Middag dutje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shethorsie

Middag dutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 10:40

Na een lange dag school ben ik altijd kapot en vaak slaap ik dan overdag een uurtje. Want anders houd ik het niet vol... Ik ben een HSP, dus als ik met mensen ben (zoals op school) word ik daar snel vermoeid van.
Maar nu zat ik te denken, is het erg om soms een middag dutje te doen? Vaak slaap ik dan om de dag even overdag. En savons kan ik nooit goed slapen, ik doe dan half 11 de lampen uit en dan slaap ik vaak om half 1, 1 uur. Ook als ik in de middag niet geslapen heb.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 10:42

Niks mis mee hoor, ik doe bijna dagelijks een middagdutje. :D
Zolang het je maar niet belemmerd in het dagelijks leven.

Oh ik zie nu dat je nog wat hebt toegevoegd! Dat je 's avonds niet goed kan slapen is natuurlijk wel vervelend. Wat doe je voordat je gaat slapen? Dingen als tv kijken, cola drinken etc. kunnen ervoor zorgen dat je niet goed kan slapen.

Bhodi

Re: Middag dutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 10:47

Ik doe ook een middagdutje..
Maar dat komt omdat ik mezelf heel vaak moe maak..
Ik ben druk, denk veel na en dat werkt niet mee.
Vermoeden is bij mij ook ADHD, maar niet vastgesteld.

Shethorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 10:47

Sem_ schreef:
Niks mis mee hoor, ik doe bijna dagelijks een middagdutje. :D
Zolang het je maar niet belemmerd in het dagelijks leven.

Oh ik zie nu dat je nog wat hebt toegevoegd! Dat je 's avonds niet goed kan slapen is natuurlijk wel vervelend. Wat doe je voordat je gaat slapen? Dingen als tv kijken, cola drinken etc. kunnen ervoor zorgen dat je niet goed kan slapen.

Savonds ga drink ik alleen water (en heeeel soms rond 7 uur een glas cola) dan ga ik vaak rond 9 uur al in bed liggen en een beetje tv kijken, op me telefoon en soms leren voor een pw. Dan doe ik kwart over 10 mijn telefoon uit enzo. Dan ga ik een kwartiertje lezen en dan proberen te slapen

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 10:49

Het is juist heel goed voor je.
Maar het beste is om of 20 minuten (powernap) te doen of anderhalf uur. Naar anderhalf uur heb je de slaapcyclus compleet gedaan dus dan voel het net alsof je gewoon 8 uur geslapen hebt voor een tijdje. Met 20 minuten zit je nog in de remslaap, daarna niet meer en als je dan ergens wakker word heb je kans dat je twee keer zo moe bent nadat je wakker word, en daarna pas meer het gevoel hebt dat je wakkerder bent. Zoek het naad eens op, zit een hele theorie achter.

Ik slaap zelf meestal ook overdag, maar dat komt omdat ik Pfeiffer heb ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 10:51

Ik doe ook altijd een middagdutje, ik vind het gewoon heerlijk! Ik doe het al zolang als ik me kan herinneren. :j

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 10:58

xBerber schreef:
Het is juist heel goed voor je.
Maar het beste is om of 20 minuten (powernap) te doen of anderhalf uur. Naar anderhalf uur heb je de slaapcyclus compleet gedaan dus dan voel het net alsof je gewoon 8 uur geslapen hebt voor een tijdje. Met 20 minuten zit je nog in de remslaap, daarna niet meer en als je dan ergens wakker word heb je kans dat je twee keer zo moe bent nadat je wakker word, en daarna pas meer het gevoel hebt dat je wakkerder bent. Zoek het naad eens op, zit een hele theorie achter.

Ik slaap zelf meestal ook overdag, maar dat komt omdat ik Pfeiffer heb ;)

Handig! Daar heb ik ook nog wat aan. :j

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:01

Jij hebt aardig wat activiteiten staan voordat je gaat slapen. Zorg dat je niet meer leert voor het slapengaan, plan dit eerder. Gewoon lekker warm douchen, daarna wat afkoelen en dan lekker het bed in. Iets luchtigs lezen kan wel, maar die tv zou ik uitlaten.

Zo kom je ontapannender en sneller in slaap. Ben je overdag ook beter bij.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:05

Ik slaap meestal overdag als ik op kamp ben geweest maar zo voor de rest... Ik ben wel heel vaak moe maar als ik overdag slaap slaap ik savonds niet meer (behalve als ik op kamp ben geweest XD) dus dat doe ik dan niet. Ik heb ook vaker koppijn als ik me te veel bezighoud met dingen als hw en ik heb vaak als ik opsta dat ik duizelig ben. Ik heb het idee dat het allemaal met die moeheid heeft te maken Maarja als ik overdag slaap, slaap ik snachts niet. Zelfde voor eerder naar bed gaan. Heeeeel irritant maar ik moet ermee leven. Gelukkig ben ik op school niet moe XD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:13

In het weekend even het tekort inhalen.
Slaap dan smiddags een uurtje. Ben meestal compleet van de wereld en moet dan als ik wakker word heel goed nadenken wat voor een dag en tijd het is.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:23

Hier ook dutje af en toe, maar voel me daar ook regelmatig schuldig over. Misschien een tip voor het slapengaan: probeer vooral niet te vroeg naar bed te gaan. Wacht tot je moe wordt, maar blijf elke dag op tijd opstaan, ook in het weekend! Zo ontstaat regelmaat en gaat je lichaam vanzelf aangeven dat het moe wordt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:30

met alle respect is het dan ook niet versandig om inplaats van half 11 wat eerder te gaan slapen in de avond bv om 21.30 en als je smiddags wil slapen dan doe je dat!

Shethorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 11:42

kwita schreef:
met alle respect is het dan ook niet versandig om inplaats van half 11 wat eerder te gaan slapen in de avond bv om 21.30 en als je smiddags wil slapen dan doe je dat!

Ik probeer dat soms ook maar val maar niet in slaap...

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:48

Ik heb ook regelmatig een middagdutje. Ik ben ook dan moe van school.
Niks mis mee.
Ik zou ook voor het slapem minder doen, ik kijk nooit tv voor het slapen gaan.
Vroeger deed ik dit wel en als ik het niet doe lig ik gewoon 1,5 uur eerder in slaap! Anders zit ik maar naar het plafond te staren...
Veel succces ermee! Em luister naar je lichaam zou ik zeggen ;)
xBerber: handige tip! Dat wist ik niet :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 12:01

kwita schreef:

Met alle respect, er zijn ook mensen die lang en veel werken en het dan prettig vind om 's middags even een uurtje of twee bij te tanken in plaats van jezelf te kwellen tot 21.30 om naar bed te gaan. ;) Je kunt beter 's middags even slapen en dan weer verder tot 21.30 of 22.30 dan helemaal niks waard zijn.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 12:03

Als ik niet kan slapen luister ik altijd rustige muziek. Gewoon zacht zetten. Is niks mis mee. Al zet je een hele cd op en val je in slaap voordat het is afgelopen. Hij stopt vanzelf dus maak je geen zorgen.

Shethorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 12:43

drawerlover schreef:
Als ik niet kan slapen luister ik altijd rustige muziek. Gewoon zacht zetten. Is niks mis mee. Al zet je een hele cd op en val je in slaap voordat het is afgelopen. Hij stopt vanzelf dus maak je geen zorgen.

Heb ik al geprobeert.... Maar altijd als ik muziek luister zing ik de tekst mee in me hoofd.... Dus dat helpt denk ik niey

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:12

Muziek zonder tekst? Is vaak ook veel rustiger luisteren

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:22

Dutje doen is niets mis mee natuurlijk. Doe ik ook momenteel. Ik zit in m'n examens, slaap 's nachts dus sowieso minder/slechter en als ik thuis kom van m'n examen ben ik doodop. Maar inderdaad zoals xBerber aangeeft wel langer dan 1,5 uur dutten, anders voel je je daarna erg belabberd en dubbel zo moe. Dat ervaar ik zelf ook.

Dat niet in slaap kunnen vallen heb ik helaas ook. En jammer genoeg nog geen oplossing voor gevonden :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:27

Probeer maar eens de bodyscan te gaan doen, die kun je gewoon op je telefoon luisteren. Werkt heel goed want zo leer je je hoofd 'uit' te zetten. Vaak kan men niet slapen omdat je druk bent in je hoofd, dat kan komen doordat je savonds nog best veel dingen doet, oftewel veel prikkels krijgt. Door de bodyscan te doen leer je om je hoofd leeg te maken.
Zelf had ik eerst de bodyscan nodig om rustig in te kunnen slapen, inmiddels ben ik er zelf handig mee geworden dat ik het filmpje/bandje niet meer nodig heb. Echt een aanrader dus.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:28

Niets zo gunstig voor je lichaam als een powernap! In veel landen doodnormaal en zelfs bedrijven die het in hebben gevoerd om de productiviteit van de werknemers te vergroten. Dus gewoon doen :j

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 17:00

Niks lekkerder dan een middagdutje _O- Doe het ook heel vaak hoor. Na school even een half uurtje/uurtje naar bed.
Heb een tijdje een baantje gehad die om 06:00 's ochtends begon, dan sliep ik vaak 's middags even op de bank. Maar dan ga ik volgens m'n ouders en vriend rare dingen roepen als je voorbij loopt :o Dus sindsdien slaap ik 's middags even op bed haha.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:17

KimD schreef:
kwita schreef:

Met alle respect, er zijn ook mensen die lang en veel werken en het dan prettig vind om 's middags even een uurtje of twee bij te tanken in plaats van jezelf te kwellen tot 21.30 om naar bed te gaan. ;) Je kunt beter 's middags even slapen en dan weer verder tot 21.30 of 22.30 dan helemaal niks waard zijn.

nu kim met een eigenbedrijf weet ik echt wel wat lang en zwaar werk is .....dat hoef je mij niet te vertellen.hier is er geen tijd om smiddags bij te tanken dat doe je in de avond hoe moe en zwaar het werk ook was! en tja ale je pech hebt komt de kleine ook nog eens in de nacht..... dus ik weet echt wel hoe en wat...je zou best eens mee mogen draaien hoor!!
Laatst bijgewerkt door kwita op 24-08-14 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:20

billionache schreef:
Dutje doen is niets mis mee natuurlijk. Doe ik ook momenteel. Ik zit in m'n examens, slaap 's nachts dus sowieso minder/slechter en als ik thuis kom van m'n examen ben ik doodop. Maar inderdaad zoals xBerber aangeeft wel langer dan 1,5 uur dutten, anders voel je je daarna erg belabberd en dubbel zo moe. Dat ervaar ik zelf ook.

Dat niet in slaap kunnen vallen heb ik helaas ook. En jammer genoeg nog geen oplossing voor gevonden :n

Juist niet langer dacht ik! 20 minuten of 1,5 uur.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:26

Inderdaad niet langer. Of 20 min, of 1,5 uur. Of drie uur kan natuurlijk ook, dan heb je 2x de gehele slaapcyclus doorstaan. Word je midden in je slaapcyclus wakker (bijv. Na 2 uur) ben je eerst twee keer zo moe dan je was voor je een dutje deed, dat gaat pas na een half uurtje weg.
Maar powernap (20 min) blijft altijd het best.