Ervaringen met sapkuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ervaringen met sapkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:37

Hallo allemaal!

Disclaimer, graag lezen:
Ik ben me al enkele weken aan het inlezen over dit principe, ik weet wat de risico's zijn die eraan verbonden zijn en ik heb iemand aangesteld om me in de gaten te houden. Volgende week laat ik eerst bloed prikken bij de huisarts, en ga ik met hem in beraad. Ik weet waar ik mee bezig ben en het is niet dat ik klakkeloos alleen maar sapjes ga drinken om op die manier overtollige kilo's kwijt te raken. Ik heb eerder ontgift dmv een kuur, maar dat ging om 10 dagen lang een liter water met een soort siroop drinken. Daarnaast moest ik wel gewoon eten. Mijn metabolisme kreeg er wel een lichte opdonder van, maar niet zo veel als ik zou willen. Ik heb zorgvuldig ingepland wanneer ik deze kuur wil gaan doen en zoals ik al vermeldde verblijft mijn vriend de hele week bij me om me in de gaten te houden. Ik weet hoe Bokt kan zijn en ik weet dat ik waarschijnlijk alsnog veel commentaar over me heen zal krijgen, maar ik ben oprecht op zoek naar ervaringen, positief of negatief.

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met ontgiften dmv een sapkuur. Ik heb een slecht werkende schildklier en metabolisme wat me niet helemaal goed gezind is, en ook al eet ik op dit moment uitermate gezond, de kilo's blijven maar zitten waar ze zitten. Ik weet al een langere tijd van een sapkuur maar mijn bloedwaardes hebben mij altijd tegengehouden. Ik heb extra ijzer uit mijn voeding nodig, net als omega 3. Van mijn huisarts heb ik hier supplementen voor gekregen.

Meer Bokkers die sapkuurtjes gedaan hebben?

_Nelleke_

Re: Ervaringen met sapkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:51

Kun je je sapkuur niet aanvullen met een goede kwaliteit multi, omega totaal (dus ook de 6 en 9) en ijzersupplement?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:04

Ja, ik heb de supplementen van mijn huisarts meegekregen zodat ik niks tekort kom als ik ga kuren!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:08

Heb je ook medicatie voor je schildklier want daar zit waarschijnlijk de trigger dat je niet afvalt, hoe gezond je ook bezig bent. Wat betreft detoxen, mijn schoonzus en zwager doen het één keer per jaar en voelen zich behoorlijk ellendig tijdens het detoxen en zien er ook zo uit maar ze claimen daarna meer energie te hebben. Afvallen doen ze niet. Voor mij persoonlijk is het niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:10

bigone schreef:
Heb je ook medicatie voor je schildklier want daar zit waarschijnlijk de trigger dat je niet afvalt, hoe gezond je ook bezig bent. Wat betreft detoxen, mijn schoonzus en zwager doen het één keer per jaar en voelen zich behoorlijk ellendig tijdens het detoxen en zien er ook zo uit maar ze claimen daarna meer energie te hebben. Afvallen doen ze niet. Voor mij persoonlijk is het niets.

Mijn schildklier werkt niet zo traag dat ik er medicatie voor moet/kan slikken. Hij werkt trager dan gemiddeld, maar niet gevaarlijk traag. Het is gewoon met afvallen lastig. Aan de andere kant kom ik ook langzaam aan

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:32

Pas heb ik er eens een heel artikel over gelezen, maar kwam erop neer dat het vooral psychisch is en wat je afvalt tijdelijk is. Je hebt er dus eigenlijk niets aan. Zelf heb ik geen ervaring met een sapkuur. M'n moeder deed het wel eens maar die jo-jo't al heel haar leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:33

Zoals ik al zei draait het bij mij niet om het afvallen, dan had ik net zo goed kunnen gaan vasten namelijk :P Maar het is meer om een boost voor mijn metabolisme ;)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:35

Volgens het artikel hielp het nergens voor. Waarom zou in godsnaam een week jezelf uithongeren je metabolisme verhogen? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:37

Het is niet een week jezelf uithongeren, en dat bewijst dat je er dus niet zo veel over gelezen hebt. Je vervangt een week lang al je vaste voedsel voor vloeistoffen. Je krijgt minder calorieën binnen, dat klopt, maar het is niet de bedoeling dat je jezelf uithongert. Het stimuleert je metabolisme omdat je alle troep en gifstoffen uit je lichaam filtert.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:39

Je metabolisme zal alleen maar lager gaan door dit soort acties.

Gezond en goed eten en daarnaast veel bewegen dát verhoogt je metabolisme. Intervaltraining om je conditie te verbeteren en krachttraining om de energiebehoefte te verhogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:41

Zoals ik in de openingspost heb geprobeerd duidelijk te maken eet ik al hartstikke gezond en sport ik bijna dagelijks, dus dat is het probleem niet. Daarbuiten vroeg ik met dit topic ervaringen met het doen van een sapkuur - niet algemene meningen over wat de beste manier is om af te vallen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:42

Misschien handig om je eerst even in te lezen over hoe stofwisseling en metabolisme in elkaar zit dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:43

Daar heb ik me prima over ingelezen hoor, als je had gelezen wat er in de openingspost stond had je gezien dat ik me hier al maanden over aan het inlezen ben ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:44

Zolang jij denkt dat een sapkuur je metabolisme verhoogt om dat het "troep en gifstoffen" uit je lichaam "filtert", zou ik nog maar wat meer lezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:47

Ten eerste vind ik dat je behoorlijk denigrerend overkomt en vind ik dat helemaal nergens voor nodig, en ten tweede is dat helemaal niet wat ik in de eerst instantie gezegd heb. Ik wil een sapkuur doen om mijn lichaam een boost te geven. Ik snap overigens niet helemaal waarom je hierover doorgaat terwijl ik aangeef dat ik graag ervaringen doen met het doen van een sapkuur, en niet commentaar over hoe ik het verwoord ;)

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:53

Ik heb cambridge gedaan, sapkuur en shakes.
Ik viel veel af en moest echt afkikken van eten, ik at heel veel voor de kuur en na de kuur merkte ik dat mijn lijf weer genoeg had aan kleine beetjes voedsel.

Knap dat je gaan kuren, ik zou het niet nog een keer kunnen, ik mis het kauwen haha

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:53

Hoewel Focussed het misschien wat minder handig brengt klopt het wel degelijk wat ze zegt. Je metabolisme ligt na zo'n sapkuur eerder op z'n gat dan dat het je een 'boost' geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:54

Vanillia schreef:
Hoewel Focussed het misschien wat minder handig brengt klopt het wel degelijk wat ze zegt. Je metabolisme ligt na zo'n sapkuur eerder op z'n gat dan dat het je een 'boost' geeft.

Wat ik probeerde duidelijk te maken is meer wat Wendybrian zegt. Mijn metabolisme zal altijd op zijn gat liggen dankzij mijn schildklier, maar het is vooral mentaal. Ik eet een hele hoop en ik heb ook het idee dat ik het nodig heb. Na zo'n detox/sapkuur hoop ik weer wat meer genoegen te kunnen nemen met kleine beetjes eten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:55

Hardlopen/sporten voor het ontbijt aan schijnt wel effectiever te zijn om alles een kick start te geven :)

Detoxen is sowieso al geweldige marketing want ons lijf dat het zo ook al. Ken mensen die de sapkuur deden, maar hun lijf schreeuwde om te kauwen, om het gevoel van eten. Eten moet leuk zijn, geen strafkamp. Enne die kilo's die ze verloren? Hebben ze allang weer teruggevonden :D

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:56

Wat ik vooral lastig vond was om weer rustig aan normaal te gaan eten.
Dat is echt belangrijk maar heeel lastig!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:00

Emmaa_ schreef:
Vanillia schreef:

Wat ik probeerde duidelijk te maken is meer wat Wendybrian zegt. Mijn metabolisme zal altijd op zijn gat liggen dankzij mijn schildklier, maar het is vooral mentaal. Ik eet een hele hoop en ik heb ook het idee dat ik het nodig heb. Na zo'n detox/sapkuur hoop ik weer wat meer genoegen te kunnen nemen met kleine beetjes eten.

Je schildklier werkt niet zo traag dat je er medicijnen voor moet nemen, dus zal het daarmee allemaal wel loslopen. Ik snap niet dat je eerst een kuur gaat doen om daarna minder te eten. Als je vindt dat je nu teveel eet, dan moet je daaraan werken. Niet eerst jezelf voor de gek houden door gedurende een kuur veel kilo's te verliezen om het er daarna net zo snel weer bij te krijgen. Wat je verliest, is voornamelijk vocht.

Een kuur doen helpt je op langere termijn niks, daarvoor moet je je eet- en leefpatroon aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:01

Mijn schildklier werkt niet zo traag dat ik er medicijnen voor moet slikken, daarbuiten heb ik geen overgewicht dus is het gewoon niet echt aan de orde.

Ik ben nu al een jaar bezig met een gezonde levensstijl, maar er gaat gewoon geen kilo vanaf. Maar nogmaals, dit heeft niks te maken met de rede waarom ik dit topic geopend heb.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:02

Als je gaat sapkuren, doe er iig lijnzaad oid door. Want zo krijg je wel meer vulling en gezonde vetzuren binnen.

Maar goed, ik snap echt niet dat je dit jezelf aan zou willen doen want het gaat puur om je gedrag (leef- en eetpatroon) te veranderen en daar heb je zeker 6 week voor nodig om dat te implementeren. Dus waarom jezelf dit aandoen als je ook gewoon een beetje minder kan leren eten?

Je kan ook niet zijn afgevallen doordat je door een gezondere levenstyle meer spieren hebt gekregen natuurlijk.

(Maar goed, wie ben ik... Ik vind Detoxen een prachtig verzinsel omdat de organen ook gewoon 'detoxen' op dezelfde manier zonder die malle sapjes)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:04

Nou, ik heb wel spieren gekregen maar het valt absoluut in het niet met het feit dat afvallen gewoon niet werkt. Door het sap doe ik op aanraden van mijn huisarts inderdaad lijnzaad, hennepzaad en chia zaad voor omega 3.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:04

Ik heb wel eens zo'n sapkuur gedaan toen ik een jaar of 19 was ( lang geleden _/-\o_ ). Kan me herinneren dat de siroop heeeeel vies smaakte! Ik werd er echt dood ziek van; althans zo voelde het. Heel licht in mn hoofd, zweten brak me uit en moest me vast grijpen om niet flauw te vallen. Ook kreeg ik een ontzettende vieze smaak in mijn mond en werd mijn tong groenig :r . Van onder kwam er alles uit...had wel t idee dat ik na een week geheel gereinigd was, maar zou t nooit meer doen! Was trouwens wel wat afgevallen, maar dat was volgens mij alleen van t vocht verlies ( heel vaak en veel toiletgang). Op een gegeven moment poepte ik groen slijm ( echt ranzig). Kwam trouwens na een paar maanden gewoon weer aan! Dus ik zou er nog maar een nachtje over slapen......om alleen af te vallen zou ik t niet doen .Nu rijd ik paard en loop ik wekelijks hard en voel me beter dan ooit en heb maat 38. Heel veel succes als je t wilt proberen :n en zeker verstandig om niet alleen te zijn die week, want je voelt je echt honds beroerd!!