Overgaan van de pil naar spiraaltje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Overgaan van de pil naar spiraaltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 14:21

Lieve Bokkers,

Ik ben inmiddels al zo´n 10 jaar aan de pil. Eerder had ik de microgynon en later ben ik overgegaan op de diane in verband met overmatig acné in mijn gezicht. Nu heb ik een nieuwe huisarts en zij raadde mij aan om ondanks de acné toch te stoppen met de diane gezien het risico op trombose. Voor de acné zou er dan eventueel een andere oplossingen gevonden kunnen worden.
Nu heb ik er zo over zitten nadenken en als ik dan toch stop met de diane en iets anders moet gaan gebruiken tegen de acné, waarom zou ik dan niet een spiraaltje nemen? Het zou volgens mij een hoop gedoe schelen aangezien ik dan niet meer iedere avond eraan moet denken om de pil te nemen. Een enkele keer -met name wanneer we laten thuiskomen van een uitje- wil ik de pil nog weleens vergeten namelijk. Gelukkig tot nu toe is het altijd goed gegaan, maar ik blijft het toch altijd weer spannend vinden.
Ik vraag me echter af of je zomaar kunt overstappen van de pil op een spiraaltje. Hoe zit het met de betrouwbaarheid qua anticonceptie? Hoe vaak moet je een spiraaltje laten vervangen?
Daarnaast lees ik van heel veel dames dat de pil een negatieve invloed heeft op hun humeur en dergelijke. Nu ben ik halverwege de pubertijd met de pil begonnen dus ik heb weinig vergelijkingsmateriaal en weet dus niet of mijn "vrouwenbuien" (die 9 van de 10 keer volkomen onbegrijpelijk zijn voor mijn vriend) nu door de pil komen of dat ik gewoon zo ben.
Nu ben ik benieuwd wie er ervaring heeft met een spiraaltje en misschien nog beter: ervaring met de overstap van de pil op een spiraaltje. Hoe zit het trouwens met de kosten hiervan? Hoeveel kost het eigenlijk, en wordt het (deels) vergoed door de zorgverzekering? Ik heb gewoon een basisverzekering. De diane kost me een tientje per 3 strips.
Hopelijk kunnen jullie me een beetje duidelijkheid bieden. Alvast bedankt! :wave:

N_B_N

Re: Overgaan van de pil naar spiraaltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:24

Phoe ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, ik Lees even mee

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:26

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:27

Dik 10 jaar geleden ben ik van de pil overgestapt naar de Mirena. En ik wil nooit meer anders. Heb inmiddels mijn 3e en voel me hier stukken beter bij dan bij welke pil dan ook. En daarnaast ben ik eigenlijk niet meer ongesteld, wat ik erg prettig vind. :)
Ben tussentijds een keer met de pil gestopt omdat ik me afvroeg wat nou van de natuurlijke hormonen in mijn lijf kwam en wat van de pil en met spiraal voelde ik me weer ongeveer zoals zonder pil.

Ik heb in februari mijn laatste spiraaltje gehaald en moest 161 euro afrekenen. Dat is wel een smak geld, maar omdat ik extra aanvullend verzekerd ben kreeg ik het weer terug van mijn verzekering. Bij alleen basis, denk ik dat ie helemaal voor je eigen rekening komt. Maar als je bedenkt dat het voor 5 jaar is, valt het ook wel weer mee. En als ie eenmaal zit heb je er geen omkijken meer naar.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:28

De mirena wordt vergoed en kost dacht ik iets van 160 euro. Je moet 'm om de 5 jaar vervangen. Hij is geplaatst tijdens menstruatie direct betrouwbaar en anders moet je 7 dagen wachten. Maar ws wil je toch niet dezelfde dag, of dag erna, seks na het laten plaatsen :+ Overstappen vanaf de pil is geen enkel probleem.

Edit: zal ook wel verschillen per verzekeraar, maar is het niet juist weer terug gebracht in de meeste basispakketten?
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 30-06-14 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:29

Voor een spiraaltje betaal je 1malig 125 tot 170 euro. Wel blijft je spiraal voor een paar jaar zitten. Ineens een bedrag dus, maar omgerekend komt het op hetzelfde neer.
Laatst bijgewerkt door PenP2014 op 30-06-14 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Ik ben van de Yasmin overgegaan naar de Mirena :)

In je stopweek wordt je spiraal geplaats, i.p. ben je dan ook direct beschermd.
Spiraal wordt een keer in de 5 jaar vervangen tenzij je klachten hebt.

Plaatsen duurt een 10 minuten bij de eerste keer wordt er een uitstrijkje gemaakt en moet je een 3 weken na de plaatsing op nacontrole komen.

Ik heb al 6 jaar inmiddels geen last van alle vrouwelijke kwaaltjes :D en heb inmiddels mijn 2de mirena.

Bij mij wordt de Mirena en de plaatsing in het ziekenhuis volledig vergoed. Maar volgens andere in het Anitconceptie topic is dit niet altijd het geval. Hiervoor zul je dus even moeten bellen met je ziektekostenverzekering. De Spiraal kun je ook bij je huisarts laten plaatsen dan is het consult zeker gratis.

Mijn Mirena 5 jaar geleden koste 150 euro..

Priscilla_90

Ik heb ook een spiraal bijna 3 jaar nu en ben gewoon overgestapt van de pil naar de spiraal.
Je heb verschillende soorten spiraaltjes 1 met koper en niet. De ene met koper kan je 10 jaar mee doen maar heeft nog wel wat bijwerkingen wat je even op internet kan opzoeken/

Ik heb dan de spiraal zonder koper de mirena en kan er 5 jaar mee doen. Bij mij werd de spiraal gewoon vergoed door mijn zorgverzekering. Wel heb ik daarvoor een doorverwijzing gevraagd van de dokter. Ik merk niks aan mijn humeur en ben gewoon vrolijk. In het begin met een spiraal heb je af en toe wat doorbraak bloedinkjes wat heel normaal is dat kan wel half jaar tot 1 jaar duren. Maar is minimaal.

Wel heb ik hem laten zetten in het ziekenhuis
Als je nog meer vragen heb hoor ik het wel mag ook via een pb hoop dat dit duidelijk is voor je

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:31

Ik heb 161 euro + 54 euro voor het dokters bezoekje moeten betalen..Dit was mijn eigen risico.

Verder wil ik ook niets anders meer. Zetten doet zeer, maar daarna scheelt het zo veel!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:31

In principe kan je huisarts een Mirena zetten, bij de huisarts kost het je niet je eigen risico. Bij een gynaecoloog wel. Tenzij er medische noodzaak voor is? Maar dat is een klok en klepel verhaal, maar moet je huisarts je wel zo kunnen vertellen. :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:32

Overigens kun je tegen de pijn van je huisarts pijnstillers vragen.
Heb een pil Artrotec genomen en de 2de keer niets van het plaatsen meegekregen :j

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 14:32

Bedankt voor de snelle reacties.
Merkten jullie ook dat jullie opknapten na het stoppen met de pil?
En voel je hem ook zitten of iets dergelijks? Bijvoorbeeld tijdens de seks, of gewoon af en toe zoals je bijvoorbeeld ook weleens een tampon voelt zitten? Hoewel ik weet dat een spiraaltje aanzienlijk kleiner is dan een tampon. ;)
Dus als ik het goed begrijp is het 't handigst als je het spiraaltje laat plaatsen in je stopweek en dan ben je direct weer beschermd?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:34

Advies is dat je hem in je stopweek laat plaatsen omdat het daar binnen allemaal wat weker is... :)

Ik voel hem alleen als ik tijdens het paardrijden te gespannen ben ik mijn bekken anders eigenlijk niet.
Tja en je hebt twee draadje die eruit steken, je partner kan ze wel evt voelen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:35

Je voelt niets zitten aan je spiraaltje. Kan zijn dat je partner de draadjes kan voelen, maar meer niet.

Sowieso handig om spiraaltje in de stopweek te laten plaatsen, dan staat je baarmoeder wat open en is het weker. Hebben ze mij de eerste keer verteld, tenminste. Bij keer 2 en 3 had ik geen menstruatie meer en is ie dus gewoon op een dag vervangen. Deed ook een stuk minder zeer dan de 1e keer, maar ja. Ik had het er voor over.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:36

Ik heb de koper. Met de pil was ik zeer onregelmatig ongesteld, dus voor de koper gegaan. Vanwege best hevige bloedingen bij de ongesteldheid vorig jaar een Mirena geprobeerd, maar dat wil ik nooit weer! Wat heb ik me k*t gevoeld!
Nu weer koper en wil nooit weer anders. Van die hormoontroep af, in ieder geval!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 14:36

Maar die touwtjes kan je er niet per ongeluk uit trekken ofzo? O:)
En begrijp ik goed dat je na het plaatsen, één keer op controle moet en er vervolgens de 5 jaar daarna geen omkijken naar hebt?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:38

Dat begrijp je goed :)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:38

Een week geen seks zou voor jou een nogo zijn ts? :D :P
Ik voel 'm nooit. De touwtjes kun je met je vingers voelen.
Ja, je kan 'm zelf eruit trekken, maar dan moet je gewoon niet doen :P
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 30-06-14 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 14:39

Haha ik kan makkelijk een week zonder seks hoor, knoffer. ;)
Dat houdt ons dus niet tegen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:41

Ik voel m helemaal nooit tijdens dagelijkse bezigheden.
Tijdens het 'hobbyen' alleen zeer zelden. Volgens mij in de afgelopen 10 jaar een keer of 2 in totaal.

Die touwtjes zijn bij mij zo kort dat ik ze niet met mn vingers zou kunnen pakken.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 14:42

Maar als je het spiraaltje voelt, doet het dan zeer?
Ik heb even gecheckt en het wordt niet vergoed via mijn basisverzekering maar als ik kijk naar de kosten dan kom je uiteindelijk ongeveer op hetzelfde bedrag uit.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:43

Ik geloof niet dat het gezond is als je hem er zelf uit zou trekken.. :n
Touwtjes doen ook geen pijn. Mijn huisarts laat ze wat langer, dan draaien ze wat om je baarmoedermond heen en is er de minste kans dat een partner last heeft van de uiteinden.

Maar idd, 5 jaar geen omkijken. Maar je moet wel zelf die 5 jaar in de gaten houden, da's het enige lastige. :+

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:44

Vergoeding van je anticonceptie hangt van je zorgverzekering af.
1,5 jaar geleden ben ik van microgynon naar mirena overgestapt.
Spiraaltje werd vergoed voor mijn verzekering maar het zetten in het ziekenhuis (vond ik fijner dan bij de huisarts) en de bijbehorende onderzoeken (echo, soa test etc) niet. Geloof dat ik daar ongeveer 150 euro voor heb betaald.
Ik vind m echt ideaal!!
Ok het zetten was niet heel fijn maar echt wel te doen (ik had het veeeeel erger verwacht ook omdat ik slecht kan ontspannen enz). Gelijk na het zetten nog naar het winkelcentrum geweest voor boodschappen. Had wel wat buikpijn en kramp maar t viel mee. 1,5 maand wat gerommeld met af en toe buikpijn en wat bruine afscheiding/druppeltje bloed (maar niet meer dan dat) en sindsdien nooit meer ongesteld geweest.
Wel nog af en toe vlagen dat ik flink kramp heb (van baarmoeder/darmen, dat reageert heel erg op elkaar bij mij)
Maar toen ik nog aan de pil zat had ik best wel last van spastische darmen en lag ik dus (met periodes) meerdere keren per week week krom van de kramp. Dat is sinds de spiraal vrijwel helemaal over. Alleen zo af en toe nog dus maar ook dat is niet te vergelijken met 1,5 jaar geleden.

Mijn huid is wel ietsje slechter geworden trouwens. Mn de eerste periode na stoppen met de pil/zetten spiraal wat meer last van puistjes (had ik nooit last van). Toen ruim een jaar rustig geweest en nu weer even wat meer last van.
Idem voor mijn haar trouwens. Was vroeger niet vet te krijgen maar in de begin periode met spiraal/zonder pil was het een stuk sneller vet en slap. Daarna normaliseerde het weer en nu weer wat meer last van.
Ik denk dat, omdat dit spiraal veel minder hormonen bevat, er wat meer ruimte is voor eigen hormonale pieken en dalen en dat dat de puistjes en vetter haar veroorzaakt. Maar nog steeds is het niet schokkend.

In persoonlijkheid oid merk ik geen verschil.

Tijdens het 'hobbyen' (haha) voel ik hem alleen als de ander wat eehh groter dan gemiddeld geschapen is :p dan heb ik heel soms daarna wat buikpijn, en hij kan de touwtjes dan voelen soms. Mijn touwtjes zijn vrij lang gelaten maar daardoor kan ik ze makkelijk ombuigen en 'wegstoppen'. Als ik ze nu wil voelen moet ik echt 'zoeken' haha.

Ik heb trouwens geen nacontrole gehad na een x aantal weken.
Na het zetten is er gelijk een echo gemaakt om te kijken of ie goed zat en volgens de gyn was dat voldoende :)

(Mbt kosten: ik spaar niet alleen de kosten van 5 jaar pil gebruik uit, maar ook de kosten van 5 jaar tampons etc, dat is misschien nog wel een grotere kostenpost haha).
Laatst bijgewerkt door Zwitsal op 30-06-14 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:46

Ik wil je niet ontmoedigen, maar helaas heb ik minder goede ervaringen met de (Mirena)-spiraal.

Zetten was geen enkel probleem, werd na een paar maanden bijna niet meer ongesteld (joehee!), maar toen begon de ellende....... Heel veel vage klachten volgden elkaar op. Ik had last van enorme steken in mijn buik, rare emotionele buien, bruine vlekken in mijn gezicht..... Kon allemaal echt niet veroorzaakt worden door de Mirena, volgens mijn huisarts, vanwege de zeer kleine hoeveelheid hormonen die afgegeven werd.

Op een gegeven moment herkende ik mezelf bijna niet meer (huilen om niks, ineens heel boos kunnen worden terwijl ik normaal een heel gelijkmatig humeur heb). Toen ik van de pijn in mijn buik een paar keer buiten bewustzijn was geraakt en ik ook nog onverklaarbaar (snel en veel) begon af te vallen was voor mij de maat vol: eruit dat ding! Dit was twee en een half jaar na de plaatsing. Huisarts wou me eerst niet helpen (want het kon niet de oorzaak van mijn klachten zijn), maar na aandringen heeft hij het toch gedaan.

Wat een opluchting..... Na zes weken waren de klachten verdwenen. Mijn humeur stabiliseerde, buikpijn verdween en zelfs de bruine vlekken in mijn gezicht trokken weer weg (heeft wel bijna een jaar geduurd voor ze volledig verdwenen waren).

Voor heel veel mensen is het wel een oplossing, dus ik wil zeker niet zeggen dat het geen goed voorbehoedsmiddel is. Wat ik wel raar vind is de ontkenning door artsen van de mogelijke bijwerkingen (bij waarschijnlijk een heel klein gedeelte van de gebruikers). Als je op internet zoekt vind je er immers genoeg.....
Moraal van mijn verhaal dus: goed middel met heel veel voordelen, maar laat je niet afschepen als jij een van die personen bent voor wie het niet werkt!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:46

Ik wil nooit meer anders :D voel me beter en veel makkelijker.
Maar ik voel hem helemaal niet, ook niet tijdens de seks. Mijn partner trouwens ook niet.
Eerste keer wel maar toen heb ik de draadjes iets korter laten knippen door de HA en nu nergens meer last van.