paard op mijn voet gaan staan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

paard op mijn voet gaan staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 11:59

Hoi bokkers,

Het zit me niet echt mee met mijn paard, paar maand geleden eraf gevallen, en toen mijn rug etc zwaar gekneusd... En nu is maandagmiddag mijn paard op mn voet gaan staan!

Dus ja meteen gekoeld,stal genootje ( die gelukkig ook op stal was mijn paard overgenomen en "weg" gezet... Maar toch maar met iemand naar het ziekenhuis gegaan, conclussie gelukkig niks gebroken maar wel flink gekneusd! Dus druk verband er om heen en krukken mee...

Ben ik mooi klaar mee, werk gever maar gebeld dat ik niet kan werken ( zit in de thuiszorg), kan niks paarden niet mesten, niet rijden... Geen eens longeren! En dan te bedenken dat ik het rijden net weer aan het oppakken was!

Ze hebben me in het ziekenhuis alleen vergeten te informeren over hoe lang dit gaat duren? Mijn heup die ik nu uiteraard veel belast vind het ook alles behalve leuk!

Dus iemand ervaring hiermee?? Wanneer ga ik weer naar mn paarden kunnen? & kunnen werken??

K_im

Re: paard op mijn voet gaan staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:21

Wat vervelend zeg!

Ik denk echter niet dat Bokt antwoord zal hebben op jouw vraag. Niemand kan van achter de pc zien hoe ernstig de kneuzing is. De dokter zal je een schatting kunnen geven, en uiteindelijk zal jijzelf moeten bepalen wanneer je weer denkt aan het werk te kunnen gaan.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:26

Als ik jou was, zou ik even een bezoekje brengen aan de fysio. Die kan je oefeningen geven en zorgen dat alles soepel blijft, zodat jij zo snel mogelijk weer vooruit kan!!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:26

Sorry, maar ga jij omdat er een paard op je voet heeft gestaan in de ziektewet. Hier regelmatig een paard op mijn voet gehad, door zelf een domme fout te maken. Maar ik heb gewoon doorgewerkt en de paarden gedaan. Zelfs blijven rijden. En ja, ik had ook een hele dikke voet bij een paar keer daarvan.

Gewoon je ding gaan doen, al is het in het begin in een langzamer tempo. Blijft je voet het soepelst bij.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:28

FriesWytske schreef:
Sorry, maar ga jij omdat er een paard op je voet heeft gestaan in de ziektewet. Hier regelmatig een paard op mijn voet gehad, door zelf een domme fout te maken. Maar ik heb gewoon doorgewerkt en de paarden gedaan. Zelfs blijven rijden. En ja, ik had ook een hele dikke voet bij een paar keer daarvan.

Gewoon je ding gaan doen, al is het in het begin in een langzamer tempo. Blijft je voet het soepelst bij.

Dat dacht ik dus ook, maar als een paard op je middenvoetsbeentjes gaat staan, dan kun je het wel breken of ernstig kneuzen.
Misschien dat wij gewoon 2 bofkonten met hoge pijngrens zijn ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:53

Denk dat wij inderdaad niet van die mietjes zijn, Matheno.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:56

Ik denk dat ik het erger vind dat TS zich er drukker over maakt dat ze dr paard niet kan doen dan dat ze niet kan werken... tenminste die indruk wekt ze wel.

Kneuzen kan lang duren, neem even contact op met de poli

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:58

Gewoon werken en je paarden doen :)

Mijn bot stond de verkeerde kant op doordat mijn "kleine pony" a 900kg.. op mijn voet was gaan staan. Dokter zei dat dit vanzelf wel weer goed zou komen en dat je vooral moet blijven bewegen.

Dus hup, oncharmante schoenen aan en aan de slag :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:02

Gewoon naar je paard toe gaan, ik zie het probleem niet? Je kan toch gewoon mesten en longeren, daar heb je je voet toch niet bij nodig? Zelfs na een kijkoperatie was ik de dag daarna alweer gewoon op stal.. Verplicht met krukken, maar ik deed op rijden na gewoon alles..

Dus hup, zoek een schoen die past (desnoods een vuilniszak als je echt je voet niet wil/kan belasten) en gaan met die banaan!

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:02

Ik ben het eens met bovenstaande. Het beste is om gewoon door te gaan en zoveel mogelijk te blijven doen, dan gaat het het snelst weer beter.
Dat het pijnlijk is, ben ik wel met je eens hoor :+

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:03

niet zeuren en lopen wat je aankan. staat bij mij regelmatig een paard op mijn voet. kan ik wel de hele tijd in de ziektewet. en tijdens spelen mijn tenen gebroken, tape erom gedaan in het ziekenhuis, en zoveel mogelijkblijven lopen van de dokter.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:07

Jeetje, als ik bij elke breuk, kneuzing of gescheurde band in mijn leven meteen thuis op de bank zou gaan zitten kniezen, had ik meer in de ziektewet gezeten dan dat ik aan het werk was.. Soms is het ook gewoon even doorbijten hoor, TS. Enne, longeren kan desnoods op een kruk. Ik heb mijn paard wel in een rolstoel zitten longeren :+

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:24

Auw auw ik weet hoe het voelt ! Mijn paard is vorig jaar op de helft van mijn voet gaan staan maar vooral op mijn kleine teen . Gevolg ik lang kreupel voet helemaal dik . Nu een dik jaar later doet mijn kleine teen ng pijn en is ng steeds dik :7
Inmiddels maat grotere schoenen gekocht dan doet het niet zo zeer :Y) Ik heb trouwens wel gewoon alles gedaan,werken ,paardrijden etc.

Je zal er dus nog heel lang last van blijven houden,hellaas

Sterkte en beterschap!

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:02

Okay inderdaad, ik ben het met jullie eens. Daarbij, werken kan ook op krukken, heb ik ook jaren gedaan!
En paardrijden zonder stijgbeugels, zodat je je voet ontlast is ook een optie ;)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:33

Ik vind persoonlijk jullie reacties een beetje overdreven.
Ik weet niet hoe de voet van ts eruit ziet, maar ik weet dat het soms erger kan zijn dan het lijkt, zelfs als er niks gebroken is.
Bij mijn zus is er ook eens (meerdere keren) een pony op gaan staan, en haar voet was ook gekneusd. bij verder onderzoek zagen ze dat de pees in haar voet helemaal verpletterd en uitgerafeld was.
Ze heeft weken met zo'n speciale schoen gelopen.

Ts, ik zou je aanraden om zo veel mogelijk te doen wat je kan.
Desnoods op de hiel van je voet lopen als de voorkant gekneusd is ofzo. Idd stevige schoenen aandoen en als je toch gaat rijden, zonder stijgbeugels als je een braaf paard hebt. En gewoon rustig aandoen met uitmesten enzo.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 16:06

Bedankt voor de reacties, maar ik mocht m absoluut de eerste week( sowieso) niet belasten! En daarna voor controle... Mijn pijngrens is echt niet zo laag, toen er een prolaps is geconstateerd in mijn rug en acute spit ben ik ook door gelopen... & toen ik mijn rug zwaar gekneusd had ben ik ook vrij snel weer gaan werken... Maar werken met mn krukken word hem niet echt, mensen naar de wc helpen met krukken... Een tafel afstoffen met krukken nee lukt mij nog steeds niet! En de fysio zegt ook 1ste week NIET belasten, daarna rustig aan kijken... Paardrijden is uit den boze!

Ik vroeg hier idd om ervaringen niet om te vertellen wat ik met mijn werk etc moet doen..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:09

TS, lekker rustig aan doen en niet forceren zoals de rest je adviseert (vreemd advies trouwens).

Ik heb ooit een paard op mijn voet gehad, ik vermoed zo'n 10 jaar geleden inmiddels en ben er niet meer naar het ziekenhuis geweest toen. Dom, want ik heb er dus nog steeds last van.
Achteraf gezien is er toen waarschijnlijk een scheurtje of breuk geweest in een botje wat dus nooit goed geheeld is omdat ik lekker door ben gegaan ermee.

Goed rusten en laten helen, je wil echt niet net als ik 10 jaar later nog steeds last hebben.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:12

Vervelend zeg! En inderdaad erg pijnlijk |( waarschijnlijk maakt iedere paardenbezitter dit meerdere malen in zijn of haar leven mee ( spreek uit ervaring)! Zelf gelukkig ook niks gebroken, maar zeer pijnlijk en blauwe voet %) dat wel! Je weet zelf het beste wanneer t beter gaat lijkt mij! Iedereen is anders en elke kneuzing is weer anders....succes en hopelijk weer snel pijnvrij op je paard +:)+

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:16

Vorig voorjaar een paard van 1m82 op mijn voet gehad, was tijdens vakantie en ik ben er op door blijven lopen om mijn voet soepel te houden. Werd wel bont en blauw, maar niks gebroken. Ik bleef er echter wel last van houden en dat compenseerde ik door mijn voet verkeerd neer te gaan zetten, daarna ging de knie daarboven pijn doen, toen m'n heup, en kreeg ik meer lichamelijke klachten. Nu 2x door m'n osteopaat behandeld, en ik heb er nu nog maar zelden last van.
De botjes in je voet zitten met allerlei gewrichtsbandjes met elkaar verbonden, en dat heeft lang tijd nodig voor het allemaal weer een beetje hersteld is, maar dan moet je er dus wel 'normaal' mee kunnen bewegen, en daar heeft m'n osteo me heel goed mee geholpen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:26

Je voelt het zelf het beste :j

Ik zou het ook ronduit dom vinden om tegen het advies in te gaan van je fysio, want je hersteld zo wel het allerbeste en snelste.

Hoe lang het kan duren, tja... Je merkt snel genoeg wanneer het weer wat beter gaat.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 16:30

Bedankt voor de reacties, ik probeer het advies van de fysio, en ziekenhuis op te volgen door idd eerste week niet te belasten... En daarna geleidelijk aan belasten.

@goof, nee ik hoop er met een x aantal weken vanaf te zijn, en volgende week weer beetje op te kunnen lopen.

@Testes76 bedankt ... ik heb wel eens een paard op mn tenen gehad, maar niet zoals nu..

@MarChak zodra ik er weer iets op kan leunen zal ik ook weer naar gevoel gaan bewegen, maar voor nu maar even rustig aan doen dan

@ vuurneon ja daar heb je gelijk in, ik wacht het rustig maar af :-)

Ik weet dat je niet langer dan nodig je voet ( of welk lichaamsdeel dan ook) moet ontlasten/niet gebruiken dan nodig is, maar als ik het advies krijg om mijn voet niet te belasten etc dan doe ik dat maar...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:23

Nee, als dat het advies is moet je het inderdaad niet belasten! Zo zie je maar iedere blessure is anders.

Sterkte en beterschap!

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 19:27

Bedankt! :-)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:57

Beauty26 schreef:
Bedankt voor de reacties, maar ik mocht m absoluut de eerste week( sowieso) niet belasten! En daarna voor controle... Mijn pijngrens is echt niet zo laag, toen er een prolaps is geconstateerd in mijn rug en acute spit ben ik ook door gelopen... & toen ik mijn rug zwaar gekneusd had ben ik ook vrij snel weer gaan werken... Maar werken met mn krukken word hem niet echt, mensen naar de wc helpen met krukken... Een tafel afstoffen met krukken nee lukt mij nog steeds niet! En de fysio zegt ook 1ste week NIET belasten, daarna rustig aan kijken... Paardrijden is uit den boze!

Ik vroeg hier idd om ervaringen niet om te vertellen wat ik met mijn werk etc moet doen..

gewoon na je arts luisteren.. je moet nog jaren met die voet door..

niemand die kan zien hoe je voet eruit ziet alleen de artsen.

als iemand anders door wil lopen prima..

maar die tips van vuilniszak er om en gaan... lijkt me helemaal niet verstandig.. gaat die er dan weer op staan zit er helemaal niks om.

ik loop zelf ook door met de dingen die ik tot nu toe heb gehad..er zijn echter grenzen en op krukken zou ik geen paard hanteren.

ik heb mensen zien rijden met een gips voet dat ging wel goed maar..* een met een schouder uit de kom die meteen dag erna weer ging mennen.. (en dus weer na het ziekenhuis kon)

en een collega heeft een oude breuk van een botsing met een paard wat ze nog steeds voelt.. die was toen ook gewoon verder gegaan.. jaren later nog last van.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:25

Matheno schreef:
FriesWytske schreef:

Dat dacht ik dus ook, maar als een paard op je middenvoetsbeentjes gaat staan, dan kun je het wel breken of ernstig kneuzen.
Misschien dat wij gewoon 2 bofkonten met hoge pijngrens zijn ;)

Nou dan hier nog een met een hoge pijngrens. Zelfs 1 keer gehad dat een paard schrok, opzij sprong en bovenop mijn voet landde. Voet was lekker paars, blauw en dik, maar kon (met mate) gewoon alles doen. Gaat idd wat langzamer en met wat gekreupel, maar was echt wel te doen hoor.