Toestemming geven medische gegevens uit wisselen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Toestemming geven medische gegevens uit wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 07:59

Ik ging van de week naar de apotheek voor mijn herhaalrecept op te halen en kreeg ineens van de dame achter de balie een gekopieerd formulier onder mijn neus.
Ik moet even ja of nee invullen en tekenen.
Uhhhhh mag ik misschien weten waar het over gaat??
Ze legde vluchtig wat uit maar ik heb hier wel eens van gehoord maar goed ik teken ook niet meer zo maar klakkeloos alles.
Mag ik het even mee naar huis nemen waarop zij zei: nou we willen het eigenlijk meteen ingevuld hebben.
Dan teken ik niet, ik wil eerst weten of hier voor mij ook nadelen aan zitten.
Nou klinkt het heel logisch dat je deze gegevens uitwisseld om te voorkomen dat bijv. de ambulance die je ophaald niet kan zien wat, hoe en waarom.
Maar mijn idee is door deze toestemming te geven er meteen wel heel veel instanties in mijn gegevens kunnen snuffelen.
En zo vond ik dit: http://www.ikgeentoestemming.nl/waarom- ... mming.html
Nou zijn er natuurlijk altijd mensen die extreem voor of tegen iets zijn.
De meeste mensen die ik het vraag hebben zich er ook nooit in verdiept en de man naast mij aan het loket bij de apotheek, tekende zonder blikken of blozen na de verkorte uitleg.

Nou ben ik eens heel benieuwd hoe de mensen daarover denken??

Brainless

Re: Toestemming geven medische gegevens uit wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:04

Het heeft voor en nadelen.

Mijn man ging naar een ziekenhuis in een andere regio en door het tekenen van het papier hadden zij gelijk toegang tot zijn volledig (elektronisch) dossier.
Hierdoor hoefde hun geen extra onderzoeken (zoals bloed laten testen) te doen.
En hadden ze toegang tot uitslagen van foto's en konden ze zien welke medicijnen en therapieën al geprobeerd waren (zonder resultaat) en kon hij gelijk een stap verder in de behandeling.

Het nadeel kan zijn; dat je geen arts hebt die fris in een (nieuw) onderzoek stapt.
Maar voor mijn man had het alleen maar voordelen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:30

Ik heb 'nee' ingevuld. Ze kunnen tegenwoordig al heel snel van alles over je vinden en ik wil daar niet aan bijdragen. Als het dan wat langer duurt om uit te zoeken welk been ik precies gebroken heb, so be it.
Je hebt geen flauw idee wat er in de toekomst met zo'n netwerk wordt gedaan en ik ben erg blij dat ik er niet tussen sta.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:33

Ik vind het wel fijn dat je dan geen medicijnen krijgt waar je allergisch voor bent en artsen weten welke medicijnen je al gebruikt. Zo kan je dan ook geen medicijnen krijgen waardoor je andere medicijnen niet meer werken ofzo.
En ja, dat een arts dan mijn medisch verleden in kan zien. Ach, daar komt hij uiteindelijk toch wel achter, ook zonder die toestemming.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:34

Ik heb hem eigenlijk moeten tekenen zowat uit zelfbescherming...

Ben zelf flink allergisch, aantal maanden geleden kreeg ik een fikse reactie en had mijn brief met uitleg etc niet bij waardoor het ziekenhuis niet kon beschikken over de benodigde informatie en het ook niet uit hun systemen konden halen doordat ik geen toestemming had gegeven en dan kom je toch wel aardig bedrogen uit...

Ben zelf ook absoluut van mening dat je niet zomaar overal toestemming voor moet geven het zijn eigenlijk maar gevoelige gegevens waar niet iedereen zijn of haar neus in moet steken.

Mijn apotheker deed trouwens niet zo moeilijk, tijd voor een andere apotheker denk ik zo...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:49

Ik heb aangegeven dat ik geen toestemming geef. (En ik krijg het formulier nu af en toe onder mijn neus, omdat ze blijkbaar niet 'nee' kunnen aangeven in hun systeem ofzo - en dat dat gezien wordt als 'nog niet getekend' = onbekend?)

Mijn ervaring met uitwisseling van gegevens is niet zo goed - gegevens die er waren worden niet meegenomen, men doet werk en testen toch dubbel, ik heb twee keer incompatibele medicijnen meegekregen zonder toelichting terwijl ik mijn medicijnen netjes had gemeld. Ik heb ook het eea aan onzorgvuldigheden in mijn dossier zien staan, en gemerkt dat bepaalde zaken heel erg tot tunnelvisie kunnen leiden.

Daarbij vind ik het een groot bezwaar dat het niet helemaal duidelijk is wie nou de eindverantwoordelijkheid heeft over de veiligheid van dit systeem (met name de verzekeraars en die worden weer gecontroleerd door niet-functionerende toezichthouders) en men niet zoveel oog lijkt te hebben voor de risico's, en mijn antwoord is echt een heel, heel overtuigd nee.

En ik kan me best voorstellen dat anderen het wel doen - het kan ook best voordelen hebben. Maar ik doe niet mee, beslist niet.

Overigens los daarvan: het is onaanvaardbaar dat je apotheek druk zet om die beslissing meteen te nemen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:59

Ik bekijk het vanuit een heel ander oogpunt (zorgverlener).

Er zijn strenge wetten wat betreft het mogen verwerken en registreren van patiënt gegevens, dit mag absoluut niet iedereen en ook alleen die met beroepsgeheim. Ook artsen mogen niet zomaar in iemands dossier kijken (ook niet wanneer jij 'ja' ingevuld hebt) en moeten dit kunnen verantwoorden...

Ik kan bijna zeggen dat ik (lees: IK) het bijna stom vind als je het niet doet. Het red levens!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:05

Quir: Ik heb nog nooit zo'n formulier onder ogen gehad, maar op welke manier moet dit levens redden? Mijn vader is bijvoorbeeld kind aan huis bij het ziekenhuis, maar bij hem hebben ze inmiddels tig keer dezelfde testen gedaan terwijl hij het formulier heeft ingevuld. Elke keer hetzelfde resultaat en daar neem je dan een vrije dag voor. Het lijkt mij dat als in een dossier staat dat meneer test A en B heeft gehad dat dit dan niet nog 30x hoeft?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:16

Quir schreef:
Er zijn strenge wetten wat betreft het mogen verwerken en registreren van patiënt gegevens, dit mag absoluut niet iedereen en ook alleen die met beroepsgeheim.

De praktijk is echter anders. Diverse onderzoeken hebben allang aangetoond dat bv de beveiliging van veel gegevens tegenvalt, en ook dat er regelmatig gegevens uitgewisseld worden zonder expliciete toestemming. En om iemand daarop aan te kunnen spreken vereist vaak een vervelende en langdurige klachtenprocedure - in de meeste gevallen wordt er dus niks mee gedaan.

Ook van mij zijn zaken gedeeld waar ik geen toestemming voor heb gegeven. (En nee, ik heb geen klacht ingediend. Andere zaken hadden op dat moment prioriteit.)

Citaat:
Ook artsen mogen niet zomaar in iemands dossier kijken (ook niet wanneer jij 'ja' ingevuld hebt) en moeten dit kunnen verantwoorden...

Leuke theorie, maar 'niet mogen' en hele beperkte controle achteraf is simpelweg niet goed genoeg. Je moet vertrouwen op de integriteit van duizenden zorgverleners. En nee, dat doe ik niet. Het zijn mensen, geen heiligen. In een groep van duizenden zijn altijd rotte appels. Dat is een gegeven.

Over het aantal levens dat ermee gered wordt ben ik vrij sceptisch: ik zou het wel eens willen weten. Want net als Winged is mijn ervaring dat gegevens die er wel zijn ook niet goed bekeken worden. Dan heeft het weinig zin om meer gegevens te delen. Men heeft al gezegd dat het op de spoedeisende hulp bv vaak helemaal niet mogelijk is om uitgebreid iemands dossier door te nemen. Dus ben je echt allergisch, dan is een SOS-tag vermoedelijk nog altijd verstandiger.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:20

Het gaat vooral om spoed gevallen.

Dat testen herhaald worden heeft overigens ook helemaal niets te maken met het inzien van dossiers. Als er aanleiding is om een test te herhalen zal dat gedaan worden, het is op dat moment relevant. Als de uitkomst gelijk is, prima. Is het dat niet...

Ook als een andere arts of ziekenhuis een test opnieuw aanvraagt kan de test toch net anders weer gedaan worden.

Shadow0 dan heb je werkelijk geen idee hoe artsen gecontroleerd worden, dat is niet weinig...

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:22

Ik heb het formulier nog niet onder mijn neus gehad, maar ik weet ook niet of ik het wel zo snel zou tekenen, aangezien je toch vaak hoort dat digitale dingen toch niet goed beveiligd zijn.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:26

Quir schreef:
Ik bekijk het vanuit een heel ander oogpunt (zorgverlener).

Er zijn strenge wetten wat betreft het mogen verwerken en registreren van patiënt gegevens, dit mag absoluut niet iedereen en ook alleen die met beroepsgeheim. Ook artsen mogen niet zomaar in iemands dossier kijken (ook niet wanneer jij 'ja' ingevuld hebt) en moeten dit kunnen verantwoorden...Het red levens!

Dit is een heel mooi theoretisch verhaal.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:30

Ik begrijp het probleem niet zo.. :n
Tuurlijk kan er altijd wat uitlekken.. maar ik zou niet weten wat je, op medisch vak natuurlijk, zou moeten verbergen..
Lijkt mij alleen maar makkelijk dat ze die gegevens op kunnen vragen in geval van nood iod.. :o

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:31

Casarell schreef:
Ik begrijp het probleem niet zo.. :n
Tuurlijk kan er altijd wat uitlekken.. maar ik zou niet weten wat je, op medisch vak natuurlijk, zou moeten verbergen..
Lijkt mij alleen maar makkelijk dat ze die gegevens op kunnen vragen in geval van nood iod.. :o

Werktechnisch...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:31

Als ik het goed heb begrepen ooit een keer, studeert Quir MBRT (of heeft gestudeerd). Dan kom je behoorlijk veel in aanraking met dit soort dingen dus ik geloof niet dat zij 100% bullshit op schrijft (bewijze van)
De angst is voornamelijk gecreëerd doordat hoge uitzonderingen veel besproken worden in het nieuws.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:33

Ik geef ook overal 'ja' aan m.b.t. uitwisselen van medische gegevens tussen apotheek, ziekenhuis en andere zorgverleners.

Ik vind het wel een fijn idee dat ze direct kunnen inzien wat voor medicijnen ik de afgelopen periode heb gebruikt, wat voor operaties ik heb gehad of wat voor complicaties ze rekening mee moeten houden als er wat gebeurd, in plaats van dat ze erop moeten wachten tot ik het zelf kan zeggen of er iemand aanwezig is die er vanaf weet.

Ik begrijp het probleem dus ook niet helemaal. Dat een arts dan niet helemaal 'fris' of 'neutraal' het onderzoek in gaat.. Tja.. Bij de arts zal je ook zelf aan moeten geven waar je last van hebt, dus deze zal sowieso al in een bepaalde richting worden gestuurd.

En uitlekken... Ach.. Ik lees vaker dat UPC of ING ofzo weer wat gegevens uit heeft laten lekken dan dat de huisartsenpost het uit heeft laten lekken :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:33

Dat je niets te 'verbergen' hebt is zo'n dooddoener. Nu misschien niet, maar je weet nooit hoe alles kan veranderen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:36

Mijn man is beroepsmatig betrokken bij het EPD. Zowel hij als ik geven geen toestemming

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:38

Klopt, Danique.

En ja er zal heus wel eens iets uitlekken, maar echt de media staat er dan ook direct boven op.

Werk technisch gezien is echt onzin, werkgevers gaan echt niet in jouw dossier mogen kijken. Ook niet wanneer jij in het ziekenhuis gaat solliciteren of werken, mogen zij NIET in jouw dossier kijken hier om en dat zal ook niet gebeuren (doen ze dit wel, zijn ze zelf baan kwijt en er wordt precies geregistreerd wie in welk dossier kijkt, dit wordt ook regelmatig gecontroleerd). Alleen artsen die jou behandelen mogen in jouw dossier kijken.

Enne, de wetten zijn niet zomaar een mooi theoretisch verhaal, er wordt wel degelijk streng op gecontroleerd.

Wat als je een ongeluk krijgt, jij zelf niet bij zinnen bent en er niemand is die jij kent of hij/zij jou kent. Ze vinden in jouw tas jouw identiteit en kunnen zo achterhalen wie je bent. Door toestemming te geven kunnen behandeld artsen direct inzien welke medicatie, etc. je gebruikt. Dit voorkomt ernstige complicaties bij een patiënt die er zeer waarschijnlijk er niet al te best aan toe is...

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:43

Maar als je inlogt op je digi-d kun je precies zien, wie in jou gegevens heeft gekeken.. dus kun je dat altijd achterhalen. Ik snap niet dat mensen nee invullen, gaat er juist om, om goede zorg te leveren. En als je inloht heb je een speciaal pasje nodig, anders kun je er niet in

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:46

EPD is een grote rotzooi, van wat ik er van mee heb gekregen in de zorg. Moet wel zeggen dat het in die instelling überhaupt een puinhoop was. Een landelijk EPD zou zo veel handiger zijn voor de patiënten. Denk dat dit aardig eraan kan bijdragen.

Shadow0

Quir: controle zal er vast genoeg lijken te zijn, maar Nederland is vol met papieren controle. Het lijkt heel veel, er is ook genoeg bureaucratie voor... het faalt alleen behoorlijk als het gaat in het werkelijk detecteren en aanpakken van problemen. Dat patroon is nu toch wel duidelijk (of het nou om de milieuvergunningen gaat bij bedrijven zoals SE Fireworks en Chemiepack, of om financiele controle bij woningcorporaties, of om paardenvleeshandel, of om medische zorg.)

Nota bene twee belangrijke toezichthouders in de zorg hebben het zelf totaal niet op orde:
http://www.zorgvisie.nl/ICT/Nieuws/2014 ... -1506938W/
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/04/10/het ... chthouder/

Als die het niet kunnen, lijkt het me echt heel, heel naief om te denken dat het op lagere niveaus wel goed zit, want het geeft heel duidelijk iets aan over prioriteiten en bewustwording.

En het zit dan ook niet goed. Bv toen Henk Krol makkelijk in kon loggen op de site. http://sargasso.nl/henk-krol-legt-ook-zwakte-epd-bloot/
Beroerde beveiliging maar ook geen behoorlijke logs en geen controle.
http://nos.nl/artikel/426818-ziekenhuis ... evens.html - slechte beveiliging
Uzi-passen worden gedeeld, zodat er geen unieke identificatie is van wie de dossiers bekijkt: http://www.zorgvisie.nl/ICT/Nieuws/2014 ... -1477686W/

Het CPB spreekt z'n zorgen uit: http://nos.nl/artikel/519506-cbp-zorgin ... uldig.html

Of http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... waakt.html - de gemeentes, die ook een plicht hebben tot geheimhouding.

Kortom: nee, ik heb echt geen vertrouwen in de controle.

xSlvna

En wat nu dat ze in je medisch dossier kunnen kijken, het meest beschamende wat er in kan staan is een positieve SOA test volgens mij, zou niet weten wat mensen NIET mogen weten over mijn medisch dossier.

"Hee, ze had haar been op die plek gebroken." of "De heeft die bloedgroep". Ja, en dan? Even serieus, wat zien jullie als risico, wáár zijn jullie bang voor?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:47

phormicola schreef:
Dat je niets te 'verbergen' hebt is zo'n dooddoener. Nu misschien niet, maar je weet nooit hoe alles kan veranderen.

Maar voor wie heb ik medisch gezien óóit iets te verbergen? Ik ben eerlijk tegen mijn werkgever en mijn familie en vrienden over mijn medisch gedoe. Als ik ooit een ziekte krijg, vertel ik dat aan mijn omgeving, dan kunnen ze er rekening mee houden. Ik weet niet wat ik zou willen verbergen := Ook onvruchtbaarheid en zo, dat maakt me ook niet uit als mensen dat weten. So be it.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:50

Citaat:
Wat als je een ongeluk krijgt, jij zelf niet bij zinnen bent en er niemand is die jij kent of hij/zij jou kent. Ze vinden in jouw tas jouw identiteit en kunnen zo achterhalen wie je bent. Door toestemming te geven kunnen behandeld artsen direct inzien welke medicatie, etc. je gebruikt. Dit voorkomt ernstige complicaties bij een patiënt die er zeer waarschijnlijk er niet al te best aan toe is...

Tja en dan zit er naast mijn identiteitskaart gewoon een allergiekaart waarop staat dat ik allergisch ben voor paracetamol en pleisters. Niet alles wat in de computer staat is ook handiger of beter.
Van mij krijgen ze geen toestemming.