Slecht in in slaap komen, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Slecht in in slaap komen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:07

Waarschijnlijk staat het niet goed, het is fijn als je het temt wanneer het verkeerd staart.

Naar aanleiding van het topic Middagdutje besloot ik om mijn slaapproblemen ook eens neer te zetten.
Ik kom verschrikkelijk slecht in slaap. Dan blijf ik lang in bed liggen en probeer ik lekker te gaan liggen maar kom ik niet in slaap. Na een uurtje of 2 ben ik vaak nog niet in slaap gekomen. Dan ga ik achter mijn MacBook zitten of een boek lezen omdat ik mij verveel. Dan vergeet ik weer de tijd en omdat ik heel laat eraan denk om te slapen kom ik slecht in slaap.

Ik heb geen ritme in mijn slaap. Nu kan ik nog lekker uitslapen als ik eenmaal slaap, maar al over een week begint mijn school weer. De middelbare school. En een slechte slaap is een slechte concentratie, slechte cijfers, enz. Hier heb ik dus echt geen zin in.

Wat ik vanaf 18 uur zoal doe ongeveer, tussendoor drink ik weleens een glas water als ik honger of dorst heb.:

18:00 Thuiskomen van de manege, glas melk drinken, tv kijken of computeren.
19:00 Avondeten, als toetje maak ik meestal zelf een fruitsalade.
19:45 Kwartiertje hardlopen.
20:15 Lekkere warme douche nemen en dan in bed een boek lezen, tijdens dat drink ik thee, soms met honing erin.
20:30 CD'tje met rustige muziek opzetten en in bed liggen.

Meestal val ik pas in slaap rond 02:00 uur. (!!!)

Wie kan mij helpen en heeft tips?
Ik ga liever geen medische dingen doen voor mijn slaapprobleem.

Groetjes,
Madelon

Anoniem

Re: Slecht in in slaap komen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:14

Haha, ik herken mij hierzelf wel in ;)
Waarschijnlijk ben je er dan aan gewend om laat naar bed te gaan en uit te slapen. Misschien is het handig om een wekker te zetten, en dat je dan om die tijd opstaat. Na de dag voel je je vanzelf wel moe en kom je misschien wel makkelijker in slaap?

Dat werkt bij mij wel, als ik veel heb gedaan, dan ben ik echt toe aan slaap. Maar soms hou ik het gewoon vol om laat te slapen en vroeg op te staan.... Dus moet je jezelf een beetje moe maken.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:15

Bij mij gaat het altijd mis als ik te vroeg naar mijn bed ga. Zelfs op de basisschool ging ik al na 11 uur slapen. (Of dat gezond is, is de vraag natuurlijk). Vind om half 9 naar bed gaan ook wel heel erg vroeg. (Of sta je heel vroeg op?)
Als ik optijd ga blijf ik ook tot ruim na 12 uur wakker liggen, terwijl als ik laat ga slaap ik in 5 minuten.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:15

Bij de drogist kan je melatonine halen, dit zijn pilletjes om de slaap te bevoorderen. Melatonine is natuurlijk en wordt 's avonds door je hersenen aangemaakt om in slaap te komen, met deze pilletjes heb je 's avonds iets meer. Het voordeel is dat dit niet verslavend werkt en dat je er 's morgens ook niet suf van bent. Ik weet niet of je dit onder medisch verstaat, maar misschien de moeite waard?

Verder rond dezelfde tijd naar bed gaan en niet vlak voor het slapengaan nog achter een beeldscherm gaan zitten. Zorg ervoor dat je kamer goed donker is.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:16

Toevoeging: tot hoe laat slaap je uit? Want als je elke dag tot 10 uur uitslaapt vind ik het ook wel logisch dat je tot 2 uur moeilijk in slaap valt.

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:20

Ik kom ook slecht in slaap. Nu is het vakantie en ga ik later slapen maar normaal ga ik doordeweeks rond half 11/11 uur in bed liggen maar slaap ik pas rond 1 uur of nog veel later. Ik heb een tijdje plantival geslikt (was eigenlijk tegen de stress voor mn praktijk) maar je slaapt er ook prima door. Maar dat wilde ik niet standaard blijven doen.

Het beste is om savonds niet (te lang) te computeren, geen koffie of dranken met koolzuur te drinken en geen dingen om of in je bed die je kunnen afleiden (mobiel enz) en inderdaad om dezelfde tijd naar bed gaan en ook zoveel mogelijk om dezelfde tijd eruit gaan. Dan leer je je lichaam een soort ritme aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:22

HorseLove28:
Ik zet trouwens ook al een wekker, best wel een tijd. Maar bij mij is het ook zo dat ik mij nooit maar dan ook echt nooit moe voel. Dan ben ik het wel, maar voel ik het zelf niet. Ik weet het, een beetje onduidelijk maar kan het niet goed omschrijven. Wanneer ik dit heb denk ik dat ik superveel energie kom en toch niet in slaap kom enzo.

Maar wekker werkt bij mij niet. (staat trouwens om kwart voor 7, de tijd die ik moet opstaan om naar school te gaan. ik deed eerst 11 uur, toen 10 uur, half 10, 9 uur, 8 uur, half 8 en na een tijd kwart voor zeven de wekker zetten.)

Knuffeldier:
Voor mijn doen is tot 8 uur slapen uitslapen want ik ben gewend rond 6 uur op te staan. (Heb de wekker zoals hierboven al gezegd nu later staan).
Half 9 is misschien wat vroeg, maar ook wanneer ik rond 12 uur naar bed ga blijf ik heel erg lang liggen.

Finliox:
Ik versta het onder medisch, maar zal het wel proberen. Dat ik zei dat ik liever geen medische dingen probeer is omdat de vorige keer het wel werkte maar ik een soort van verslaafd aan raakte. Niet erg handig als je 11 bent (was toen dus 11).

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:23

Ik had precies hetzelfde probleem, ik kon doen wat ik wilde maar slapen lukte pas echt laat.. Niet te vroeg naar bed gaan en melatonine nemen. Echt, ik heb het 3 maandjes gebruikt en nu val ik makkelijk in slaap. Ik gebruik nu geen melatonine meer, behalve als ik merk dat ik niet in slaap kan vallen. Het zijn geen vieze pillen. Smaakloze kleine pilletjes

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:24

Melatonine is niet medisch.
Koop je zo overal.
Ik heb ze ook, iedereen is er lyrisch van dat het zo goed helpt maar bij mij dus niet.
Al eet ik het halve potje op :')

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:25

Op 12 jaar zou ik niet beginnen met melatonine.
Ook vind ik zo kort na het avond eten hardlopen niet echt bevorderlijk. Ik denk dat je beter voor het eten kan gaan hardlopen.
Je kunt kamille thee drinken en er is van DE ook een thee "goede nachtrust" die je helpt met in slaap vallen. Idee?
Boek lezen is heel goed. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:26

Mirtedl:
s'avonds computer/kijk ik tv alleen een beetje tussen 18:15 en 18:55. In de avond drink ik geen koffie, alleen water en 1 mok jasmijnthee of kamillethee. Mijn mobiel leg ik altijd beneden als ik naar bed ga, omdat ik als ik echt ga slapen en in mijn pyjama rondloop niet meer beneden mag komen van mijn ouders. Ik probeer zoveel mogelijk om half 9 naar bed te gaan en rond kwart voor 7 wakker te worden. Alhoewel ik meestal om 6 uur wakker word eigenlijk,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-08-14 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:26

Ik gebruik zelf Melatonine in de vorm van 3 mg een half uur voor het slapen gaan. Ik voel mezelf langzaam moe worden na het nemen van een pil (en deze zijn best klein, dus makkelijk te slikken :Y) ) 'S morgens ben ik gewoon helder, omdat melatonine natuurlijk is wordt je hier dus ook niet suf van. De pillen werken ook helemaal niet verslavend, dus ook gewoon veilig te gebruiken :)

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:27

Agossie schreef:

Waarom niet? Ik was 13 toen ik het gebruikte.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:28

Poek schreef:
Agossie schreef:

Waarom niet? Ik was 13 toen ik het gebruikte.

Ik begonnen met 12, nu 13. Nooit problemen mee gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:29

TS, een tip die ik een keer kreeg, is dat als je in bed ligt en niet in slaap kan komen, dat je jezelf moet dwingen om je ogen dicht te houden en stil te blijven liggen (dus niet je ogen open doen en iets anders gaan doen). Op een gegeven moment dwaal je zelf af in je dagdromen en val je in slaap. Dit helpt mij ook wel, als ik de volgende dag een toets heb op school of iets anders en ik niet in slaap kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:30

Agossie:
Mag ik weten waarom op je 12e geen melatonine? Heb er geen verstand van dus eventuele gevolgen weet ik niet echt. De thee van DE zal ik proberen. Voor het avondeten heb ik niet echt tijd.. Ik kan wel in de ochtend hardlopen anders, maarja, dit zal denk ik niet helepn. Ik kan wel vanaf 18 u het computeren/tv kijken skipper en dan gaan hardlopen?

Weten mensen trouwens nog leuke (rustige, evt. zelfs saaie) boeken? Heb er al best veel doorgelezen. Uit ervaring weet ik dat boeken als twilight, harry potter of horrorboeken niet verstandig zijn als je slaapproblemen hebt en in de nacht gaat slapen..

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:32

Oh ja ts, mijn moeder zei altijd als je de hele tijd tegen jezelf blijft zeggen dat je wil slapen, dat je dan nooit in slaap valt. Dus loslaten dat je niet kan slapen

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:33

Ook nog een toevoeging: Ga ontspannen op je rug in bed liggen met je handen op je buik, ogen dicht. Adem diep in door je neus (zodat je je buik omhoog voelt gaan) en adem dan ook alle lucht weer uit via je mond met volledige concentratie op je ademhaling. Dat werkt ontspannend en als je ontspannen ben val je eerder in slaap, ook ban je zo gedachten weg en kan je niet gaan liggen piekeren.

Minute

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:33

Vervelende situatie, heb het zelf ook jaren gehad. Melatonine was bij mij de oplossing.

Welke thee drink je? In bijna alle thee zit namelijk cafeïne, dus zal best kunnen dat je daardoor niet goed kan slapen.

En een tip, maar je moet er wel voor open staan: ASMR filmpjes. Het kan met deze filmpjes 2 kanten op: of het werkt ontspannend, of irriterend. Er staan veel op youtube, bijvoorbeeld deze met uitleg wat het inhoudt: https://www.youtube.com/watch?v=p9tt9eWOtGk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:42

Ik drink jasmijnthee of kamillethee. Soms ook thee van een speciaal merk dat je rustig maakt, dat drink ik met honing.

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:43

Voor de vorst van Henning Mankell vond ik vrij saai begin, duurde echt even voor ik er door heen kwam. Maar de rest moet je lezen overdag. Verder vind ik boeken waar je niet gelijk midden in een verhaal zit prima voor het slapen. En anders schoolboeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:51

Schoolboeken vind ik juist interessant, ga ik helemaal in op en dan lees ik de rest van mijn boeken ook mee. Ik vind het leuk en niet saai. Geen goed idee denk ik dus :-P
Mijn nieuwe schoolboeken heb ik trouwens nog niet, het kan dan veranderen. (Tweetalig, gymnasium, brugklas boeken). Ik las hiervoor altijd de boeken van mijn broer en zus (boeken broer nederlands, die van mijn zus engels en soms ook spaans).

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:59

Oh haha tja dat kan natuurlijk ook. Ik heb wel eens gehad dat ik tijdens het leren bovenop mn boeken in slaap viel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 00:03

Ik vind leren en de gezelligheid met vriendinnen op school hartstikke leuk, maar school zelf (vervelende leraren, vieze wc's, vroeg opstaan) totaal niet.

Jaja, die heb je ok nog :D

_Kelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 00:13

Ik heb ook moeite met het inslapen, en als ik eenmaal slaap, word ik heel vaak wakker. Eventjes slapen, weer 2 uur wakker, enzovoorts. Maar ik ben er wel achter gekomen dat als ik op vakantie ben, dat ik dan beter slaap, en uitgeruster wakker word. Ik denk dat het dan aan het matras ligt, want om eerlijk te zijn gaat mijn matras volgens mij al eventjes mee. Misschien is dat iets? Je weet maar nooit :)