Hardlopen en fietsers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Hardlopen en fietsers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 15:36

Hoi!
Ik erger me vaak aan hardlopers die aan de andere kant van de weg lopen en dan ook gewoon totaal niet aan de kant gaan voor fietsers..
Hardlopers lopen al aan de verkeerde kant, dan moeten ze toch voor de mensen die aan de goeie kant fietsen/lopen aan de kant gaan? Of zie ik dit nou verkeerd?
Heel erg irritant dit..

Ik weet trouwens wel waarom ze aan de verkeerde kant lopen
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 02-07-14 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:39

Hardlopers lopen aan de "verkeerde" kant van de weg, zodat ze tegemoetkomend verkeer zelf in de gaten kunnen houden. En als ze gewoon aan de kant lopen kunnen ze niet de berm in. Kleine moeite om zelf even eromheen te fietsen.

Ik kreeg een half jaar geleden de tip om aan de andere kant van de weg te lopen, omdat dit gewoon veiliger is. Heb ik dankbaar gebruik van genomen.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 02-07-14 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 15:40

heidy_wilco schreef:
Hardlopers lopen aan de "verkeerde" kant van de weg, zodat ze tegemoetkomend verkeer zelf in de gaten kunnen houden. En als ze gewoon aan de kant lopen kunnen ze niet de berm in. Kleine moeite om zelf even eromheen te fietsen.

Volgens mij kunnen ze aan de verkeerde kant ook gewoon even de berm in, ook kleine moeite toch :Y)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:42

SindyKaya schreef:
heidy_wilco schreef:

Volgens mij kunnen ze aan de verkeerde kant ook gewoon even de berm in, ook kleine moeite toch :Y)

Maar lopen ze aan de kant of midden op de weg? Daar zit een groot verschil in. Ik vind dat je nogal aan het miepen bent hoor...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:43

Gezien het aantal fietsers die op zn mobiel kijkt is het veiliger om aan de andere kant te lopen! Zo zie je zelf verkeer aankomen en weet je of ze je zien, voordat een fiets je aanrijdt...

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 15:43

heidy_wilco schreef:
Maar lopen ze aan de kant of midden op de weg? Daar zit een groot verschil in. Ik vind dat je nogal aan het miepen bent hoor...

Ze lopen aan de kant.
Miepen? Is vertellen wat ik irritant vind al 'miepen'? :)

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:44

ik heb daar ook zo'n hekel aan. Ik ben dan ook een hardloper, vaak loop ik in bos, dus heb ik er geen last van. Maar ik ga altijd aan de kant voor tegemoedkomend verkeerd.

Maar als ik op de fiets ben en mensen zijn aan hardlopen op fietspad, of wandelen er gewoon, kijken ze mij kwaad aan als ik niet opzij ga. Vooral als van de andere kant ook een fietser komt en ik dus NIET op de andere fietshelft kan... Het is de bedoeling dat die lopers dan "oprotten" om het zo te zeggen, maar ze vertikken het. Ik ben al paar keer express op iemand gebotst, elke keer kwam er een tegenligger aan, dus had ik een reden. Kwaad worden en dan die tegeligger roept dan ook, tja, moet je maar aan de kant gaan (tegen de lopers).

Zo vervelend is het... Ga dan met het verkeer meelopen... maakt het makkelijker als jij niet aan de kant wil gaan.

vuurneon

Ik loop altijd tegen het verkeer in, vind ik veel veiliger alleen (met een groepje met het verkeer mee) en waarom zou ik in de berm moeten als ik er gewoon mag lopen? :=
T is nou niet dat de fietsers zo hard gaan dat ze mij niet kunnen zien of bizarre manoeuvres moeten uithalen voor 1 lopen aan de kant van de weg tegen de berm aan.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-07-14 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

ik irriteer me daar ook verschrikkelijk aan. ook met de auto en als je er niet omheen kan blijven zij stug op je afstuiven tot ze zo ongeveer tegen jou op lopen en maar vloeken en tieren ja sorry hoor er zijn tegenliggers... ik vind het verschrikkelijk je kan best even daar het gras in gaan of gewoon aan de goede kant ( waar je gewoon ingehaald kan worden en beiden de zelfde kant op gaat ipv op het ding af komt ) en waarom moeten lopers verkeer aan zien komen als ze toch niet aan de kant gaan? kunnen we ook wel aan de verkeerde kant gaan fietsen om het verkeer te zien... levensgevaarlijk juist. je kan niet links rijden dus waarom wel lopen?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:45

SindyKaya schreef:
heidy_wilco schreef:

Ze lopen aan de kant.
Miepen? Is vertellen wat ik irritant vind al 'miepen'? :)

Je maakt iets kleins iets heel groots terwijl het niet eens zo bedoelt hoeft te worden.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 15:46

vuurneon schreef:
Ik loop altijd tegen het verkeer in, vind ik veel veiliger alleen (met een groepje met het verkeer mee) en waarom zou ik in de berm moeten als ik er gewoon mag lopen? :=
T is nou niet dat de fietsers zo hard gaan dat ze mij niet kunnen zien of bizarre manoeuvres moeten uithalen voor 1 lopen aan de kant van de weg tegen de berm aan.

Omdat je gewoon simpel weg op de verkeerde kant loopt? :)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:47

unihorses schreef:
ik irriteer me daar ook verschrikkelijk aan. ook met de auto en als je er niet omheen kan blijven zij stug op je afstuiven tot ze zo ongeveer tegen jou op lopen en maar vloeken en tieren ja sorry hoor er zijn tegenliggers... ik vind het verschrikkelijk je kan best even daar het gras in gaan of gewoon aan de goede kant ( waar je gewoon ingehaald kan worden en beiden de zelfde kant op gaat ipv op het ding af komt ) en waarom moeten lopers verkeer aan zien komen als ze toch niet aan de kant gaan? kunnen we ook wel aan de verkeerde kant gaan fietsen om het verkeer te zien... levensgevaarlijk juist. je kan niet links rijden dus waarom wel lopen?

Omdat mensen het tegenwoordig te druk hebben met andere dingen tijdens autorijden en/of fietsen :+

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 15:47

unihorses schreef:

Haha precies mijn gedachte!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:47

SindyKaya schreef:
vuurneon schreef:

Nee hoor, er is voor een voetganger geen verkeerde kant van de weg. Als voetganger mag ik bij gebrek aan voetpad gewoon op het fietspad lopen en waar ik moet lopen maakt niets uit. Als fietser behoor je rechts te houden, maar voor voetgangers zijn er geen regels.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-07-14 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:48

SindyKaya schreef:
vuurneon schreef:

Ik geloof zelfs dat het aanbevolen word door instanties om aan die kant van de weg te lopen... Als ik om mensen heen ga hoef ik ook niet rare dingen te doen en ik fiets heel veel.

Edit: Het was vroeger zelfs verplicht, maar het is veiliger dus.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 02-07-14 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:48

en ik heb zelfs een keer een loper tegen mijn autootje aan gelopen... zat er toen niet eens in maar goed :') druk met de muziek... zo tegen geparkeerde auto. kun je beter met het verkeer mee lopen minder gevaarlijk ( en stel ik rolde wel / stond al stil en zo'n oen loopt tegen me op zie ik het ngo wel voor me dat het mijn schuld is en ik straks een wandelaar zou hebben "aangereden "

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 15:48

vuurneon schreef:
Nee hoor, er is voor een voetganger geen verkeerde kant van de weg.

Hoezo zou het voor een voetganger nou anders zijn dan voor een fietser :=

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:49

heidy_wilco schreef:
unihorses schreef:

Omdat mensen het tegenwoordig te druk hebben met andere dingen tijdens autorijden en/of fietsen :+

Die lopers soms ook... Die regel voor hardlopers is ooit ingesteld dat ze aan de verkeerde kant mogen lopen, maar dan wel dat ze van de weg afmoeten als er tegemoet komend verkeer is. Dit is bij de ANWB tijd terug ook eens besproken (in de Kampioen). Prima dus dat ze er lopen, maar ze moeten ruimte maken als ze er verkeer aankomt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:50

Leuk feitje; voor 1991 moest je zelfs buiten de bebouwde kom links (!) lopen dus verplicht tegen het verkeer in. Nu is de regel er niet en mag de voetganger zelf bepalen elke kant die loopt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:50

SindyKaya schreef:
vuurneon schreef:
Nee hoor, er is voor een voetganger geen verkeerde kant van de weg.

Hoezo zou het voor een voetganger nou anders zijn dan voor een fietser :=

Geen verkeersles gehad in groep 8? Fiets is een bestuurder, net als automobilist, een ruiter etc etc. Voetganger = voetganger,

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 15:51

Dus als ik het nu goed begrijp, lopen hardlopers aan de verkeerde kant op de weg zodat ze niet oplettende tegenliggers tegen kunnen komen en aan de kant gaan. Waarom kunnen ze dan wel voor niet-oplettende aan de kant, en niet voor wel-oplettende tegenliggers?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:51

SindyKaya schreef:
Dus als ik het nu goed begrijp, lopen hardlopers aan de verkeerde kant op de weg zodat ze niet oplettende tegenliggers tegen kunnen komen en aan de kant gaan. Waarom kunnen ze dan wel voor niet-oplettende aan de kant, en niet voor wel-oplettende tegenliggers?

Er is geen verkeerde kant voor voetgangers ;)
Voor 1991 was het dus verplicht om links te lopen ivm veiligheid van de kwetsbare voetgangers.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-07-14 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 15:52

vuurneon schreef:
Geen verkeersles gehad in groep 8? Fiets is een bestuurder, net als automobilist, een ruiter etc etc. Voetganger = voetganger,

Dus er bestaan voor voetgangers geen tegenliggers?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:52

Natuurlijk wel, maar wat heeft het er mee te maken?

De voetganger mag links en rechts van de weg lopen, of je het er mee eens bent of niet. Gewoon erop anticiperen, zo hard gaan ze ook niet :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-07-14 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:53

vuurneon schreef:
SindyKaya schreef:

Er is geen verkeerde kant voor voetgangers ;)

:roll: lopen voetgangers links wat simpel ook wel "de verkeerde kant" wordt genoemd ookal zegt de wet dat het mag ( en wat zegt die over aan de kant gaan van die akelige voetgangers ? )
o en ja ik jog ook :') aan de goede kant van de weg... nooit problemen met auto's die op me in rijden wat wel het geval is als ik verkeerde kant loop.