Ik ben een vrouw van bijna 40, 1,70 lang, 88 kilo broekmaat 44. Ik WAS 74 kilo met broekmaat 38.
Door allergieën en intolerantie kan/mag ik veel niet eten, of moet daar een prijs voor betalen (denk aan eczeem, maag/darm klachten, hoofdpijn, oprispingen...)
Hieronder vallen:
Lactose (oude koekaas aldi gaat)
Gluten (beperkt kan)
Citrusfruit
Komkommer
cacao
Kip
Theïne (zwarte thee soorten)
Cafeïne
Alcohol
Suiker (kleine hoeveelheden gaat)
Kleurstoffen (vooral blauw)
Alle zoetstoffen
Koolzuurhoudende producten
Witte rijst
Soja
Ik ben al meer dan een jaar bezig met zo gezond mogelijk te eten en drinken dan ik al deed, (schijnt beter te zijn met mijn aandoening) maar de kilo's zijn meer geworden.
Wat eet ik zoal op een dag:
De koude maaltijd:
Max. 4 plakken witbrood van de aldi (deze verdaag ik) Belegd met:
sla, tomaat, paprika, ui, kaas/vlees, zwarte olijven/augurken als ik deze heb. Of ik maak tosti.
Fruit: appel/banaan/pruimen, aardbei/bessen/druiven uit eigen tuin wat er maar net is.
Ook geregeld noten, zo min mogelijk pinda's/amandelen en geen krokant laagje.
Jam/pindakaas/pasta en zo ben ik geen fan van, vind het allemaal te zoet.
Avond eten bestaat uit:
Bruine rijst/aardappels/maisspaghetti of brood alla gezond. (zie boven)
Met groenten/bonen (zelf weken) en vlees. Varken/rund/lam/paard en zo mager mogelijk, hou niet van vet. Gebruik weinig zout en anders keltisch zeezout.
Ik bak in zonnebloemolie of gebruik bakpapier(bij gehakt bv), stoom groenten en/of aardappelen en maak geregeld een eenpansstoofpot.
Eet geregeld 2x per dag, heb een 4 maanden geprobeerd om kleinere porties verdeelt over meerdere keren per dag te eten, man wat had ik een honger de hele dag. Ben toen hard gegroeid.
Ik eet geen kant en klare producten/zakjes/potjes, snoep niet, eet geen koek/taartjes/gebak, ik drink veel water (3a4 liter per dag) of drink kruiden thee (zelf samengesteld) Geen vruchtensappen, melk, of iets in die buurt. Eet zelden ei of vis. Patat en pizza wel, maar zelf gemaakt. Zelden snacks, ook hier krijg ik last van.
Ik wandel 2x 5 kilometer met mijn honden, boodschappen doe ik lopend (ben gerust een 1,5 u. op pad) Ik fiets 3x per week 34 kilometer, heb mijn huishouden nog en mijn tuin en pony's, verder doe ik een half uur tot uur per dag aan pilates/yoga. Ik zou denken dat ik genoeg beweging krijg.
Ik heb dystrofie (en leef veel met pijn) en het schijnt dat dat ook nog wel een oorzaak KAN zijn dat ik groei, maar NL artsen zijn daar sceptisch over.
Wat doe ik fout? Of heb ik gewoon pech? Wie heeft net zo'n probleem?