spier 'knopen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

spier 'knopen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 13:47

Hoi bokkers

Ik vroeg mij af jullie hier ervaring/tips rond hebben.

Ik zit met terugkerende schouderpijn.
De laatste kine heeft erg geholpen en wees me op spanningsknopen in mijn schouder en nek die de pijn veroorzaken. Via pressuur kon ze die losmaken.
Maar nu zijn we een paar maand verder en ik voel mijn schouder terug spannen.

Maar ik kan toch moeilijk elke week voor de rest van mijn leven naar de kine blijven gaan?

Wat doen jullie hier aan?

benangelique

Re: spier 'knopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:18

Ik heb exact hetzelfde. Soms ben ik tijden 'los' en dan heb ik weer meerdere weken achter elkaar behandeling nodig en barst Ik van de hoofdpijn. Ik heb Veel baat bij dry needling

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:21

Hier ook baat gehad bij dryneedling! Laat wel je rug nakijken, bij mij kwam het toch van onderuit

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:21

Ik ga gewoon een keer of 12 tot 16 per jaar naar de fysio/manueel therapeut. (ik heb een kantoorbaan met slechte stoel)

Ik betaal meer dan genoeg aan mijn zorgverzekering :7

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:24

Meldt zich.. Loop al meer dan een half aar 2x per week bij de fysio. Losmaken brengt even verlichting maar soms zit het na een uur of 2 alweer vast. ze kunnen ook niet echt vinden waar het vandaan komt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:26

Ik ga om de week naar de fysio voor dry needling. Vind het prima, dit werkt en ik betaal genoeg aan mijn zorgverlening.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:26

Als je niet elke keer heen wil moet je uitzoeken hoe je knopen ontstaan. Op die plek i het vaak stress gerelateerd maar je kan ook een verkeerde houding hebben of nog tal van andere dingen.

Maar als je datgene waar het door ontstaat niet kan veranderen ga je toch lekker elke keer heen.
Vind ik nooit een straf voor mezelf. Alles weer los en even een check up.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:29

benangelique schreef:
Ik heb exact hetzelfde. Soms ben ik tijden 'los' en dan heb ik weer meerdere weken achter elkaar behandeling nodig en barst Ik van de hoofdpijn. Ik heb Veel baat bij dry needling

Ik ook en ook ik heb veel baat bij dry needling :j Heb nu 4 behandelingen gehad en ben er helemaal vanaf. Over een maand terug om te kijken hoe het zich houdt :)
Heb daarnaast ook enkele oefeningen meegekregen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:43

:wow: 2x per week? Ik liep ook een tijdje wekelijks bij de manuele, en elke week weer liep vanboven alles vast, tot ik op een clinic hoorde dat ik niet naar binnen moest knikken in mn linkerheup :)* manuele even onderin mn rug laten kijken en ja hoor daar zat ie ook vast. mijn idee is dat je over de hele lijn los moet zijn en niet enkel op de klachtenplek. mijn klachten waren ook zo over. Wat dat betreft ben ik meer fan van de osteopaat, die maakt meer het geheel los en luistert niet zo naar de klachtenplek ;), dus mss eens een osteo opzoeken?
pluisje88 schreef:
Meldt zich.. Loop al meer dan een half aar 2x per week bij de fysio. Losmaken brengt even verlichting maar soms zit het na een uur of 2 alweer vast. ze kunnen ook niet echt vinden waar het vandaan komt

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:47

Als je zo vaak en lang naar de fysio moet, moet je je misschien afvragen of dit wel de juiste behandeling voor je is.

Ik ben een tijdje behandeld door een manueel therapeut die tevens vaststelde dat ik scheef stond.
Knoppen allemaal los gemaakt, ruggegraad netjes recht gezet en ik kon er weer zeker een jaar tegen aan.

ik merk nu dat het weer minder wordt en ik dus weer een paar keer heen moet om het weer los te maken, recht te zetten. Maar ik had echt maar 3 behandelingen nodig.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:49

Probeer eens een osteopaat.. Ik had altijd spierpijn in mijn rugspieren naast mijn ruggengraat en bij mijn schouders. Wat bleek, mijn ruggengraat stond gedraaid (door verkeerde stand van bekken). De osteopaat heeft mij veel verlichting gegeven!

Ook kan ik een cranio sacraal therapeut(e) aanraden. Die heeft nog meer spanning weggenomen uit mijn lijf.

Vooral zijn het bekken en kaken (en spanning/stress) die vaak de klachten veroorzaken die hierboven genoemd worden :)

Edit: Ik heb eerst bij de fysio gelopen, maar de fitness oefeningen deden niets tegen de spierpijn, wel werd ik gespierder in armen en benen :')

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:57

Ik ben niet zo van de "krakers"heb daar geen vertrouwen in. Mijn moeder ging er een tijdje heen. helpt ook maar even en lost niets op

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:53

maar als je 2x in de week naar de fysio gaat helpt het blijkbaar ook niets ;) Ahja is gewoon een tip, heeft mij een hoop verlichting gegeven. van niet meer kunnen rijden, naar weer alles kunnen doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:10

Ik heb eens per week dry needling, ik ben zwaar hypermobiel en heb daardoor altijd overspannen schouders / nekspieren. Ga ik een periode niet heb ik gelijk veel meer last van migraine. Ik train hierbij wel drie keer per week in de sportschool ook voor kracht. Maar dat helpt niet genoeg.

Osteopaten & chiropraktors ga ik niet heen. Geloof er geen reet van dat scheve botten daardoor rechtgezet kunnen worden. Mijn rug is zo krom als het maar zijn kan, en daar is al genoeg aan gedaan door fysio en manueel therapeuten, maar recht gaat het niet worden. Dat zou operatief moeten gebeuren. Ik geloof er echt niet in dat er dan dmv aanraking / aanpassen voedingspatroon een vergroeid iets direct weer recht kan staan :n (en nee, ook niet na 400 expensieve behandelingen die je niet vergoed krijgt.)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:18

Ik heb hetzelfde laat het elke maand masseren niet bij de fysio en smeer regelmatig met spiroflor.

En dry needling heb ik ook gedaan werkt super. Niet prettig en eerste avond ook niet. Kruiken op me schouders gehad.
Hoe meer behandelingen hoe minder last ik van de behandeling had.
Je moet er even doorheen.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 18-09-14 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:19

Ik vind Dryneedling heerlijk :+ mensen verklaren me voor gek :D Ik lig daar volledig ontspannen op de tafel :+

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:23

Ontspannen? Welke plekken worden er bij jou behandeld?
Bij mij deed echt pijn. Met naar huis rijden merkte ik gelijk al de stijfheid met me hoofd draaien.

Toen ik eerste behandeling had gehad dacht kan wel paardrijden.
Kreeg het zadel er niet eens op getilt. Stalgenoot gedaan maar rijden werd niks.
Daarna na elke behandeling bij thuiskomst gelijk 2 kruiken gevuld en niks meer doen.

De last van de behandelingen werden wel minder in de loop van de tijd.

Het hielp daarom ging ik maar elke keer terug.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:25

Er worden ook helemaal geen botten recht of scheef gezet, bij een blokkade heb je een verminderde beweeglijkheid van een gewricht bv de facetgewrichten en een wervel, rechts buigen gaat goed, links zit er beperking. Door een manipulatie uit te voeren op een gewricht, creeer je beweging in dat beperkte gewricht. Andere signalen gaan naar je zenuwstelsel waardoor de spanning gaat afnemen, ook in de spieren eromheen, want die veroorzaken de scheefheid, niet een wervel die er half uitspringt ;). Als je ergens niet in gelooft is het ook goed te weten waarom, bij deze. Dus eigenlijk gaat manuele, osteopathie dieper als alleen maar kraken. De resultaten die ik gezien heb zeggen ook genoeg. Vergroeiingen en dergelijke krijg je niet weer beter, maar een lichaam is gemaakt om te compenseren en probeert zo zo min mogelijk last te ondervinden. Door dat compenseren kunnen elders blokkades ontstaan, bv onder of boven de vergroeiing, wat gepaard gaat met spierspanning en pijn. De vergroeiing zelf doet je weinig zeer, maar alle compensaties kunnen met de tijd gaan opspelen. Weet zeker dat je in sommige gevallen wel verlichting kunt krijgen.

Bij mij deed de dryneedling ook niet echt pijn. Die twitch voel je wel even, achteraf ook weinig last.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:30

Je zou ook eens naar een orthomanueel therapeut kunnen gaan. De spanningsknopen waar je het over hebt, zijn ophopingen van afvalstoffen die door je lymfesysteem niet voldoende worden afgevoerd. Met masseren kun je die afvalstoffen wel afvoeren. Maar als er in je ruggegraat ergens iets verdraaid is, kunnen lymfevaten afgeknepen zijn en zul je die knopen dus steeds weer terug krijgen. Een orthomanueel therapeut zet je ruggewervels recht (op een hele zachte manier, geen gekraak) en masseert vervolgens de spanningsknopen. Ik was in drie behandelingen van zware tennisarmen af.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:49

Ik heb genoeg manipulaties gezien om mijn eigen oordeel erover te kunnen vellen. Heb er geen vertrouwen in en het is zelfs gevaarlijk (laatst nog een twee uur durende documentaire gezien). Ik hou daar niet van.
Ik ben hypermobiel dus kraken maakt dan alleen maar meer ruimte voor die hypermobiliteit

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 22:39

Bedankt voor de vele en uitgebreide reacties! Ik ben duidelijk niet de enige die er problemen mee heeft.

Even verdere uitleg:
Ik heb al 3 kines gehad
Eerste was een zachte methode, eerder manueel therapeut.

Osteopaat heb ik gedaan, zette me eenmaal recht en het was voorbij. Geholpen heeft het niet, week erna was het weer hetzelfde. Net als pluisje sta ik er selectief en kritisch tegenover. Maar ik weet dat het kan helpen, voor mij niet genoeg. Hij verwees me door naar zijn kinesist binnen de praktijk. Die heeft voor mijn knie (paardrij ongeval) en mijn schouder gekeken. Matig resultaat. Alles onderzocht en 1x acupunctuur wat hielp. Maar ook weer, na een paar maand/weken was het terug.

Mijn huidige kine is al het verste gekomen tot nu toe. Voor ik naar haar ging naar een podoloog geweest binnen dezelfde praktijk die mijn volledige beweging geanalyseerd heeft en speciale sportschoenen aangeraden heeft. Geen scheefstaand.
De kine bekeek ook mijn hele lichaam. Zelf verstaat ze er ook niet veel van. Ze heeft 3 ribben los gemaakt en 2 wervels, 1 in de rug en 1 in de nek. En dus de pressuur op de knopen.
Ze ontdekte wel dat van aan mijn linker bekken de ketting spieren(?) naar mijn rechter schouder aangespannen zijn en moeilijk los komen. Daarvoor heeft ze ook mijn buik gemasseerd en dat hielp heel erg.

Het klopt dat ik oefeningen moest doen etc, en hoe minder ik zit hoe beter het gaat. Maar ik word er gek van dat het zo snel weer slecht gaat en ik zou graag ook gewoon leven ipv constant denken aan : ik moet meer dit en meer dat. Niet dat ik mijn houding niet wil aanpassen, ik heb bv een zitbal als bureau stoel.

Maar, idd, we weten dus niet waardoor het precies komt en ik ben zo jong en zit met zoveel spanning dat ik het gewoon niet snap. Het komt soms op het punt dat ik niet normaal in bed kan liggen.

Dry needeling ga ik bekijken!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 22:47

Mijn fysio heeft mij aangeraden om tussendoor, als het te erg vast gaat zitten die spanning zelf wat te verlichten door middel van een tennisbal tussen je zere plekken en de muur. Dan kun je zelf druk geven op de plekken waar dat nodig is. Werkt bij mij super. Heb het steeds minder vaak nodig dus het helpt wel! Daarbij geeft het ook pijnverlichting wat heel prettig is :j

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 22:50

Pluis, je wil niet weten hoeveel knopen het zijn. Ik heb vandaag even met mijn hand er een aantal proberen te drukken en te verlichten, zat al aan 6. Waarvan 2 in mijn nek, ik denk dat een moeilijke oefening wordt met de tennisbal. Wil het wel eens proberen met de tennisbal morgen, maar zit vooral aan de rechterkant van mijn lijf, nogal lastig.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 22:54

Ik heb er ook veel maar bij mij helpt het echt. Met name onderaan en tussen de schouderbladen. Niet overal kun je zelf bij en zo kan dat wel. Om vaak bukken te voorkomen zei ze dat je hem dan als beste in een sok kon doen zodat je hem vast kunt houden. Ik doe dat overigens nooit.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 22:57

Oké, zal het dan toch eens uitproberen. Zal wel een uitzicht zijn haha :P