Op vakantie/weekendje weg zonder je kind

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NoName126

Op vakantie/weekendje weg zonder je kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 15:11

Om mij heen zie ik dit steeds meer: (jonge) gezinnen die hun kids wegbrengen bij grootouders/familie/vrienden omdat ze met hun tweetjes op vakantie/weekend/uitstap willen.

Enkele voorbeeldjes:

Kennissen van ons hebben binnen anderhalf jaar twee kindjes gekregen. De oudste is ongeveer 3 en de jongste bijna 2. Zij gaan in de zomervakantie eerst een week met het gezin weg, en daarna nog een week (!) onder hun tweetjes. De kinderen blijven die tijd bij opa en oma. Zo doen ze dit ongeveer vijf keer per jaar, een weekendje onder hun tweeën weg, kids bij opa en oma.

Zo ook verschillende familieleden/kennissen van ons die vaak al voordat de baby een half jaar oud is, al een weekendje met z'n tweetjes weg gaan.

Ik zie dit in mijn omgeving dus steeds vaker en vraag me af hoe dit bij jullie zit.
Als wij kinderen hebben, willen we samen op vakantie. Je geluk is toch je gezin?! Het lijkt zo net alsof je de kinderen teveel zijn, en men ergens anders moet gaan opladen/romantisch moet gaan doen.
Mijn inziens kíes je voor kinderen, en is vanaf dat moment je gezin datgeen waar de kinderen bij horen. Je gaat dan samen op vakantie en onderneemt samen leuke dingen. Grootouders die (omdat jij een week weg wilt) een week voor hun kleinkinderen moeten zorgen, vind ik niet normaal.

Wat is jullie mening hier over?
Laatst bijgewerkt door NoName126 op 20-08-14 15:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Sees

Re: Op vakantie/weekendje weg zonder je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:13

Heel verstandig imo, je moet af en toe ook echt weer even partners zijn ipv ouder ;). Dat hoeft dus niet 16x per jaar te zijn maar 2x per jaar lijkt me heel gezond :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:15

Ik vind het niet zo gek, tijd voor jullie tweetjes is toch ook belangrijk? Even weer tot elkaar komen.
Wij gingen vroeger ook in de zomer een week naar onze opa en oma op vakantie naar Duitsland.
Mijn ouders bleven dan thuis, maar als ze toch wel ergens heen waren gegaan, hadden wij daar ja niks van gemerkt.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:16

Ja, wij gaan ook 1 keer per week een weekend samen weg en dan zijn de kinderen bij opa en oma. Maar ze logeren ook vaak tussendoor bij opa en oma, gewoon omdat ze erom vragen (dan hou ik er nog minimaal 1 over). Dus zijn je kinderen je dan teveel? Nee, het is ook fijn om tijd voor elkaar te hebben.

Er zijn ook genoeg situaties dat de kinderen minimaal 1 nacht in de week standaard bij opa en oma slapen ivm onregelmatige diensten, hobbies van ouders enz enz. Dan is een weekend (of een week) helemaal niets vergeleken bij die 52 dagen + mogelijke weekende :D

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 15:16

Ik denk hierbij ook even aan vroeger: in mijn omgeving gingen geen ouders zonder kinderen weg. Tuurlijk wel eens gezellig uiteten samen of naar een feestje oid, maar geen hele weekendjes of vakanties.

Partners kun je toch ook zijn als de slaapkamerdeur gesloten is, of als je samen een avondje er op uit gaat?
En kun je geen partners zijn als je ook in de ouderrol zit? Als ik naar mijn eigen ouders kijk denk ik dat die dat prima konden combineren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:17

Ik vind het wel logisch, 2 à 3 keer per jaar een weekendje en misschien 1x per jaar een weekje samen weg. Alles rustig bespreken, lekker echt samen zijn, mens zijn ipv ouder.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:18

NoName126 schreef:
Ik denk hierbij ook even aan vroeger: in mijn omgeving gingen geen ouders zonder kinderen weg. Tuurlijk wel eens gezellig uiteten samen of naar een feestje oid, maar geen hele weekendjes of vakanties.

Mijn ouders gingen vanaf dat we een jaar of 6 waren wel zonder ons weekendjes weg. Niets raars.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:18

Nee het is toch anders als je er even samen uit bent op vakantie dan wanneer je thuis in je vaste stramien zit. Ik kan het alleen maar toejuichen als ouders er af en toe (met beleid) samen tussenuit gaan, dat kan je relatie imo alleen maar ten goede komen.

Ik vond het superleuk vroeger om af en toe bij Opa en Oma te logeren :j,

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 15:19

waarom kun je geen ouders en 'mens' zijn dan? Je hoeft je toch niet constant met je kids te bemoeien? Als je bijvoorbeeld lekker met de kids naar speeltuin of park oid gaat, en de kids zijn fijn aan het spelen, dan kun je als ouders toch ook een fijn gesprek met elkaar voeren? Je hoeft toch niet steeds hysterisch achter die kids aan te rennen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:20

NoName126 schreef:
waarom kun je geen ouders en 'mens' zijn dan? Je hoeft je toch niet constant met je kids te bemoeien? Als je bijvoorbeeld lekker met de kids naar speeltuin of park oid gaat, en de kids zijn fijn aan het spelen, dan kun je als ouders toch ook een fijn gesprek met elkaar voeren? Je hoeft toch niet steeds hysterisch achter die kids aan te rennen?

Maar je kunt je ook niet 100% op elkaar focussen. Tenminste: het lijkt mij dat je je kind in de gaten wil houden.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:22

Ben zelf geen ouder, en dat gebeurt voorlopig ook niet aangezien ik pas 15 ben :P
Maar ik denk dat het ook een beetje aan de situatie ligt. Wanneer je een gezin hebt wat het minder breed heeft, zou ik niet als ouder op vakantie gaan zonder de kinderen. Dit vind ik een beetje egoïstisch tegenover je kinderen. Liever dan iets langer door sparen zodat je kinderen ook een leuke tijd hebben.
Maar goed, ik bekijk het vanuit mijn oogpunt en niet vanuit dat van een ouder :+

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:23

Wij gaan ook soms een weekendje zonder kind weg. Welliswaar maar 1 nacht, maar gaan binnenkort voor de 2e keer (onze dochten is een jaar oud).
Op die manier kunnen we lekker uit eten gaan (kan anders ook, maar het is voor mijn ouders makkelijker als onze dochter daar slaapt dan dat ze tot 's avonds laat in ons huis moeten zitten met een kind slapend op bed), en gewoon even ongestoord van elkaar genieten. Partners zijn achter gesloten deur is soms nogal een illusie als je jonge kinderen hebt :+
Daarnaast kunnen we dan een keertje ongestoord uitslapen. Inmiddels iets minder van toepassing, maar toen onze dochter iedere nacht uren aan het spoken was hadden we gewoon een nacht slaap nodig om lief te blijven voor elkaar :)

Daarnaast zie ik niet wat er zo erg aan is. Onze dochter vindt het hardstikke gezellig bij opa en oma (en slaapt daar prompt door, zal je altijd zien :') ) en komt er heel blij vandaan. Opa en oma genieten er ook van! En wij ook.

Overigens logeerde ik vroeger ook bij mn opa en oma, en gingen mijn ouders ook wel weekendjes weg zonder ons. Ze zijn ook een keer een week op vakantie geweest zonder ons, toen waren we wel iets ouder (denk dat ik 10 was ofzo?). Was een trip die ze altijd al wilden maken, en die niet zo leuk voor kinderen was. Prima toch? :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:24

Prima toch :+ Ik heb geen kinderen (moet ze ook eeeeeeeecht niet) maar kan me zomaar voorstellen dat je ook gewoon eens lekker samen een weekendje weg wil. En ze gaan blijkbaar toch ook een weekje met de kids weg. Joh laat die mensen lekker, jij bent de opa en oma toch niet dus hoef je niet voor die kinderen te zorgen. Als hun dat nou fijn vinden, en die opa en oma prima. Wat is er dan nog aan de hand?

Mijn oma vond het vroeger geweldig als we kwamen logeren, ik hield er niet zo van maar mijn neefjes en nichtjes gingen wel eens in de vakantie gewoon een weekend of week naar oma toe hoor. Ook als de ouders niet wegwaren.
Heerlijk vond ze dat, en dan kregen we een boel snoepjes joh! En ons lievelingseten, en dan mocht je 's avonds ook wat later opblijven *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:24

Maar TS, wil jij dan, als je kinderen hebt mogen krijgen, dan ze nooit een weekendje laten logeren?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:25

NoName126 schreef:

Maar dat doen veel ouders wel.. :) En dat maakt het vermoeiend..
Als ik de ouders in mijn vriendenkring en paardrijles bekijk, worden ze gewoon niet meer losgelaten. Elk kind moet elke minuut van de dag in het oog gehouden worden. Het eten wordt nog net niet voorgeknauwd...

Al lijkt mij gewoon samen op vakantie gaan ook wel eens fijn zonder kinderen. Je bent tenslotte buiten ouder ook nog partner van elkaar..

Ik wil geen kinderen, heb er geen. Maar moest het er ooit van komen, wil ik toch ook nog zonder kinderen iets met mijn partner gaan doen en dat kan ook goed een week op vakantie zijn.

Het zoontje van mijn bazen gaat tijdens de grote vakantie ook met opa en oma om de week mee naar hun vakantiehuis aan zee. Mijn bazen moeten nu eenmaal wel werken en er moet opvang zijn.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:26

Mijn ouders gingen vroeger ook wel eens een weekendje of weekje weg, ik mocht dan lekker bij opa en oma slapen wat fantastisch was want wat kreeg ik daar toch altijd vanalles lekkers :+ hahaha.

Je moet inderdaad geen maanden weg zijn maar af en toe een weekendje of eens een (mid)weekje is toch niet zo gek? Even lekker alleen met z'n tweetjes, 100% op elkaar focussen en niet met een schuin oog naar de kids.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 15:27

Ik begrijp je argumenten goed Laura, en zou mij er zelfs in kunnen vinden.
Maar wat ik dan weer niet begrijp is dat je toch sámen leuke dingen wilt doen (met kids) en dat je daar het meeste geluk en plezier uit haalt. Ik zou mijn kids gigantisch missen denk ik als ik een week weg zou zijn.

Ik vraag me ook af of je een jonge baby zoveel plezier doet met niet bij papa en mama zijn. Die kindjes begrijpen toch nog helemaal niet dat je weg gaat, maar ook weer terug komt na een week(end)?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:28

Vjestagirl schreef:
NoName126 schreef:

Maar je kunt je ook niet 100% op elkaar focussen. Tenminste: het lijkt mij dat je je kind in de gaten wil houden.

Klopt :j ik moet er nu niet aan denken om zonder mijn zoontje een weekend weg te gaan maar wanneer hij de leeftijd krijgt dat hij het leuk vindt om bij familie te gaan logeren voor een nacht of een weekend dan kunnen mijn vriend en ik gewoon een weekendje weg gaan zonder problemen en heeft mijn zoontje ook plezier.

Wanneer je kinderen bij je zijn houd je ze toch altijd in de gaten waardoor je je inderdaad niet 100% op een gesprek kan richten wat wel fijn/belangrijk kan zijn. 1 op 1 contact met je partner is belangrijk en dan is het niet altijd fijn wanneer je kind op dat moment aandacht vraagt/nodig heeft.
Vaak op vakantie gaan en je kind(eren) bij familie brengen vind ik persoonlijk niet fijn maar ik kan me ook goed voorstellen dat wanneer je bijvoorbeeld beiden full time werkt en de kinderen wat groter zijn het juist prettig is om wat meer met zijn tweeën te zijn zonder de aandacht ook op de kinderen te moeten richten en voor de kinderen kan het erg leuk zijn om bij familie te gaan logeren.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:29

Tja ik heb zoiets van, mensen moeten t maar zelf weten...
Het is wel zo: je kiest voor kinders, die worden ook eens groot enzo dus dan heb je wel weer tijd voor jullie samen..
Maarja nogmaals ieders eigen keus, als opa en oma het niet erg vinden en je hebt er het geld voor... Waarom dan niet...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:29

NoName126 schreef:
Ik begrijp je argumenten goed Laura, en zou mij er zelfs in kunnen vinden.
Maar wat ik dan weer niet begrijp is dat je toch sámen leuke dingen wilt doen (met kids) en dat je daar het meeste geluk en plezier uit haalt. Ik zou mijn kids gigantisch missen denk ik als ik een week weg zou zijn.

Ik vraag me ook af of je een jonge baby zoveel plezier doet met niet bij papa en mama zijn. Die kindjes begrijpen toch nog helemaal niet dat je weg gaat, maar ook weer terug komt na een week(end)?

Mooie leerervaring zou ik dan zeggen :)
Een veulen moet ook leren dat wanneer moeders weer gereden wordt, ze ook weer terug komt. Ook geen haan die daar naar kraait...

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 15:31

Yontheke schreef:
NoName126 schreef:

Maar dat doen veel ouders wel.. :) En dat maakt het vermoeiend..
Als ik de ouders in mijn vriendenkring en paardrijles bekijk, worden ze gewoon niet meer losgelaten. Elk kind moet elke minuut van de dag in het oog gehouden worden. Het eten wordt nog net niet voorgeknauwd....

Dat vind ik er ook zo vreselijk aan. Veel ouders maken er zo'n gespannen gedoe van. Alles moet in de gaten gehouden worden; vreselijk.
Wees lekker ontspannen en geniet er van.

KoudbloedKim schreef:
Maar TS, wil jij dan, als je kinderen hebt mogen krijgen, dan ze nooit een weekendje laten logeren?

Tuurlijk mogen mijn kids lekker gaan logeren. Maar dan mogen ze dat omdat ze er zelf om vragen, niet omdat wij ze moe zijn en we een 'romantisch weekendjes voor ons twee' 'nodig hebben'.

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:31

Als je wel kinderen hebt snap je denk ik wel waarom je af en toe even zonder je kids wilt zijn.

Even heerlijk eigen tijd, je bent met kinderen nooit ontspannen omdat je altijd op ze moet letten.
Wij gingen toen toen ons jongste kindje 8maanden was een week zonder hem op wintersport. Heerlijk gewoon even doen waar je zin in hebt, uit eten zonder op de tijd te letten. En weer door slapen snachts.... Want wij hebben de "pech" gehad dat hij heel veel huilde snacht ivm medische problemen. We gingen ook pas weg toen hij snachts niet meer wakker werd maar pas om 5-6 sochtends.

Ik heb hem toen heel erg gemist maar in december komt de 2de van ons en in maart gaan wij heerlijk weer paar dagen skien zonder de kids. Opa en oma bij ons vinden het SUPER om op te passen.

Misschien vinden mensen het nog steeds raar, maar ik vind het ook super om met mijn zoontje wat te ondernemen hoor! En leuke dingen te doen, alleen met heel veel dingen doe je hem geen plezier... Hij is nu ruim 1 jaar, maar middagje shoppen en in de wandelwagen zitten is niet zijn ding. laten lopen in de winkel vind hij heerlijk, maar ik niet want ik kan alle kleding weer terug hangen. Speeltuin, is hij te klein voor nog. Komt allemaal van zelf, dat hij dingen zelf kan ondernemen in de speeltuin, dierentuin, kinderboerderij enz... Maar soms even geen kind heerlijk....

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 15:33

C_arola schreef:
NoName126 schreef:

Klopt :j ik moet er nu niet aan denken om zonder mijn zoontje een weekend weg te gaan maar wanneer hij de leeftijd krijgt dat hij het leuk vindt om bij familie te gaan logeren voor een nacht of een weekend dan kunnen mijn vriend en ik gewoon een weekendje weg gaan zonder problemen en heeft mijn zoontje ook plezier.

Wanneer je kinderen bij je zijn houd je ze toch altijd in de gaten waardoor je je inderdaad niet 100% op een gesprek kan richten wat wel fijn/belangrijk kan zijn. 1 op 1 contact met je partner is belangrijk en dan is het niet altijd fijn wanneer je kind op dat moment aandacht vraagt/nodig heeft.
Vaak op vakantie gaan en je kind(eren) bij familie brengen vind ik persoonlijk niet fijn maar ik kan me ook goed voorstellen dat wanneer je bijvoorbeeld beiden full time werkt en de kinderen wat groter zijn het juist prettig is om wat meer met zijn tweeën te zijn zonder de aandacht ook op de kinderen te moeten richten en voor de kinderen kan het erg leuk zijn om bij familie te gaan logeren.

Dus dat je fulltime werkt en de kids al de hele week op de opvang/GO/grootouders zijn, en dan nóg minder tijd met de kids doorbrengen omdat je jezelf belangrijker vind dan je gezin?
Het is misschien wat cru gezegd maar zo zie ik het soms...

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:34

Ik ben bijna ouder en ik denk dat het af en toe echt wel even goed is om even samen eropuit te gaan en even echt quality time met elkaar te hebben. Toch weet ik van een vriendin van mij die haar kinderen meteen heel erg mist hoor als die een weekendje weg zijn, maar zei zegt ook, ik gun opa en oma die tijd met hun kleinkinderen en die vinden het ook heel leuk bij opa en oma. Ik zeg win-win-win situatie.
Maar ja, we zien het wel, ik zei ook ik wil nooit kinderen en zie nu, straks wil ik ze helemaal niet uit logeren geven of nog werken! haha

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:34

Ik heb 3 kids (11,12 en 15) en pas dit jaar waren wij 1 nacht thuis zonder kids.
Dat kwam omdat er 2 op schoolkamp waren en de ander bij een vriendje bleef slapen.

Toen ze klein waren zijn we 2 x een nachtje weg geweest zonder kids (dit was voor een bedrijfsuitje van mijn man) en toen heeft mijn moeder in huis opgepast.
Voor de rest geen behoefte aan gehad, en probeer maar eens 3 kids tegelijk onder te brengen...

Daarnaast worden ze veel te snel groot en vonden/vinden wij het heerlijk om ze om ons heen te hebben.
Nog even en dan willen ze niet meer mee ;(
Laatst bijgewerkt door Brainless op 20-08-14 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt