natuurlijke bevalling vs keizersnede

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

natuurlijke bevalling vs keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 18:24

Hallo allemaal,

in Nederland is een natuurlijke bevalling het meest gangbare echter zie ik ook wel voordelen aan een keizersnede. Wat zijn jullie ervaringen? Bij een keizersnede duurt het herstel daarna wel langer, maar je kan in sommige gevallen al een datum hebben waarop het gaat gebeuren, het is volgens mij beter voor het kindje(geen navelstreng om de nek, geen plekken Door de druk),je hoeft geen uren ondragelijke weeën te ervaren. Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien of naar ervaringen van beide.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 08-08-14 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Re: natuurlijke bevalling vs keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:27

Mmmh, ondanks de pijnlijke nachten en dag voorafgaand mijn bevalling, zou ik toch niet voor een KS willen kiezen. Of het beter voor kind en/of moeder is, beats me, maar ik vond het waanzinnig om te merken hoe sterk lichamelijk en intuïtief je reageert, hoe alles 'vanzelf' gaat.

Daarbij had ik nauwelijks moedergevoelens in mijn zwangerschap, door een uiterst nare periode, maar eenmaal bevallen was ik als een leeuwin. 1e deel APGAR test/score hebben ze niet eens kunnen uitvoeren.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:29

moonsparkle schreef:
Hallo allemaal,

in Nederland is een natuurlijke bevalling het meest gangbare echter zie ik ook wel voordelen aan een keizersnede. Volgens mij zijn er zelfs landen waar (als de baby niet onverwacht eerder komt)altijd de baby wordt gehaald via een keizersnede. Wat zijn jullie ervaringen? Bij een keizersnede duurt het herstel daarna wel langer, maar je kan in sommige gevallen al een datum hebben waarop het gaat gebeuren, het is volgens mij beter voor het kindje(geen navelstreng om de nek, geen plekken Door de druk),je hoeft geen uren ondragelijke weeën te ervaren. Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien of naar ervaringen van beide.

Een keizersnede is niet de beste optie voor je kind. Ze worden nogal plotseling uit de baarmoeder gerukt ipv op een natuurlijk manier op de geboorte voorbereid te worden. Ook komt vaak je borstvoeding later op gang, waardoor er bijgevoed moet worden. Om nog maar te zwijgen over de mogelijke complicaties die zowel moeder als kind kunnen hebben door de ruggenprik (mijn kleine heeft op de HC gelegen met een zware ontsteking). Dus als ik een eventuele volgende keer wel natuurlijk kan bevallen, dan heeft dat mijn voorkeur.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:32

Een keizersnede is een "noodgreep".
Natuurlijk is dat niet goed voor moeder en kind!

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:33

Waarom zou je willen snijden in een gezond mens, als het ook via een natuurlijke weg kan? :)

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:34

Bij ons kindje was het best een heftige bevalling, ze is uiteindelijk met de vacuum gehaald omdat haar hartslag steeds daalde.
Dus het was heel eng maar tegelijkertijd zo mooi.

Dus ondanks de pijn tijdens en na de bevalling zou ik t echt niet anders gewild hebben.

Maar het gevoel dat je het meeste zelf doet en haar toch zelf ter wereld brengt is zo mooi. + dat je er voor de volle 100% bij bent.

Als het beter zou zijn voor het kindje zou ik het wel kiezen maar als t niet nodig is dan zou ik weer voor een natuurlijke bevalling gaan :j

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:40

Ik ben tweemaal natuurlijk bevallen zonder pijnstilling. Eén maal in het ziekenhuis en één maal thuis. Het voordeel zo natuurlijk bevallen vond ik de ontlading die je voelt als je kindje geboren wordt. Mijn eerste werd direct opgenomen op neonatologie, omdat ze veel te vroeg was. Maar mijn tweede kreeg ik op mijn buik en dat gevoel is zo onbeschrijflijk heerlijk.

De pijn vond ik heftig, maar goed te doen. Zelf heb ik geen pijnstilling gehad, maar tegenwoordig heb je verschillende vormen van goede pijnstilling die je mag tijdens je bevalling.
Ik was ook tweemaal erg snel hersteld. Na een uur stond ik te douchen en bij mijn eerste liep ik daarna al snel rond, omdat mijn kindje op een andere afdeling lag.
Bij mijn tweede stond ik ook na een uur onder de douche en kon ik daarna gelijk zitten aan tafel om alles door te spreken voor de nacht met de kraamverzorgster (ik ben 's avonds bevallen).
Overdag was ik lekker beneden en had totaal geen pijn, maar nam wel mijn rust.

Ik ben zelf erg bang geweest voor een keizersnede. Het idee dat je de controle kwijt was beangstigde me. Ook mag je meestal niet je kindje bij je en ga je na het hechten eerst naar een verkoeverkamer. In die gevallen kan het zelfs 1,5 uur duren voor je je kindje goed kunt zien.
Gelukkig gaan steeds meer ziekenhuizen ''natuurlijk keizersnedes'' uitvoeren. Daarbij krijg je o.a. wel vaak direct je kindje bij je op de borst en dat blijft bij je.

Het herstel is bij een keizersnede gemiddeld veel langer dan bij een natuurlijke bevalling, aangezien het toch een serieuze buikoperatie is. Je bent na je KS vaak langer aan bed gekluisterd. Ik kon na mijn bevalling zelf de luiertjes verschonen en de verzorging en de badjes doen.
Bij een keizersnede is dat vaak al moeilijker.

En de dag uitkiezen zou ik nooit willen. Ik vind het juist leuk om het af te wachten en het kindje zelf te dag te laten 'kiezen'. Maar ook bij een geplande keizersnede kan het zijn dat je vliezen voor die datum breken, je voor die datum weeën krijgt of dat er een andere medische reden is dat het kindje alsnog eerder gehaald moet worden.

Wat bedoel je overigens met ''geen plekken door de druk''? Mijn eerste dochtertje had haar navelstreng om haar nekje, wat best regelmatig voorkomt. Zodat het hoofdje er was werd de navelstreng over het hoofdje gedaan.
Ik weet niet of het interesse is bij je of dat je echt angsten hebt? Maar als jij hier echt mee zit zou ik zeer zeker eens gaan praten met een verloskundige. Tegenwoordig kun je vaak een geboorteplan opstellen waarin je je wensen kwijt kan. Vaak proberen ze zich daar dan ook aan te houden als dat medisch gezien mogelijk is.
Het is ook fijn om vooraf te weten dat je de mogelijkheid hebt om pijnstilling te krijgen en welke. Die wetenschap alleen al kan soms al voor veel rust en vertrouwen in je komende bevalling zorgen!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:41

Ben bij de eerste bevallen na ruim 30 uur weeen en kreeg een spoedkeizersnede. Voor mijn kind beter maar ik had het graag zelf willen volbrengen dus het was een flinke tegenvaller achteraf. De 2e hebben we met een geplande keizersnede gehaald ivm de risico's dus ik ging nu fris de operatie in. Dat scheelde wel veel met het herstel. Ik stond na de 2e keer na 2 dagen naast mijn bed. Het littekenweefsel is echter na 9 jaar nog steeds gevoelig, de verklevingen zijn niet prettig en de huid rondom het litteken kan enorm jeuken maar reageert niet op krabben. Dus tsja als je voor een goede natuurlijke bevalling kán kiezen.....

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:43

Wist je dat. Als je ruggen prik of wat dan ook krijgt tijdens de bevalling( vaginaal). Het niet meer "natuurlijk" is

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:47

Ik weet niet wat gewoon bevallen is.
Ik ben ondertussen 2 keer via een KS bevallen.

1e kind : zwangerschapsvergiftiging gekregen beetje voor bevalling. Alles is zelf op gang gekomen, binnen gegaan (in BE beval je in ziekenhuis, niet thuis). Daar verdikt gekregen dat ik en een zwangerschapsvergiftiging had en HELLP syndroom (iets dat je bij het eerste nog kunt bij krijgen). Enige genezing is bevallen. Maar dan moet je lichaam meewillen.
Dit was bij mij niet zo. Ik kreeg geen ontsluiting. Ze hebben alles geprobeerd om mijn bevalling te voorspoedigen, maar niks pakte. Uiteindelijk kwam mijn dochter in nood en zijn ze (dokters en vroedvrouwen) in paniek geraakt. Reden: KS op heel drukke wacht, en dan nog met mijn complicaties, geen enkele gynaecoloog durfde het aan. En ze hadden geen anesthesist die het aandurfde.
Uiteindelijk toen mijn bevalling al 24u bezig was, hebben ze me in alle haast bloed gegeven, een gynaecoloog uit bed gehaald en heb ik mijn KS gekregen.
Als extraatje (het voorgaande was niet genoeg) had ik nog een ruptuur (door de weeën) aan mijn baarmoeder. Had ik gewoon bevallen, ik was dood. Dus praktisch gezien was dit een dubbele KS.

Door dit verhaal is mijn 2e kind, zoontje, op bestelling gekomen. Ik wist 3 maand vooraf wanneer mijn KS ging zijn. Ik werd wekelijks opgevolgd en Dylan is 10 voor uitgerekende datum geboren want ik mag nooit meer weeën hebben.

Mijn verhaal is iets dat zelfs in een heel groot ziekenhuis, jaren wordt meegedragen (op de dienst herkennen ze me direct door wat ik voorhad).
Dus als je zwanger bent, prijs je gelukkig, 99% kans dat het niet zo zal uitdraaien.

Ik ben telkens heel snel hersteld van mijn KS. Kinderen hadden er zelf niet zo veel last van. Mijn oudste die heeft vooral afgezien doordat het zo lang geduurd heeft en al de medicijnen die ik nodig had.

Ik wou gewoon bevallen, maar mijn lichaam heeft daar anders over beslist.
Ik mag blij zijn dat ik leef in deze tijd en in een land met degelijke gezondheidszorg. Anders had er van mij geen sprake meer geweest.
Ik zou dus graag voor een gewone bevalling gaan, maar je hebt altijd de uitweg om desnoods nog een KS te laten doen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 18:48

Ik ken iemand waarbij juist de keizersnede goed uitpakte en mij lijkt het natuurlijke bevallen zo ontzettend eng, pijnlijk(Ik kan veel hebben, maar je ziet met bevallen echt dat vrouwen het uitkrijsen) en vermoeiend ook voor de man. Na een keizersnede kan iig je man fris helpen met de baby. Ik doelde inderdaad op plekken door een vacuumpomp.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:53

Maar kun je echt zo makkelijk een keizersnee krijgen als er niets mankeert?

Ik ben niet bang voor pijn, ik weet dat het vreselijk zal zijn, maar ze moet er toch uit en als mijn kleinzerige moeder het kan dan kan ik het ook :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 18:55

phormicola schreef:
Maar kun je echt zo makkelijk een keizersnee krijgen als er niets mankeert?

Ik ben niet bang voor pijn, ik weet dat het vreselijk zal zijn, maar ze moet er toch uit en als mijn kleinzerige moeder het kan dan kan ik het ook :+

Nee volgens mij kan je in Nederland niet zomaar kiezen voor een keizersnee

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:56

Tuurlijk doet bevallen pijn.
Maar joh, als het zo erg was, dan had niemand een 2e kindje.
Probeer dat in je achterhoofd te houden!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:00

:brr: nu hier natuurlijk bevallen maar mijn kindje bleefsteken.....ze hielpen even vouwen en duwen.
heb nu een bulging= bijna hernia , beknelde en beschadigde zenuwen en gescheurde banden en uitgerekte banden en beschadigde wervels.

ik had echt liever een keizersnede gehad!!!

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:02

Hier 3x ks en 1x vaginaal. Ik ga mijn verhalen hier niet opschrijven. Wie geinteresseerd is kan een pb sturen, maar bereid je voor op een stortvloed aan informatie en nare complicaties bij de ks.

Waar ergens gaat het fout als mensen gaan denken dat een ks beter is voor het kind?? Grote complicatie zijn juist de "natte longen". Daar zit nog vruchtwater in wat er met een vaginale bevalling uitgeperst wordt, waardoor een baby juist lucht kan ademenen na de geboorte. Met een ks gebeurd dat niet, met ademhalingsproblemen t/m beademen als mogelijk gevolg.
Daarnaast is juist het eerste uur huid op huid contact enorm belangrijk voor de hechting tussen moeder en kind. Die mis je ook volledig met een ks. Vaak zie je je kindje pas na anderhalf uur. Laat ik het nog niet eens hebben over allerlei chemische en hormonale processen die verstoort worden en over mogelijke complicaties bij moeder.
Een ks brengt ook risico's met zich mee voor volgende kinderen. Denk bijvoorbeeld aan een placenta die in het vorige litteken is ingegroeid.
Een ks is en blijft een noodgreep.6

Iedereen wil toch het beste voor zijn kind? Dat is in dit geval toch echt de vaginale bevalling (heb ik het niet over degene voor wie in NL nu door een gyn wordt besloten om een ks primair of secundair uit te voeren als noodgreep).

Edit, er was al weer meer gepost. In NL kun je (gelukkig) niet zomaar kiezen voor een ks.
En het verhaal hierboven van Kwita, daarbij was achteraf een ks wellicht de beste optie geweest.

Helaas is kinderen krijgen nog steeds niet zonder risico's, al gaat het gezegde van "Met één been in het graf" gelukkig niet meer echt op. Maar ook dat behoort nog steeds tot de realiteit.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:07

Keizersnede is een langer maar ook zeker een pijnlijker herstel ;)
Je zegt dat je bang bent voor de pijn van een bevalling, nou de pijn van een keizersnedewond is ook niet misselijk!
Tel daarbij op dat het een grote buikoperatie is met de bijbehorende inwendige littekens en evt. verklevingen, nee geen pretje kan ik je vertellen!

Mijn dochter zag ik pas na 2,5 uur omdat ik heel lang op de verkoeverkamer moest blijven. Bloeddruk was 70/40 door de ruggenprik. Moeder/kindbinding had ik niet. Toen ik eindelijk op mij kamer kwam lag daar een baby in een bedje. Ze hadden het zo mee kunnen nemen, had niet het teigermama gevoel, dat kwam na een paar dagen pas.
Na 3 dagen kon ik pas zelf een luier verschonen en na anderhalve week heb ik haar voor het eerst zelf in bad gedaan. Eerder lukte niet i.v.m. de wond.

Gelukkig krijg ik dit keer een natuurlijke ks en ik hoop dat ik ons kindje dan wel direct bij me krijg en kan houden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:26

Als ik vantevoren had mogen kiezen had ik meteen gekozen voor een keizersnede. Ik was heel bang om te bevallen. Maar achteraf denk ik dat gewoon bevallen toch beter is. Het is inderdaad natuurlijker. De baby werkt zelf ook mee tijdens de bevalling. Is eigenlijk heel apart. Inderdaad ook in verband met de hormonen voor de BV is het natuurlijker. En ja, het doet pijn. Maar goed, alle zoogdieren doen het dus wij mensen kunnen het ook hoor. We zijn alleen van die aanstellers. Bang voor pijn en schade van onder.
Ik zie een keizersnede ook echt als een noodgreep, als het niet anders kan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:40

Ik heb me tijdens mijn zwangerschap heel bewust proberen af te sluiten voor alle horrorverhalen. ik heb een natuurlijke zwangerschapscursus gedaan waar heel open werd uitgelegd wat er staat te gebeuren en ook wat er met je lijf gebeurd. De nadruk lag bij ontspannen.

Ik heb de dag voor mijn bevalling wel wat krampjes in mn buik gehad maar ik was ervan overtuigd dat dit vast geen weeën konden zijn omdat dat heel erg pijn moest doen en ik compleet met krampjes gewoon nog met een collega mee ben geweest om een auto weg te brengen in een plaats 45 min. rijden.
De volgende dag ook weer wat krampjes maar hetzelfde verhaal, ik kon gewoon functioneren en beesten voeren dus het zal wel.
Tijdens het eten braken mn vliezen en pas toen ging er een lampje branden dat het nu misschien weleens ging beginnen :)*

De verloskundige kwam al na een uur omdat ik aangaf dat de krampjes om de 2 min kwamen. Toen ze kwam was ze hoogstverbaast dat ik nog lekker op de bank zat (op een vuilniszak ^) ) en verder weinig te klagen had. Bij het onderzoek kwam ze tot de conclusie dat ik al op 5cm zat :wow: Ze zou tegen 23.30u nog weleens aanwaaien. Nou prima +:)+
Om 21u kon ik mn film niet meer volgen omdat het toch wel pijnlijk werd en toen dacht ik nog dat als ik dit nog een paar uur moest gaan volhouden dat pijnstilling dan misschien wel lekker was. In de auto zitten naar het ZH (20min rijden) kon toen ook nog wel naar mijn mening dus toch maar gebeld (wederom hoogstverbaast dat ik zelf belde en precies kon uitleggen wat pijn punt was). Binnen 5 min stond ze voor de deur en gaf toen aan dat ze wel kon zien dat ik meer pijn had maar dat ik nog steeds zo lekker op de bank zat (duh ik wilde beethoven af kijken). Maar helaas voor mij ging dat niet gebeuren want we hadden de 9cm bereikt. :wow:

Eenmaal boven was er wel een moment dat ik geroepen heb (geloof ik, was niet helemaal helder meer) dat ze van mij de boel wel mochten lossnijden en hem eruit halen. Maar dat had ermee te maken dat ik geen persdrang had en meneer vond het wel een leuk idee om als superman ter wereld te komen met 1 arm vooruit >;)

Uiteindelijk een knip gehad en toen was hij er zo. Heb een weekje erom moeten denken om zachtjes te gaan zitten met mn borduurwerkje maar dat herstelde ook prima.

Mijn advies bij zwangere vrouwen is om je er niet te druk om te maken en vooral zoveel mogelijk in jezelf keren. Je eigen lijf maakt als het goed is genoeg stoffen aan om de pijn dragelijk te houden. Geen paniek want dat helpt niet en vertraagt de boel alleen maar door de adrenaline.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:40

Vrouwen die het echt uit krijsen bij hun bevalling, zijn gewoon pieperds :o !!!

moonsparkle schreef:
Ik ken iemand waarbij juist de keizersnede goed uitpakte en mij lijkt het natuurlijke bevallen zo ontzettend eng, pijnlijk(Ik kan veel hebben, maar je ziet met bevallen echt dat vrouwen het uitkrijsen) en vermoeiend ook voor de man. Na een keizersnede kan iig je man fris helpen met de baby. Ik doelde inderdaad op plekken door een vacuumpomp.

Ik ben 2x op natuurlijke wijze bevallen, wel allebei de keren ingeleid omdat niet spontaan zelf op gang kwam. En met inleiden krijg je ook een datum en dus kan je ook weten wanneer het zal gaan gebeuren. En tuurlijk bevallen doet pijn, maar heee vrouwen die graag kinderen willen moeten dan maar over die pijn heen stappen vind ik.

Ik heb 2 hele mooie bevallingen gehad, ondanks het inleiden twee hele mooie en gezonde kinderen op de wereld gezet.
En ja, die pijn maar echt waar geloof mij al die pijn ben je direct weer vergeten zodra je kind(je) op je borst ligt <3.

Bij mijn eerste heb ik te maken gehad met flinke been en rug weeën :o. Bij mijn tweede alleen extreme rug weeën gehad.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:43

Ik geloof niet dat mijn vent erg te lijden heeft gehad onder mijn bevallling.
Tijdens de weëen zat ie aan tafel te zeggen dat als er iets was dat ik het dan moest zeggen maar af en toe een rondje lopen was wel fijn. Een paar minuten voor ik mocht persen liep ie nog ff naar beneden voor een plakje ontbijtkoek (die lucht!! :r).

Van uitschreeuwen duurt het alleen maar langer, dan maak je adrenaline aan en dat onderdrukt je bevalling. Net als bij paarden weet je wel, als die teveel onrust om zich heen hebben duurt het ook alleen maar langer.
Gewoon lekker ontspannen, proberen, het gaat heus wel weer over.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:44

Tjee wat veel negatieve reacties over een KS.
Mijn dochter is in Duitsland geboren via een KS, dit omdat het nodig was. Nu kan ik het niet verglijken met een normale bevalling, maar het ging allemaal heel vlot. En ik stond ook de volgende dag naast mijn bed. En dat ging niet eerder door de ruggenprik, je onderlichaam is verlamt, dus je kunt niet lopen.
Ik was vlotter met opknappen dan sommige vrouwen daar die een normale bevalling hadden.
5 dagen na de KS liep ik met de hond in het bos.
Dus het herstel zit ook in jezelf of je nu een KS of normale bevalling hebt.
Bij beide kunnen complicaties voor doen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:47

moonsparkle schreef:

Een verlossing met een vacuümpomp is een kunstingreep. Dit wordt enkel gedaan als het echt nodig is. Fijn is het inderdaad niet voor je kindje, want die kan er hoofdpijn aan overhouden. Daar krijgt je kindje na de bevalling pijnstilling voor. De bult op het hoofdje trekt vrij snel weer weg.
Gelukkig bevallen er meer vrouwen zonder vacuümpomp dan met.

Bedenk ook dat het meestal de horrorverhalen zijn die je hoort. Ik heb zelf twee super bevallingen gehad. Natuurlijk deed het zeer, maar ik vond het goed te doen en er zijn geen kunstmiddelen nodig geweest tijdens de bevalling. Ik zou het zo nog een keer doen voor dat heerlijke gevoel als je je kindje op je buik krijgt.
Ik lees hier ook echt bevallingen waar ik kippenvel van krijg en die nou niet echt bemoedigend zijn :=

Ik heb zelf nooit geschreeuwd o.i.d. tijdens de bevalling. Als ik er nu 'nuchter' aan denk of een bevalling op tv zie heb ik ook iets van pfff heftig.
Maar meestal beginnen de weeën rustig en nog niet zo sterk. Dit neemt langzaam toe zodat je als het ware erin rolt. Zelf was ik heel rustig en in mezelf gekeerd. Zelf maakt je lichaam dan endorfine aan, wat er voor zorgt dat je beter met de pijn om kan gaan (soort natuurlijke pijnstilling).
Hier zat ik om 17:45 aan de friet en om 19:15 lag mijn dochter van ruim 4 kg op mijn buik.

Na een KS kan inderdaad je man de baby verzorgen. Maar bij vriendinnen met een KS heb ik gehoord dat zij erg verdrietig waren dat ze dat zelf niet konden. Pas toen het kleintje er was hadden ze echt die drang dat allemaal zelf te doen.

Bij angst voor pijn is het fijn om van te voren af te spreken wat je wilt qua pijnstilling en op welk moment. Het kan een hele geruststelling zijn dat pijnstilling binnen handbereik is.
Tegenwoordig zijn ze daar veel soepeler mee en kun je daar gewoon voor kiezen. Ten tijden van mijn oudste was die mogelijkheid er nog niet.

En voor de vermoeidheid van de man zou ik het niet laten :')

ThreeFingers schreef:
Tjee wat veel negatieve reacties over een KS.
Mijn dochter is in Duitsland geboren via een KS, dit omdat het nodig was. Nu kan ik het niet verglijken met een normale bevalling, maar het ging allemaal heel vlot. En ik stond ook de volgende dag naast mijn bed. En dat ging niet eerder door de ruggenprik, je onderlichaam is verlamt, dus je kunt niet lopen.
Ik was vlotter met opknappen dan sommige vrouwen daar die een normale bevalling hadden.
5 dagen na de KS liep ik met de hond in het bos.
Dus het herstel zit ook in jezelf of je nu een KS of normale bevalling hebt.
Bij beide kunnen complicaties voor doen.

Negatief zal ik er niet over zijn, maar feit is natuurlijk dat het een zware buikoperatie is met meer risico's dan een gemiddelde vaginale bevalling. Een vaginale bevalling heeft dan ook altijd de voorkeur als de omstandigheden daar naar zijn.
Ook is het een feit dat de hersteltijd bij een KS gemiddeld stukken hoger ligt dan bij een vaginale bevalling, uitzonderingen daargelaten.
Wel heel erg fijn dat jij zo enorm snel hersteld was van je KS! Gelukkig lees je die verhalen ook, alleen geloof ik niet dat dat de norm is. Meestal hoor je toch dat vrouwen er echt een paar weken voor nodig hebben om goed te herstellen.

Gelukkig gaan meer ziekenhuizen nu over tot natuurlijke keizersnedes, maar een ander groot nadeel vond ik toch dat je je kindje meestal niet direct bij je krijgt en daar soms wel 1,5 uur op moet wachten.
Dus als het kan zou ik altijd zeggen: natuurlijke bevalling.

Maar hoe je ook bevalt ... het blijft een topprestatie!
Laatst bijgewerkt door Vayo op 08-08-14 19:55, in het totaal 3 keer bewerkt

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:51

Denk dat het mooi is als het natuurlijk kan en dat het heel fijn is dat er ks sen bestaan :j
Allebei is op hun eigen manier zwaar en pijnlijk denk ik :)

Mij lijkt het herstel pijnlijker van een ks dan van een (normale) natuurlijke bevalling, ik had wat dat betreft een eitje, natuurlijk bevallen, binnen 4,5 uur gepiept en geen complicaties uurtje daarna al thuis :j heel vlot hersteld,

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:52

Ken je het boek "wij zijn ons brein" van Swaab? Hierin staat een interessant stuk over hormonen bij moeder en kind tijdens de bevalling :)
Het is ontzettend belangrijk voor zowel moeder als kind dat beiden hun rol kunnen spelen en dat gaat het best bij een vaginale bevalling. Bij een KS gaat alles veel te plotseling en soms is dat nodig uit medische noodzaak, maar dit is niet het beste voor moeder en kind :n