Gebroken vinger, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Gebroken vinger, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 18:03

Hallo bokkers,

Nu iets meer als 2 weken geleden heb ik mijn ringvinger gebroken door een dom ongelukje met mijn aard aan het touw. Hij is echt in het midden gebroken.
We zijn direct naar de ha gereden en meteen door naar de eerste hulp, waar foto's gemaakt zijn en meteen duidelijk was dat het er echt niet goed uit zag, de botten stonden als het ware los van elkaar, dus vanaf de röntgen kreeg ik bijna overal voorrang. Omdat het toen nog zo dik en pijnlijk was hebben ze eerst mijn vinger een beetje recht proberen te zetten en tot mijn elleboog gegipst. 4 dagen er na mocht ik weer terug komen, gips er af, weer proberen goed te zetten en in het gips tot mijn pols.
Eergisteren na 2 weken dus weer terug, gips er af en het was nogsteeds heel erg dik, mijn vinger is bijna dubbelop zo dik als normaal. Dus weer foto's laten maken en bij de röntgen schrokken ze toch wel weer, ze hadden zelden iemand gezien met zo'n breuk in de vinger. Nu waren de botten zegmaar van elkaar afgegleden. Meteen de chirurg er ook weer bij en die vond het er echt niet goed uit zien, maar in overleg met de gipsmeester proberen ze nog 1 keer met een kunststof harde spalk alleen om die vinger om de boel recht te zetten.
Als het maandag dan nog niet beter is, staat me een operatie te wachten...

Heeft iemand nog meer ervaringen met zoiets? ik hoor het graag...
Groetjes Sophie

Anoniem

Re: Gebroken vinger, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:09

Ja, ik heb mijn ringvinger en pink tegelijk gebroken door eenzelfde ongeluk. Ringvinger in het bovenste gewrichtje gebroken en een peesje gescheurd, pink in het onderste kootje afgebroken. Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij jou. De eerste paar weken ontzettend dik, blauw en gezwollen.

Later toen de zwelling was afgenomen een goede harde spalk en toen was het met 4 weken geregeld. Alleen mijn ringvinger is een beetje scheef gebleven aan het bovenste kootje omdat het gewrichtje wat scheef is vastgegroeid en het kootje van mijn ringvinger kan niet meer helemaal dicht. Is soms lastig als ik wat kleins (snoepjes of kleingeld) wil oppakken, maar verder is er prima mee te leven.

Veel sterkte!

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:19

ik heb ook me ringvinger gebroken tijdens het longeren paard draaide om lijn pats tegen me vinger vinger uit het lood :D
bij mij was hij ook helemaal door :brr: stond haaks er op :o
hij is rechtgezet onder verdoving geen fijne prik.
daarna gegipst en 1 week in ruim gips ivm zwelling
daarna weer gegipst toen nog 1 maandje gips
na 4 weken gips nog 2 maanden een spalk was eigenlijk een 1 maandje aar ik had er zelf geen fijn gevoel bij,en vond die steun wel erg fijn
er zit wel een gekke bult op me vinger en ik kan hem niet eer helemaal goed meer buigen,maar dat is jammer dan
waarschijnlijk toch ook een pees ofzo iets beschadigd

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:22

Ik heb mijn pink gebroken met lummeltje :Y)

Idd een spalkje er omheen aan je andere vinger.
Op zich is alles prima genezen.

Hoewel ik nog wel een bobbeltje voel op de plek van de breuk (na 6/7 jaar)

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:23

Ik had 1,5 maand geleden mijn middelvinger gebroken, het middelste kootje, eerst een week gips en daarna 3 weken een spalk en daarna heb ik nog tape gehad maar dat draag ik bijna niet. Bij mij wisten ze eerst ook niet of ik misschien geopereerd moest worden maar na 4 weken bleek dit toch niet nodig te zijn.

Mijn vinger staat nu redelijk recht, alleen het bovenste stukje staat iets naar de zijkant en mn vinger is nog steeds dikker dan normaal en wat pijnlijk maar dit kan volgens de arts nog wel wat weken/maanden aanhouden..

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:29

Mijn moeder heeft een half jaar geleden haar middelvinger gebroken na een val en met haar vinger te blijven haken in de teugel
Spalken, opereren, pennen erin, opereren, fysio.. Nog niet over. Nu hebben ze veel overtollig weefsel weggehaald laatst, en kan ze hem eindelijk weer buigen. Zal nooit meer helemaal helen en ze heeft nog een lange weg te gaan.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 20:29

Bah, geen fijne verhalen allemaal! Hoe lang kan ik er vanuit gaan dat ik niet mag rijden?

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:40

Hier pinkie gebroken dit jaar nog. Ook bij de paarden met een leadrope. Meteen naar ha gegaan maar die zeiden, gebroken of niet we kunnen er toch niets aan doen, dus kreeg ik een plastic dopje om mijn vinger en wat verband. Dat na een dag eraf gehaald omdat mijn wondjes helemaal gingen zweren van het plastic op een niet schoongemaakte huid. Na 2 weken gewoon werken (werk veel met mijn handen) bleef het toch heel zeer er dik, dus toch maar naar de ha en die heeft me weer doorgestuurd naar het ziekenhuis voor röntgenfoto en moest gelijk een hele week in het gips 4 vingers tot aan mijn elleboog. Zelf er na een paar dagenn het gips eraf gehaald omdat het losliet en niet meer terug gegaan. Vinger staat iets scheef nu, maar ik ga echt niet meer terug naar dat rampen ziekenhuis.

Sterkte. Ik hoop voor je dat deze keer het wel lukt

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:49

SophieFT schreef:
Bah, geen fijne verhalen allemaal! Hoe lang kan ik er vanuit gaan dat ik niet mag rijden?

Ik ben na 4 weken weer gaan rijden, gewoon met mijn vinger in de spalk.. Kon alleen mijn hand niet zo lekker sluiten dus mijn teugel gleed er af en toe doorheen..

Ik had meer last van mijn rug na de val dan van die vinger.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:54

Sterkte! Hoe heb je dat in godsnaam voor elkaar gekregen dan? :P

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:03

Ten eerste veel sterkte.
Operatie om een gebroken vinger heb ik geen ervaring mee wel met een gebroken vinger.
Ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden een ongelukje gehad en daarbij mijn pink gebroken, ben er verder niet mee naar de HA geweest ofzo.
Hij was dik maar dat is inmiddels afgenomen.
Heb er nog wel altijd last van als hij ergens tegenaan komt en vaak ook als ik hem gebruik maar persoonlijk vind ik dat er prima mee te leven valt.
ja het doet regelmatig pijn maar daar wen je ook wel weer aan en al dat HA gezeur en dan niet kunnen werken door een spalk enz daar zit ik niet op te wachten.

Zou me er persoonlijk dus niet druk om maken, de zwelling neemt vanzelf wel weer af, je gaat er niet dood aan en er is prima mee te leven zelfs als je met je handen werkt.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:05

Glossy, maar dat werkt niet als je het bot echt dwars doormidden is lijkt mij?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 21:08

Glossy227 schreef:
Ten eerste veel sterkte.
Operatie om een gebroken vinger heb ik geen ervaring mee wel met een gebroken vinger.
Ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden een ongelukje gehad en daarbij mijn pink gebroken, ben er verder niet mee naar de HA geweest ofzo.
Heb er nog wel altijd last van als hij ergens tegenaan komt en vaak ook als ik hem gebruik maar persoonlijk vind ik dat er prima mee te leven valt.
ja het doet regelmatig pijn maar daar wen je ook wel weer aan en al dat HA gezeur en dan niet kunnen werken door een spalk enz daar zit ik niet op te wachten.

Zou me er persoonlijk dus niet druk om maken, de zwelling neemt vanzelf wel weer af, je gaat er niet dood aan en er is prima mee te leven zelfs als je met je handen werkt.

Het probleem is dus dat mijn vinger hartstikke scheef staat, en als er niet iets aan gebeurd kan hij nooit meer normaal functioneren ;), dus dat er prima mee te leven valt is voor ieder voor zich denk ik.

Gelukkig neemt de chirurg in het ziekenhuis het allemaal heel serieus, en als het twijfelachtig is dan gaan ze gewoon opereren omdat het er niet goed uit ziet.

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:11

SophieFT schreef:
Glossy227 schreef:
Ten eerste veel sterkte.

Het probleem is dus dat mijn vinger hartstikke scheef staat, en als er niet iets aan gebeurd kan hij nooit meer normaal functioneren ;), dus dat er prima mee te leven valt is voor ieder voor zich denk ik.

Gelukkig neemt de chirurg in het ziekenhuis het allemaal heel serieus, en als het twijfelachtig is dan gaan ze gewoon opereren omdat het er niet goed uit ziet.

Heeft de HA het niet recht gezet dan?
De HA kan hem recht trekken doet alleen wel even pijn.
Verdoven kan de HA inprincipe ook zodat het minder pijnlijk is.

O ik zie net onderaan je OP staan dat ze wel recht zijn gezet maar weer van elkaar af zijn gegaan.
Laatst bijgewerkt door Glossy227 op 11-09-14 21:15, in het totaal 2 keer bewerkt

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 21:13

Glossy227 schreef:
SophieFT schreef:

Maar de ha heeft geen röntgenogen waarmee hij kan zien wat voor factuur het is helaas, ook in het ziekenhuis hebben ze geprobeerd het recht te trekken zoals in de op staat maar dat werkt dus niet aangezien het een hele ingewikkelde breuk is.

De HA heeft helaas geen röntgenogen en als hij het geprobeerd had was er waarschijnlijk alleen maar meer schade aangericht. In het ziekenhuis hebben ze het ook proberen recht te zetten maar dat lukt dus niet, zoals in de op aangegeven.

Edit; Het lijkt me lastig om te leven met een vinger die echt heel scheef staat, vind het dus ook een beetje een vreemde opmerking want zoals in de op gezegd is het een nare breuk wat niet zomaar geneest.

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:16

SophieFT schreef:
Glossy227 schreef:

De HA heeft helaas geen röntgenogen en als hij het geprobeerd had was er waarschijnlijk alleen maar meer schade aangericht. In het ziekenhuis hebben ze het ook proberen recht te zetten maar dat lukt dus niet, zoals in de op aangegeven.

Ik zag het net ja had eroverheen gelezen dat ze het in het ziekenhuis hadden gedaan maar dat het weer los was geraakt.
Meestal doet de HA dat gewoon zelf vandaar mijn verwaring

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:33

Mijn vingers moesten ook in het ziekenhuis "gezet" worden. Nadat er foto's zijn gemaakt. Verder is mijn ringvinger ook nog behoorlijk scheef, maar ook daar is prima mee te leven hoor, zoals Glossy277 al aangeeft.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 17:57

Met mijn vinger valt iig niet te leven als ze er niks aan doen, dus ik ben vooral benieuwd naar mensen die ook zoiets hebben :)

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:09

Twee gebroken vingers hier, niets aan gedaan, is vanzelf weer goed gekomen.

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:29

ik heb mijn ringvinger ook een keer gebroken (9 jaar ofzo). we speelden dat er een geest achter ons aan zat en toen viel ik op het gras en brak mijn vinger.
En op naar het ziekehuis, de verdoofings prik vond ik het ergste, het hele ziekenhuis bij elkaar geschreeuwd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:38

Hierzo, gebroken scheve ringvinger na mislukt trailerlaadexperimentje. Eerst gips voor een week maar hij bleef te scheef dus toen ben ik geopereerd. Ik vond het niet zoveel voorstellen eigenlijk en kon al rap weer veel doen gelukkig. Je kunt nog steeds mijn schroefjes voelen zitten, doet het altijd goed bij verveelde kinderen :P

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:11

Je kan beter vragen welke vingers ik niet gebroken heb.....en dat allemaal door de paardjes.

Ben er niet aan geopereerd. Wel staat mijn middelvinger scheef, maar ach hij functioneerd, net zoals de rest van mijn vingers.

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:19

Een gebroken wijsvinger en gescheurde pees. Ben op dat moment ook niet naar de ha geweest. Heb er wel een tijdlang goed last van gehad maar idd je leert er mee leven. Sterkte!!

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:27

Ik heb eens m'n ringvinger gebroken door een paard. Van mij was het gebroken waar je nagelbed ongeveer zit, dus bij het onderste kootje. Ik heb een losse spalk gekregen en moest op controle om te zien of het goed aan elkaar groeide (anders moet er een pin in). Bij mij groeide alles gelukkig goed aan elkaar en die vinger functioneert gewoon zoals het moet.

Heb met minder geluk gehad met een vinger(wijsvinger) die niet gebroken was (stamp van paard), maar waarbij het vel was opengebarsten (genaaid) en door infectie de pezen zijn vastgegroeid (waarna operatie). Nu na een half jaar en véél fysiotherapie, kan ik hem nog niet volledig gebruiken en is het soms erg pijnlijk wanneer ik het koud heb aan die vinger of wanneer er iets tegen stoot. Kan ook niet meer 100% strekken en buigen :(.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 20:11

troi schreef:
Hierzo, gebroken scheve ringvinger na mislukt trailerlaadexperimentje. Eerst gips voor een week maar hij bleef te scheef dus toen ben ik geopereerd. Ik vond het niet zoveel voorstellen eigenlijk en kon al rap weer veel doen gelukkig. Je kunt nog steeds mijn schroefjes voelen zitten, doet het altijd goed bij verveelde kinderen :P

Hoe was die operatie? Had je gewoon een plaatste verdoving?
Hoe lang duurde de revalidatie (met gips)?