Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kuggur schreef:Interessante site Vuurneon. Geeft eigenlijk goed aan hoe slecht dit in de praktijk geregeld is (er hangt imo te veel van de mening van de betreffende dementerende autorijder af).
Klap op de vuurpijl vond ik die tip "maak de auto onklaar"...Hoe zit dat wettelijk, andermans eigendom saboteren...?
Rintah schreef:Kuggur schreef:Interessante site Vuurneon. Geeft eigenlijk goed aan hoe slecht dit in de praktijk geregeld is (er hangt imo te veel van de mening van de betreffende dementerende autorijder af).
Klap op de vuurpijl vond ik die tip "maak de auto onklaar"...Hoe zit dat wettelijk, andermans eigendom saboteren...?
Ik vind die laatste nog opvallender, liever iemand zonder rijbewijs laten rijden(ilegaal, en vaak geen goede controle over auto, hoe die reageert en beperkter verkeersinzicht) als de demente met rijbewijs (en dus nog enigszins automatismen wat betreft rijden)

Marsu schreef:Als het goed is moet hij elke 5 jaar een rijtest doen. Zie hier meer over de regels voor rijbewijzen voor ouderen http://www.cbr.nl/brochure.pp?id=48&cookieprefs=allow
Amaryllis schreef:De arts die het geneeskundig verslag invult moet dan expliciet aangeven dat je opa aan Alzheimer lijdt. Soms gaan oudereen naar een algemene keuringsarts en verzwijgen ze zulke zaken die de boel negatief zouden beïnvloeden. Zij zijn dan wel strafbaar, maar het kan in de praktijk helaas wel.
Ook moet je opa dan zelf de Eigen verklaring ondertekenen en invullen. Als hij dit weigert omdat hij dit niet nodig vindt, heb je nogsteeds niks.