Vader naar verzorgingshuis? Welke stappen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky1963

Vader naar verzorgingshuis? Welke stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 14:36

Mijn vader is 80 jaar, heeft hart- en vaatproblemen die met medicijnen behandeld worden, hij heeft nog maar 1 nier die voor '20 procent werkt'.

In december is hij opgenomen wegens ernstige nierproblemen en hij heeft 3 maanden in het ziekenhuis gelegen. Wij waren bang dat hij het niet zou redden.

Twee weken geleden heeft hij kort na elkaar 2 herseninfarcten gehad die er behoorlijk in hebben gehakt. Zijn spraakvermogen en geheugen is aangetast en hij is slecht ter been.

Hij is weer thuis nu. Zijn vriendin heeft ons (mijn 2 broers en mij) te kennen gegeven dat het haar zwaar valt, dat mijn vader zo veranderd is en dat ze niet van plan is om haar leven om te gooien om voor hem te zorgen....
Mijn ene broer is voor zijn werk altijd op reis (een week per maand thuis ongeveer),
mijn andere broer heeft een eigen zaak die veel tijd kost,
ik heb reuma, een gezin met kinderen en mijn paarden. Dat kost ook veel tijd en energie.
De band met onze vader is niet warm. Hij is na de dood van onze moeder 10 jaar geleden in de armen van zijn vriendin terecht gekomen, heeft zich volledig op haar en haar familie en haar vrienden gestort en heeft nooit echt oog voor ons gehad. Hij belde nooit, was er niet met verjaardagen, kwam sporadisch langs en als je m belde vertelde hij plichtmatig wat er zoal gebeurde en zei dan: nou, ik spreek je gauw weer he, daaag'.

Hij is nu veranderd van een vitale grijsaard in een stokoude zieke gebrekkige man en zijn vriendin vindt hem niet meer interessant en is niet van plan om voor hem te zorgen.
Het voelt alsof ze 9 jaar lang de lusten heeft gehad en hem nu aan ons teruggeeft omdat ze de lasten niet wil. Maar wij kunnen ook niet fulltime voor hem zorgen.

Mijn oudste broer opperde een verzorgingstehuis. Verschrikkelijk vind ik dat, het is mijn vader en ik hou heel erg veel van hem. Maar misschien is het wel noodzakelijk...

Hoe gaat dit in zijn werk? Hebben wij kinderen 'mantelzorgplicht'? Wie heeft meer informatie?
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 05-09-14 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska27

Re: Vader naar verzorgingshuis? Welke stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:39

Je kan zelf of via de huisarts het CIZ langs laten komen. Zij geven een indicatie af en bepalen of jouw vader nog thuis kan wonen. Wij hebben net het traject achter de rug, maar ik kan vanavond pas uitgebreider reageren. Eerste stap is in ieder geval een indicatie van het CIZ.

Overigens heb je nog een tussenstap, een woonzorgvorm. Daar zit mijn vader nu ook. Eigen kamer, keuken en badkamer, maar wel meerdere keren per dag zorg.

Ik reageer vanavond even uitgebreider.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 14:43

Dank je Anoeska27

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:43

Huisarts kan weinig betekenen WMO loket bij de gemeente en contact opnemen met het CIZ voor een indicatie.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:47

Ik kan mij heel goed voorstellen dat jij zo over de vriendin van jouw vader denkt. Maar bedenk ook dat het voor haar misschien ook heel moeilijk is, negen/tien jaar is niet niks. Misschien weet zij ook niet wat te doen, ik neem aan dat zij ook al op leeftijd is? Emotie kan soms rare dingen met je doen.

Je hebt volgens mij in Nederland nooit mantelzorgplicht. Ik weet niet of je in deze hoek opzoek was, maar er zijn ook bejaardentehuizen die deze vorm van zorg bieden. Bejaardentehuis vind ik persoonlijk een heel smerig woord omdat ik daar gelijk bepaalde beeldvorming bij heb. Maar als je goed zoekt zijn er bijvoorbeeld ook bejaardentehuizen waar ze dus de vorm van woonzorg aanbieden waar anouska het over heeft. Dan weet je in ieder geval dat er kennis in huis is om voor je vader te zorgen.

edit: Een indicatie is wel het belangrijkst in deze. De indicatie bepaald voor welke woonvormen je vader in aanmerking komt.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:49

Charaz schreef:
Huisarts kan weinig betekenen WMO loket bij de gemeente en contact opnemen met het CIZ voor een indicatie.

Bij ons moest de huisarts wel degelijk gegevens aanleveren aan het CIZ mbt de indicatie. Maar misschien is dat per gemeente verschillend.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:50

Ja dat is per gemeente verschillend. Maar een huisarts weet wel hoe je dat voor elkaar moet krijgen en hoe het in de gemeente waar hij zijn praktijk heeft is opgebouwd. Een bezoekje is dus nooit mis. Des noods zonder je vader.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 14:52

Axel_Valerie: dank je voor je reactie. De vriendin is rond 70 en erg gezond. Ze heeft het gewoon letterlijk gezegd, niet alleen tegen mij, ook tegen de neuroloog (ik zat er bij en ik geloofde mijn oren niet)... Alsof ze er trots op was: ik ben niet van plan mijn leven op te offeren of ook maar te veranderen voor deze man...
Wat kan ik daar nou voor positiefs van maken..

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:53

Nee, dat is inderdaad vrij lastig naar iets positiefs te draaien. Heb jij weer..

Petpa

Wat wil je vader zelf?

Anoeska27

Maar het CIZ wil sowieso ook gegevens via de ha hebben, dat is niet verschillend per gemeente. Misschien wel verschillend per indicatiesteller. Dus de kortste weg is wel om de huisarts reeds in te lichten.

En nu moet ik echt gaan...

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:01

Allereerst moet er via het CIZ een indicatie komen deze indicatie bepaalt of op hoeveel zorg er recht is. Dit kan variëren van thuiszorg tot plaatsing in een verpleegtehuis. Ook zijn er soms mogelijkheden voor tijdelijke plaatsing in een verpleegtehuis of revalidatieafdeling. Mijn oma heeft na een hartaanval bijvoorbeeld een half jaar op een revalidatieafdeling in een verpleegtehuis gewoond en de behandeling daar was er ook op gericht om haar weer naar huis te krijgen. Dit is uiteindelijk niet gelukt en nu is ze op een definitieve afdeling geplaatst.
Je hebt in Nederland geen zorgplicht, maar er is wel veel regelwerk en dat gaat het makkelijkst als je dat wel zelf doet. Ook heb je soms situaties dat de geïndiceerde zorg niet (meer) voldoet en dat zijn ook altijd lastige situaties.
Afhankelijk van de financiële situatie zou je ook nog particuliere zorg kunnen inkopen. Dan gaat alles zoals jullie dat zelf willen, maar het is wel begrotelijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:04

Zo snel mogelijk contact leggen met het CIZ, die geeft een ZZP indicatie af. Ik hoop voor je dat je vader nog opgenomen kan worden in een verzorgingshuis aangezien nu alle huizen moeilijker mensen opnemen in verband met de nieuwe wet.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:06

Klopt, CIZ stuurt nadat je met hun contact op hebt genomen bij vragen een brief naar de huisarts om informatie, niet altijd.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:11

Sowieso kost een ZZP indicatie van het CIZ tijd, dus dat zou ik zsm regelen. Verder is een verzorgingshuis ook echt gelijk nodig?
Zoals eerder geopperd is, volstaat een woning met begeleiding niet ook? Waar ze wel zelfstandig kunnen wonen, maar bij hulp op een bel kunnen drukken of op vaste momenten zorg kunnen krijgen? Een soort inleun woning oid?

Verder hoop ik inderdaad voor je zoals Purny al vertelde dat mocht je vader een verzorgingshuis nodig hebben, dat er nog plek is ivm nieuwe wetgeving, waardoor mensen eigenlijk verplicht langer thuis zouden moeten blijven (met hulp van thuis- en mantelzorg).

Verder staat je hele OP vol met argumenten waarom jij en je broers/zussen niet voor je vader kunnen zorgen. M.i. zijn al die argumenten niet nodig. Het is jouw familie, het is jouw vader, het is jouw leven, het is jouw beslissing. Het is niet van belang wat wij bokkers vinden van jouw argumenten waarom jij niet voor je vader kunt/wil zorgen. Al had je geen reuma en zeeën van tijd, dan nog kan niemand erover oordelen. Doordat het er nu wel allemaal beschreven staat, komt je vader over als een "object" die nergens gewenst is (gewenst is niet het goede woord), niet bij zijn vriendin en niet bij zijn kinderen.
Wat mij betreft had je die argumenten en uitleg achterwege kunnen laten, want zoals ik het interpreteer is het niet je bedoeling van de uitleg.

Sterkte de komende tijd want het zal niet gemakkelijk gaan worden!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:17

Houd er ook rekening mee dat wanneer jij je vader in huis zal nemen jij of je vader gekort word in zijn uitkering. Verder kan je als je lang genoeg zorgt voor je vader in aanmerking komen voor het mantelzorgcompliment, daar moet je wel aan een aantal dingen voor voldoen.

De oplossing die itsmi mee komt is ook een goede.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:20

Nicky1963 schreef:
Axel_Valerie: dank je voor je reactie. De vriendin is rond 70 en erg gezond. Ze heeft het gewoon letterlijk gezegd, niet alleen tegen mij, ook tegen de neuroloog (ik zat er bij en ik geloofde mijn oren niet)... Alsof ze er trots op was: ik ben niet van plan mijn leven op te offeren of ook maar te veranderen voor deze man...
Wat kan ik daar nou voor positiefs van maken..

Zo zie je maar: in de nood leert men zijn vrienden kennen... :\

Over die zorgplicht , hier een link waarin over een eventuele zorgplicht gediscussieerd wordt, misschien heb je er iets aan, of vind je tips.
http://www.ouders.nl/forum/werk-recht-en-geld/verplicht-voor-je-ouders-zorgen

Verder: ik heb ervaring met indicatiestellingen maar dat is jaren terug en omdat de hele zorg op de schop wordt genomen zou ik je huisarts (of die van je vader) vragen welke stappen je moet ondernemen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 15:25

itsmi schreef:
Sowieso kost een ZZP indicatie van het CIZ tijd, dus dat zou ik zsm regelen. Verder is een verzorgingshuis ook echt gelijk nodig?
Zoals eerder geopperd is, volstaat een woning met begeleiding niet ook? Waar ze wel zelfstandig kunnen wonen, maar bij hulp op een bel kunnen drukken of op vaste momenten zorg kunnen krijgen? Een soort inleun woning oid?

Verder hoop ik inderdaad voor je zoals Purny al vertelde dat mocht je vader een verzorgingshuis nodig hebben, dat er nog plek is ivm nieuwe wetgeving, waardoor mensen eigenlijk verplicht langer thuis zouden moeten blijven (met hulp van thuis- en mantelzorg).

Verder staat je hele OP vol met argumenten waarom jij en je broers/zussen niet voor je vader kunnen zorgen. M.i. zijn al die argumenten niet nodig. Het is jouw familie, het is jouw vader, het is jouw leven, het is jouw beslissing. Het is niet van belang wat wij bokkers vinden van jouw argumenten waarom jij niet voor je vader kunt/wil zorgen. Al had je geen reuma en zeeën van tijd, dan nog kan niemand erover oordelen. Doordat het er nu wel allemaal beschreven staat, komt je vader over als een "object" die nergens gewenst is (gewenst is niet het goede woord), niet bij zijn vriendin en niet bij zijn kinderen.
Wat mij betreft had je die argumenten en uitleg achterwege kunnen laten, want zoals ik het interpreteer is het niet je bedoeling van de uitleg.

Sterkte de komende tijd want het zal niet gemakkelijk gaan worden!

Geen uitleg betekent vragen hierover krijgen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 15:28

Petpa schreef:
Wat wil je vader zelf?

Het is nog niet besproken met mijn vader, het is door mijn oudste broer geopperd maar er is niks concreet besloten. Met mijn topic probeer ik info te vinden wat, of en hoe het eventueel mogelijk is.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:31

Nicky1963 schreef:
Petpa schreef:
Wat wil je vader zelf?

Het is nog niet besproken met mijn vader, het is door mijn oudste broer geopperd maar er is niks concreet besloten. Met mijn topic probeer ik info te vinden wat, of en hoe het eventueel mogelijk is.

Helder!

Kijk eens op de site van het ciz. Daar lees je exact hoe een indicatie gesteld wordt.

http://www.ciz.nl

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:34

Ik zou dit met een maatschappelijkwerker bespreken, door eerst een afspraak te maken met de huisarts kom je op de goede weg.

Maar als allereerste zou ik dit met je vader bespreken want je kan iemand niet zomaar verplichten naar een verpleeghuis te gaan.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 15:38

Gillbo schreef:
Ik zou dit met een maatschappelijkwerker bespreken, door eerst een afspraak te maken met de huisarts kom je op de goede weg.

Maar als allereerste zou ik dit met je vader bespreken want je kan iemand niet zomaar verplichten naar een verpleeghuis te gaan.

Klopt, zoals ik al schreef: het is ter oriëntatie. Pas als het een optie blijkt zal het met mijn vader besproken worden en dan alleen als het nodig zou zijn en hij erachter staat.
Ik ga dit dus niet eerst mijn vader bespreken, want dat is hem onnodig belasten in dit stadium.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:43

Gillbo schreef:

Helemaal mee eens. Als het goed gebracht wordt is het geen belasting, maar kan hij het zien als een welkome oplossing. Hem betrekken in iets wat hem aangaat lijkt me fijner, dan je achter zijn rug om oriënteren. (dit is niet naar bedoeld, dat weet ik, maar komt misschien wel naar over bij hem)

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:47

Het is tegenwoordig niet zo makkelijk meer hoor om een verpleeghuis indicatie te krijgen.
Maar als hij die krijgt dan heeft hij het ook nodig en dan kan inderdaad zijn vriendin de zorg ook niet voor hem blijven doen (weet niet hoe oud zij is).
Jammer dat de band tussen haar en jullie niet optimaal is

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:49

De enige die met je mee kan kijken of je vader in aanmerking komt is de huisarts. Ook kan de huisarts meteen een aanvraag indienen bij het CIZ.
Het is tegenwoordig heel moeilijk om iemand te laten opnemen. Iemand met een verzorgingshuisindicatie wordt bijna niet meer opgenomen, verpleeghuisindicatie afgeven zijn ze heel streng in geworden. Thuiszorg aanvragen gaat sinds dit jaar ook zo makkelijk niet meer, zeker met een vitale huisgenoot in huis wordt dat lastig. Werk zelf op een revalidatie afdeling voor ouderen en wij moeten om deze redenen heel wat schrijnende gevallen naar huis sturen. Ik wens je veel succes!