Waarom val ik niet af?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Waarom val ik niet af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 16:36

Dat vraag ik mij dus al een tijd af. Ik eet gezond en kom aan :?

Ik ben een vrouw van bijna 40, 1,70 lang, 88 kilo broekmaat 44. Ik WAS 74 kilo met broekmaat 38.

Door allergieën en intolerantie kan/mag ik veel niet eten, of moet daar een prijs voor betalen (denk aan eczeem, maag/darm klachten, hoofdpijn, oprispingen...)

Hieronder vallen:
Lactose (oude koekaas aldi gaat)
Gluten (beperkt kan)
Citrusfruit
Komkommer
cacao
Kip
Theïne (zwarte thee soorten)
Cafeïne
Alcohol
Suiker (kleine hoeveelheden gaat)
Kleurstoffen (vooral blauw)
Alle zoetstoffen
Koolzuurhoudende producten
Witte rijst
Soja

Ik ben al meer dan een jaar bezig met zo gezond mogelijk te eten en drinken dan ik al deed, (schijnt beter te zijn met mijn aandoening) maar de kilo's zijn meer geworden.

Wat eet ik zoal op een dag:
De koude maaltijd:
Max. 4 plakken witbrood van de aldi (deze verdaag ik) Belegd met:
sla, tomaat, paprika, ui, kaas/vlees, zwarte olijven/augurken als ik deze heb. Of ik maak tosti.

Fruit: appel/banaan/pruimen, aardbei/bessen/druiven uit eigen tuin wat er maar net is.
Ook geregeld noten, zo min mogelijk pinda's/amandelen en geen krokant laagje.

Jam/pindakaas/pasta en zo ben ik geen fan van, vind het allemaal te zoet.

Avond eten bestaat uit:
Bruine rijst/aardappels/maisspaghetti of brood alla gezond. (zie boven)
Met groenten/bonen (zelf weken) en vlees. Varken/rund/lam/paard en zo mager mogelijk, hou niet van vet. Gebruik weinig zout en anders keltisch zeezout.
Ik bak in zonnebloemolie of gebruik bakpapier(bij gehakt bv), stoom groenten en/of aardappelen en maak geregeld een eenpansstoofpot.

Eet geregeld 2x per dag, heb een 4 maanden geprobeerd om kleinere porties verdeelt over meerdere keren per dag te eten, man wat had ik een honger de hele dag. Ben toen hard gegroeid.

Ik eet geen kant en klare producten/zakjes/potjes, snoep niet, eet geen koek/taartjes/gebak, ik drink veel water (3a4 liter per dag) of drink kruiden thee (zelf samengesteld) Geen vruchtensappen, melk, of iets in die buurt. Eet zelden ei of vis. Patat en pizza wel, maar zelf gemaakt. Zelden snacks, ook hier krijg ik last van.

Ik wandel 2x 5 kilometer met mijn honden, boodschappen doe ik lopend (ben gerust een 1,5 u. op pad) Ik fiets 3x per week 34 kilometer, heb mijn huishouden nog en mijn tuin en pony's, verder doe ik een half uur tot uur per dag aan pilates/yoga. Ik zou denken dat ik genoeg beweging krijg.

Ik heb dystrofie (en leef veel met pijn) en het schijnt dat dat ook nog wel een oorzaak KAN zijn dat ik groei, maar NL artsen zijn daar sceptisch over.

Wat doe ik fout? Of heb ik gewoon pech? Wie heeft net zo'n probleem?

m1992

Re: Waarom val ik niet af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:41

Jeetje wat vervelend zeg.. Dit moet toch haast wel een medische oorzaak hebben hoor.. Toch met dit verhaal eens naar een arts? Ik eet veel meer, beweeg minder en kom niet aan....

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:42

Het beste is om om de 2 uur te eten, daar zou ik eens mee beginnen :j

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:44

Sinds ik mijn gluten intolerantie heb ben ik ook gekomen. Volgens mijn arts is dit normaal om dat je darmen nu wel de voedingsstoffen opnemen. Misschien is dit ook zo bij jou

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:45

ik zie wel dat je veel koolhydraten eet. Voor mij persoonlijk betekent dat kilo's erbij.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:45

Hou voor de gein eens bij hoeveel Kcal je binnenkrijgt en hoeveel je er eigenlijk nodig hebt :)
Dat laatste kan je hier vinden http://www.miekekosters.nl/in-actie/ideale-kcal-inname

Misschien dat je ongemerkt toch meer kcal binnenkrijgt dan dat je nodig hebt en daar kom je van aan :)

Bijvoorbeeld de app MyFitnessPal kan je alles op invoeren en dan krijg je een goed overzicht :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:46

Hou je je calorieën bij op een dag? Misschien handig om een boekje bij te gaan houden dagelijks met álles wat je eet en drinkt.
Wie weet kom je er zo achter dat je toch teveel binnen krijgt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:46

Waar is je ontbijt? Je eet maar 4 boterhammen per dag en avondeten? Witbrood is nou ook niet echt gezond verder. 2x per dag is ook wel heel erg weinig. Het zou zelfs best kunnen dat je te weinig eet (of teveel koolhydraten naar verhouding)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:51

Het heeft denk ik een medische oorzaak want je eet niet echt teveel.
Je eet wel veel koolhydraten. Je kan witbrood vervangen door volkoren en minder aardappels/pasta eten. En dan kijken of dit verschil maakt. Verder veel water drinken.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:51

Zoals Kinke zegt, veel koolhydraten kom je meestal van aan. Brood (met name volkoren!), rijst en pasta etc. mijden.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:52

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:56

Kom anders eens bij ons in het dieet huiskamer topic kijken. Veel mensen met ervaring in gezond eten en op een gezonde manier afvallen. :j

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 16:58

Ik heb al eens dat Kcal als eens bijgehouden en kreeg op het randje net genoeg binnen.

Jezzi als ik dat doe loop ik de gods ganse dag met een knorrende maag. Dat is erg vervelend.

Fiffill dat doe ik niet, ik sta op ergens tussen 8 en 10 u en ga douchen pilatisen en dan honden uitlaten, daarna eet ik pas. Eerder verdraagt mijn maag geen eten en sta ik onderste boven in de stuiken mijn ontbijt er uit te werken.
Witbrood is het enige wat ik verdraag ivm gluten en ook allen het brood van de aldi. Glutenvrijbrood heeft vaak weer melk als bestanddeel (en daarbij vind ik het niet eetbaar)

O ja, door zware pijnstilling (tramadol) is mijn maag wat aan diggelen.

Suzanne Aardappelen of pasta staan misschien 3x per week op tafel, niet vaak dus. Witbrood is echt niet vervangbaar door volkorenbrood.

Anoli mag ik een linkje?

Ik heb dus geen dikke buik. Die is plat :?

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:02

Je zou ong 2531 kcal moeten eten om je lichaam op dit gewicht te houden.

Als jij continu te weinig eet, gaat je lichaam in spaarstand en val je inderdaad niets af.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:03

Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van je dag, daar gaat het dus eigenlijk al mis. Ik vind het klinken alsof je echt veel te weinig eet.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:04

Loop je al bij een diëtist? Die kan jou waarschijnlijk het beste bij dit vervelende probleem helpen. Anders terug naar de huisarts voor een algemeen onderzoek incl bloedje trekken. Het eerste wat bij mij opkwam was een slecht functionerende schildklier en/of verstoorde hormoonhuishouding.

Wat ik in dit verhaal mis is je typt dat je beperkt tegen gluten en lactose kan. Hoeveel is dit dan, uitgedrukt in glazen/ boterhammen?

Sommige mensen reageren op de melksuikers en kunnen bijvoorbeeld beter tegen karnemelk, yochurt, kwark ed. Geldt dit voor jou ook? Net als brood, ben je echt brood 'verslaafd'? Als alternatief kan je wellicht speltbrood, maisbrood, havermout, rogge of glutenvrij brood eten. Ook zijn er alternatieven als groente/fruit shakes om toch genoeg nuttige voedingsstoffen binnen te krijgen.

Zelf vermoed ik dat je nog meer mag/ moet eten om gewicht kwijt te raken. Je beweegt nu X kcal en als je minder binnen krijgt dan je verbrand zal je lichaam vet aanmaken als tegen reactie. Voor het geval je lichaam nog meer arbeid moet leveren. Ook met regelmaat eten (om de 2,5h +/-) helpt je lichaam in balans te brengen qua suikers.
Blijkbaar was daarvoor je lichaam niet in evenwicht. Anders zou je niet (extreem) extra aankomen als je meer gespreid over de dag zou eten. Er vanuit gaande dat je niet extreem je dagelijkse eetpatroon (voedingsstoffen) hebt omgegooid.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:05

Probeer in ieder geval als je aardappelen, rijst of pasta eet er geen vlees bij te doen.. En als je vlees eet, geen aardappelen, rijst of pasta.

Dus aardappelen/rijst/pasta met groenten of vlees met groenten. Dat scheelt bij mijn vriend die aan het afvallen is al heel veel.

Sowieso uitkijken met de koolhydraten. Daar eet je best veel van, dus dat zal het wel verklaren.

Minder eten helpt vaak niet. Dan gaat je lichaam datgene wat je eet nog meer opslaan.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:08

Ik heb vaker gehoord van mensen die intolerant waren voor bepaalde producten dat wanneer zij hun voeding aanpasten en het wel konden verdragen erg veel aankwamen. Dit stabiliseerde dan later ook wel vaak weer...
Maar als ik je zo hoor klinkt het alsof er a. weinig structuur in je maaltijden zit en je b. erg weinig eet. En echt, dat weinige eten kan ook je hele stofwisseling om zeep helpen. Zeker als je al een lijf hebt dat overgevoelig is voor veel producten...
Ontbijten is oefenen, begin met wat kleins wat je normaliter goed verdraagt in een kleine portie en bouw dat zo op. Als je vaker per dag gaat eten gaat je lijf ook op een hoger pitje werken.
Heb je wel eens een diëtiste bezocht? Lijkt mij niet verkeerd bij zoveel intoleranties. Zij kan dan ook kijken hoe je wel aan alle benodigde voedingsstoffen komt - want dat lijkt mij in jouw geval best lastig -.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:13

ik zou idd je calorieën bij houden, voor een paar dagen. je eet heel gezond, maar misschien krijg je gewoon veel meer calorieën binnen dan je denkt. Je hebt tegenwoordig heel veel handige apps om het makkelijk bij te houden. en als dit het niet is, dan zou ik het ook in de medische hoek gaan zoeken. :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 17:25

Jazzi dit is wat ik nodig zou hebben bij 1 kilo per week afvallen. "Je ideale kcal inname om af te vallen met jouw gewenste snelheid is: 1517,3 kcal per dag." Dit volgen de link van Keet.

Fiffill Ik kan sinds mijn 14e geen ontbijt verdragen, zelfs niet op een actief scoutingkamp ging het niet.

LhinnOlijf ja ivm de lactose allergie en gluten intolerantie, zij weet het ook niet en vind het erg vreemd.

(Sommige mensen reageren op de melksuikers en kunnen bijvoorbeeld beter tegen karnemelk, yochurt, kwark ed. Geldt dit voor jou ook? Net als brood, ben je echt brood 'verslaafd'? Als alternatief kan je wellicht speltbrood, maisbrood, havermout, rogge of glutenvrij brood eten. Ook zijn er alternatieven als groente/fruit shakes om toch genoeg nuttige voedingsstoffen binnen te krijgen. )

Speltbrood is een gluten bom voor mij net als alle andere broodsoorten die je noemt.
Lactose is melksuiker en verdraag ik niet. Alleen oude kaas van een paar merken.
Groenten en fruit shakes zorgen er voor dat ik ook weer snel trek krijg.

Apps gaan het hem niet worden mensen, heb een antieke gsm :o

ElinS dat heb ik ook geprobeerd (maanden achter elkaar) geen effect. Minder eten doe ik zeker niet, daarvoor beweeg ik te veel en word dan duizelig/slap.

Helderder dat heb ik geprobeerd onder leiding van diëtiste, dat ontbijten, het maakt niks uit hoe klein en wat, het gaat er uit. Ik moet eerst bezig zijn geweest blijft het er in. Volgens diëtiste krijg ik voldoende binnen. Daar schiet ik niks mee op.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:42

Wat ontzettend lastig! Ik kan je niet helpen met tips maar wil je wel veel sterkte wensen.

Zelf heb ik ook nogal problemen met mijn gewicht maar ik weet dat dat psychisch is en met medicijnen te maken heeft. Bij jou denk ik eerder ook aan iets medisch? Schildklier zoals al genoemd is? Hormoonhuishouding? Medicatie/tramadol?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:43

Wat een gedoe zeg, dan zou ik het ook eerder in de medische hoek zoeken...

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:51

Eerlijk: met zo'n eetpatroon zou ik ook dik worden

6x per dag een beetje is veel beter. Je moet je motor laten draaien
veel groenten, wat vlees of vis en wat aardappel of rijst in de avond
Verder yoghurt met fruit. Los fruit of noten tussen door.
Als ontbijt crackers of iets dergelijk en dan maar 2

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:52

Heb je wel vet op je lijf of voornamelijk spieren? Je beweegt veel dus zal ook een behoorlijke spiermassa hebben. Spiere. Zijn zwaarder dan vet. Weet niet of je vorm anders was met je andere broekmaat

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:53

Als je ontbijt niet kan verdragen is sporten en glas wat met citroensap een optie. Daardoor gaat je motor ook draaien en mogelijk dan op je eigen vetten