Ik ben GEEN donor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Ik ben GEEN donor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 22:56

...En na de topics over doneren en de positieve verhalen ervan, ben ik ook wel benieuwd wie er geen organen/bloed/etc. doneert.

Ik heb er zelf bewust voor gekozen geen donor te zijn. Ik vind het te mechanisch worden: "knie kapot? Lever kapot? Nieuw hart nodig? Zetten we er gewoon een nieuwe in!" Ik vind dit persoonlijk een grens overschrijden medisch gezien.
Extra bloed zou ik nog wel voor openstaan maar zoals ik er in gezonde toestand over denk: als mijn hart het begeeft, het zij zo. Is mijn lever naar de klote, ik merk het wel wanneer het einde nadert. Ik hoef geen over en weer gewissel van organen.

Dit is mijn mening dus respecteer dat ajb, zoals ik jullie keus om WEL te doneren ook respecteer. Discussie mag natuurlijk maar ik sta zelf wel redelijk stevig in dit standpunt. :)

Wie durft? :+

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:57

Ik ben ook geen donor :+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:58

Het feit dat je het zelf niet wilt, kan ik respecteren, maar waarom dan wel al die gezonde organen meenemen het graf in als je daarmee een ander wel zou kunnen helpen ?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:59

Oke duidelijk standpunt. Respecteer ik, ieder zijn keuze daarin

Wat ik me afvraag wil je wel ontvangen? Wanneer je een auto ongeluk krijgt wil je dan donorbloed ontvangen? Of na een zware bevalling? (eventueel in de toekomst)

En je eventuele kinderen later? Mogen zij wel ontvangen?
Laatst bijgewerkt door Salsa op 04-08-14 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:00

Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje lomp omschreven.
Ik ben donor omdat ik ook graag iets zou willen ontvangen mocht dat nodig zijn, maar ook omdat ik graag wil geven aan eenieder die het nodig zal hebben... Ik zou me een profiteur (excuus voor de woordkeuze) voelen als ik een donororgaan aannam terwijl ik zelf geen donor was. "Geen gewissel van organen"... Het enige wat ik hierop kan zeggen is: wacht maar totdat het je zelf overkomt...
Verder vind ik het best interessant om deze discussie te volgen.

Winged

Ik ben zelf wel donor, maar ik sluit wel bewust delen uit om NIET te doneren. Puur omdat ik dat 'niet fijn' vind. Beetje vreemd, want als je dood bent merk je daar toch helemaal niks meer van ;)

Ook geef ik geen bloed, hoewel ik vermoedelijk (nooit getest, maar gezien beide zussen het wel hebben) O-negatief heb. Ik ben namelijk doodsbang voor ziekenhuizen en zal dan ook nooit een levende donor zijn.

Verder ben ik wel benieuwd waarom mensen juist GEEN donor zijn. Zelf ben ik donor in de hoop dat de mensen die eventueel gebruik zouden kunnen maken van mijn organen nog een leven hebben waarin zij hun dromen nog waar kunnen maken. Als ik dood ben heb ik toch niks meer aan mijn organen namelijk.

Brainless

Je hebt natuurlijk grote problemen waardoor je een heel orgaan moet hebben.
Maar je hebt ook dat je bv alleen nieuwe hartkleppen nodig hebt.
Zal je bv je eigen kind een goed leven ontzeggen door dat niet toe te staan?

Wat als je aangereden bent door een ander (dus niet je eigen schuld) en je lever is kapot en je alleen kan leven met een nieuwe?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:01

Ik ben geen donor, als ik moet sterven sterf ik. En alles gaat mee mijn graf in.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:01

Nee ik zou geen organen van een ander willen. Bloed zou ik wel willen wanneer dat nodig mocht zijn. Maar ik ben wel voorzichtig met deze uitspraak want je weet nooit wat je zou willen wanneer het aan de orde komt.

Shirley

Re: Ik ben GEEN donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:02

En geef je niet ook, zelfs niet na je dood ?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:03

Kan het ook niet laten eigenlijk dus na ff twijfelen: Zijn de bewuste niet donoren en niet willen ontvangen ook gelovig opgevoed?

Winged

Wesco schreef:
Nee ik zou geen organen van een ander willen. Bloed zou ik wel willen wanneer dat nodig mocht zijn. Maar ik ben wel voorzichtig met deze uitspraak want je weet nooit wat je zou willen wanneer het aan de orde komt.

Ik denk dat iedereen bij voorkeur het leven volhoud op de eigen organen. Iemand die zichzelf kapot zuipt of kapot rookt verdient IMO geen donor, je hebt het immers 'zelf' veroorzaakt.

Maar stel dat je om een hele andere reden, buiten jouw schuld om, een donor nodig hebt... Ik denk dat het heel raar is om te ontvangen, maar tegelijkertijd biedt het wel hoop op overleven.

Science90

Ik zou wel donor willen zijn, maar het hele idee jaagt me behoorlijk angst aan. Met ziekenhuis-dingen ben ik toch al geen held en naalden moeten heeeeel ver uit m'n buurt blijven.

Verder stuit het mij heel erg tegen de borst dat je de ontvanger niet mag ontmoeten. Dat lijkt me juist de mooie kant ervan en die wordt je door regeltjes ontnomen.

Ik zou wel eerder geven dan willen ontvangen, omdat het idee van een hart/long etc. van iemand anders heel naar voelt. Je weet dat diegene dan dood is en jij loopt daarmee rond. Nee, dat vind ik eigenlijk nog vervelender dan geven...

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:04

Ik heb er respect voor, maar ik zal dit nooit snappen. Als verpleegkundige zie ik zo veel onschuldige mensen op de wachtlijst. Iedereen die volop in het leven staan met een familie die hier ook veel onder lijdt.

Als je dan sterft, en niks met je organen doet behalve verbranden of onder de grond laten verdwijnen. Terwijl je iemand een tweede kans kan geven, dat zal ik nooit snappen. Maar gelukkig kan je nooit iemand dwingen.

Verder heb ik zeer vaak de mensen die resoluut nee zeiden tegen een donororgaan, zien omslaan. Zie ook dat meisje waar een docu over werd gemaakt omdat ze niks wou ontvangen.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 04-08-14 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Ik heb vroeger altijd geroepen donor te willen zijn, maar bij het maken van de keuze uiteindelijk voor nee gekozen.. Waarom? Als je ja zegt en je wil bepaalde dingen uitsluiten, moet je dat schriftelijk aangeven bij een of andere instantie.. En dat vind ik een soort van nepperij, dus dan is het gewoon compleet nee.

Verder sta ik nog steeds positief t.o. donorschap, maar vind wel dat het open, eerlijk en ieders eigen keuze moet zijn. Dus niet automatisch iedereen maar donor laten zijn en ook niet ja zeggen en dan nee via instantie zus en zo.

Overigens ben ik mijn vorige kaartje kwijt, dus heb op dit moment geen pas meer in mijn portomonnee :=

KimD

Salsa schreef:
Kan het ook niet laten eigenlijk dus na ff twijfelen: Zijn de bewuste niet donoren en niet willen ontvangen ook gelovig opgevoed?

Nee absoluut niet, ben er gewoon vies van.

Wesco

Dat is waar en hopelijk kom ik nooit voor die keuze. Want ik vind het een heel eng idee om een orgaan van een ander in mij te krijgen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:05

Ik ben wel donor. Als iemand geen donor wil zijn kan ik dat prima respecteren MITS je ook niet wil ontvangen. Want niet willen geven, maar wel willen ontvangen vind ik mega hypocriet. Als het aan mij lag zou er een regeling moeten komen dat als je geen donor bent dat je dan ook niet in aanmerking komt.

Maar niet willen geven en niet willen ontvangen is een keuze die ik zeker respecteer.
Laatst bijgewerkt door BeeMed op 04-08-14 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:06

Wesco schreef:
Dat is waar en hopelijk kom ik nooit voor die keuze. Want ik vind het een heel eng idee om een orgaan van een ander in mij te krijgen.

Ik ook :j Maar in Nederland is het zo dat er bewust is gekozen om donor te zijn. Voor de persoon die is overleden is het eigenlijk 'dankbaar werk'.

Maar: Ik kan mij ook wel indenken waarom er wordt gekozen om het NIET te doneren. Maar dat is meer een gevoelskwestie dan dat ik kijk naar de feiten.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:06

Ik ben ook niet gelovig opgevoed.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:07

Niet willen geven, maar wel willen geven is niet hypocriet maar gewoonweg ingewikkeld zo niet onmogelijk :D

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:07

demo_love schreef:
Verder stuit het mij heel erg tegen de borst dat je de ontvanger niet mag ontmoeten. Dat lijkt me juist de mooie kant ervan en die wordt je door regeltjes ontnomen.

..

Ik snap je punt goed hierin maar snap ook heel goed waarom niet.

Wat als je uit een arm gezin komt, vader overlijd en is donor.
Rijke vrouw krijgt bijvoorbeeld het hart.

Je krijgt snel situaties waarin ontvangers het idee krijgen iets schuldig te zijn aan de ander. Mensen zijn wat dat betreft rare wezens.

Daarnaast krijg je wellicht ook vergelijkingen met overledenen. Ohhhh jantje hield ook altijd zo van spruitjes,......zou het komen omdat je zijn hart hebt oid.
Dat is voor een ontvanger ook erg confronterend.

Daarnaast ook nog eens het schuldgevoel `ik leef! de ander is in diepe rouw`

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:08

Sammie schreef:
Niet willen geven, maar wel willen geven is niet hypocriet maar gewoonweg ingewikkeld zo niet onmogelijk :D

Ik heb even last van een huh-moment geloof ik... :')

Brainless

Wesco schreef:

.. dus geen sex>> :D

Sammie

Dat is waar knuffeldier het over heeft JoopC :D

Brainless schreef:
Wesco schreef:

.. dus geen sex>> :D

_O-
Laatst bijgewerkt door Sammie op 04-08-14 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt