Hoe een dazen steek voorkomen/verminderen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lavitabella

Hoe een dazen steek voorkomen/verminderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 16:28

Hallo bokkers!

Ieder jaar opnieuw heeft niet alleen mijn paard last van dazen, maar ik ook..
Een paar dagen geleden ben ik opnieuw gestoken door 3 dazen, zelfs door mijn rijkleding heen.
Nu krijg ik echt een verschrikkelijke reactie ( jeuk, grote rode plek/vreemde stippels, eerste dag een harde schijf ).
Ik hoop dat de foto's een beetje een indruk geven.. Bij de laatste foto zie je dus dat ik al flink gekrabd heb van de jeuk.
Ieder klein haartje of dingetje wat de dazen steek ook raakt , zorgt ervoor dat het weer gigantisch gaat jeuken.. Dus ook als ik er kleren overheen draag.
Het resultaat is dus dat alles nog meer geïrriteerd raakt en de jeuk ondragelijk is.
Aangezien ik dit jaar al 4x gestoken ben in korte tijd, vraag ik me af of jullie hier iets tegen weten.
Goeie zalfjes tegen de jeuk? Zalfjes waardoor het sneller weggaat? Iets waardoor het voorkomen kan worden? De zalfjes tegen muggen heb ik geprobeerd maar die werken niet (logisch). Als voorzorgsmaatregel spray ik mezelf dus ook maar in met die vieze stinkende dazenex van me paardje. -O-

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

blokje

Re: Hoe een dazen steek voorkomen/verminderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:32

warme lepel er ophouden ;)

ik werd net serieus door een groep dazen aangevallen. ik zoek juist iets wat ze weg houd

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 16:33

blokje schreef:
warme lepel er ophouden ;)

ik werd net serieus door een groep dazen aangevallen. ik zoek juist iets wat ze weg houd

Ik zal het proberen, dankjewel!
Ik heb het maar even met de spray opgelost maar daar word je niet echt blij van...
Dus ik zoek inderdaad ook iets wat iets minder stinkt om de dazen weg te houden. Als ik thuis kom is het hele huis namelijk ineens vliegvrij bah.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:37

ik ben net ook gestoken hete/warme lepel er ff op en geen jeuk meer :)

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:37

heb gelezen dat azijn goed helpt tegen de jeuk! En verder, lichte kleren aantrekken en misschien een mooie 'vliegendeken' voor jezelf maken? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:38

Ik gebruik bij dazen altijd het "Kill on sight"-principe.
Mocht dat te laat zijn, een koud washandje erop is ook best fijn.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:44

Je kan Deet of Autan kopen. Ruikt naar citroen en ze blijven op afstand. Moet je dan wel overals smeren, anders steken ze door je broek heen :)
Tegen de jeuk kan je er ook azijn op doen. Ik heb precies dezelfde reactie en azijn neemt de jeuk wel wat weg :)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:45

De prik weg roller van de DA drogist helpt direct. Verzorgt de huid ook. Om de 24 uur even herhalen. Verder idd de achterzijde van een warme lepel en een stuiver erop gedurende een paar minuten helpen ook goed. Verder weerhoudt geur ze schijnbaar niet. Of het ideale middel ooit wordt uitgevonden? Ik vermoord ze ook direct als ik ze zie. Mijn paarden komen inmiddels bij me staan met uitgestrekte ledematen als ze weer ergens zitten, zodat ik ze weg kan slaan. Zeer komisch gezicht. Ik had besloten het dit jaar bij te houden hoeveel ik er dood gemept zou hebben. Heb de paarden aan huis dus ben er meerdere keren op de dag. Ik zit sinds 30 mei al op 251 dood gemept. Hopelijk hou ik de tel bij tot eind zomer :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:46

Voorkomen; muggenspul met DEET erin, werkt als een trein :j

Je kan een anti histamine tablet nemen om de reactie te verminderen; hooikoorts tablet bv.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 16:48

paardenmiep schreef:
heb gelezen dat azijn goed helpt tegen de jeuk! En verder, lichte kleren aantrekken en misschien een mooie 'vliegendeken' voor jezelf maken? :+

Misschien helpt het dan als ik verkleed ga als zebra! :=

Bizzybijtje schreef:
Ik gebruik bij dazen altijd het "Kill on sight"-principe.
Mocht dat te laat zijn, een koud washandje erop is ook best fijn.

Dit probeer ik inderdaad ook. Maar ik ben altijd te laat. Ze hoeven er maar één seconden te zitten en het is raak.

Pluttersput schreef:
Je kan Deet of Autan kopen. Ruikt naar citroen en ze blijven op afstand. Moet je dan wel overals smeren, anders steken ze door je broek heen :)
Tegen de jeuk kan je er ook azijn op doen. Ik heb precies dezelfde reactie en azijn neemt de jeuk wel wat weg :)

Deet of Autan werkt bij mij maar voor korte duur. Dit heb ik al eens geprobeerd. Ze steken inderdaad gewoon door je broek heen, dit had ik dan weer niet verwacht. De azijn zal ik toch een gaan proberen. Toch maar een flesje op stal zetten voor de zekerheid!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:51

Ik ben allergisch voor dazen (en andere steekbeesten) en doe, naast dat ik histamine pillen slik, keukenrol met azijn op de steken. Hierdoor trekt de jeuk en de zwelling eruit.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:52

Je hebt van dat speciale deet voor dazen.
Na de beet: Azaron of gewone keukenazijn

Of:
mengsel van 1/3 water 1/3 azijn en 1/3 dettol: voor de geur kan je lavendel toevoegen -> aanbrengen met een plantenspray: werkt zeer goed bij de mens. Opletten met dettol, veroorzaakt bij sommige mensen allergische reacties en dettol is niet zo gezond voor de mensenhuid.\

Direct na de beet de wonde insmeren met verse peterselie die op de wonde tot moes wordt gewreven

(van het internet af)

Ik heb mazzel dat ik geen allergische reacties krijg op dazen. Ik vind het ook een stelletje rot beesten.

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:56

Malissaa schreef:
paardenmiep schreef:

Misschien helpt het dan als ik verkleed ga als zebra! :=

Ik heb geen idee of het toeval is, maar de laatste keren dat ik gereden heb, had ik inderdaad een zwart/wit gestreept t-shirt aangetrokken en had ik aanzienlijk minder last. Proberen kan altijd toch :P
En anders eens de bandjes of clips van ParaKito proberen. Dan hoef je jezelf niet steeds in te smeren. Ik gebruik die dingen ook als ik 's avonds in de tuin zit. Ideaal.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:57

Ik trek een dunne jas aan... hoe warm het ook is. Met rijden inspuiten, liever stinken dan gestoken worden...

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:07

Reageer zelf nog iets heftiger, maar als ik direct Fenistil erop smeer(de versie met cortison) blijft de reactie milder en is binnen 24 uur zo goed als weg. Normaal gesproken liep ik er rustig 4/5 dagen mee.

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:18

Ik ben er helaas zwaar allergische voor (zie foto's)
Ik krijg er spul voor van de huisarts ...
Afbeelding
Afbeelding

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:21

Ik ben ook allergisch voor prikbeesten en bij mij werkt prikweg van vsm als een tierelier. Euro of 5 bij de tuinen.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 22:35

Ik heb weer van alles geprobeerd. De 3 op de foto zitten er nog steeds en helaas weer 2 nieuwe bij..
Ik denk niet dat het bij mij een allergie is maar reageer redelijk heftig op de steken. Dus eigenlijk weet ik het niet zo goed.

Prikweg van vsm kan ik nog proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:36

Om een dazensteek te voorkomen helpt rijden met een wit shirt aan. Schimmels schijnen ook minder vaak gestoken te worden dan donkere paarden. Of allergietabletjes bij de huisarts halen.. Succes!

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:39

Ik zweer bij azijn

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:39

Bij apotheek vragen naar lidocaine-levomenthol zalf.
Lidocaine verdooft, menthol verkoeld.
En daarnaast hooikoortstabletjes (cetirizine) ook bij lidl oid verkrijgbaar

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:42

Als je gestoken bent een natte doek met water en azijn erop leggen. Ik ben jaren geleden in mijn enkel gestoken, mijn voet was na een dag 3 keer zo dik. Naar het ziekenhuis geweest en daar gaven ze dit als advies. Stinkt een uur in de wind, maar ik was snel van mijn dikke voet af!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:47

ik heb Tavegil tabletten is op recept verkrijgbaar, cetrizine is zonder recept verkrijgbaar

Maffieioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:57

Ook ik ben allergisch voor die domme beesten, wat ik doe wanneer ik gestoken ben is een tablet pure aspirine( te halen bij de drogist) oplossen in een klein beetje water, dit op een gaasje en plak hem eroverheen, het gaasje goed aan de zijkanten dichtplakken en dit een nacht laten zitten en dit eventueel herhalen, dit werkt bij mij super goed dan is de volgende dag de zwelling zo goed als weg en jeukt die een heel stuk minder

lies1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 23:10

Ohhh bah ik kan er ook slecht tegen. Had voor 2/3 weken terug een enorme schijf op mijn knie :(
Ik probeer er zo weinig mogelijk aan te zitten en dan snel uitzuigen met zo'n pompje :+ Daarnaast met Azaron, azijn en een koud washandje. :x