bedorven vlees gegeten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pandameisje

bedorven vlees gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 10:29

Een kleine 2 uur geleden heb ik vlees gepakt uit de koelkast om op me brood te doen het pak zat nog dicht dus ik dacht het is nog goee en nieuw. Ik heb 4 plakjes gehad en toen kwam mama ging het proeven en zei het is bedorven. nu is het al 6dagen over datum.

Wat kan ik doen om niet ziek te worden wanr ik vier zaterdag me verjaardag. Hellup

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:29

Even HA bellen? En uitleggen?

Soms valt het mee, soms is je wc je beste vriend voor een dag.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:30

ik denk dat als het echt bedorven was geweest, je al ziek geweest zou zijn... Dus laten we hopen dat het meevalt!

Grapjasjes12

Re: bedorven vlees gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:31

Echt bedorven proef je wel hoor, denk dat het wel meevalt :)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:32

Ik heb wel eens bedorven slavink gegeten( bij het kauwen op de eerste hap had ik het al in de gaten dus niet doorgeslikt ) rond een uur of 6 s 'avonds rond 3 uur s ' nachts kwam het er weer uitzetten.

Het komt er waarschijnlijk vanzelf uit.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:33

Over datum hoeft namelijk niet te betekenen dat het gelijk bedorven is hoor :).

Als het nog dicht zat valt t vaak wel mee :).

lucifertje

Tja, reeele kans dat je er ziek van kan worden. Alleen als het echt bedorven was had je het zelf ook wel geproeft.
Tht zegt mij nooit zoveel, mijn ogen, neus en en mond wel :D

Agossie, zo snel ziek worden van een paar plakjes vlees wordt je niet. Gaat minimaal 18-24 uur overheen voordat er genoeg delingen van de bacterien hebben plaatsgevonden. Deze moeten ook in zulke hoge getalen aanwezig zijn wil je er echt ziek van worden.
Al is dat wel weer afhankelijk van de verwekker.

JoyCiej007

Agossie schreef:
ik denk dat als het echt bedorven was geweest, je al ziek geweest zou zijn... Dus laten we hopen dat het meevalt!

Nou, binnen 2 uur ziek worden na iets gegeten te hebben zou wel héeeul erg snel zijn.
Ik denk dat je het best even de huisarts kan bellen, en kan vragen waar je op moet letten.

Kan best dat je hier een voedselvergiftiging van krijgt, hoeft niet. Vrees dat het echt afwachten is.

Maarehm, als iets als vlees is bedorven, dan proef en ruik je dat toch?

Wat voor soort vleeswaren was het trouwens? extra oppassen als het gaat om 'rauwe' vleeswaren als rosbief, fricandeau, paté, etc. etc.

Edit: enkele jaren geleden ben ik heel ziek geweest met kerst, nadat ik (blijkbaar met het norro-virus besmette) rauwe oesters heb gegeten met kerst. Ze waren heel duur en nog 4 dagen minstens houdbaar, zagen er goed uit en roken prima, kwamen van de Lidll toen. Ik was de enige in het gezin die ze het gegeten.
Ruim 1,5 dag later ben ik echt énorm ziek er van geworden.
Weet dat er voor gewaarschuwd wordt, maar ik ben van mening dat je oesters gewoon echt moet eten zoals het 'hoort', dus rauw lekker naar binnen slurpen met een lekkere droge witte wijn of champagne.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 11-09-14 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 10:33

phormicola schreef:
Echt bedorven proef je wel hoor, denk dat het wel meevalt :)

Ja maar ik eet dat vlees bijna nooit en mama wel en die proefte het gelijk

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:34

Wat voor vlees was het? Je bedoelt toch zo'n soort van boterhambeleg?
Gewoon afwachten, meer kan je toch niet doen. Als je je ziek begint te voelen weet je waar het van komt. Ik heb het een keer gehad. Ik werd later plots misselijk en hondsberoerd. Kon niet meer op mijn benen staan. Letterlijk naar de wc gekropen en ik heb daar een hele partij overgegeven. Daarna voelde ik zo'n geweldige opluchting en op een paar uurtjes was ik helemaal herstelt :+ .
Maar ik denk dat de kans groot is dat je er niet veel van gaat merken hoor ;) .

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 10:34

JoyCiej007 schreef:
Agossie schreef:

Nou, binnen 2 uur ziek worden na iets gegeten te hebben zou wel héeeul erg snel zijn.
Ik denk dat je het best even de huisarts kan bellen, en kan vragen waar je op moet letten.

Kan best dat je hier een voedselvergiftiging van krijgt, hoeft niet. Vrees dat het echt afwachten is.

Maarehm, als iets als vlees is bedorven, dan proef en ruik je dat toch?

Wat voor soort vleeswaren was het trouwens? extra oppassen als het gaat om 'rauwe' vleeswaren als rosbief, fricandeau, paté, etc. etc.

het was fricandeau

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:37

Oeps, ik wil je niet ongerust maken en je gaat er echt niet 'dood' aan bij wijze van spreke, maar juist vleeswaren als fricandeau etc. moet je echt heel erg mee oppassen. Dat zijn rauwe vleeswaren en zowiezo al risicoproducten.......

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:38

Niet zo druk maken, je gaat er echt niet dood van.
Misschien dat je vanavond wat last van je buik hebt ofzo maar dat is morgen weer over.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:38

Fricandeau is niet rauw hoor, dat is rosbief.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:39

Fricandeau is toch gebraden ?

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 10:40

Ik heb al gelijk na dat ik heb gegeten proberen te over geven maar dat lukte niet.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:41

Dat heeft geen zin.
Vlees kan wel een tijdje duren voor je het merkt. Misschien als je vanavond hebt gegeten dat je het gevoel hebt dat het omhoog komt.
Of je hebt een nacht een date met de wc, kan ook!

Oke, niet erg smakelijk, sorry :').

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:41

Het zal wel los lopen, ben je een beetje ziekjes de afgelopen dagen?
Zo niet dan regelt je lichaam het vast wel ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:43

phormicola schreef:
Fricandeau is niet rauw hoor, dat is rosbief.

Fricandeau valt, net als rosbrief, onder de risicoproducten die je binnen 1 of max. 2 dagen echt moet opeten als je het hebt geopend. Het is niet voor niets dat zwangeren en mensen met een minder afweersysteem dit eigenlijk niet zouden moeten eten.

Het is misschien iets bewerkt (dat zijn alle vleessoorten vaak wel als ze verpakt zijn), maar het valt wel onder de 'rauwe risicoproducten'.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:45

moyra schreef:
Fricandeau is toch gebraden ?

Valt dus onder de zogenaamde 'halfrauwe' producten, dus risicoproducten. Het wordt slechts deels en kort aangebraden. Net als dat je een biefstuk niet geheel rauw eet, maar lekker rosé.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:45

Het komt vanzelf. Binnen 48uur meestal. Toevallig lig ik nu thuis met een voedselvergiftiging. Heb zalm gegeten dat bedorven was. Heb het niet gezien, geroken of geproefd. Half12 gegeten en om 10u savonds werd ik ziek. Ben de volgende dag erachter gekomen dat het de zalm was, die lag ineens vol schimmel in de koelkast... Tja, het is beroerd, wc en eventueel een emmer erbij. Bij mij was het na 15min leeg, nu alleen nog erg gammel en alles wat ik eet is raar in mijn buik.

Hopelijk valt het voor je mee.
Beste is altijd op pakje kijken van het eten, vooral rauw vlees.
Oké, zegt niet alles. Mijn zalm was maar een dagje open en nog binnen de data, toch iets kapot erin... Is balen, maar veranderd er niets aan...

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 10:46

De verpakkingsdatum was 05-09-14 het komt van de hema blijkbaar was die hersluitbaar en daarom leek die nieuw.

Er staat geen houdsbaar datum op

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:46

Fricandeau is varkensvlees en is dus sowieso niet rauw aan te raden. De meeste fricandeau is volledig doorgegaard geweest en is dus geen risicoproduct, tenzij je het rosé bij de slager vandaan haalt :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:49

Dan had het eigenlijk al vorige week vrijdag of zaterdag opgegeten moeten worden......

er staat geen houdbaarheidsdatum op omdat dit dus verse/halfrauwe producten zijn die je echt binnen 24 tot 48 uur moet eten. Net als met Filet Americain en rosbief......

TS; proberen te overgeven heeft geen zin......... denk dat je vanzelf wel ziek gaat worden (maag/darmklachten, kijk er ook niet van op als je ineens buikpijn krijgt en/of flinke diarree). Je maag en darmen zijn dan even flink van slag. Enige wat je dan kan doen is zorgen dat de boel weer rustig wordt, dus even geen eten en proberen slappe thee of bouillon te drinken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:50

phormicola schreef:
Fricandeau is varkensvlees en is dus sowieso niet rauw aan te raden. De meeste fricandeau is volledig doorgegaard geweest en is dus geen risicoproduct, tenzij je het rosé bij de slager vandaan haalt :)

Prima, dan is het dus complete onzin, wat voedingsdeskundigen en het voedingscentrum zeggen over fricandeau? het is vaak deels gebraden, niet gerookt zoals bijv. rookvlees of kipfilet en daardoor een risicoproduct.