Brandwond bij mn zoontje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_xxs

Brandwond bij mn zoontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 00:06

Hallo Bokkers,

Heb even een vraagje, mijn zoontje heeft een brandwond opgelopen afgelopen zaterdag, ( al een paar dagen geleden dus)
Hij is met zn been tegen een scooteruitlaat gekomen, en het was denk ik wel een 3e graads brandwond ( vel lag eraf en huid verschroeid ) Ik had het sowieso onder lauw water gedaan, daarna een sterielgaasje met verband eromheen gedaan.
Maar toen werd er door vrienden gezegd ( zijn allemaal sleutelaars en hebben al vaak zo'n brandwond gehad ) dat ik er niks omheen moest doen, en gewoon zo moest laten drogen. Nu paard dagen later is het inderdaad droog, alleen erg gevoelig omdat het snel opengaat en dus veel bloed uitkomt.

Dus nu ging ik op internet lezen, en daar staat dat je bij een 2de graads en 3e graads altijd naar een arts moet gaan. Nu heb ik dit niet gedaan omdat ik dacht dat het wel vanzelf overgaat. ben niet een moeder die voor elk wiswasje naar de dokter rent ;) ) maar ik lees nu op internet dat het toch wel behandeld moet worden eigenlijk...
Moet ik alsnog naar de huisarts bellen? Hij heeft er geen last van ( alleen als je er tegenaankomt en het springt open, maar dat is logisch ) het zit niet op een plek wat heel vervelend is, op zn kuit en het is denk ik 5 com lang en 2 cm breed.

Of heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan behandelen... ik heb er vanavond maar verband om gedaan voordat het dalijk open gaat in zn slaap.

Alvast bedankt voor de tips!

HighVoltage

Re: Brandwond bij mn zoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:07

Ik zou de huisarts bellen, die weet wat hij het beste kan doen om de wond (en het latere litteken) te verminderen. Flamigel helpt ook heel goed voor zo'n brandwonden...

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:08

Brandwonden sowieso nooit met koud water spoelen, maar met lauw water. Tip voor in de toekomst.

Naar dat hij er zo'n last van heeft! Even langs gaan kan nooit kwaad, dus zou het gewoon even doen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:09

Normaal gesproken ga je dan gewoon even naar de dokter.
Ik begrijp niet zo goed dat je dat niet even gedaan hebt.
Daar is zalf voor en indien nodig kunnen ze er een nieuw laagje huid op leggen.
Wat als het gaat ontsteken???
Dan ben je veel verder van huis

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 00:09

haha ja ik had het al veranderd, heb het inderdaad met lauw water gedaan :)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 00:11

Ja dat snap ik quartel, maar mijn vriend en zijn vrienden hebben wel vaker zulke plekken gehad, en die zeiden gewoon zo laten drogen. Mn zoontje was na even huilen ook weer alsof er niks aan de hand was, dus dan vind ik het niet zo dringend om naar de huisarts te gaan. ( heb verder geen verstand van brandwonden nooit in verdiept ) dus ik dacht ook gaat wel vanzelf over, maar als ik nu op internet zo lees, is een behandeling wel zo fijn denk ik...

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:12

Serieus,ik ben een mama van 5 jongens en ren ook echt niet zomaar naar de huisarts,maar vel eraf en verschroeid...is toch geen wissewasje?? Ik was allang naar de EHBO gereden...

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:12

Met drogen heelt den brandwond het snelste.
Er moet lucht bij komen om te helen en met pleisters en die soort dingdn komt er haast geen lucht bij.
Gewoon laten drogen :j

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:14

Ik heb een derde graads op mijn been gehad van iets anders.
Ik moest dagelijks naar het ziekenhuis komen om de wond te laten behandelen.
Ik denk niet dat dat voor niets is.
Kreeg er een of ander rood kleurig goedje overheen.
Ze houden ook de huid in de gaten op gevoeligheid.
Vermoedelijk is het gevoel in het midden van de wond helemaal weg.

Ik zou er morgen echt even naar laten kijken hoor.......

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 00:15

@ tyleysmiely Ja als je het ziet, het ziet er niet echt ernstig uit ofzo, is ook geen super grote plek, en ook niet op een plek dat het vervelend is ( beweegbare plek ) dan was het wel anders geweest. Maar goed zoals ik al zei, ik heb me nooit verdiept in brandwonden en dacht dit gaat wel gewoon over, korst erop en klaar...Maarja dat ben ik :)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 00:16

Maar is het er niet al te laat voor quartel? want er zit al een korst op nu...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:17

Het is nooit te laat om het even na te laten kijken.
Tegenwoordig zullen ze het anders aanpakken denk ik maar ik zou wel even het zekere voor het onzekere nemen.
Vooral om dat het nog zo makkelijk open springt.

Mij is geleerd om brandwonden juist vet te houden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:18

Mee naar de HA inderdaad. 3e graads doet meestal geen pijn omdat de zenuwen daar dood zijn. Geen pijn bij een brandwond is dus meer reden voor zorg dan eentje die wel pijnlijk is.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:20

Wij kunnen niet echt informatie geven, daarvoor moet je de wonde zien.

Zoals Jen zou ik helemaal niet aanraden, want het kan van gewoon droog aseptisch verband met flamigel/flamizine.... laten tot spoelen met fysiologische en de behandelende creme :)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:22

Sammy_xxs schreef:
Maar is het er niet al te laat voor quartel? want er zit al een korst op nu...

Zelfs met een korst kan of moet een wonde nog te behandelen zijn. Een korst is niet altijd een positief teken bv.
Uiteindelijk gaat het enorm om het kind een zo mooi mogelijke huid terug krijgt.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:22

LZP >> MW

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 00:22

Oke, ja dat vet houden op de ene site lees ik met een vette gaasje erop en op de andere site lees ik helemaal niks erop smeren...
Ik heb nu wel een gaasje met een dikke laag purol erop gedaan met verband er omheen gedaan.
Maar k ga morgen wel even de huisarts bellen ja.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:24

Ben ook niet naar de HA meer gegaan 2e keer dat ik zo'n wond had (niet eens afgespoelt met water :') ) heb wel grote pleisters gehaalt omdat ik het niet wilde besmetten bij de paarden, daardoor bleef het wel wat zacht, op gegeven moment nog wat betadinezalf. En later soepel gehouden met soort olie (voor wondheling) Toen is het redelijk snel dicht gegaan.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 00:26

Ok furrow, ja ik ga morgen wel de huisarts bellen.
Misschien beetje domme actie van mij, maar ik dacht dat geneest vanzelf wel weer. Maar wat ik dus net las dat als het een 3e graads brandwond is dat het eigenlijk niet vanzelf geneest.
Vandaar dit topic eigenlijk :) altijd fijn om tips van andere te horen

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:27

derde graads = altijd huisarts!

Edit; lees net dat je morgen gaat, goede keus :j

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 00:28

@ ladypaard, ja ik dacht dus ook het gaat wel vanzelf over. Dat zeiden die jongens ook die wel heel vaak zo'n brandwond hebben.
Maar wat ik ook las op internet dat kinderen hun huid niet zo snel geneest als een volwassen persoon...

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:30

derdegraads is eiglk. de regel minimaal 30 min koelenm met lauw water. En dan niks mee doen geen zalfjes of verbandjes ofso gewoon zo naar de huisarts . hooguit een koude doek oid.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:31

Een kinderhuidje is inderdaad een stuk kwetsbaarder dan de huid van volwassenen (daarom moet je met kleine kinderen en zonnebrand ook altijd erg uitkijken), daarnaast groeit een kind, de huid moet dan dus meegroeien/rekken, laatste kan een probleem zijn met grote brandwonden.

Goede actie om morgen even de huisarts te bellen voor advies en/of langs te gaan

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:31

3e graads is wel heel erg verbrand hè, je hebt 2 soorten 2e graads (licht 2e graads, zwaar 2e graads)
Is dat echt waar dat kinderhuid minder goed geneest? Zou juist toch denken, nog jong en elastisch :') Maar ze moeten ook nog groeien dus dan natuurlijk wel belangrijk dat er een soepele huid terug komt.

Moet trouwens zeggen dat het bij mij ook wel echt 4 a 5 dagen eruit zag of dat het niet aan het genezen was. En ineens zat er vooruitgang is.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 00:32

Ja ik heb hem wel 30 min gekoeld onder lauw water, en daarna dus niet naar de huisarts gegaan :o