ervaring met thuiszorg?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Izep

ervaring met thuiszorg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 21:34

excuses voor t weg laten vd hoofdletters Y;(

zijn hier misschien mensen die ervaring hebben met thuiszorg of er zelf werkzaam zijn?

afgelopen week ben ik aan mijn schouder geopereerd wat betekent dat ik 4 tot 6 weken helemaal niets kan en mag. om die reden krijg ik 2 maal daags thuiszorg voor wondcontrole en te douchen en aan en uit te kleden. in praktijk betekent dit dat ik 's ochtends rond 11.30 aan de beurt ben (dus om 12.00 klaar) en 'avonds rond 20.00 al is dat ook wel eens 19.15. dus ik breng dan zo'n 16 uur per dag door in pyama en zo'n 8 uur in mijn kleren. dit is de eerste keer voor mij dat ik thuiszorg krijg en ik vroeg me eigenlijk af of deze tijden normaal zijn? ik weet dat het in de zorg behelpen is en ik ben zelf helemaal niet zo'n vroege vogel maar pas om 12.00 verzorgd en aangekleed zijn vind ik zelfs nog laat. :?

ik ben benieuwd naar jullie ervaring of mening. dankjewel alvast.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:37

Heb je het aangegeven? Wij houden zoveel mogelijk rekening met de wensen van de cliënt en dat lukt niet altijd maar iemand die wil uitslapen word iig niet om 7 uur geholpen en de vroege vogel niet om 12 uur :n (sowieso is iedereen voor 10.30 in de kleding of ze moeten zelf later willen. )
Maar, dan moeten wij het wel weten; anders word je gewoon daar tussengedrukt waar wat ruimte gemaakt kan worden.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-07-14 21:43, in het totaal 2 keer bewerkt

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:41

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 21:52

aangezien ik niet zo'n vroege vogel ben had ik aangegeven dat ik t liefst zo laat mogelijk wilde maar moet eerlijk bekennen dat ik toen bij lange na echt niet aan 11.30 dacht. ik heb thuiszorg van een kleine organisatie en dus ook n klein team dus ik heb ook geen andere keus overigens aangezien ik de laatste op de route ben. heb inmiddels wel aangegeven dat ik dit wel erg laat vond en t ook eerlijk gezegd niet zo had ingeschat toen ik aangaf niet zo vroeg te willen. nu zou ik nog kunnen vragen/proberen om te ruilen indien mogelijk maar goed, dan is iemand anders weer de dupe natuurlijk.

ps. medicatie en ontbijt doe ik zelf

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:59

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sting

Re: ervaring met thuiszorg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:02

Ik heb in de schoonmaak-thuiszorg gewerkt en ook veel verhalen over de verzorging gehoord/gezien. Maar inderdaad: geef het aan (zoals je nu al gedaan hebt zie ik), en dan kunnen ze vaak wel wat regelen hoor! :) Half 12 is inderdaad wel erg laat....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 00:07

ik vind half twaalf toch ook wel erg laat, dan zit je als organisatie boven je capaciteit qua cliënten
in het verzorgingstehuis en in de thuiszorg ben ik gewoon dat je om tien uur, hoog uit half elf (en dat vind ik al uitlopen ) toch echt wel iedereen aangekleed etc moet hebben , tuurlijk loopt dat wel eens uit...maar half twaalf standaard pas geholpen worden?
errug laat.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 00:14

Ik zou er toch nog op terug komen, dat je je vergist had in de tijd.
ik werk ook in de thuiszorg en bij ons is er een marge van een uur. Als jij zegt dat je om 10 verzorgd wil worden kunnen wij een half uur voor of een half uur na die tijd komen.
in het algemeen geven mensen meestal een ruimere tijd aan hoor, tussen 8-10 of wat dan ook. Heel erg verschillend maar de organisatie probeert zoveel mogelijk rekening te houden met de wensen van de client.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:01

Ik zou het ook nog een keer aangeven en zeggen dat als de mogelijkheid er is je graag zou willen ruilen. Kan het niet heb je pech denk ik, maar als je het niet vraagt weet je sowieso dat je op 11.30 blijft staan.

Mijn vader krijgt elke dag thuiszorg (behalve in het weekend) en daar zijn ze rond half 8 al. Best heel vroeg, maar zo hebben mijn ouders nog gewoon wat aan de dag. Als ze een keer niet komen doet mijn moeder het gewoon zelf, maar dat elke dag doen is gewoon te zwaar ;)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:07

Mijn vader heeft ook thuiszorg gehad. Kwamen netjes 2x per dag op de afgesproken tijdstippen. En namen ruim de tijd voor hem

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:08

ik werk in de thuiszorg en in principe proberen wij iedereen op hun gewenste tijd te helpen en dit lukt meestal ook wel redelijk. Dus geef gewoon aan welke tijd jij prettig zou vinden!

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:10

Half twaalf is niet normaal, hoe je dat ook wend of keert. Ik zou daar zeker niet mee akkoord gaan. Ik werk ook in een klein team, maar ons doel is toch wel om de mensen voor 10u allemaal in de kleren te hebben (+douchen, adl, etc. )
Zaken als wondzorg kunnen bv. wachten tot later, maar het opstarten van de dag is logisch dat dat niet nog om 11.30 gebeurt.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:22

Ik werk bij een thuiszorgorganisatie op kantoor en wij proberen altijd rekening te houden met iemand zijn wensen. Ik vind het s ochtends wel heel laat! Ik zou het wel aangeven en anders misschien naar een andere organisatie gaan! Er zijn er genoeg. Ze kunnen de indicatie zo omzetten

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 22:10

bedankt allemaal voor jullie reactie. ik heb het vandaag toch maar eens voorzichtig aangekaart. ze begreep het wel maar wist niet of er iets aan te schuiven viel. ze ging het in ieder geval aankaarten en bespreken met degene die de routes maakt. ze zei wel dat er zelfs thuiszorgorganisaties zijn "die nog veel later kwamen". degene die de routes maakt heeft me vanavond toegezegd dat ze er eens goed naar zou kijken maar dat het niet zo gemakkelijk was te schuiven. ze zou haar best doen. even afwachten dus. ik hoop het maar. normaal loop ik nu nog een ronde met mijn hond, nu zit ik als nachtbraker al 2 uur in pyama. ^) vanavond ook nog eens een bijzonder nare ervaring gehad dus ik ben het afhankelijk zijn na 4 dagen al helemaal zat. ;(

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:49

Owjee, wat is er gebeurd?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:24

ojee?
maar hopelijk kan er wel wat geschoven worden en gaat de genezing heel voorspoedig zodat je jezelf strakjes weer kunt redden :j

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:32

Ik heb op dit moment ook 1 x pd thuiszorg (nieuwe heup) voor douchen kous aantrekken en aankleden. Ik kon kiezen tussen 7.00 uur of 11.30 uur. Dus weinig keus. ik heb 7.00 uur gekozen.Heb ik weinig zin om echt op te staan, dan ga ik nadien nog wat na dommelen, is beter dan dat je verplicht bent om tot 11.30 in bed te blijven.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 23:34

ik ben tot 2 keer toe mijn evenwicht verloren omdat ik me zo vreselijk moest jagen omdat er eigenlijk geen tijd was om me even snel af te spoelen onder de douche. degene die me hielp was net zo gejaagd als ik, terwijl ik achteraf dacht; jij had gewoon rustig moeten blijven. ik ben gewoon bijna 2 keer gevallen. heb mijn schouder nu 2 keer flink verrekt terwijl ik er echt helemaal niets mee mag. in een reflex probeer je je toch op te vangen. buiten het feit dat dat natuurlijk vreselijk zeer deed hoop ik maar dat ik t nu niet verknald heb. "en als ik perse wilde, wilde ze dan nog wel even de natte pleisters vervangen voor droge." ik moet er duidelijk nog aan wennen. ;(

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:38

Schaam je niet voor je pyjama! Ik laat in het weekend de hond altijd uit in mn pyjama ( eerste en laatste rondje dan, niet de hele dag uiteraard ) dus als je je niet te ongemakkelijk voelt gewoon een jas erover en gaan :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:39

Ik heb zes weken twee maal per dag wondverzorging gehad.
In overleg was veel mogelijk.

Zijn er niet meerdere thuiszorg aanbieders werkzaam in jouw regio, ts?
Dan zou je kunnen vergelijken wie de best passende zorg biedt.

Sonja_vR

mmm, ik zou dit toch wel aangeven aan die persoon of de organisatie... jij krijgt nu hulp omdat je het nodig hebt en je moet die schouder absoluut ontzien, dan kan het niet zo zijn dat er gejaagd word waardoor jij dalijk verder van huis bent.
heel simpel, de helpende persoon is een professional die jou helpt en ondersteund, dan moeten ze zich ook zo opstellen en fiets ups in de planning of een uitlopend schema, niet op jou afschuiven/afreageren met alle eventuele gevolgen van dien ...

ik heb zelf jaren in de zorg gewerkt in verschillende settings , ook thuiszorg, maar je hoort je cliënten ten alle tijden netjes en professioneel te ondersteunen, niet op te jagen en het gevoel te geven dat ze maar blij moeten zijn met de hulp die ze krijgen en niet mogen zeuren als het ze niet naar de zin is , tuurlijk , soms verwachten mensen erg veel...maar ik vind gewoon netjes geholpen worden zonder opgejaagd te worden geen vreemde eis, maar een basis dingetje ...
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 15-07-14 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 23:39

pillow schreef:
Ik heb op dit moment ook 1 x pd thuiszorg (nieuwe heup) voor douchen kous aantrekken en aankleden. Ik kon kiezen tussen 7.00 uur of 11.30 uur. Dus weinig keus. ik heb 7.00 uur gekozen.Heb ik weinig zin om echt op te staan, dan ga ik nadien nog wat na dommelen, is beter dan dat je verplicht bent om tot 11.30 in bed te blijven.

dat is ook waardeloos zeg. mag ik nog blij zijn dat ik in ieder geval wel mijn bed uit kan. sterkte ermee pillow.hopelijk kun jij je ook weer snel zelf redden. Y;(

Precyll

Ts dat moet je niet pikken. Zoek Een andere organisatie. Ik werk in een verpleeghuis en in de thuiszorg en als ik zo met onze cliënten omga sta ik op straat.

In de tz ben ik op zijn laatst om 10u klaar in het vph wordt het helaas ook wel eens 12u/1230u maar dat is dan complexe zorg (jongeren met NAH en ernstige lichamelijke problematiek)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:42

How had mn berichtje al verzonden voordat ik klaar was. Maar wat een vervelende situatie was dat voor je! Dit kun je ook aangeven tijdens het evaluatiegesprek. Toen mijn moeder thuiszorg kreeg waren er ook weleens dames die 'ff kwamen wassen' terwijl mijn moeder erg veel pijn had door de terminale kanker, toen hebben we de thuiszorg dringend verzocht hun personeel op de hoogte te stellen van de patient en sindsdien werd er heel voorzichtig omgegaan ( later werd dat een 'spec' team o.i.d ). Dus je kunt ook rustig even bellen om aan te geven dat je geschrokken bent.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:54

Sowieso veiligheid voor alles! Dat de zorgverlener in kwestie een druk schema heeft en achter loopt, maar absoluut niet ten koste gaan van de zorg die je krijgt en al helemaal niet ten koste van je herstel. Heb je en vaste contactpersoon? Meestal heb je een eerst verantwoordige verpleegkundige met wie je dit soort zaken kunt bespreken. Zowel de tijden als de kwaliteit van zorg. Het is eigenlijk te idioot voor woorden dat je 's avonds al om 20u in je pyjama zit, dat moet niet nodig zijn. Oké, na 22u nog douchen ou lastig kunnen zijn, maar wat later op de avond moet kunnen.

Hier helaas ook geen geweldige ervaringen met thuiszorg, vooral qua planning. Hier kwamen ze voor mijn ex. In erste instantie alleen douchehulp, later ook wat verpleegkundig. Ook zo vroeg met douchen vaak, dus duidelijke afspraken gemaakt en dan toch gewoon een stuk eerder op de stoep staan. Afgesproken dat ze even zouden bellen en de tijdafspraak benadrukt, en dan rustig veel vroeger dan afgesproken bellen 'ik kom er nu aan'. Eh, dacht het niet, want dat is niet de afspraak en we zijn nog niet klaar. 'Ja maar, je bent de laatste op mijn route'. En dan dus ingepland zijn op de vroege route en een verzorgende ig hebben die er kennelijk een vlot tempo op na houdt en/of een gemakkelijke route had.

Later toen er ook verpleegkundige handelingen bij kwamen, werd de zorg gesplitst en kregen we tussen 20 en 21 u de douchehulp over de vloer en tussen 21 en 22u de verpleegkundige. Ging de hele avond op naar de klöte, want gezellig een film kijken of wat dan ook zat er niet in. Borelen bij de buren, dan wel op tijd terug zijn, want tja, de douchehulp en later de pleeg. En tussendoor terug was ook niet echt een optie, want tja, pyjama...

De kwalitateit van de zorg was verder wel op orde, soms inderdaad wat jachtig, maar nooit onveilig geweest gelukkig. En problemen wel altijd aangekaart en werden doorgaans goed opgepakt. Alleen die planning....
'