Zwanger en paardrijden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nutts

Zwanger en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 12:02

Wat vinden jullie kan je blijven rijden als je zwanger bent?
Hangt het van je paard af?

Wij hebben hier thuis een discussie manlief wil het niet en ik heb zoiets van in een vroeg stadium
moet het kunnen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:07

Zijn al heel veel topics over geweest.
Dat is afhankelijk van vele factoren. Hoe braaf is het paard? Hoe goed kan je zelf rijden? Hoe voel je je?
Ik heb zelf gereden tot 25 weken maar had geen braaf paard. Als ik een brave had gehad die licht te rijden was geweest dan had ik nog veel langer door kunnen rijden.
Maar zadelmak maken zou ik niet meer doen als ik zwanger was. Het is een aantal afwegingen maken.
Ik heb een probleemloze zwangerschap gehad. Was wel moe in het begin maar geen echte klachten verder.
Er zijn vrouwen die doorrijden tot aan de bevalling. Soms zelfs letterlijk. :D Ook een verhaal bekend van iemand hier die na een springconcours erge buikkrampen kreeg en ineens moest bevallen. :+
Maar er zijn ook vrouwen die na de positieve test al ziek, zwak en misselijk zijn en niks meer kunnen.

Wat voor paard heb je?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:10

Het is per persoon verschillend. Ik kwam met 6 weken erachter dat ik zwanger was, heb er nog 1 keer op gezeten en durfde het toen niet meer maar een stalgenoot van me heeft tot 7 maanden gereden en een ander stalgenoot tot 8 maanden. Beide personen hadden wel een minder goede bevalling omdat de bekkenbodemspieren te gespierd waren maar dat is een ander discussie. Bij een tweede zwangerschap weet ik niet of ik wel langer zal gaan paardrijden, ik ken mijn paard nu veel beter en weet hoe ze reageert maar als het niet goed voelt dan stop ik er toch weer tijdelijk mee.

Ik zou zeggen doe wat goed voor je voelt en praat er open met elkaar over om hier samen een beslissing over te nemen.

Frensie

Re: Zwanger en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:12

Mijn verloskundige zei destijds dat het tot 20 weken 'veilig' is, het vruchtje zit dan nog heel goed beschermd in je lijf. Daarna wordt het groter en heeft het minder bescherming.
Ik heb zelf tot 20 weken gereden. Daarna trok ik het ook niet meer, bekkenpijn en moe.

Na de bevalling heb ik nog 7 maanden niet gereden. Ben nu net weer maandje bezig. (Zoon is nu dus 8 maanden).

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 12:13

ik heb een 18 jarige haflinger die eigenlijk heel braaf is.
Niet bang uitgevallen maar wel een eigen willetje heeft.
Bij het aangalloperen wil hij nog wel eens een jolige mini bokje geven en meer niet.

We zijn via ivf zwanger geraakt dus mijn man is erg bezorgd (snap ik ook wel) maar ik voel me verder goed. eerder moe en wat meer rugpijn verder geen klachten

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:21

Ik heb tot 32 weken paardgereden. (Kwam er met 22 weken achter en toe reed ik nog wel intensief).
Dat rijden was de laatste weken tot ik stopte niet intensief meer, maar vanaf 32wk begon mijn buik pas echt vorm aan te nemen en in de weg te zitten. Toen ben ik gestopt. Jij kent je paard en jezelf het best dus je merkt gauw genoeg wanneer je ermee moet stoppen.

Ik lees het wel vaker van die overbezorgde mannen. En een man moet jou niet ineens niks meer laten doen. Bewegen is juist goed voor je totdat je merkt dat het niet meer gaat. Dan blijf je tenminste een beetje fit.
Heb zelf tot week 35 zowat 50 uur pw gewerkt. (Horeca) Was daarna dood op. Maar ben wel fit de bevalling in gegaan en het was tijdens en na de bevalling een makkie. Voelde me de volgende dag alweer als van ouds :o

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:27

ik ben nu 30 weken zwanger. 1 paardje rij ik niet meer die is te druk en onvoorspelbaar. Mijn andere pony mag net weer een beetje iets doen. toevallig gister een klein rondje gedaan (echt net 20 min) en dat voornamelijk stap. maar vaker dan 1 a2x per week gaat dat ook echt niet worden. Ik merk toch echt wel dat mijn buik in de weg gaat zitten.
dus nu lekker actief met longeren en dan ook dubbelen lijnen kan ik zelf ook nog een beetje wandelen.
ik ben wel van mening lekker te blijven bewegen voor zo ver het gaat alles lekker soepel houden.!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:28

Stukje gekopieerd van afd. verloskunde ziekenhuis Rivierenland:

Sporten
Het is belangrijk dat je fit en uitgerust bent om aan de topprestatie ''bevalling'' te beginnen.
Als je gewend bent om regelmatig te sporten kun je hier gewoon mee door gaan. Luister goed naar je lichaam; harde buiken zijn bijvoorbeeld een teken dat je het wat rustiger aan moet doen.
Je ''banden'' worden gaandeweg de zwangerschap slapper (gelukkig maar, anders zou de baby niet door je bekken kunnen..). Dat heeft als ''bij''effect dat je niet altijd de spiercontrole, vooral in je bekken, buik en onderrug, van voor je zwangerschap hebt. Let dus goed op je houding, vooral je rug.
Er zijn natuurlijk sporten, waarbij je een groter risico loopt (op je buik) te vallen. Wij raden je aan om daar tijdens je zwangerschap liever mee te stoppen. Neem ook liever geen risico's met sporten als sportduiken.
Ben je niet zo sportief, probeer dan met flink wandelen, zwemmen of (aangepaste) gymnastiek zo fit mogelijk te worden.

Ook is mijn zus verloskundige en ze raad paardrijden (ivm valrisico) af.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:29

Weetje, waarom zou je nog blijven rijden. Als het idd moeilijk is geweest om zwanger te worden en je man wil het niet, dan is het maar een kleine moeite om niet meer te rijden. Wat zijn nou die paar maanden dat je niet kan rijden tov een mensenleven. Lekker longeren en grondwerken.

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 12:35

het nadeel van longeren is dat die van mij daar echt geen bal aan vind.
voor de kar loopt ie 2 x per week en dat kan/mag nog wel.
Helaas heb ik geen verzorgster dus hoe hou ik hem in conditie?

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:36

Een verzorger zoeken? :)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:37

Bijrijdster zoeken. Er zijn veel mensen die dat heel graag doen!

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 12:38

Yasmijntje schreef:
Een verzorger zoeken? :)

Ja en dat valt niet mee ben nu al een jaar bezig en heb verschillende meiden laten komen.
maar de een komt gewoon niet de ander wil niet mesten en de volgende vind hem te lastig met rijden

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:41

Als je man het niet fijn vind, dan lijkt het me logisch om te stoppen met rijden.
Zeker als het zo lastig ging, kan ik me zijn gevoel ook wel voorstellen.
Jullie worden samen ouders en het is belangrijk om het samen eens te zijn over de risico's die je neemt, net als met de rest van het ouderschap.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:41

Ik mocht niet meer van mijn man zodra we het wisten, dat was met 5 weken. Aangezien het ook zijn kind is heb ik dat gerespecteerd en vind dat ook niet meer dan normaal.
Zet je paard lekker op het land, daar wordt het beestje niet minder van.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:42

nutts schreef:
het nadeel van longeren is dat die van mij daar echt geen bal aan vind.
voor de kar loopt ie 2 x per week en dat kan/mag nog wel.
Helaas heb ik geen verzorgster dus hoe hou ik hem in conditie?

Dan maar even geen conditie of saai longeren. Gaat ie niet dood aan.

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 12:42

zou het echt niet schaden? Ik heb altijd het idee rust roest bij een wat ouder paard

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:43

In die negen maanden valt dat echt wel mee volgens mij. Daarnaast is je kind belangrijker dan een paard hoop ik.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:44

Tja, als je nu in de buurt woonde, had je een verzorger ;)
Heb je ook op bokt al een advertentie geplaatst?

Ik zal in ieder geval voor je kindje gaan, en als er een braaf paard is misschien soms nog stappen.
Zoals phormicola al zegt kan je je paard ook vaker op het land zetten, kan hij zelf lekker rondrennen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:46

nutts schreef:
zou het echt niet schaden? Ik heb altijd het idee rust roest bij een wat ouder paard

Dan zoek je een oplossing. Je kind gaat nu voor.
Maar zelf zou ik er niet wakker van liggen als hij gewoon op het land staat en soms wordt gelongeerd.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:46

Geen idee Nutts. Ik denk dat het niet veel kwaad kan
Je moet ook niet gaan paardrijden voor je paard als je er zelf niet 100% achter staat.

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 12:47

phormicola schreef:
In die negen maanden valt dat echt wel mee volgens mij. Daarnaast is je kind belangrijker dan een paard hoop ik.

natuurlijk is kind belangrijker maar zou niet willen dat het paard daar de dupe van wordt.
Hij staat trouwens op het land en in de winter overdag 6 uurtjes

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:44

Wandelen, longeren, grondwerk, lange lijnen, fietsen?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:45

Fietsen daar zou ik echt niet aan beginnen met het paard.
Daar kun je nog viezer mee vallen als wanneer je erop zit.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:52

Als je er geen geld voor vraagt wil ik best je paardje in conditie houden hoor laat maar weten