Eten & Afvallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Eten & Afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 15:08

:wave:

Inmiddels ben ik al een kleine 3 maanden bezig met oplettend eten en al een goede 10kg afgevallen door puur mijn etenspatronen aan te passen :D

(ik kan helaas niet sporten vanwege een lijf dat dan niet meer meewerkt :=
Hier hoeven mensen ook geen tips voor te geven, ik beweeg nog veel alleen sporten gaat helaas echt niet, toch vragen daarover, PB ;) )

Maar, nu blijf ik al een week of 3 op hetzelfde gewicht hangen -O-

Hoe kan ik dat met eten nog meer naar beneden krijgen? Ik ga geen crashdieet volgen of rare sapjes, maar wil graag weten wat eten is waar je lijf wel op brand, maar niet op aankomt :Y)

Toen ik begon met afvallen at ik regelmatig nog gewoon wat 'lekkers' en dat zal ik ook blijven doen, maar in zeer mindere mate.

Verder ben ik gestopt met aardappels eten (vind ze ook niet lekker) en neem kleinere porties avondeten + probeer gezonder/verstandiger te eten bij ontbijt en middag eten.

Hoe ik nu eet:
- Ontbijtje (yoghurt en sinds vandaag wrap)
- Middag eten (normaal 4 sneeen brood en nu een wrap en een sneetje brood)
- Avond eten (wat de pot schaft, kleine portie, geen aardappels of overmatig vlees)

Tussendoortjes:
Weinig tot niets, misschien eens een appel/handje chips of wat nootjes (walnoot/amandel)

Wat zijn dingen die wel slim zijn om te eten, en wat niet?
Zal ik nog wat minder brood kunnen eten, of zijn wraps (bijvoorbeeld met zalm en sla, kip en sla of ander mager vlees met sla) toch dooddoeners?

Het is voor mij nog nieuw en experimenteren, maar het is tot nu toe so far so good gegaan en wil eigenlijk nog wel verder! Ik ga zeker niet stoppen met zo af en toe uit eten of een frietje, maar let er wel goed op dat ik kleinere porties pak en ook gelijk stop als mijn maag zegt 'dit is voldoende' en niet meer naar 'ALSJEBLIEFT STOP!' :=

IrishDraught

Re: Eten & Afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:14

een wrap bevat ongeveer 3x zo veel calorieen als een volkoren boterham. Weet niet of je net zo lang kan teren op een wrap als op 4 boterhammen (volkoren)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:14

Kleinere porties is idd wat ik ook overal lees.
En drinken, overal zit heel veel suiker etc in.
Ik weet geen vervanger voor het drinken (ik drink zelf heel erg slecht), water lust ik bijvoorbeeld niet graag en de ranja die ik er bij doe weet ik niet of dat nou zoveel gezonder is dan een glas sap ofzo.

Ik lees mee ik zoek ook tips!
Wil weer eens een poging gaan doen, maar die tussendoortjes, dat is moeilijk voor mij XD

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:15

Wat doe je op brood? Ben je niet toevallig ongesteld? (daar kan je gewicht ook van afhangen)
Je zou ook crackers kunnen eten als afwisseling op de wraps?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:16

soms moet je lichaam gewoon even wennen/verwerken en blijft het inderdaad een tijdje stilstaan, dat is normaal. kan maar zo zijn dat je over een weekje (of een paar) weer verder afvalt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:18

Het is vrij normaal dat je na een eerste duik naar beneden op hetzelfde gewicht blijft hangen :-) Daarna kun je weer verder gaan afvallen (wat EmptyWords zegt :+ )

De wraps bevatten een stuk meer calorieën dan je denkt. Misschien de wraps vervangen?

Ochtend twee sneetjes brood, lunch twee sneetjes brood met een kwarkje of yoghurt?

Het fruit als tussendoortje zou ik er zeker inhouden :-)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:21

Ik denk eigenlijk gewoonweg dat je te weinig eet..... Heb je wel eens je BMR berekend en uitgerekend hoeveel calorieen je binnenkrijgt?

Verder mis ik je fruit in het lijstje.

Een heel fijn, vullend ontbijt vind ik havermout. Op VT kun je een heel topic vinden met allerlei havermout-recepten.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 15:35

Oh zit er echt zoveel meer in een wrap? := Dacht ik eens gezond te doen _O-

Drinken is op dit moment alleen maar water, af en toe wat ranja of een glas ju/melk en verder geen dingen met bergen suiker er in :)
(en minimaal een liter of 2 water per dag, merk daar al heel veel verschil in, vooral ook dat ik me gewoon fitter en gezonder voel)

Marlinde, nee daar ligt het niet aan, weet inderdaad dat ik rond die periode weer een week blijf hangen, maar de week erna viel ik eigenlijk altijd wel weer gelijk af, en dat is nu ook uitgebleven :))

Probleem is met brood dat als mijn maag wat van slag is/geweest dat het alleen maar verergerd met brood -O- dus pak bewust zo nu en dan een paar dagen broodvrij omdat ik anders met krampen zit := Maar zal inderdaad eens kijken wat ik dan kan pakken ipv de wraps.

Sodera, ik weet zeker dat ik voldoende eet, een 'kleine' portie is niet bord volladen zoals ik ben gewend, maar gewoon netjes 2 á 3 eetlepels groente en een stuk vlees. Als ik te weinig eet word ik daar echt heel flauw van en raak ik mijn energie kwijt, dat heb ik nu juist eindelijk weer op peil :j

Maar zal zeker eens mn BMR berekenen en uitrekenen of dat goed zit. Fruit eet ik als tussendoortjes, eet elke dag zeker wel 1 stuk fruit, soms 3 á 4 :))

Havermout krijg ik echt niet door mn keel :=

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:38

Volgens mij is het vrij normaal dat je op een bepaald punt blijft hangen op het gewicht. Zaak is dan om het gewoon vol te blijven houden :)

Wbt brood, hoe werkt zuurdesem voor jou? :) of speltbrood?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:41

Wraps zijn inderdaad venijnig, die gebruik ik als ik wil aankomen!

Van proteïne heb je het meeste voordeel, omdat je lichaam daar het meeste moeite voor moet doen om om te zetten. Maar dat zijn allemaal trucjes.

Tijdens het afvallen zul je altijd een periode hebben dat het niet wil vlotten. Het kan helpen om tijdelijk meer te eten en daarna weer verder gaan met afvallen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:44

Inderdaad normaal om even te blijven steken! Heb ik ook gehad nadat ik de eerste 10 kg kwijt was :D

Eet je ook tussendoor wel eens slechte dingen? Dat geeft een soort afwisseling op je normale patroon.
Betekend niet dat je dat 1x per week moet doen maar 1x per maand ofzo een keer echt goed patat eten of zoiets. Rade mijn dietiste toen aan en bij mij hielp het prima! :D

Heel goed van je, succes!! :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 15:48

Oh ik dacht echt echt dat wraps gezond waren :') ze zijn zo lekker....
Proteïne... ven zoeken waar dat allemaal in zit!

En anders inderdaad maar gewoon even normaal blijven doen en zorgen dat ik zo weer wat meer ga afvallen. Ben wel weer vandaag begonnen met appelazijn capsules, maar dit is voornamelijk om te detoxen voor mij :j

@_Jessie, natuurlijk eet ik af en toe nog wel eens iets slechts! Gewoon lekker een frietje, maar zonder een berg mayo :')
Ik zou het ook niet volhouden als ik alleen maar gezond voer moest eten, dus heb juist voor mijzelf gezegd: af en toe mag het, maar niet te gek. Voorheen at ik van alles als ik bijvoorbeeld even op het station moest wachten, dat is er inmiddels helemaal uit

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:57

Ik zou eerst helemaal stoppen met brood en wraps. (oftewel tarwe en minderen met gluten) Zelfs volkorenwraps en brood is minder gezond dan je denkt en kan er voor zorgen dat je nauwelijks afvalt (google maar eens op broodbuik, een boek geschreven door een bekende cardioloog). Verder kun je minderen met koolhydraten en meer eiwitten eten. Aardappels kun je vervangen door zoete aardappels bijvoorbeeld. Probeer 5-6 kleine maaltijden per dag te eten en minstens 2 liter water te drinken, laat suiker en tarwe staan en zorg dat je genoeg binnen krijgt om je stofwisseling hoog te houden.

Wat ik zelf fijn vind ( maar ik hoef niet af te vallen, alleen maar slank en gezond te blijven) is carb cycling. Ik eet 4 dagen koolhydraatarm (ongeveer 50-90g per dag) en 3 dagen koolhydraatrijk (minstens 150 g) verder eet ik 2g eiwitten per gram lichaamsgewicht en zorg ik voor voldoende goede vetten uit kokosolie, noten, avocado's etc. Koolhydraten haal ik op low carb dag uit fruit, groenten en op high carb dag uit havermout, quinoa, zilvervliesrijst, zoete aardappel, speltmeel, linzen. In het begin is het afkicken van de troep en ingewikkeld, maar ik eet inmiddels 4 jaar zo en het wordt steeds makkelijker. 1 keer per week heb ik 'snackdag' en dan eet ik bijv. 's avonds chips of patatjes...(daar kan ik gewoon niet zonder :p)

Als je havermout als ontbijt niet door je keel krijgt dan kun je misschien gezonde pannenkoeken bakken. Mijn favorecept is:

2 eiwitten
20 gram eiwitpoeder (ik gebruik eentje op rijstbasis zonder verdere Enummers etc, is via ebay te koop)
halve banaan
2 el water
1 el amandelmeel
1 el havermout

Alles in de blender mixen en je hebt beslag! Ik eet ze graag met een beetje mayple syrup en blauwe bessen of aardbeien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:00

Boeken van Mieke Kosters aanschaffen en lezen...
Ga je calorieën tellen, ik denk dat je niet echt veel binnen krijgt als ik dit zo zie.
1200 is het minimum dat je lichaam nodig heeft om werkend te blijven, dit betekent niet dat je meteen ook afvalt.
1500 is beter om af te vallen

Verder een fatsoenlijk ontbijt nemen. Bij voorkeur trage koolhydraten zoals havermout bijvoorbeeld. Heerlijk, vult en geeft je langzaam energie, dus geen suikerdip in de ochtend!!

En zeker tussendoortjes nemen!

Ik eet elke dag chocola en ben inmiddels bijna 9 kilo kwijt. Ik eet zo'n 1600 - 1700 kcal per dag en heb de afgelopen drie maanden zeer weinig beweging gehad!!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:02

Zoek een balans met veel afwisseling, aardappelen zijn echt niet slecht hoor!

Lekker een fruitsapje er tussendoor vult ook erg goed moet ik zeggen ;)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:03

Ter vervanging van brood met ontbijt of middag eten zou je de ei-banaan pannekoekjes kunnen maken, daar is een topic over op bokt.

Verder kun je degene die kookt, kunnen vragen om gezondere dingen(denk aan volkoren pasta als jullie pasta eten, minder boter bij de groentes etc).

Ik maak wel eens deze koeken om mee te nemen naar school of als ontbijt, is vooral fijn als je een drukke week hebt. 's ochtends voor je weg gaat snel zon koek erin en daar hou je het wel even op vol.: http://www.earthsprout.com/?p=4549

Je kan ze bv ook verkruimelen door je yoghurt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:04

Azmay schreef:
Zoek een balans met veel afwisseling, aardappelen zijn echt niet slecht hoor!

Lekker een fruitsapje er tussendoor vult ook erg goed moet ik zeggen ;)

Inderdaad... Ik eet ook gewoon aardappels en brood, tussen de middag zelfs drie plakken en ik doe er gewoon nutella op... Zou er ook absoluut niet mee stoppen.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:07

Ik lees mee.

Was 10 kilo kwijt inmiddels zitten er al weer 5 aan :(:)

Ben weer helemaal de weg kwijt.

Als ik sochtends 2 boterhammen heb gegeten dan heb ik om 9 uur alweer mega honger en ga dan snoepen :o
Wat kan ik nemen om de hele ochtend door te komen???

Zo frustrerend

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:12

Stoppen met brood als ontbijt. Brood zorgt voor pieken in bloedsuikerspiegel waardoor je snel weer honger krijgt. (uitzondering is zuurdesem speltbrood) Eet havermout, eiwitpannenkoeken (zie recept paar posts terug) groene smoothie , omelet met groenten etc als ontbijt. Probeer iedere 2,5-3 uur te eten. Eet tussendoor ongebrande en ongezouten noten, gekookt eitje, wortels met zelfgemaakte hummus. Of maak gezonde mueslirepen van dadels, noten, cacao nibs, havermout etc.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:19

Anders gaan ontbijten.

Brood vult maar voor even, zoals je ook merkt.

Als je zwaarder ontbijt zul je minder snel trek krijgen.
Bijv. Havermout. Dit in combinatie met bessen of frambozen.
Je kunt t warm of koud eten met melk. Ik neem soja melk.

Of magere kwark met wat walnoten en een beetje honing.
Ik doe ook wel eens kwark en koop een pak van Eat Natural en dan de noten/pitten/zaden.

Vult enorm goed en je hebt minder snel trek :j

Of je kunt een smoothie maken als je slecht kunt eten smorgens
Kwark,banaan,kiwi,perzik,etc. Met ijsblokjes in de smoothie maker of blender.
En je zit goed vol voor een paar uur.

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:53

__Robijn__ schreef:
..Of je kunt een smoothie maken als je slecht kunt eten smorgens
Kwark,banaan,kiwi,perzik,etc. Met ijsblokjes in de smoothie maker of blender.
En je zit goed vol voor een paar uur.

Smoothies zijn inderdaad een goed idee maar ik zou dan voor de groene smoothies gaan. Dit is vaak fruit met bladgroente... bijvoorbeeld spinazie, andijvie, boerenkool etc.
ik vind zelf de combi: spinazie, banaan en avocado erg lekker. Je verwacht dat bittere van de spinazie te proeven maar dat valt heel erg mee!

Het is supermakkelijk en ik als slechte "ontbijter" drink dit makkelijk weg!

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:57

Zoals hierboven al beschreven staat, brood zowiezo laten... Bevat veel koolhydraten, wordt weer omgezet in vet. Als je graag brood wilt, Speltbrood is dan een aanrader of brood van roggemeel (haal alsjeblieft brood van de bakker, bij de supermarkt zit er allemaal troep doorheen en is geen 100%!)

Neem lekkere volle yoghurt, als je minder koolhydraten gaat eten moet je wel goede vette binnenkrijgen.
Brie, volle yoghurt, advocado etc. & veel water drinken natuurlijk :)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:54

Koolhydraten die worden omgezet in vet? :') Vraag me af waar je dat vandaan haalt, Foundtheone.

Ik zou ook aanraden om eens bij te houden wat je op een dag binnenkrijgt. Dat kan bijvoorbeeld op valtaf.nl. Je maakt een account en kunt vervolgens een 'dieetdagboek' bijhouden. Zo zie je precies hoeveel kcal je verbrandt, hoeveel je er eet en in welke verhoudingen (khd/eiwit/vet). Dat hoef je echt niet elke dag in te vullen, maar doe eens twee of drie keer een voor jou gemiddelde dag. Zo krijg je meer inzicht in je eetpatroon. Ik at bijvoorbeeld onbewust te weinig, terwijl ik dacht dat ik een prima eetpatroon had. Anderen eten misschien juist wel meer kcal dan ze eigenlijk dachten.

Als je wilt afvallen, wil je natuurlijk minder eten dan je verbrandt. Daardoor gaat je lichaam reserves aanspreken en verlies je gewicht. Zo simpel is het. Maar als je lange tijd onder je verbruik eet, kan het zijn dat je lichaam 'voorzichtiger' wordt in het aanspreken van de reserves. Het weet immers niet wanneer het weer wat meer te eten krijgt, en houdt dus liever wat reserves achter de hand. Daardoor val je dus niet meer (of in mindere mate) af. Ik zou daarom proberen om even weer iets meer te eten. Wel op een gezonde manier natuurlijk, dus vul het tekort niet aan met koekjes en chips, maar met gezonde dingen. Groenten en fruit, een handje noten, kwark als tussendoortje. een grotere portie avondeten, etc. Na een tijdje kun je dan proberen om weer iets minder kcal te eten. Waarschijnlijk zul je dan gewoon weer afvallen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:07

Koolhydraten hebben hun plaats in elk dieet, afhankelijk van de hoeveelheid sport. Met helemaal koolhydraatarm ga je jezelf op de lange duur tegenkomen omdat het je stofwisseling vertraagd.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:58

Ik wou even wat vragen...
Ik wil eigenlijk niet echt afvallen, of toch niet veel.
De laatste tijd ben ik 2-3kg bij gekomen en ik wil deze er nu af.
Vooral bij mijn buik heb ik een vet-reserve.
Ik wil graag terug een strakkere buik.
Ik at eigenlijk niet echt ongezond. Hoewel, ik at veel wit brood met chocopasta, regelmatig fastfood of pizza (met regelmatig bedoel ik een paar keer per maand). En mijn grootste zonde: ongezonde tussendoortjes en veel te weinig drinken.

Nu ontbijt ik veel gezonder met volkorenbrood of yoghurt met muesli. Ik eet veel minder tussendoortjes, en probeer fruit of iets gezonders te eten. En ik doe mijn best om meet water te drinken.
Maar eigenlijk val ik niet af.
Ik rij dagelijks paard en ben altijd actief bezig. En 2 dagen per week fysiek zwaar werk.

Weet iemand hoe dit komt?