Na een val op mijn hoofd reuk en smaak weg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

merelj93

Na een val op mijn hoofd reuk en smaak weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 11:10

Hoihoi,

2 Weken geleden ben ik van mijn paard afgevallen, waarna ik 1,5 week in het ziekenhuis heb gelegen. Ik had een breuk in mijn schedel, een hersenkneuzing en 6 hechtingen in mijn achterhoofd. Ondanks dat ik níks meer van de val weet, en de eerste week in het ziekenhuis ook helemaal kwijt ben, besef ik wel dat dit toch een flinke klap is geweest.
Gelukkig had ik mijn cap wel op, anders had ik het misschien niet meer na kunnen vertellen.

Maar nu heb ik daar een vraagje over, want sinds die val is mijn reuk en smaak hélemaal weg. Ik proef en ruik niks meer, wat best wel balen is! Ik merk wel als iets zoet, zuur, zout of bitter is, maar voor de rest dus niks.
Heeft iemand dit ook gehad na een val op zijn/haar hoofd? En komt dit terug?
Woensdag heb ik een intake bij het revalidatie centrum dus daar ga ik het ook zeker vragen..

Alvast bedankt!

secricible

Re: Na een val op mijn hoofd reuk en smaak weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:13

Klinkt alsof het probleem ligt bij geen geur. Je mond doet niks anders dan die basissmaken, dus daar lijkt niks mis mee.
Ik zou het idd navragen,maar het lijkt me moeilijk vooraf te oordelen of het terug komt...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:18

Mijn tante heeft na een val van haar paard ook haar smaak verloren. Het smaakcentrum in haar hersenen is gewoon aangetast. Naar mijn weten is het ook niet terug gekomen... de val is al aantal jaren geleden.
Zij was ook op haar hoofd gevallen (volgens mij zelfs op asfalt en denk zelfs zonder cap). Het is wel vervelend... bij haar is het echter vooral te zien dat ze daarna flink afgevallen is (kon ze wel hebben) omdat het eten niet zo lekker meer was. Maar ja dat betekend dus ook niet meer genieten van eten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:20

De zenuw die je geur(en dus ook smaak) doorgeeft vanaf je neus gaat door een kleine gaatje je schedel in naar je hersenen. Als je daar nog iets zwelling hebt kan die makkelijk tijdelijk geblokkeerd zijn, gebeurt best vaak. Dan komt het vanzelf terug. Als het probleem elders ligt kan het natuurlijk anders zijn.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:23

Toen ik tien jaar geleden van mijn paard viel heb ik hetzelfde gehad: ik kon weinig proeven en niets ruiken. Dat duurde een paar weken en daarna kwam mijn reukvermogen langzaam weer terug. Het kwam wel op een vreemde manier terug, sommige geuren kon ik veel beter ruiken dan normaal en sommige dingen rook ik nog nauwelijks. Ik verdroeg ook geen zware parfumgeuren, kon er wel van over mijn nek gaan. Gelukkig is het uiteindelijk wel weer normaal geworden, maar het heeft bij mij wel meer dan een jaar geduurd voordat ik weer helemaal normaal kon proeven en ruiken.

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 13:37

Bedankt voor jullie berichten, daar heb ik wel wat aan! Hopelijk komt het snel weer terug, want nu is er eigenlijk niks aan, aan het eten :o

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:41

De vriend van m'n schoonzus heeft ook een klap gehad en ruikt daardoor niks meer. Is al jaren zo, zal wel eens vragen hoe dat is gegaan en wat het vooruitzicht is. Vervelend dat dit je is overkomen!

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 21:31

Bedankt _Denise_ !

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:02

Sterkte. Ik hoop voor je dat het snel beter wordt. Ik heb maanden met een oog alleen maar alles in het groen gezien en met mn andere oog alles in het rood dus ik weet wel een beetje hoe het is als je zintuigen je plots in de steek laten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:06

Hersenen zijn gekke dingen, eigenlijk kan niemand je zekerheid geven. Ja, er is een kans dat dit met tijd hersteld maar er is ook een kans van niet. Enige manier om er achter te komen is door af te wachten. :) zelfs neurologen kunnen je geen garanties geven. Maar het is nog vers, geef je hersenen tijd om te herstellen. Is er blijvend letsel in de hersenen?

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:08

Oh, getsie, ik duim echt heel hard voor je dat het weer terug komt, want geen geurzintuig hebben, is héél gevaarlijk! Zo ruik je bijvoorbeeld geen gas, vuur enz. Ik zou het zeker navragen bij het revalidatiecentrum en opletten met wat je eet. Teveel kruiden toevoegen om het eten lekkerder te maken, kan je smaakpapillen aantasten en die komen niet meer terug (mensen die heel hun leven scherp voedsel hebben gegeten, gooien veel meer peper of sambal in hun eten omdat ze het anders "niet genoeg proeven").

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 11:05

Voor zover ze weten is er gelukkig geen blijvend letsel in de hersenen. De hoofdpijn is ook al veel minder geworden en ik merk overal verbetering in, alleen in de reuk en smaak dus nog niet. En ik snap dat niemand met zekerheid kan zeggen of dat terugkomt, maar wou graag een positieve verwachting horen want het lijkt me echt heel vervelend om de rest van mijn leven geur en smaakloos door te brengen. Maar ik moet het de tijd geven natuurlijk!
Bedankt voor jullie reacties!

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:10

Ik heb vorig jaar een operatie gehad aan mijn hersenstam ( ik heb een cyste op/deels in mijn hersenstam) en de eerste 3 a 4 weken na de operatie heb ik ook smaakloos door gebracht, geurloos durf ik niet zo te zeggen.
Ben namelijk door de operatie ook stukjes kwijt.
Maar mijn smaak is uit eindelijk weer terug gekomen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:47

Vreemd, als je een breuk hebt op je achterhoofd, daar zit het gedeelte voor zien (occipitaal kwab).
het gedeelte voor reuk zit onder je frontaal kwab (voorkant van je hoofd). als ik hoor dat je achter een breuk had, en vervolgens je reuk etc kwijt bent, denk ik direct dat je een coup-contracoup hebt gehad.
dat wil zeggen dat je hersenen eerst heel hard tegen de achterkant van je schedel komen en vervolgens tegen de voorkantvan je schedel aan komen(waar je dus je reuk van kwijt kan raken).
Ik denk overigens wel dat het terug kan komen, want naastgelegen gebieden kunnen deze taak wel overnemen of het gebied kan zelf herstellen door celvernieuwing. maar dat kan wel even duren.

Overigens zou ik het zeker wel aankaarten bij de artsen.

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 11:51

Dat hadden de artsen inderdaad ook gezegd RoyceMack, de hersenkneuzing zit ook aan de voorkant, links en rechts, en daar heb ik ook het meeste hoofdpijn.

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:57

Een jaar of 12 geleden ben ik ook eens op mijn hoofdgevallen met een hersenkneuzing en schedelbasisfractuur ( ook aan de achterkant van mijn hoofd). Bij mij is het helaas niet terug gekomen. Verder ben ik wel volledig hersteld, alleen die geur en smaak dus niet.

Er is mij destijds verteld dat het tot een jaar kan duren dat het terug komt. Als het dan nog niet hersteld is, is de kans klein dat het nog hersteld. Sterkte ik hoop voor je dat het goed komt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:12

Hoi Merel,
ik hoop dat een en ander snel spontaan herstelt.
Gebeurt dat niet, dan zijn er wel manieren om die zenuwcellen alsnog te revalideren. De nieuwste inzichten gaan er over dat onder invloed van 'de klap', hetzij de fysieke dreun, hetzij de naweeën ervan zenuwcellen in een soort van winterslaap terecht komen. En anno 2014 weten we ook hoe ze weer uit die sluimertoestand kunnen geraken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:03

Janneke2 schreef:
Hoi Merel,
Gebeurt dat niet, dan zijn er wel manieren om die zenuwcellen alsnog te revalideren. De nieuwste inzichten gaan er over dat onder invloed van 'de klap', hetzij de fysieke dreun, hetzij de naweeën ervan zenuwcellen in een soort van winterslaap terecht komen. En anno 2014 weten we ook hoe ze weer uit die sluimertoestand kunnen geraken.

Da's wel erg optimistisch gesteld vind ik :)

Merel, in het eerste half jaar na je val kun je de meeste vooruitgang merken, daarna gaat het veel langzamer. Of het terugkomt is idd erg lastig te zeggen, ik ken zowel mensen bij wie t wel als mensen bij wie t niet teruggekomen is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:47

Janneke2 schreef:
Hoi Merel,

Schaam jij je niet een beetje? Als ze dat werkelijk zo simpel konden, zou er niemand nog met een NAH rondlopen.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:52

Jeetje! at een heftig verhaal zeg!

Beterschap en sterkte met alles :(:)

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 00:10

Mijn moeder is 30 jaar geleden na een auto-ongeluk haar reukvermogen compleet verloren, ze had een dubbele schedelbreuk. Is gelukkig goed gekomen, alleen haar reukvermogen is nooit meer teruggekomen :( Ondanks dat ze nog wel wat kon proeven heeft ze het altijd als een groot gemis ondervonden.

Beterschap TS ! Ik hoop met heel m'n hart dat het goed komt :(:) l

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:30

Ayasha schreef:
Janneke2 schreef:
Hoi Merel,

Schaam jij je niet een beetje? Als ze dat werkelijk zo simpel konden, zou er niemand nog met een NAH rondlopen.

Nee, waarom zou ik me schamen? Het is toch prachtig dat dit kan?
(En dat het simpel zou zijn, is van jouw hand. Het kan, dit weten we tegenwoordig. )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:31

Kan je bronnen geven?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:35

Mijn man is in 2001 door het dak van de stal gevallen met 4 dagen coma tot gevolg, en o.a. hersenkneuzing en schedelbasisfractuur. Hij ruikt sindsdien niets meer, maar zijn smaak is langzamerhand weer terug gekomen, al is het niet wat het was. Maar gelukkig wel voldoende om lekker te eten! :9

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:37

Ayasha schreef:
Kan je bronnen geven?

Dr. Charles Krebs, werkzaam aan de universiteit MIT heeft er mensen in opgeleid. Of ze in NL te vinden zijn is een volgende kwestie.