Ik lust bijna niks..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hannah41

Ik lust bijna niks..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 19:14

Hallo bokkers!
Eigenlijk al sinds ik klein ben, vind ik maar weinig eten lekker. En dan vooral avondeten.
Mijn ouders worden er nog gekker van als ik, want zelfs als ik mijn best doe om gewoon te doen alsof ik het lekker vind, ze kunnen het aan mijn gezicht zien. Dat vind ik ook vervelend voor hun, wat ze doen elke avond weer hun best om eten klaar te maken. Bloemkool, broccoli, spinazie, zuurkool, noem maar op. Ik krijg het gewoon echt niet weg. De laatste tijd maakt mijn moeder nog wel eens overschotels dat gaat dan nog wel weer iets beter, maar dat kan natuurlijk niet elke avond. Elke avond kijk ik weer op tegen het avondeten, mensen zeggen dat je dingen moet leren eten, maar hoe vaak ik het ook met lange tanden naar binnen werk, het helpt niet. Lasagne, spaghetti, enkele soorten stamppot, gebakken aardappels en af en toe een ovenschotel gaan er nog wel in. Maar verder..

Ik hoop dat jullie misschien tips hebben, want het is nogal vervelend voor mij maar ook voor mijn ouders. -O-

kohtje

Re: Ik lust bijna niks..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:16

Er komt een tv programma over waar ze nog mensen voor zoeken.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:16

kohtje schreef:

?? over mensen die niks lusten??

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:17

Even vragen aan je ouders of ze bv bloemkoolstamppot willen maken. Eerst met veel aardappels en weinig bloemkool. Daarna de aardappels steeds verminderen en het aantal bloemkool vermeerderen als je begrijpt wat ik bedoel :)

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:18

kohtje schreef:

Klopt, op RTL 5 denk ik. Je kan je er nog voor inschrijven.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:21

Hier precies hetzelfde, al zijn er in principe genoeg dingen die ik wel lust. Mijn vader doet geen moeite meer en kookt gewoon elke dag wat anders. Scheelt dat wij voornamelijk veel vlees eten met sperziebonen (die lust ik dus wel) of sla (ook). Mijn ouders hebben mij opgegeven en ik mezelf ook :+ Als ik dingen eet die ik gewoon echt niet lekker vind, dan beleef ik er heel geen plezier meer aan en zit ik ook met lange tanden te eten.. Als ik geen kotsneigingen krijg := Ik eet gewoon wat ik wel graag lust en probeer zo genoeg binnen te krijgen. Ik ga er niet eens meer aan beginnen om alles te leren eten, het kost mij gewoon te veel moeite en met emetofobie erbij eet je niet graag dingen waar je kotsneigingen van krijgt :')

Wat bij mij wel helpt is dingen als lasagna, ovenschotels of kip prutjes en daar dan kleine (!!) stukjes groente doorheen doen. Ik lust bijvoorbeeld absoluut geen spinazie, maar mijn tante kan verschrikkelijk lekkere lasagna maken mét spinazie :D En die werk ik dus zo naar binnen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:22

Xfjord schreef:
kohtje schreef:

?? over mensen die niks lusten??

Komkommertijd zeker? Of ligt dat ook gevoelig? :')

Wel een vervelend probleem TS. Kun je niet af en toe zelf (helpen met) koken? Ik vind wat ik zelf heb gemaakt ook meestal lekkerder dan wanneer iemand anders het gemaakt heeft.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:22

ik lustte vroeger ook niks. Tot dat ik een relatie kreeg en vaak bij mijn schoonouders ging eten. De conclusie was dat mijn moeder gewoon niet kan koken :D Ik eet nu bijna alles behalve vis.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:23

Ik vraag me altijd af waar het aan ligt...
Ik leer ook haring te eten voor mijn werk, omdat ik een klant moet kunnen adviseren, maar ik vind het niet te haggelen. Langzamerhand gaat het beter en begin ik er af en toe trek in te krijgen. Dat geldt voor meerdere producten en drankjes. Is het misschien een kwestie van doorbijten? (Don't hit me when I'm wrong.)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:23

Ik vind mezelf geen moeilijke eter, maar eten jullie vaak Hollandse pot? Ik zou daar dood ongelukkig van worden.

Probeer eens recepten op te zoeken die je leuk/lekker lijken om te proberen. Eten moet vooral plezierig zijn :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:24

Zelf koken! Als het werkt voor kleine kinderen, dan ook voor de ehh grotere kinderen :)
leer de groenten etc kennen, door ze zelf te verwerken :)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:25

Ik luste ook altijd heel weinig. Vooral groente. Maar hoe ouder ik word hoe meer ik lust.
Ik at vooral veel rauwe groente, want dat luste ik wel. Dus komkommer, sla, wortels, bloemkool.
Tegenwoordig vind ik ook lekker roerbak groente. Als het maar niet gekookt is. Misschien kun je dat eens proberen?

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:26

Ligt het er trouwens ook niet aan hoe je bent opgevoed toen je klein was?
Ik lust zo goed als alles, maar ik kwam vroeger ook niet van tafel af tot mijn bord leeg was. Al moest ik de hele avond aan tafel zitten als het nodig was.

Hoe ging dat bij jou TS toen je klein was?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:27

FNews schreef:
Ik lust zo goed als alles, maar ik kwam vroeger ook niet van tafel af tot mijn bord leeg was. Al moest ik de hele avond aan tafel zitten als het nodig was.

En wanneer het die avond niet opging, kreeg ik het de avond erop zo weer.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:30

Joopc, Klopt!
En als het koud was werd het niet meer opgewarmd. Dan leer je wel alles meteen op te eten :=

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:32

Meestal hoor ik juist van volwassenen dat zo'n aanpak op jonge leeftijd hun plezier in eten heeft vernaggeld :+

Ik lust werkelijk alles, maar eet nauwelijks Hollands, dat zou ik namelijk echt niet leuk vinden :x

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:34

Nou ja, goed herintroduceren werkt wel :j
Net als kinderen, hebben ook gewoon tijd nodig om aan iets nieuws qua structuur en smaak te wennen maar plezier in eten moet voorop staan. De ehm Spartaanse aanpak werkte voor mij iig niet, want ik verhongerde liever :') dus dat hebben ze vlot opgegeven. Maar tja, door zelf te gaan koken en dingen te proberen lust ik nu echt veel en veel meer :j

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:36

phormicola schreef:
Meestal hoor ik juist van volwassenen dat zo'n aanpak op jonge leeftijd hun plezier in eten heeft vernaggeld :+

Ik lust werkelijk alles, maar eet nauwelijks Hollands, dat zou ik namelijk echt niet leuk vinden :x

Bij mij heeft het erg goed geholpen, en daar hebben mijn ouders grote spijt van :+ . Zo blijft er niet veel over van een zeevruchtenschotel ~~}>

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 19:36

Bedankt allemaal! Zelf eten uitzoeken ga ik zeker eens proberen!
FNews schreef:

O, nee dat geloof ik niet. Ik moest ook altijd alles opeten, nog steeds als het even kan. En ik bijt ( :') ) ook wel door, maar wel met verse tegenzin. Als we weer eens bloemkool of iets krijgen, dan eet ik dat gewoon op, maar wat ik ook probeer het komt bijna mijn neus uit. :D

We krijgen ook wel eens rijst, maar verder is het inderdaad voor namelijk groente met aardappelen.
@Phormicola

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:39

Ik kreeg vaak te horen 'nog drie happen!' en dan was het goed. Ik hoefde nooit mijn bord leeg te eten en ik lust (bijna) alles. Vroeger lustte ik geen spruitjes.

Mijn vader prakte ze dan met aardappelen en mayonaisse, lekker worstje er bij. Eerst vijf hapjes van de spruitjes en dan een hapje van het worstje. Na een tijdje liet ik het worstje zelfs als laatste liggen want de spruitjes waren zo lekker. Nu eet ik ze zo.

Ook zo met uien en paprika, werd gewoon een soort groenteprutje van gemaakt met andere groenten er door heen. Lekker man!

Hier werd ook niet moeilijk gedaan of ik nog een toetje wilde als mijn bord niet leeg was. :n Als ik niet genoeg had gegeten en ik had 's avonds honger had ik pech, dan neem je maar een glas water of een boterham met kaas. Ik ben nooit gedwongen om te eten.

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:41

Bij mij heeft die 'harde' aanpak ook averechts gewerkt. Mijn oudste dochter is nu 3 en is ook een moeilijke eter, maar merk dat het bij haar gewoon een fase was.
Ik zelf ben ook een moeilijke eter, althans mag tegenwoordig wel zeggen "was"
ik heb alles leren eten toen ik ging samenwonen (kon moeilijk elke dag spaghetti zonder groenten serveren) hihi.
Ben begonnen met OVERAL een superlading saus over te gooien. zoveel dat je de groente bijna niet proeft.
Ik moet toegeven dat ik broccoli met sausje nog steeds lekkerder vind dan zonder, maar ik lust het iig wel.
En zo ook met andere groenten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:41

Nou.. ik was ook echt prutser met eten... maar mijn ouders hebben er nooit probleem van gemaakt (smeer maar een boterham met pindakaas)
toen ik op mezelf ben gegaan ging ik steeds meer eten... en eigenlijk pruts ik nooit meer met mijn eten (behalve als ik me niet lekker voel) ... eet ook bijna alles (alleen geen witlof of bloemkool) maar ik eet wel duidelijk andere dingen dan mijn ouders maken...

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:42

Ik leef met twee koks in huis en ik zit vanaf jongs af aan al op het aanrecht te proeven... Dat zal bij mij ongetwijfeld geholpen hebben, maar ik geloof echt dat het gewoon ligt aan het idee dat je aan iets moet wennen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:44

We krijgen ook wel eens rijst, maar verder is het inderdaad voor namelijk groente met aardappelen.
@Phormicola

Maar dat is toch ook niet leuk en lekker eten? -O- er is zoveel meer dan aardappelen. En hoeft ook echt niet moeilijk te zijn! Zoek eens op snelle recepten, vast wel iets nieuws te vinden dat niet moeilijk is, maar wel lekker :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:45

Evelijn schreef:
Nou.. ik was ook echt prutser met eten... maar mijn ouders hebben er nooit probleem van gemaakt (smeer maar een boterham met pindakaas)
toen ik op mezelf ben gegaan ging ik steeds meer eten... en eigenlijk pruts ik nooit meer met mijn eten (behalve als ik me niet lekker voel) ... eet ook bijna alles (alleen geen witlof of bloemkool) maar ik eet wel duidelijk andere dingen dan mijn ouders maken...

:j Je eet voor jezelf, niet omdat het een of andere prestatie is. Natuurlijk ook voor de vitamine etc. maar dan maakte mijn vader gewoon 's middags een bakje met fruit naast mijn boterham. Zo lang ik maar IETS at.