Touwtje springen, wie ook?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Touwtje springen, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 21:03

Ik kwam touwtje springen tegen als workout, het zou goed moeten zijn voor je conditie en om kilo's kwijt te raken.

Ik wil het dus gaan doen, voor een betere conditie, wat kilo's kwijt en strakker in m'n vel. Ben heel benieuwd!

Zijn er hier op Bokt mensen die het ook doen? Hoe bevalt t en levert t op wat je er mee wil bereiken?
Wat voor schema volgen jullie? Ik heb verschillende schema's gevonden voor beginners, die ga ik volgen en zo uit bereiden. Naar langer en verschillende sprongen.

Maarrrr morgen eerst eens op zoek naar een springtouw! Waar kan je goede touwen vinden?

muntdrop

Re: Touwtje springen, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:05

Ik had een springtouw gekocht bij de perry sport. 2x gebruikt ofzo, vond het te eentonig :')

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:14

Ik doe het af en toe.
Het is echt heeeeel zwaar :+ Vind ik.

Valt echt tegen, maar ik probeer dan minstens 600x te springen.

Ik heb geen schema, gewoon springen.
Meestal spring ik 50x en dan even rust.
Ik heb betablokkers, dus mijn hartslag kan helaas niet snel omhoog waardoor ik sneller moe ben..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 14:21

Eentonig kan ik me op zich wel wat bij voorstellen, haha.

Dat het zwaar is ook!

Vanochtend een touw gehaald, kunststof en 5m, nog even op maat maken dus.

Hey lijkt me wel ideaal, als je keert weinig tijd hebt of buiten slecht weer, kan je t gewoon binnen even doen (bij ons op zolder dan tenminste). Hardlopen laat je dan al snel gaan met slecht weer (althans, ik. Haha). Morgen eens springen, benieuwd of ik een minuut volhou. :')

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:45

Inderdaad heel saai en eentonig, maar je kunt het ook leuk maken voor jezelf.

Doe het niet een kwartier lang als work out maar doe het meerdere keren 1 minuut per keer. Als je bijvoorbeeld op de waterkoker of magnetron aan het wachten bent en probeer dan om het aantal sprongen steeds te verhogen om zo je conditie te meten. Dan blijft het leuk en zie je resultaat zonder er een hekel aan te krijgen.

Het kan ook andersom, dus elke keer met een stopwatch door springen tot je écht niet meer kan en het dan over de dag nog een paar keer doen en kijken of je het steeds langer vol kunt houden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 09:18

Dat tussendoor, wanneer je ergens op moet wachten, vind ik eigenlijk wel een hele goede!

Moet eerlijk zeggen dat ik niet bang ben dat het saai of eentonig wordt, meestal krijg ik vanzelf uitdaging en anders zoeken we die. Ben leuke en afwisselende sprongen tegen gekomen, dus gaan aan de gang!

Alleen, ik lees dat veel mensen het gewoon binnen in huis doen, ik weet niet of ik dat durf hoor. :oo
Thuis kan het wel op de zolder, veilig althans.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:48

Quir schreef:
Dat tussendoor, wanneer je ergens op moet wachten, vind ik eigenlijk wel een hele goede!

Moet eerlijk zeggen dat ik niet bang ben dat het saai of eentonig wordt, meestal krijg ik vanzelf uitdaging en anders zoeken we die. Ben leuke en afwisselende sprongen tegen gekomen, dus gaan aan de gang!

Alleen, ik lees dat veel mensen het gewoon binnen in huis doen, ik weet niet of ik dat durf hoor. :oo
Thuis kan het wel op de zolder, veilig althans.

Als je er een moeilijkere (en véél intensievere) twist aan wil geven: ga trainen op double unders. Dus in plaats van één keer springen, waarbij je touw één keer onder je voeten door gaan, ga je dan één keer springen en tegelijk het touw twee keer onder je voeten door laten draaien.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 09:54

Oei, dat klinkt lastig! Haha, maar ga ik zeker eens proberen! :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:59

Wat grappig dat ik dit topic nu tegen kom hahha, ik heb net touwtje gesprongen omdat ik hardlopen haaat :+
Ik vind het echt fijn, ik zeg dan tegen mezelf: nu moet je 75 keer springen ofzo,en dan ga k net zo lang door tot dat is gelukt, want om het gewoon op een muziekje te doen ben ik er al heel snel zat van.

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:12

Toevallig dat ik dit topic tegenkom, gisteren een touw gekocht en wou vandaag beginnen!

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:23

hee dit vind ik een goed idee :D
volgende week maar even een springtouw kopen.
heb zelf echt een hekel aan hardlopen of iets. dit lijkt me wel een leuk idee haha :D

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:27

Een maand geleden een springtouw gekocht, maar nog steeds niet gebruikt. Moet me er dus ook echt maar eens toe zetten. Misschien kan ik dan nog wat strakker op vakantie. :))

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:32

Ik Heb er nog nooit van gehoord hihi :)

Maar ik wil Het ook wel is proberen!

Dus ik volg even

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:38

Dit is ook een leuke sprong: Met je armen gekruisd springen! is heel moeilijk :') Heb je geduld voor nodig, maar als je het eenmaal kan is het heel leuk en kan je het afwisselen met gewoon springen :)

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:41

Waar kopen jullie een springtouw? :)

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:43

Ik heb hem bij Perry Sport. Wel even nog zelf op maat maken.

WelliejJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:46

Ik heb op de kinect (xbox 360) een trainingsspel waarmee ik 'touwtje spring'. Werkt echt super moet ik zeggen :)

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:47

ja ik doe wel eens touwtje springen, als ik me verveel vooral.
Ben er wel onwijs onhandig in, ga telkens op het touw staan.
Maar zet wat muziek op en dan houd je het als snel een minuut vol!

Ik spring alleen te weinig om er van af te vallen of iets dergelijks

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 14:35

Poh, toen straks eens voor het eerst gedaan... Wat viel dat tegen zeg!!

Moet wel zeggen dat ik een erg slechte conditie heb op het moment (voornamelijk vanwege ziekte), maar een minuut was al best pittig. Terwijl vroeger als kind ik hele dagen kon touwtje springen zonder een zucht of kreun!

Bewijs nummer zoveel, ik moet echt aan m'n conditie gaan werken en ook een paar kilootjes er af! Ik vond het wel erg leuk en voor een eerste keer sinds zo lange tijd, ging het ook best handig. :)

Welliej, dat is ook erg leuk op de Kinect!

Eens op zoek naar een goed schema om op te bouwen met een conditie van -20...
Had dit wel gevonden:
30 seconde springen
30 seconde rust
en dat 5x en dan 5 minuten rust en nogmaals

Om de dag springen en dan 1 keer per dag. Verder eerst uitbreiden in tijd, dus van 30 seconde naar 1 minuut. Daarna in aantal, dus inplaats van 5 keer herhalen, 10 keer of zonder de rust tussen door... Wanneer je een 15 minuten kan springen zonder rust, naar vaker, dus eerst elke dag en daarna 2x per dag bijvoorbeeld...

Is dat een beetje realistisch?

Hoop ook dat m'n knie het een beetje goed volhoudt, voelde m toch best goed (verbrijzeld geweest en nu ernstige artrose). Daarna (ja ja, heel handig) gaan kijken hoe je eigenlijk t beste kon springen, dus op de bal van je voet, buikspieren en bovenbeen spieren aanspannen en niet (te) hoog springen. Ging het wel al veel beter met de knie, dus hopelijk een kwestie van de juiste houding en kracht trainen in de knie!

Wel erg leuk dat stiekem toch best veel mensen touwtje springen!!
Willen jullie hier ook je schema plaatsen? Of springen jullie gewoon echt wanneer het uit komt en hoe lang je het volhoudt? Tel je aantal sprongen of een bepaalde tijd?

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:50

ik spring alleen wanneer ik het huis voor me alleen heb hihi, dat komt helaas niet zo heel vaak voor XD

MarjoleinvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:06

Met alleen touwtje springen ga je niks bereiken. Het is wel geschikt als aanvulling op fitness of een BBB workout, je krijgt er een betere conditie van niet zo zeer een strak lichaam. Het kan natuurlijk nooit kwaad om extra te bewegen dus ik zeg doen!

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:08

als je straks lange tijden kan touwtje springen verbrand je wel een hele hoop calorieen dus denk dat het wel iets af doet aan je lichaam, kwa vet. o je er ook buikspieren van krijgt dat denk ik dan weer niet

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:47

Kwam dit topic tegen in de zoekfunctie en probeer er wat leven in te brengen.

Vandaag ook begonnen met touwtje springen, wat valt dat tegen!

Ik ben in Juni bevallen, en wil nu echt mijn lichaam wat strakker, en een paar kilo kwijt. En ben er al achter gekomen dat 4-5 keer in de week paardrijden niet helpt.
Dus nu maar touwtje springen :D, niet meer snoepen (alles is zo lekker :Y) ), en zo vaak mogelijk op fiets naar stal. En rijd dus als 3 tot 5 keer per week paard.

Lees op internet als jij je eet patroon aanpast en touwtje springt je echt wel strakker in je vel komt te zitten.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 01:00

Volgens mij heb ik nog een touw liggen in de schuur, binnenkort eens proberen.

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:21

De combinatie van bewegen en gezond eten werkt natuurlijk het beste. En touwtjespringen is voor veel mensen een makkelijkere opgave dan hardlopen. Ik vind touwtjespringen leuk om erbij te doen af en toe (in de zomer in combinatie met een workout van squats, lunches, buikspieroefeningen, push ups etc.). Wat lekker wil is bijvoorbeeld een doel stellen van 100 sprongen en dan een pauze en dat vijf keer herhalen en zo uitbreiden.