SSRI

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

SSRI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 07:38

Na meer dan een jaar aan klooien met ernstige buikklachten en niets wat echt of voldoende werkt, gaan we nu een behandeling startten met een SSRI. Een middel dat gebruikt wordt bij mensen met depressie, paniek stoornissen, sociale fobieën, etc. Na onderzoek is gebleken dat dit middel ook werkt bij maag/darm problemen (mijn dikke darm werkt niet of in ieder geval veel en veel te traag), dit heeft te maken met serotonine.

Echter heb ik dus absoluut geen depressies, paniek stoornissen, sociale fobieën, etc.

Ergens vind ik het best "eng"/spannend om er mee te beginnen daar bijwerkingen erg heftig en aanwezig kunnen zijn, desondanks sta ik er wel volledig achter. Alles gaat overigens onder begeleiding van internist/mdl arts en ziekenhuis psychiater. Ik ben eigenlijk benieuwd naar mensen die ervaring hebben met een SSRI (ook wanneer je het wel gebruikt voor psychische klachten/problemen) en vooral eigenlijk naar mensen die een SSRI gebruiken of gebruikt hebben voor problemen met het mdl stelsel? Hoe heb je dit ervaren? Heb je veel last gehad van bijwerkingen en hoe lang? Hoe lang heb je het middel geslikt en heb je er profijt van gehad?

Ik ben dus ergens best "bang" (het is geen echte angst, maar meer wat moet ik gaan verwachten) dat ik als persoon ga veranderen (veel drukker of rustiger worden, etc.). Misschien is dat helemaal niet zo, maar je weet het niet. Samen met mijn vriend heb ik afgesproken een soort dagboek bij te houden, ik met hoe ik me voel en hij hoe hij mij ervaart/vind overkomen.

Doel is om een half jaar tot een jaar de medicatie te slikken en dan langzaam weer af te bouwen, na ongeveer 6 weken moet ik bij de ziekenhuis psychiater langskomen om te kijken of er verbetering in zit of niet. Tussentijds staan er telefonische contact momenten ingepland om te evalueren.

Murthul

Re: SSRI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:30

Ik heb verschillende zenuwpijnstillers geslikt die ook gebruikt werden als antidepressiva. Was aan het begin ook wat angstig voor bijwerkingen enzo, dat verschilde erg per medicijn, bij de een merkte ik niets terwijl ik me van n ander toch wel 2 weken vrij "down" heb gevoeld..

Komt vast helemaal goed! :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:54

Het schijnt dat driekwart van je serotonine in je buikstreek zit, dus ik vind dit een prima plan van de mld-arts!
Een van de theorieen over de werkingsmechanismen stelt, dat het een prikkeltherapie is: eerst gaat het slechter, omdat je in feite minder serotonine tot je beschikking hebt (en wie depressief is, voelt zich dan nog akeliger).
Er is wetenschappelijk onderzoek dat dit effect veel milder/ niet optreedt als iemand vitamine B complex bijslikt (sommige onderzoeken gingen specifiek over B6).

Succes!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 09:05

Fijn om te horen Murthul, vooral dat je van de ene niets hebt gemerkt. Ik hoop daar ook op.
Heeft het voor jou ook gewerkt in pijnstilling/klachten vermindering? Mag ik vragen welke je gehad hebt en waar je wel en geen bijwerkingen van hebt gehad?

Klopt Janneke, maar het was wel een beetje "uiterste" optie. Ik sta er ook helemaal achter en er zijn goede resultaten mee behaald, dus ga hard hopen dat het mijn klachten aanzienlijk verminderd (of weer leefbaar maakt in ieder geval).

Dat het slechter gaat en de klachten in eerste instantie veel erger worden is mij inderdaad ook verteld, moet hier zeker 6 weken rekening mee houden. Zie er op zich wel tegen op, vooral omdat ik de pijnmedicatie die ik gebruikte en (eigenlijk als enige) werkte, ik dan absoluut niet meer mag.
Wel afgesproken dat we hoe dan ook door gaan tot minimaal 6 weken, hoe rot ik me ook ga voelen of hoeveel klachten ik ook ga krijgen.

Dank jullie in ieder geval! :)
Vitamine B complex ga ik eens naar kijken, B12 heb ik wel een te kort aan (nu wekelijks injecties).

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:12

Van amitriptiline heb ik me 2 weken down gevoeld, van gabapentine kreeg ik gruwelijke koppijn maar van lyrica had ik weinig last. Ami had ik na de wen-periode ook geen last meer van en gabapentine ben ik binnen n paar dagen mee gestopt omdat die hoofdpijn echt niet houdbaar was.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:17

Heb je ook vitamine D/ aluminium in je bloed laten controleren?
Wat eet je?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 09:27

Oke, vervelend dat je van de gabapentine zo'n enorme hoofdpijn kreeg. Ik krijg escitalopram (als ik t zo goed schrijf, Lexapro). 3 dagen 5 mg en daarna 10 mg, eventueel wanneer nodig verhogen naar 20 mg.

Daarnaast krijg ik trouwens ook 80 mg omeprazol per dag, acenocoumarol (onder controle bij de trombosedienst) en op dit moment nog fragmin (maar hopelijk vandaag de laatste keer of anders maandag, mits INR goed is). Ook heb ik van de psychiater alprazolam retard mee gekregen, deze mag ik de eerste 2 weken 2x per dag wanneer t nodig is pakken.

Vitamine D is wel gecontroleerd, was volgens de mdl arts goed. Aluminium is volgens mij niet getest.

Hoe bedoel je wat ik eet?
Dat is namelijk elke dag anders, haha.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 13:43

Wat een ellende zeg.

Absoluut niet happy en reageer echt extreem er op. Gigantische hoofdpijn en continue weg vallen, vannacht huisartsenpost gebeld. Ook ivm een inr vrijdag van 5.6, rekening houdend met bloedingen.

Verder totaal geen eetlust en erg misselijk.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:22

Welke SSRI slik je? En wat is de dosering?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:26

Sterkte. Wat rot dat je er zo heftig op reageert zeg. :(
Hoop dat je je snel beter voelt.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:28

Als de bijwerkingen niet te houden zijn dan zou je kunnen vragen om met een lagere dosis te beginnen..

Voor nu moet je maar bedenken dat de bijwerkingen over 2 weken stukken minder zullen zijn.. :(:)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 13:16

Lagere dosis kan niet, ben al met minste begonnen.

Ik heb lexapro, 3 dagen 5mg en daarna 10mg. Wat uiteindelijk als t nodig is naar 20mg mag.

Mag van de internist wanneer t echt niet te houden is (de hoofdpijn) een tramadol 100mg. Aangezien ik paracetamol max dosis per dag heb en andere pijnstillers als diclofenac en ibuprofen niet mag ivm bloedverdunners. Echter kan tramadol weer nare interacties hebben met de lexapro (serotoninesyndroom). Verder heb ik ook alprazolam gehad, dat haalt de scherpe kanten er een beetje vanaf, daar ik de hoofdpijn en vooral t weg vallen best eng vond en ik heb echt zelden schrik of angst...

Maakt t allemaal niet makkelijker zo, maar inderdaad hopen dat de bijwerking snel weg zijn.

Heb nu iets betere momenten tussen zitten, dus gaat de goede richting op hoop ik. Vanavond alleen 10mg, hoop dat de ellende dan niet weer opnieuw begint.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 19:40

Vandaag ziekenhuis gebeld, mijn hoofdpijn is niet meer uit te houden. Verder totaal geen controle over mijn ogen, ze vliegen letterlijk alle kanten op vooral mijn linker oog. Links zie ik steeds slechter (veel zwarte vlekken, heel wazig en niet meer scherp kunnen stellen) en natuurlijk dubbel, omdat beide ogen een andere kant op gaan. Ook weg vallen is veel erger en meer geworden. Ik mis ook volledige stukken, zo weet ik soms totaal niet meer hoe ik ergens gekomen ben en ik vergeet bijna alles.

Verder merk ik er niets van, ik ben niet down oid. Niet drukker of rustiger. Gewoon mezelf.

Ik moet wel per direct stoppen met de SSRI en woensdag in t ziekenhuis melden voor neurologische testen. Ellende weer.

Woensdag ook kijken wat voor oplossing er is, ander middel of andere dosering...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:59

Tjemig, zijn dat allemaal bijwerkingen van die SSRI?
Wat heftig zeg!! :oo Heel veel sterkte. :(:)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 20:17

Iris82 schreef:
Tjemig, zijn dat allemaal bijwerkingen van die SSRI?
Wat heftig zeg!! :oo Heel veel sterkte. :(:)

Hoofdpijn, visusproblemen (problemen met zicht) en syncope (flauwvallen) zijn wel bekende bijwerking. Echter niet zo heftig als ik ze nu heb en het duurt te lang plus dat t toeneemt in plaats van af. Vandaar dat ik direct moet stoppen en langs moet komen woensdag.

Normaal neem ik t tussen 9 en 10 uur s avonds in, benieuwd of mijn lijf reageert nu ik niks inneem...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:22

Bijzonder dat je zulke heftige bijwerkingen hebt! Ik had de eerste week last van mijn buik (niet echt pijn, voornamelijk een naar vervelend zeurderig gevoel). Daarna geen bijwerkingen meer en veel positieve effecten. Heb echter nooit een verbetering van mijn prikkelbare darm gemerkt, dat zou een mooie bijkomstigheid zijn geweest!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 20:42

Was wat aan t googlen op visusproblemen en dat wat precies overeen komt. Wordt vaak veroorzaakt daar infarcten (embolie) of bloedingen... ik heb wel trombose.

Misschien beter niet gegoogled!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 20:46

Century schreef:
Bijzonder dat je zulke heftige bijwerkingen hebt! Ik had de eerste week last van mijn buik (niet echt pijn, voornamelijk een naar vervelend zeurderig gevoel). Daarna geen bijwerkingen meer en veel positieve effecten. Heb echter nooit een verbetering van mijn prikkelbare darm gemerkt, dat zou een mooie bijkomstigheid zijn geweest!

Jammer dat je niks gemerkt had voor je darmen, maar wel fijn dat je niet zoveel last gehad hebt van bijwerkingen.

Ik twijfel nu beetje of t echt de bijwerkingen zijn, de trigger geweest is of toeval...

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:51

Googlen is sowieso niet altijd verstandig nee.. :P

Vervelend zeg dat je zulke klachten kreeg, goed dat je hebt gebeld en nu gaat stoppen, hopelijk voel je je snel beter.. :(:)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 21:11

Nee inderdaad, maar ben altijd zo nieuwsgierig! Te misschien dus...

Hoop t ook en dat mijn ogen snel weer "de normale" zijn, geen hoofdpijn meer en m'n geheugen terug, haha. Iemand idee hoe lang t duurt voor bijwerkingen weg zijn na stoppen? Nu op t moment wordt t weer veel erger.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:21

Ik heb verschillende SSRI's gehad voor ik de juiste had gevonden. Ook bij alle soorten verschillende bijwerkingen gehad en bij een aantal zo hevig dat ik ook acuut gestopt ben.

Ik hoop dat ze een oplossing voor je kunnen vinden.

Wel heel goed dat je een dagboek bijhoudt over hoe en wat je voelt en hoe je vriend je ervaart.

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:25

Ik heb het ook genomen ivm hormoonstoornissen. (serotonine-val tijdens week voor maandstonden) Raar dat je zo'n erge bijwerkingen hebt! Ik ben wel vrij snel van Citalopram overgeschakeld naar Sipralexa en die werkte voor mij perfect. De bijwerkingen die ik had waren concentratieproblemen en misselijkheid, maar niet in zo'n erge mate dat ik een 300pg tellende cursus niet meer kon leren bijvoorbeeld. ;) De misselijkheid werd na een tijd wel heel erg. Ondertussen ben ik al 4-5 maanden van de SSRI af :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:38

Het blijft gek dat sommige medicijnen zo goed werken voor een bepaald persoon en voor een ander helemaal niet. Citalopram was voor mij echt perfect. En ik ben altijd grote vrienden met ibuprofen als het weer de tijd van de maand is. Niets anders werkt zo goed voor mij als ibuprofen. Terwijl voor iemand anders een paracetamol goed werkt.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 08:58

Jeetje, wat ontzettend vervelend. Ik hoop dat de neuroloog kan vinden wat het is. Sterkte!

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:21

Mijn partner gebruikt nu een jaar lexapro. DE bijwerkingen bij het starten waren heel heftig maar trokken na ongeveer 2 weken weg. De eerste 2 dagen lag hij letterlijk knock-out op bed. hoofdpijn, duizelig, misselijk etc. Heel naar om aan te zien. Na 2 weken knapte hij op na 3 a 4 weken kon ik veranderingen in positieve zin zien.
Hij kreeg de eerste week 10 mg en vanaf week 2 20 mg

Ze hadden ons gewaarschuwd voor de bijwerkingen maar ik had niet gedacht dat het zo heftig zou zijn. Ik heb een week vrij moeten nemen om voor hem ( en de kids) moeten zorgen.