Ik ben inmiddels al zo´n 10 jaar aan de pil. Eerder had ik de microgynon en later ben ik overgegaan op de diane in verband met overmatig acné in mijn gezicht. Nu heb ik een nieuwe huisarts en zij raadde mij aan om ondanks de acné toch te stoppen met de diane gezien het risico op trombose. Voor de acné zou er dan eventueel een andere oplossingen gevonden kunnen worden.
Nu heb ik er zo over zitten nadenken en als ik dan toch stop met de diane en iets anders moet gaan gebruiken tegen de acné, waarom zou ik dan niet een spiraaltje nemen? Het zou volgens mij een hoop gedoe schelen aangezien ik dan niet meer iedere avond eraan moet denken om de pil te nemen. Een enkele keer -met name wanneer we laten thuiskomen van een uitje- wil ik de pil nog weleens vergeten namelijk. Gelukkig tot nu toe is het altijd goed gegaan, maar ik blijft het toch altijd weer spannend vinden.
Ik vraag me echter af of je zomaar kunt overstappen van de pil op een spiraaltje. Hoe zit het met de betrouwbaarheid qua anticonceptie? Hoe vaak moet je een spiraaltje laten vervangen?
Daarnaast lees ik van heel veel dames dat de pil een negatieve invloed heeft op hun humeur en dergelijke. Nu ben ik halverwege de pubertijd met de pil begonnen dus ik heb weinig vergelijkingsmateriaal en weet dus niet of mijn "vrouwenbuien" (die 9 van de 10 keer volkomen onbegrijpelijk zijn voor mijn vriend) nu door de pil komen of dat ik gewoon zo ben.
Nu ben ik benieuwd wie er ervaring heeft met een spiraaltje en misschien nog beter: ervaring met de overstap van de pil op een spiraaltje. Hoe zit het trouwens met de kosten hiervan? Hoeveel kost het eigenlijk, en wordt het (deels) vergoed door de zorgverzekering? Ik heb gewoon een basisverzekering. De diane kost me een tientje per 3 strips.
Hopelijk kunnen jullie me een beetje duidelijkheid bieden. Alvast bedankt!

Overstappen vanaf de pil is geen enkel probleem.
en heb inmiddels mijn 2de mirena.