aankomen hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nutts

aankomen hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 09:36

hallo,

van mijn gynaecoloog moet ik aankomen helaas ben ik altijd al een lichtgewicht geweest.
mijn normale gewicht licht tussen 48-50 kg en ik ben ongeveer 1.61

Nu door stress ben ik afgevallen weeg nu 44-45kg

Dit eet ik op een dag
's morgen een kom met havermoutpap met 2 schepjes suiker en een beetje roomboter(7.30 uur)
koffie pauze eet ik een eierkoek/liga enz (10.30 uur)
tussen de middag als ik werk 4 boterhammen als ik niet werk 2 a 3(rond 13.00 uur)
koffie pauze een koekje of een appel(rond 15.00-15.30 uur)
avond eten varieert van een bord met groente aardappelen en een stuk vlees tot pasta of rijst(rond 18.00 uur)

meestal eet ik nog wat snoep of chips tussendoor

Ik drink thee met dextro puur en protifar erin

wat kan ik aanpassen?
Laatst bijgewerkt door nutts op 20-06-14 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Re: aankomen hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:39

Wauw, als ik dat eet ga ik aankomen! :=

Misschien grotere porties eten, dus meer aardappelen meer pasta. Rijst zou ik sowieso laten staan want dat zet absoluut niet aan.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:40

Ik lees even mee.
Heb het nu niet meer nodig.
Ook altijd 45 gewogen, veel stress slecht in mijn vel, slechte ongezonde relatie enzovoorts.
Nu sinds 2 jaar een goede en gezonde relatie en ik zit weer op de 51 kilo :)
Terwijl er in mijn eetpatroon niets veranderd is.

Bij mij zijn grotere porties geen optie in elk geval. Als baby zijnde bijna gestikt in de voeding en sindsdien elke dag 6 kleine maaltijden gegeten ipv 3 grote.
Mijn maag trekt een grote portie dus ook niet.

Bij de mac een normaal menu? Krijg ik letterlijk maar half op :D Met een happymeal soms nog moeite.

Maar zodra ik griep heb of veel stress heb, gaan de kilo's er ook direct vanaf.

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 09:43

Petrichor schreef:

Misschien grotere porties eten, dus meer aardappelen meer pasta. Rijst zou ik sowieso laten staan want dat zet absoluut niet aan.

eet niet vaak rijst hoor maar gewoon 1 x per 2 a 3 weken als afwisseling
grote hoeveelheden krijg ik niet weg denk ik

misschien als ik het meer verdeel over de dag maar niet in 1 keer

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:56

Je kan beter op een gezonde manier aankomen. Eet bijvoorbeeld eens een eitje en laat de suikers wat staan (ongezond vet). Daarnaast kun je wellicht ook aankomen door te gaan sporten. (spier is zwaarder dan vet)

Je kan je nu wel volstouwen met vet en suikers, maar dan slib je van binnen dicht en dat wil je ook niet. Ga anders eens naar een diëtist.

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 10:01

eitje eten we ook wel 2 a 3 keer per week meestal op brood.
hoeveel suiker mag je op een dag? ik drink meestal 2 koppen thee met een klein schepje(half theelepeltje)
en ik gooi 2 theelepeltjes door mijn havermout

Ik rij 3-4 x per week en heb 2 pony's en eigenlijk geen tijd om verder te sporten

dietist is wel een goede kan je daar zomaar heen?

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:04

Ik ben 15 en ben 1,68 lang en weeg 49 kg :=
En ik eet elke ochtend havermoutpap al me hele leven..
En ik eet echt niet normaal veel maar ik kom ook niet aan..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:04

Maak je maaltijden rijker. Bij de havermout bijvoorbeeld een banaan doen, pindakaas, cacao, etc. Bij de boterhammen een glas melk, een stuk fruit als toetje. Etc, etc :)

Jennifeerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:07

De diëtist is vrij toegankelijk geworden.
Alleen is het volgens mij nog wel zo dat sommige zorgverzekeraars niet uitkeren zonder verwijsbrief.
Zal je even moeten navragen aan jouw zorgverzekeraar.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:07

Dietiste kan je misschien aan Nutri drink helpen. Dit is een speciale drink die aan mensen word gegeven die aan moeten komen. Word heel vaak in ziekenhuizen gebruikt.

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 10:08

toetje is goed banaan bij havermout ook glas melk ook een goede tip

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:10

Ik at om aan te komen elke 2 uur iets. Ben daarmee 6 kilo aangekomen en heb ook altijd moeite gehad met aankomen. Dus gewoon ontbijt en dan na 2 uur at ik bv. een cracker en dan lunch en dan rond half 3 een pakje sultana enz.. Let er wel op dat suikers niet werken om aan te komen daar heb je toch ook echt vezels voor nodig.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:13

Mag ik vragen waarom je moet aankomen? Of is dat privé?

Ik ben 1.65 en weeg 48-50 kilo ( eet weinig, sport veel. Altijd stabiel) en volgens mijn huisarts en gynaecoloog maakt het niets uit als je iets te licht bent, liever dat dan iets te zwaar zeggen ze altijd. Jij bent kleiner en weegt het zelfde, dus volgens bijvoorbeeld BMI ( al klopt dat amper) scheelt het echt maar heel weinig met normaal gewicht..

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 10:14

heb ook even de tijden er bij gezet wanneer ik wat eet

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:18

Dat is niks, wat jij eet.

1 kom havermoutpap, 1 eierkoek, 4 boterhammen, 1 koekje/appel en 1 bord avondeten?

Ik zou honger hebben. Al eet ik overdag vrij weinig, maar gewoon meer in de avond. 2 borden avondeten, savonds voor het slapen gaan nog een vette hap (kan verschillen van een friet met mayo tot een menu van de Mc Donnalds, een bak lasagna of een pizza voor in de oven)

Ik zou kijken dat je na het avondeten nog wat eet. Niet serieus eten (dus geen snoepje of klein zakje chips, daar heb je niet veel aan) van 6 tot half 8 vind ik persoonlijk erg lang, dat zijn 13,5 uur niks eten.

Al eet je je in die tijd yoghurt met fruit, of een (of meer) tosti, nog een (of meer) boterham, nog een (gezonde) snack...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:22

xSlvna schreef:
Dat is niks, wat jij eet.

1 kom havermoutpap, 1 eierkoek, 4 boterhammen, 1 koekje/appel en 1 bord avondeten?

Ik zou honger hebben. Al eet ik overdag vrij weinig, maar gewoon meer in de avond. 2 borden avondeten, savonds voor het slapen gaan nog een vette hap (kan verschillen van een friet met mayo tot een menu van de Mc Donnalds, een bak lasagna of een pizza voor in de oven)

Ik zou kijken dat je na het avondeten nog wat eet. Niet serieus eten (dus geen snoepje of klein zakje chips, daar heb je niet veel aan) van 6 tot half 8 vind ik persoonlijk erg lang, dat zijn 13,5 uur niks eten.

Al eet je je in die tijd yoghurt met fruit, of een (of meer) tosti, nog een (of meer) boterham, nog een (gezonde) snack...

Savonds voor het slapen een vette hap?? Juist in de nacht verteer je langzaam, dan krijg je dus vet opslag.. Kom je dus met vet aan.. Ik vind het bizar veel wat jij eet, dat eet ik een week tijd maar dat ter zijde.

Ik zou TS ook niet aanraden om in vet aan te komen, gezond aankomen hoeft niet per direct meer eten te betekenen. Aankomen door middel van spierweefsel, dus sporten. Dat is vele malen verstandiger.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:23

Wow, ik eet dat niet allemaal in een dag hè. Ik bedoel dat je gewoon IETS moet eten in die tijd. 13,5 uur niet eten is gewoon lang. En wat eten om 8 of 9 uur is niet direct 'voor het slapen gaan', dat is afhankelijk van hoe laat TS gaat slapen.

Ik geef overigens aan wat IK doe, en eronder wat TS zou kunnen doen (gezonde snack, yoghurt met fruit etc.)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:25

Owh ik denk jij eet elke dag 2 borden avond eten en een vette hap voor het slapen :') Weet ik veel haha!

Ik vind altijd dat je naar je lichaam moet luisteren, ik eet nóóit voor de "lekker", maar ik eet altijd wanneer mijn lichaam naar eten vraagt. Ik over-eet mij ook nooit, als ik vol zit dan stop ik ongeacht hoe lekker het is of duur het was. zo blijf je in je gewicht altijd stabiel, je eet naar je behoeften. Snacken oid doe ik dan ook nooit.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:27

Dan denk ik aan een kommetje magere kwart met banaan en ander fruit als tussendoortje, een handje ongezouten noten na het avondeten en wat meer eieren.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:29

Petrichor schreef:

In rijst zitten evenveel kcal als in pasta en aardappelen, en is daarenboven ook gewoon gezond (in principe zelfs beter dan pasta, want het is een natuurlijker product), dus dat zou ik zeker niet laten staan.

Je zit sowieso niet hoog in kcal, met hetgeen je nu eet, dus dit is in principe vrij makkelijk op een gezonde manier omhoog te halen.

Lust je noten? Zo ja, zéker dagelijks aan je voeding toevoegen. Smorgens bijvoorbeeld een goeie schep pindakaas door je havermout, tussendoor een handje amandelen/cashewnoten/hazelnoten. Die twee dingen kunnen je al makkelijk 300/400 kcal per dag opleveren.

Waarmee maak je je havermoutpap? Water? Je kan eens proberen dit te vervangen met volle melk, of je havermout in volle kwark laten trekken over de nacht. Het is ideaal om wat eiwitten binnen te krijgen in de ochtend, dus melk/kwark/yoghurt bij je ontbijt is altijd goed. Heel lekker is om er dan ook wat fruit door te halen (banaan, of rode vruchten zoals frambozen of aardbeien)

Sport je? Zo niet: je kan overwegen om iets van krachtsport te gaan doen. Krachtsport = meer honger = Spieropbouw = bijkomen in gewicht = meer 'vormen' krijgen op de goeie plaatsen. Best wel geen duursporten, dan ga je gewoon weer cutten in kcal.

Fruit: je eet maar één stuk fruit per dag? Kan je dat opkrikken naar twee? Ideaal is een fruitsoort met relatief "veel" kcal (mango, banaan, ananas, druiven).

Lust je Avocado's? Zo ja, probeer eens guacamole (klaargemaakt met bv tomaat, kruiden, ui en een beetje mayonaise of room onder) als broodbeleg, met bv 1/2 schelletje kippenwit of kalkoen over. Super gezond, vrij hoog in kcal en heel erg lekker.

Broodbeleg algemeen, wat neem je? Als je standaard één plakje kaas op je boterham legt, verdubbel dat dan eens. Dat ga je niet 'voelen' naar hoeveelheid toe, maar zorgt wel weer voor wat extra kcal.

Als dat soort dingen niet helpt, ga dan eens kijken naar "weight gainers". Zijn een soort shakes (volledig gezond wel trouwens, wordt veel door sporters gebruikt), die per shake op iets van een 400 kcal zitten. Met 250ml te drinken, kom je dan meteen al een eind. (je vind ze bv op site van body&fit)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:31

Ik kom ook niet makkelijk aan maar blijf nu wel goed op enigzins goed gewicht (52 kg 1.68). Ik dwing mijzelf tot eten, minimaal 2 a 3 boterhammen als ontbijt en dan over de dag nog minimaal 2 a 4 boterhammen of broodjes (als ik werk zijn het er gerust 6). Dan avondeten en tussendoor snack ik ook nog. Elke dag een verse jus d'orange voor extra vitaminen en ook elke dag groenten en fruit.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:32

Dat wat phormicola zegt.

Het lijkt logisch, ongezonde dingen eten om aan te komen. (Zoals suiker, chips, dextro etc.) Deze producten zijn echter ook belastend voor je lichaam en kan ook niet elk lichaam goed verteren. Je darmen worden 'lui' van de snelle koolhydraten en je lichaam neemt daardoor z'n voedingsstoffen niet meer goed op. (Hoeft natuurlijk niet voor iedereen zo te zijn.)

Omdat je geen grotere hoeveelheden opkrijgt, zou ik inderdaad je maaltijden verrijken.

Koolhydraten staan bekend als dikmaker. Als je de volkoren variant van koolhydraatrijke producten pakt ben je ook nog eens goed bezig, omdat dit langzame koolhydraten bevat:
- Volkoren brood
- Volkoren pasta
- Volkoren rijst (ook wel zilvervliesrijst genoemd, maar de volkoren variant van basmati is tegenwoordig ook wel te vinden)

Voeg een flinke hand nootjes (bijv studentenhaver) toe aan je tussendoortjes, of aan je havermout. Voeg wat rozijntjes toe om het zoeter te maken, ipv suiker.

Verder zetten volle zuivelproducten goed aan, maar let wel op dat je hiervan niet teveel binnenkrijgt, 1 a 2 glazen volle melk per dag en wellicht een schaaltje volle yoghurt als toetje?

Fruitsoorten die bekend staan dat ze aanzetten zijn mango's en bananen. Avocado zit ook vol goeds, voornamelijk plantaardige oliën.

Thee is goed, maar laat de suiker liever weg.

Bonen zijn ook enorm gezonde caloriebommetjes. Maak eens wat vaker chili con carne bijvoorbeeld. Of zelfs chili sin carne, lekker met veel kikkererwten en kidneybonen ipv bruine bonen.

Je kunt trouwens best dagelijks een eitje eten.

Het lijkt zo makkelijk, jezelf vergrijpen aan de ongezonde dingen, uit de frituur etc. Maar voor sommige mensen heeft dat juist een averechts effect.

Ok, een hoop info, dus even concreet/samenvattend:

Wel:
- Volkoren graanproducten zoals rijst, pasta, brood etc
- Noten
- Bonen
- Fruitsoorten zoals mango en banaan
- Volle zuivelproducten
- Ei
- Honing
- Verse fruitsap (liever niet uit pak, maar beter dan frisdrank)

Niet:
- Suiker
- Dextro
- Ongezonde / gefrituurde snacks
- (liga/eier)koek / Chips

Om het nog concreter te maken zou je bijvoorbeeld jou voorbeeldmenu als volgt kunnen aanpassen:

Ochtend: Havermoutpap met rozijntjes/nootjes en een glas (verse) vruchtensap

Koffiepauze: Thee met honing en volkoren boterham met pindakaas

Lunch: Volkoren boterhammen, waarvan 1 bijv. met ei en glas volle melk. Los eitje bij de lunch mag ook.

Koffiepauze: Vruchtensapje/diksap (bij de AH hebben ze hele lekkere biologische) en een mango / banaan en een handje studentenhaver of andere nootjes. (De nootjes ter compensatie van de snelle suikers die in de vruchtensap en het fruit zit)

Avond: gewoon lekker gevarieerd blijven eten, maar vaker bonen en volkoren pasta toevoegen/gebruiken

Toetje: schaaltje volle (turkse) yoghurt met eens beetje (gedroogd) fruit, of walnoot en honing.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:33

Ik zou zo gezond mogelijk proberen te eten.
En daarbij evt aanvullen met eiwitshakes.
Je kan je voeding bijhouden op http://www.myfitnesspal.com

Vet eten is juist niet wat je wil.
Voor het slapen gaan juist langzame eiwitten.

Verder zijn boven mij wel een aantal goede tips gegeven.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:34

Nessie schreef:
Ik kom ook niet makkelijk aan maar blijf nu wel goed op enigzins goed gewicht (52 kg 1.68). Ik dwing mijzelf tot eten, minimaal 2 a 3 boterhammen als ontbijt en dan over de dag nog minimaal 2 a 4 boterhammen of broodjes (als ik werk zijn het er gerust 6). Dan avondeten en tussendoor snack ik ook nog. Elke dag een verse jus d'orange voor extra vitaminen en ook elke dag groenten en fruit.

Maar wanneer je puur eet als je lichaam het aangeeft, blijf je dan niet stabiel? Mij is inderdaad ook wel eens gezegd dat je je zelf moet dwingen te eten.. Maar ik kan dat niet hoor, eet alleen wanneer ik wil.

En totaaal offtopic: Jij lijkt echt heel erg op een van de hoofdrol spelers van Toscaanse bruiloft :D

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:35

Ik ben 12, 1,74 lang en weeg 53kg
Ik eet eigenlijk alles wat ik voorgeschoteld krijg :=