Revalidatie na dubbel gebroken enkel met plaat/8 schroeven..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Midnight01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 15:46

Beste mede ruiters,

Vallen kan wel degelijk op elk niveau, vergeet dat nooit!!! O:)
Zelfs tijdens het afstappen, geloof me!?

Nu a.s week, 4 wkn geleden geopereerd. over 3 wkn gaat het gips er af. Heb al die tijd gezeten met het been omhoog, geen loopgips...orders chirurg!

Mijn vraag... wie heeft dit ook ooit gehad?
Hoe verliep jouw revalidatie ten opzichte van onze sport? (in mijn geval M niveau eventing)
Spring je weer, hoe voelt om weer te trainen en wat betreft het op en afstappen, het is mijn linker enkel?

graag hoor ik wat ervaringen...(let wel...ik ben niet de jongste meer :D )
Laatst bijgewerkt door Midnight01 op 09-08-14 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:51

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:56

Ik ben een paar jaar geleden met paard in een greppel gevallen.
Daarbij heb ik de talus van mijn linkerenkel (grote bot onderin je enkel, dus niet de dunne zijtakken die je meestal breekt bij een val) op meerdere plaatsen gebroken en mijn enkelbanden gescheurd.
Er zijn 2 schroeven in gegaan bij een operatie en ik mocht 3 maanden absoluut niet belasten (dus bed liggen en bank zitten :+ ), daarna een aantal maanden het belasten opbouwen, dus kleine stukjes met krukken lopen en mijn rechterbeen voorzichtig 'mee laten lopen' en dat steeds met ietsje meer druk.

Al met al ben ik toch wel een half jaar zoet geweest.
De grootste schroef is er later weer uitgehaald omdat deze ging irriteren, de kleinste is blijven zitten.
Mijn enkel is altijd wat beperkt gebleven, ik kan mijn rijden mijn hak aan die kant minder ver uitdrukken en moet die beugel ook altijd een gaatje lager doen.
De rek/veer is er als het ware uit.
Ook rennen, springen etc gaan minder makkelijk.
Maar met de jaren is wel weer weer een stuk vooruit gegaan, de gewone dingen kan ik gelukkig allemaal gewoon doen, met rijden voel ik na een tijdje wel de druk opbouwen maar het is te doen.

sterkte ermee!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:04

Ik heb dit ook gehad. In 1997 om precies te zijn en ik heb er nog (dagelijks) last van.
Ik ben van boven naar beneden van ee relatief korte trap in huis gevallen (na een festje natuurlijk) en had een dubbele gecompliceerde enkelbreuk. Schroeven er in gezet en aan beide kanten een strip ijzer (plaatwerk dus). En in het gips. Ik had een open wond aan de binnenkant van de enkel, zo groot als een daalder (die bestonden toen nog, haha, ik ben nu 54 jaar)die niet dicht wilde door dat gips.
Een eindeloos geklier, ik heb bijna 10 weken(!) met een gipsbeen gelopen, en kreeg overal pijn (in andere been, oksels, armen) door de krukken.
Daarna kreeg ik loopgips. Lopen? In eerste instantie had ik een "klapvoet": die naar buiten stond en zonder enige kracht, een soort meesleepvoetje. Ik kon niks, honden uitlaten (Dobermanns) was een drama, vooral omdat ik toen midden in de stad Den Haag woonde.

Toen eindelijk alle gps er af was heb ik een jaar moeten revalideren, met een verschrikkelijke pijn, maar de voet ging weer van klap naar bruikbaar.

Door de jaren heen heeft zich erg veel botafzetting om met name de binnenenkel gevormd.
Dat was een probleem met rijlaarzen aanschaffen.

Het probleem is nooit meer overgegaan. Met name draaien op de enkel is een probleem, hij is nogal geimmobiliseerd. de pijn is minder geworden, maar gaat nooit weg.

Paardrijden gaat wel, want daarvoor moet de enkel naar beneden doorveren, en dat kan-ie beter dan zijdelings roteren. na een inspanning zoals rijden of honden uitlaten ben ik ongeveer een half uur kreupel (ook van de pijn.

Ik hoop dat 't bij jou netter geneest, want bij mij is dat bar slecht gegaan.

Paardrijden kun je er wel mee, normaal zou je ook weer moeten kunnen springen, als je goede fysio-revalidatie hebt.

Babootje

Re: Revalidatie na dubbel gebroken enkel met plaat/8 schroeven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:21

Bij de val (van een paard) waarbij ik op mijn voeten terechtkwam maar door de vaart doorklapte heb ik ook de thalus (maar dan het bovenste sprongewricht) gebroken gehad. Horizontaal door het midden. Ik hoor het nog steeds breken. Er is niets geopereerd omdat het nog redelijk op elkaar zat en de operatie op zich ook risico's had omdat de bloedtoevoer naar het enkelgewricht nogal delicaat is. Vreselijk veel pijn gehad, ben er letterlijk ziek van geweest en kon geen bezoek verdragen. 10 weken onbelast gezeten, daarna mocht ik met krukken weer voorzichtig belasten. De klapvoet van terpentijn kan ik mij ook nog herinneren. Wat voelde ik me invalide. En dat met 23 jaar. Ik moest er maar mee leven werd me verteld. Gelukkig is het flink verbeterd en door de jaren heen heb ik er weinig last van gehad.
Maar omdat zich in het gewricht kraakbeen heeft gevormd is er sprake van een bewegingsbeperking en naarmate ik nu ouder wordt ook meer pijn door slijtage vooral als ik langere tijd heb gelopen.
Lange stukken lopen of hard lopen gaat dus niet. Andere sporten prima. Ik ben weer vrij snel gaan paardrijden (enkel nog in getaped). Het paardrijden was feitelijk nog de beste revalidatie. Ook ik kan mijn enkel niet meer goed uitdrukken, maar verder gaat het prima.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:26

Ik ben momenteel ook aan het revalideren van een enkelbreuk na een val van mijn paard. Twee schroeven erin en de ligamenten/bande afgescheurd. Dit is in de eerste week van mei gebeurd en ben sinds een maandje verlost van het gips. Maar ik zie mezelf voorlopig nog niet rijden. Ik zou niet eens mijn laars in passen omdat het nog steeds dik is. Lang leve de slippers...
Ook kan ik mijn gewicht nog niet houden en dus niet in een beugel staan. Lopen gaat erg mank en mijn paardje dus maar langer in training gezet.
Deze week geprobeerd om op te stijgen maar mijn enkel kan het echt met geen mogelijkheid aan. 28 augustus heb ik weer controle in het ziekenhuis. Had gehoopt dat het sneller zou gaan maar ik vraag mij zelfs af of het nog wel echt goed gaat komen. De verdikking is echt hard en lijkt wel bot?
En op de laatste controle was lichte botontkalking te zien.

Midnight01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 16:50

Allen dank voor de snelle reactie....ik weet dat t niet niks is.
Ik ga er zeker vanuit dat ik 3 mnd niks kan en mag. Alleen via de therapeutische begeleiding zal ik in actie komen...
Sinds deze afgelopen week werk ik 4 tot 5 uur p/d zittend in n rolstoek met been omhoog, Doe minimaal 1 keer per uur oefeningen met mijn gipsbeen zoals 10 rondjes draaien in de hoogte, 10x dit en 10x dat...tenen heel veel bewegen en thats it. Schijnt goed te zijn...
Ik luister alleen naar mijn chirurg en fysiotherapeut om er zeker van te zijn dat het niet aan mij zal liggen betreft een goed en voorspoedig herstel. ( elke dag trouwens alles eten uit de schijf van 5)

Op hoop van zegen.
Ik trainde incl. bosritten 6 dgn pw en betreft werk 40 uur pw, dus stilzitten valt niet mee :-(

Jullie ook veel sterkte!!!!!

Meer ervaringen en tips hoor ik graag!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:12

nee dat valt inderdaad niet mee!
maar je doet het goed, goed luisteren en consequent zijn, des te eerder en beter zal het herstellen!

sterkte!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:19

Hier nog iemand die aan het revalideren is van een enkelbreuk. 5 breuken in me enkel en 1 in me kuitbeen, heb 5 schroeven, 1 pin en een plaatje. Ben sinds 5 weken uit het gips. En het valt me vies tegen.

Lopen is al erg lastig en rijden heb ik nog niet aangedurfd. Het is me linkerbeen, ben nu droog aan het oefenen om op te stappen met me rechterbeen straks. Heb het advies gekregen om een beugel met veer te gaan gebruiken. Dit omdat de kans heel groot is dat de beweging in de enkel verminderd zal blijven.

Hiervoor liep ik 70 km per week en reed ik ook 6 dagen per week (gemiddeld over een week zo'n 15 uur). Dus ik weet hoe je je voelt.
Overigens een 'oefening' waar ik veel aan had: Doen alsof je loopt/fietst. Dus gewoon je benen van de bank af laten hangen en dan in de lucht lopen/fietsen. Dat loste in ieder geval het stijve gevoel in me knie en bovenbenen op.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:31

Veulen, heb jij ook moeite met het flexen van je voet bijvoorbeeld? Dus de afronding van je voet als je loopt?
Ik ben zo benieuwd of andere dat ook hebben. Daardoor blijf je ontzettend manken. Tenminste dat heb ik haha

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:58

Ik kan inderdaad m'n voet niet afrollen als ik loop. Ik mank inderdaad behoorlijk. Kan hem een aardig eind strekken, maar niet ver genoeg naar me toe halen. Ander probleem is dat ik niet echt goed op de punten van me tenen kan steunen. Dat is zo'n beetje het enige wat echte pijn geeft.
Ik heb dus gewoon een platvoet Daarnaast is het gewoon een krachtloos geheel.

Overigens is er best een 'leuk' topic met allemaal breekbeentjes bij elkaar. [MWS] Gek van gipsverband enkel

Midnight01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 18:07

Maar dit geeft ook n gevoel dat we Niet de enige Zijn Met vragen en angsten!!!

Verzoeken dus om contacten te houden!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:08

Dat klinkt exact zoals bij mij! Ik ga het topic ook eens bekijken. Had het niet eerder gezien, thanks!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:57

Midnight01 schreef:
Maar dit geeft ook n gevoel dat we Niet de enige Zijn Met vragen en angsten!!!

Verzoeken dus om contacten te houden!

Bokt is best groot. Dus soms helpen we elkaar door te verwijzen naar andere topics waar je ook veel informatie kunt vinden. Wil niet meteen zeggen dat we het topic weggooien, gewoon beetje extra zoekhulp.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:26

Wat dat betreft kan ik jullie echt wel zeggen dat het een stuk beter gaat worden. De klapvoet, platvoet (het niet kunnen afrollen van de voet) dat wordt echt beter. Ik heb wel altijd een beetje dikkere enkel gehouden en idd heb een poos niet meer in laarzen gekund. Maar goed daar hadden we dan een oplossing voor in de vorm van jodhpurs en chaps. Revalidatie heeft wel een jaar geduurd kan ik mij herinneren. Mijn huisarts stelde mij toen gerust dat (enkel)gewrichten nog een heel stuk in flexibiliteit kunnen verbeteren en hij heeft echt gelijk gehad is mijn ervaring. Stukken hardlopen of lange wandelingen, tja die voel ik een dag later behoorlijk. Dan kan ik echt soms even niet lopen. Maar de gewone dagelijkse beweging, uurtje met de hond weg en natuurlijk het paardrijden, dat gaat allemaal goed.
En ik denk ook echt wel dat ik eerder "versleten" zal zijn en ik niet meer zo kwiek zal bewegen als mijn moeder op mijn 78e. Maar ja, dat zien we dan wel weer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:18

Hier eigenlijk heel vergelijkbare ervaring met babootje!
Alles gaat stukje bij beetje steeds beter met de tijd, maar er blijft een kleine beperking in de soepelheid van het gewricht en overmatige belasting voel je.

Ik heb destijds steunzolen gekregen en probeer nu nog steeds zoveel mogelijk op stevige schoenen met een goed voetbed te lopen, dat scheelt echt.

Ik heb nu, 4 jaar later, mijn toen gloednieuwe laarzen weer van zolder gehaald, en nu rijd ik er eindelijk mee! *\o/*

Midnight01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 00:13

En de Val Angst? Betreft de Enkel bedoel ik natuurlijk:-). Wordt die Angst minder, los van jullie Niveau..?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 06:06

Wat fijn te horen dat het toch nog zal verbeteren na langere tijd. Ik had mij er al bij neergelegd mank te blijven lopen maar ik kan mij niet neerleggen bij het idee niet meer te kunnen rijden :D
Angst, tja, angst om te rijden ga ik niet hebben maar wel het idee dat ik voorzichtig moet zijn en de angst van 'hoever kan ik gaan met die enkel'.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 07:44

Bij mij is het tijdens het buitenrijden gebeurd, toen mijn paard schrok van iets langs de weg.
Ze schoot achteruit een greppel in en viel achterover met mij eronder.
Ik heb nog heel lang angst gehad als ik weer naar buiten langs de weg reed.
Dit is met de tijd wel minder geworden, ik heb mezelf ook steeds gedwongen om het te blijven doen.
Maar ik heb nog steeds een kijkje op greppels en sloten en paarden die achteruit gaan...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 08:32

Midnight01 schreef:
En de Val Angst? Betreft de Enkel bedoel ik natuurlijk:-). Wordt die Angst minder, los van jullie Niveau..?

Had toen nog geen paard en nu wel, dus ja de valangst is bij mij helemaal over gegaan. Ben daarna ook echt nog wel eens van een paard gevallen.
Ik ben ervan overtuigd dat mijn enkel niet zo raar gebroken zou zijn geweest als ik rijlaarzen aan gehad had, waarbij de enkel toch wat meer "gefixeerd" zit.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:00

Ik zelf niet, maar mijn moeder (52) heeft het 1,5 jaar geleden gehad.
Een verdieping naar beneden gevallen en op dr voet geland, die dat niet hield. Hele voet bungelde echt los van dr been.
Het heeft goed 4 maanden geduurd voor ze weer een beetje mobiel was.
Maar ze bleef last houden van t plaatwerk wat erin zat dus dat is verwijderd een paar maand geleden en nu gaat t wel veel beter.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:24

Ik heb ook in 'rust' een soort van bot pijn denk ik. Vraag mij af of dat dan door de schroeven komt. De arts heeft gezegd dat mocht ik last krijgen dat de schroeven er dan uit zouden kunnen. Weet iemand of je dan een lang herstel hebt? Denk zelf van niet omdat de breuk al is geheeld maar toch benieuwd naar ervaringen ;-)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:28

mijn moeder was met een paar dagen weer op de been toen dat eruit was gehaald

marloes12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:34

een vriendin van mij heeft dit gehad doordat ze van haar pony was afgegleden zonderzadel. zij heeft bijna een jaar niet gereden en is nu sinds kort weer begonnen maar fanatiek rijdwn zit er niet in samen een buitenritje maken gaat prima!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:00

RUI -> MWS