisje met blauwe ogen. Ze hoeft mar te wijzen en ze krijgt het….er wordt niet gevraagd wat voor kleur het is……?? Nee…… Sara? Is dit groen? Is dit rood?? Dan hoeft ze niet te praten, dan is ja of nee schudden voldoende….. Als ze iets wil waar ze niet bij kan dan staat ze er voor te draaien, er wordt wel “streng” gezegd dat ze het eerst moet vragen, maar zodra de eerste tranen er uit zijn geperst krijgt madam toch haar zin. Als ze bij de deur van de klas staat te draaien wordt er gevraagd of ze naar de wc moet en de deur wordt voor haar open gedaan……. Zucht… hier loop je de hele dag te roepen dat ze niet met de deuren moet spelen, ze krijgt de meest lastige deuren open…(knoppen die de verkeerde kant opdraaien e.d.) en dan heeft ze bedacht op school de deur niet open te kunnen maken…. Zo krijgt ze natuurlijk een hele berg aandacht!!
Sassol schreef:ydnew schreef:Nu is het wel zo dat ze op school naar mijn idee het allemaal erg makkelijk hebben gemaakt voor Saar. Het o zo schattige blonde meisje met blauwe ogen. Ze hoeft mar te wijzen en ze krijgt het….er wordt niet gevraagd wat voor kleur het is……?? Nee…… Sara? Is dit groen? Is dit rood?? Dan hoeft ze niet te praten, dan is ja of nee schudden voldoende….. Als ze iets wil waar ze niet bij kan dan staat ze er voor te draaien, er wordt wel “streng” gezegd dat ze het eerst moet vragen, maar zodra de eerste tranen er uit zijn geperst krijgt madam toch haar zin. Als ze bij de deur van de klas staat te draaien wordt er gevraagd of ze naar de wc moet en de deur wordt voor haar open gedaan……. Zucht… hier loop je de hele dag te roepen dat ze niet met de deuren moet spelen, ze krijgt de meest lastige deuren open…(knoppen die de verkeerde kant opdraaien e.d.) en dan heeft ze bedacht op school de deur niet open te kunnen maken…. Zo krijgt ze natuurlijk een hele berg aandacht!!
Het kan inderdaad zijn dat ze op school niet praat omdat het niet hoeft. Dat in combinatie met perfectionisme (het goed willen doen op school, niet voor paal willen staan omdat ze iets verkeerd zegt) kan er best voor zorgen dat ze daar niet praat.
Ik heb een cursus PRT gevolgd, gemaakt om kinderen met autisme aan het praten te krijgen. En daarbij ga je in eerste instantie uit van aansluiten bij de interesse en noodzaak.
Bijvoorbeeld: er wordt gevraagd wil je een stuk taart of een cracker. Als je de cracker aan blijft bieden omdat ze niks zegt, zal ze vanzelf wel 'taart' zeggen. Waarna meteen een stuk taart volgt.
Zo op school ook met een speeltje: als ze het 'rode speeltje' wilt, maar je blijft de groene aanbieden, zegt ze vanzelf wel een keer rood.
Hier zou je het dus op school wel over kunnen hebben, zeker nu ze gezien hebben dat ze echt wel kan praten.
ydnew schreef:Nu heb ik al van alles over Selectief mutisme gelezen, maar ik kan mij er niet helemaal in vinden. Dit omdat zij buiten school een totaal ander meisje is! Hoewel……zolang ze niet tegen een ander dan mij en haar vader Portugees hoeft te praten.

RoyceMack schreef:Laat haar eens iets tekenen voor de klas en uitleggen wat ze gemaakt heeft, al is het in het nederlands. Misschien voelt ze daar door de druk en wil ze alsnog praten?
Erg lastig, ik zou hier ook wel mee naar de huisarts gaan voor aanvullend onderzoek.
Het kan zijn dat het iets neurologisch is.
Dat er gewoon een beperking in haar brein zit die met wat therapie verholpen kan worden.

Tenzij de taal echt een probleem voor haar is.