Het grote beugeltopic deel #1

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wat voor beugel heb jij?

Blokbeugel
13 (21%)
plaatjes-/slotjesbeugel
34 (56%)
Buitenboord
2 (3%)
anders?
11 (18%)

Totaal aantal stemmen: 60

ponypret123

Het grote beugeltopic deel #1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 18:21

Hey bokkers,
ik heb geen topic voor alle bokkers kunnen vinden die een beugel hebben vandaar dit topic!
in dit topic kan je je verhaal kwijt over jouw beugel en andere 'tips' geven ;)
verder mag je ook lekker klagen over je beugel

mijn verhaal:
ik heb sinds december een beugel, bij mij werd eerst onder geplaatst..verschrikkelijk! Ik heb er zoveel last van gehad! kon heel de nacht niet slapen, dan maar een paracetemol!
ik moest geen beugel maar ik wilde er wel een, ik dacht dan heb ik er later plezier van, ik hoef dus ook geen elastiekjes ofzo.
ik heb geen idee hoelang ik m nog moet, maar mn ondertanden staan al mooi recht.. mn tanden stonden al niet echt scheef maar het ziet er netter uit!
ik heb gister onder en boven een dikkere draad gekregen, onder heb ik er een beetje last van, dua ik kan even geen appels eten haha en ik moet voorzichtig mn tanden poetsen :P

luna1604

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:46

Ik heb een verbreder voor onder en boven

Nikki_Haya

Re: Het grote beugeltopic deel #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:47

Mag ik me ook melden?
Ben net een tijd van mijn vaste beugel af, en heb nu nog spalkjes achter mijn tanden + een nachtbeugel :)

luna1604

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:50

Echt heel iritant ik kon de eerste paar dagen niks eten alleen soep
Ik mag nu ook geen suikerspin, plaksnoep, zuurtjes,.... Heel stom in oktober mag die er uit en dan krijg ik blokjes :( maar als je zo iets heb als mij ik heb een manier om beter te kunnen eten: met je tong het eten achter de beugel plaatsen en dan in slikken :D

luna1604

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:51

Helpt goed bij mij
Ik heb nu een afdruk van die beugel in mijn tong :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:54

Heb in oktober een beugel gekregen. Onze orthodontist doet mee met de technieken in Amerika, dus geen buitenboord beugel, plaatjes of omste beurten blokjes en draad plaatsen, nee, in een keer de hele beugel erin :) Eerst deed het best pijn, maar nu niet meer, alleen als ik een dikkere draad moet. Ik moet nog een paar draden, en dan ervoor zorgen dat alles netjes gaat staan, en dan mag die eruit, dus ong nog een jaar.

Ik zit nu alleen mee, dat een kies zo gedraaid is, dat ik op het blokje bijt, al wat spul op mijn kiezen geplakt, zodat de kauwvlakte hoger is, maar op een een of andere manier bijt ik er steeds op, en gaat die er af....

Vergeet ook altijd elastiekjes in te doen :')

En een tip als je last van je beugel hebt: paracetamollen en alles door een rietje eten.

Nikki_Haya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:55

birgitje schreef:
Helpt goed bij mij
Ik heb nu een afdruk van die beugel in mijn tong :P

:') :') :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:57

birgitje schreef:
Echt heel iritant ik kon de eerste paar dagen niks eten alleen soep
Ik mag nu ook geen suikerspin, plaksnoep, zuurtjes,.... Heel stom in oktober mag die er uit en dan krijg ik blokjes :( maar als je zo iets heb als mij ik heb een manier om beter te kunnen eten: met je tong het eten achter de beugel plaatsen en dan in slikken :D

Mag ik vragen waarom jij geen snoep mag? Werd bij mij helemaal niet gezegd, alleen kauwgum, want dat kan wel serieus eraan blijven plakken.

Ben zo lui om geen frisdranken door een rietje te drinken en het lijm blijft gewoon plakken hoor ;)

luna1604

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:59

Geen idee
Mocht gewoon niet van de tandarts
Heb jij dan het zelfde als mij :)

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 19:05

Ik meld me ook!

Ik heb nu blokjes en heb hiervoor zo'n ruimteschip ( :') ) gehad om mijn overbeet te verhelpen. Nu gaat het best goed, gaat niet vreselijk meer lang duren voordat ik weer beugelloos door het leven mag :D

Maar ik mag best veel eten en drinken van mijn ortho! Eigenlijk alles. Maar ja, ik hou niet van kauwgum en prik... 8-)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 19:08

Ik ben nu al 3 jaar van een beugel 'af'. Ik heb een draadje achter mijn tanden en dat is officieel ook een beugel. Ik had als eerste een buitenboord, toen een blokjes ( met heel veel elastiekjes ) en daarna kreeg ik een slis beugel ( minst fijne beugel ) en heb nu een draadje achter mijn tanden.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 19:28

Mijn beugel mag er eindelijk volgende maand uit *\%/* Ik zal even de hele situatie uitleggen. Ik zelf mis mijn twee boven snijtanden waardoor ik met een beetje geluk mijn hele leven met 2 melk hoektand in mijn mond kon blijven lopen. En nu zullen jullie denken HUH... hoektanden terwijl je snijtanden mist..... Ja dat kwam dus omdat mijn 'volwassen' hoektanden schuin naar beneden zijn gekomen omdat ze daar de ruimte voor hadden. Nou er waren 2 opties: afwachten tot alles er vanzelf een keertje uit zou vallen en dan implantaten of trekken en een met een beugel alles naar elkaar toe trekken. Nou ik wilde zelf absoluut geen implantaten, dus dan maar de beugel. Ik had verder geen extreem scheve tanden of een overbeet. Het was dus puur alleen voor het sluiten van de gaten die er waren ontstaan.

Ik kreeg elke mogelijke verwijsbrief mee. Voor de tandarts om 2 tanden te trekken en voor de kaakchirurg om een los tandfragmentje in mijn onderkaak te verwijderen (ja dat zat er dus ook nog eens :j). Nou ik heb alles overleeft en toen zat mijn slotjes beugel erin. Een weekje wat moeilijker kunnen eten, maar verder niks.

Ik heb ontzettend veel verschillende dingen in mijn mond gehad. Even een opsomming: Elastiekjes, veertjes, kettingelastiekjes, power(nog iets....) Ik weet van niet alles meer de naam. Tussendoor ook nog een keer 2 verstandskiezen eruit laten halen, want die zaten in de weg. En verder nog een stuk of 5 röntgen foto's gehad om te kijken of de wortels wel recht stonden.

En nu mag hij er na 2 jaar eindelijk uit volgende maand. Alles mooi aangesloten. Ook het eruit halen is een weer een heel project, want mijn tanden moeten ook nog opgebouwd worden bij de tandarts. En er moeten enkele dingetjes worden opgevuld en gelijk gemaakt. En dan alleen nog een draadje achter mijn tanden.

Heb verder nooit heel veel pijn aan mijn beugel gehad. Wel blaren aan de binnenkant van m'n lip en wang, maar dat viel ook allemaal reuze mee.

Ook tegen mij was gezegd dat ik geen prik mocht en geen kauwgom en te veel snoep. Nou ik heb maar 1x een slotje ingeslikt ( :') ) en verder nooit problemen gehad met dat de lijm los was. Wel vaak gehad dat mijn draadjes heel erg uitstaken en daardoor in mijn wang prikte, maar dat kwam omdat mijn tanden steeds dichter naar elkaar toe kwamen waardoor het draadje dus steeds "te lang" was. Dat prikken was iets minder fijn, maar dat kunnen ze gelukkig makkelijk oplossen.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 19:38

Augustus vorig jaar kreeg ik een bovenkaak verbreder, een paard maanden later blokjes en een maand daarna ging die verbreder eruit. Wat een onding is dat zeg, hij ging steeds los bij mij :'). Nog wat later kreeg ik ook onder blokjes. Nu heb ik boven kettingdraad (oid) en zou ik ook dat onder krijgen, zijn ze vergeten :=. Maar de volgende keer moet ik staaldraad krijgen. Krijg volgensmij ook ooit nog een veer in m'n mond. Ik heb trouwens overbeet en mijn kaak staat scheef :').

ponypret123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 21:38

Wauw dit topic gaat goed!
ik was net uiteten dus moest iets nemen waar ik op kon kauwen, het lukt alleen met mn kiezen want derest is te gevoelig haha _O-

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:25

Misschien al een oud topic, maar mag ik me melden? :P
Heb al meer dan een maand boven slotjes, zaterdag krijg ik ze vanonder. -O-

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:28

Nikki_Haya schreef:
Mag ik me ook melden?
Ben net een tijd van mijn vaste beugel af, en heb nu nog spalkjes achter mijn tanden + een nachtbeugel :)

Dittt is zo vervelend ik heb t ook

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:30

Ik heb al een tijdje boven en onder slotjes. Nu heel drama rond mijn kiezen of die er wel of niet uit moeten...
Een drama een beugel :3 maar later krijg ik er alleen maar plezier van x)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:44

Ik meld me ook!

Had toen ik 10 was een beugel gekregen, zou ik in totaal 4-5 jaar zoet mee zijn. Tanden stonden scheef en overbeet van 13mm dacht ik.. Ding deed zoveel pijn op mijn gehemelte, dat ik toen wou stoppen. Mams zei is je eigen risico..

Toen 6 jaar later nog steeds spijt dat ik toen gestopt was, zo onzeker over mijn tanden.. Weer naar een ortho toe. Plan gemaakt, alle verstandskiezen en 2 boven kiezen eruit en plaatjes en dan einde van het jaar opereren..

Oei, zodoende zijn er bij de tandarts 2 kiezen uitgehaald. Afspraak gemaakt voor verstandskiezen.. Daar bleek dat boven nog te ver zat en en wortels waren achtergebleven van die kiezen boven.. Bah. Eerst rechts eruit toen maand later links.. 23 januari boven de beugel erin.. Tegen de zomervakantie aan onder erin..

Steeds sterker draadje, ringetjes om mijn kiezen heen en elastiek ketting er uiteindelijk omheen.

De operatie ga ik niet meer doen.. Ik dacht dat de overbeet me stoorde maar het waren de op elkaar gekropte tanden. Die staan nu recht en ik ben blij. De beugel gaat eruit zodra boven alles goed staat zodat er een draadje achter kan. Nog maar een paar maanden dus!

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:47

Beloven schreef:
Ik meld me ook!

Had toen ik 10 was een beugel gekregen, zou ik in totaal 4-5 jaar zoet mee zijn. Tanden stonden scheef en overbeet van 13mm dacht ik.. Ding deed zoveel pijn op mijn gehemelte, dat ik toen wou stoppen. Mams zei is je eigen risico..

Toen 6 jaar later nog steeds spijt dat ik toen gestopt was, zo onzeker over mijn tanden.. Weer naar een ortho toe. Plan gemaakt, alle verstandskiezen en 2 boven kiezen eruit en plaatjes en dan einde van het jaar opereren..

Oei, zodoende zijn er bij de tandarts 2 kiezen uitgehaald. Afspraak gemaakt voor verstandskiezen.. Daar bleek dat boven nog te ver zat en en wortels waren achtergebleven van die kiezen boven.. Bah. Eerst rechts eruit toen maand later links.. 23 januari boven de beugel erin.. Tegen de zomervakantie aan onder erin..

Steeds sterker draadje, ringetjes om mijn kiezen heen en elastiek ketting er uiteindelijk omheen.

De operatie ga ik niet meer doen.. Ik dacht dat de overbeet me stoorde maar het waren de op elkaar gekropte tanden. Die staan nu recht en ik ben blij. De beugel gaat eruit zodra boven alles goed staat zodat er een draadje achter kan. Nog maar een paar maanden dus!

Lijkt me allemaal echt niet fijn. -O-

En een overbeet van 13mm? :wow: Daar kan de mijne van 7 mm niet tegenop. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:49

Ik heb verder van de beugel echt geen last, heerlijk.

Verdovingen toen waren minder prettig mja.

Ik heb als goed is nog een overbeet van 11 dacht ik, daarvoor wouden ze opereren maar dat wil ik niet meer.
Nu het recht staat vind ik het wel mooi, die overbeet stoort me niet meer :)!

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:51

Verdovingen zijn inderdaad nooit fijn.

Mijn overbeet heb ik ook niet echt last van, maar eerder van mijn diepe beet wel. :)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:52

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:55

Ik ben ook nog geen 18 hoor.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:58

Ik ben nu een half jaar van mn beugel verlost :D Alleen nog spalkjes en nachtbeugel boven en onder
Ik begon in groep 4 al door een overbeet van 12mm := Toen een plaatje gehad, buitenboord, plaatje, boven en onder blokbeugel, slotjes... En nu staan ze eindelijk mooi recht :')