Vriend vertellen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Happy_Joy

Vriend vertellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 10:35

Degene die mijn andere topic gevolgd hebben, weten een beetje wat er, onder andere speelt

[MWS] Niet meer kunnen werken als zelfstandige.

Wat het probleem nu weer is :o
Vriend heeft een zoon, met verstandelijke beperkingen en emotionele stoornissen, woont begeleid, heeft niet zo'n mooi verleden qua drugs/drank/gokken (hij is heel verslavingsgevoelig en heeft weinig ruggegraat)

Vriend loopt echt op zijn laatste krachten, is bekaf door alle rompslomp omtrent het café, staat op de wachtlijst voor een maagverkleining (lichtelijk onder dwang van de huisarts).

En nu heb ik het vermoeden, vermoeden, dus ik weet het niet zeker. Dat het met (stief)zoonlief, weer de verkeerde kant op gaat, hij zegt gestopt te zijn met drinken (dronk niet dagelijks, maar als hij dronk, dan zoveel dat hij van voren niet meer weet dat hij van achtere nog left met allerlei dome acties tot gevolg) en weer veel aan het sporten is. Maar ik merk aan zijn houding dat er weer wat is, ik heb hem er meerdere keren naar gevraagd, maar hij blijft zeggen dat er niks aan de hand is. En nu ontwijkt hij mij overduidelijk.

Ik heb het met vriend al eerder voorgelegd, maar die zegt dat ik spoken zie (dat heeft hij al eerder gezegd, maar toen bleek ik het wel bij het rechte eind te hebben)

Aan de ene kant wil ik eerst zekerheid hebben, voor dat ik vriendlief er mee lasting val, omdat hij het er echt niet bij kan hebben, maar aan de andere kant voelt het alsof ik niet eerlijk ben naar hem toe en dat knaagt aan me.
Begeleiding inlichten heb ik ook over na gedacht, maar die koppelen het rechtstreeks terug naar mijn vriend.

Dat er weer iets gaande is, dat weet ik heel zeker, maar wat, daar kan ik mijn vinger nog niet opleggen.

Mijn verstand zegt, laat lekker gaan, niet mee bemoeien, je hebt er naar gevraagd, hij woont begeleid en je hebt genoeg andere zorgen aan je hoofd. Maar mijn hart zegt dat ik moet ingrijpen, voordat het echt helemaal verkeerd gaat.

Iemand raad? Of ook eens in zo'n situatie gezeten?

Mocht iemand mij herkennen, dan graag niet hier openbaar maken, maar graag via PB ;)

stoer

Re: Vriend vertellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:48

Heel heel erg lastig
Ik werk met jongens zoals jij beschrijft
Vaak is je gevoel goed hoor, maar raad geven is erg lastig

Wat is er in het verleden ondernomen om hem weer een beetje op het rechte pad te krijgen, was dat te sturen? Denk je dat hij weer veel drinkt, of zou het ook iets anders kunnen zijn?
Ik toch naar de begeleiding stappen, uitleggen dat je voelt dat het niet goed gaat maar dat je vriend nu even een beetje ontzien moet worden en dat je graag zou willen helpen o.i.d.?
Vraag of hun ook iets opmerken en of ze misschien meer weten?

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 11:03

Ik denk, dat hij weer aan de drugs is, hij is te alert, adrem, zenuwachtig, maar als je met hem praat, afwezig. en hij onloopt bepaalde mensen.

Hij heeft in een afkickkliniek gezeten, dat traject heeft hij afgemaakt, 1.5 jaar lang, maar er is toen halverwege het traject te kennen gegeven dat hij niet mee kon komen met de rest. Hij kan slecht lezen en schrijven, maar weet precies wat mensen willen horen. (aangeleerd?)

Ik denk inderdaad dat ik de begeleiding maar ga vragen of hun iets opmerken en of ze mijn vriend willen ontzien hierin. (al voelt dat wel alsof ik iets achter zijn rug om doe, ook al is het voor zijn eigen best wil)

Maar kan ik ook zoiets vragen aan zijn begeleiders?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:18

Ik neem aan dat die begeleiders er niet voor niets zijn en dat ze niet dom/blind zijn? Natuurlijk zegt je gevoel dat je in moet grijpen. Maar ik zou in dit geval, door alle omstandigheden, vriend op de eerste plaats zetten. Je zegt zelf dat hij dit er niet bij kan hebben. Doe dat dan ook niet. Je laat die jongen niet vallen, er zijn mensen die er voor betaald worden hem te begeleiden.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 11:29

Daar heb je abosoluut gelijk in Gamblerscup.

Dom is de begeleiding zeker niet, blind ook niet, maar ze hebben wel hun handen vol met alle clienten en hij weet précies wat zij willen horen en daarbij neem ik aan, dat mochten zij iets vermoeden ze dat ook aan ons overbrengen.
Ik weet dat je gelijk hebt, maar toch, het blijft aan mij knagen.

Waar ik vooral bang voor ben, is dat we er te laat bij zijn, dat hij weer aan de drugs is (en aan het gokken is geslagen) en dat straks alles weer van voor af aan begint. Mensen aan de deur en in het café die geld willen, omdat hij daar drugs heeft gehaald, of geld heeft geleend. (je wil niet weten hoeveel mensen zoiets mee geven zonder vooraf te laten betalen)

En als dat gebeurd, dan weet ik zeker dat ik mijn vriend zo linea recta kan afvoeren naar een ziekenhuis.

Ik weet dat er niks zeker is, maar mijn gevoel zegt echt dat het weer mis is. (helaas heeft mijn gevoel het wat dat betreft, nog altijd goed gehad) Ik wil die jongen niet weer in een afkickkliniek doen belanden en mocht het zo zijn, is het ook einde begeleid wonen, en dan?? Thuis wonen is geen optie meer, daarvoor is te veel gebeurd.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:48

Dan geef je een seintje aan de begeleiding, dat je iets vermoed, verandering ziet. Als die jongen het zo kan vertellen dat de begeleiding denkt dat alles ok is, moet ik eerlijk zeggen dat ik ze WEL blind vindt. Daar zijn ze toch voor opgeleid?!?

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 11:55

Dat is ook weer waar.

Hij zit in een eengezinswoning, met 2 anderen met nog eenzelfde huis geschakeld aan elkaar, met nog 3 personen, ze hebben een begeleiding verdeelt over de twee huizen, begeleiding is, niet rot bedoelt, maar om een duidelijk beeld te geven, niet heel veel ouder dan de personen die in het huis wonen, het scheelt maar 2 jaar. Zij hebben er voor geleerd, maar stiefzoon weet ze zo in te pakken, hij weet echt precies wat ze van hem willen horen en zegt dat ook, alleen de uitvoering is er niet.

Mijn plan is om ze vanavond in te seinen, even als mijn vriend, mocht het allemaal wel waar zijn, dan is de klap extra hard voor hem, mocht het niet zo zijn, dan krijg ik dat waarschijnlijk nog wel een aantal keer te horen, maar dat is dan maar het minst erge.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:05

Ook al zijn ze maar twee jaar ouder, ze zijn er voor opgeleid en juist het feit dat verslaafden goed kunnen verbergen. liegen etc is een groot deel van de opleiding. Want daar staan ze om bekend, is heel standaard gedrag voor verslaafden. Zonder iemand voor de schenen te willen schoppen, het is nou eenmaal zo. Liegen, bedriegen, om maar niet door de mand te vallen. Als ze daar echt niet doorheen kunnen prikken dan zijn ze gewoon absoluut niet geschikt voor dit werk en zouden er veel meer klachten/ongelukken moeten zijn. Maar ze er even op wijzen dat ze extra opletten is natuurlijk niet verkeerd. Zou ik zeker doen. En dat kun je je vriend ook wel vertellen: dat je die mensen zegt dat ze even extra op moeten letten. Er hoeft niet direct wat ernstigs aan de hand te zijn. En zo wel, dan is het de taak van de begeleiding om dit te ontdekken. Ik zou het nu aan hun overlaten en met vriend bezig houden om alles weer op een rijtje te krijgen en met zijn gezondheid.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:08

Ik zou het wel vertellen aan hem het is zijn zoon en zijn verantwoording. (of ben ik nu te hard?)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:13

Begeleiding op de hoogte brengen van naderende operatie papa, dat zoonlief het daar erg moeilijk mee heeft en jij bang bent dat hij daarom terug valt in oude gedrag.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 12:25

Ik heb zo juist een mailtje gestuurd met het verzoek om een gesprek te hebben met de begeleiding, buiten mijn vriend om, of in iedergeval zonder hem er bij.

Naderende operatie is niet alleen het 'probleem' van mijn vriend, helaas speelt er nog veel meer mee, anders had ik hem het allang al vertelt. (volgens mij weet zijn zoon nog niet eens van de operatie, hij begrijpt veel dingen niet en laatste weken kan hij zijn aandacht ook nergens bij houden en onthoudt zeer weinig)

Het is inderdaad zijn zoon en zijn verantwoording, absoluut waar, maar dat gaat hij nu gewoon niet trekken en ik ben bang dat dat tot nog meer ellende gaat leiden en ik vraag me af in hoeverre dat zijn gezondheid ten goed gaat komen.
En afwachten wil ik ook niet, ben bang dat zijn zoon dan zo ver is dat alles weer van voor af aan kan beginnen.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:41

GamblersCup schreef:
Ik neem aan dat die begeleiders er niet voor niets zijn en dat ze niet dom/blind zijn?

Helaas, dat zijn ze dus vaak wel, zeg ik uit ervaring. Juist de ervaringen en inzichten van betrokkene zijn belangrijk voor begeleiders.

Ik vraag me wel af of het verstandig is om dit buiten je vriend om te doen, ik vraag me ook serieus af of de begeleiding dit gesprek met jou alleen aan mag gaan. Wettelijk gezien heb jij er niks mee van doen, dat dit in de praktijk anders werkt weten jij en ik wel maar ja.....

Ik zou op zeker je vriend inlichten dat je een gesprek aan hebt gevraagd, dat je hem er niet mee wilt belasten maar dat het jou zoveel onrust geeft dat je het uit wil zoeken. Dat het puur voor je eigen gevoel is en hij er verder niet bij hoeft te zijn of ook maar iets hoeft te regelen. Dat je de onrust bij jezelf weg wilt nemen.

Succes en sterkte met de situatie.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 12:51

Ik weet ook niet of ze een gesprek met mij aan zullen gaan, maar ik waag een poging, en anders moet vriend maar mee, dan is het niet anders.

Ik ga er vanuit dat ze kundig genoeg zijn, het is hun werk. Ik kwam ook pas na een goed jaar achter alles wat hij deed en trapte ook in zijn mooie praatjes, alleen heb ik er niet voor geleerd, neem aan dat hun alarmbellen eerder zullen gaan rinkelen.

Liefst doe ik het ook niet achter mijn vriend zijn rug om, en dikke kans dat ik mezelf al 'verraden' heb, voordat er een gesprek is, maar wil hem wel ontzien, omdat ik weet dat het weer een aanslag op zijn gezondheid gaat worden en dat kan hij er nu echt niet bij hebben.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 15:23

Er is dinsdag een gesprek, begeleidster was al opzoek gegaan naar mijn telefoonnummer, via de mail wil ze er niet verder op in gaan, ik ben benieuwd, feit dat ze zelf ook wil praten zegt mij toch wel dat er iets niet goed zit.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 16:18

Afwachten dus wat daar uit komt. Succes.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 09:32

Is naar donderdag verschoven :( Maargoed, er komt een gepsrek, vriend weet er van :)

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 12:21

Inmiddels is het zeker dat stiefzoon weer aan de drug (coke) is.
Donderdag het gesprek, ik zie er als een berg tegen op, ik duim heel hard dat ze me daar kunnen helpen met een oplossing, hem weer in huis nemen zie ik absoluut niet zitten. |(

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:23

nee zeker niet in huis halen! Je hebt al genoeg aan je hoofd. sterkte!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:03

Oei klinkt niet best en zo zonde dat hij weer terug bij af is en weer aan de coke zit.

Weer terug in huis nemen, nee doe dat liever niet als er al teveel aan vooraf is gegaan.

Zelf heb ik geen ervaring met dit soort gedrag enz. maar wil jou maar ook je vriend heel veel sterkte toe wensen, dit moet voor hem als de vader ook vreselijk zijn. Maar neem aan dat zijn moeder niet meer in zijn leven een rol speelt? (brutale vraag misschien van mij :o).

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:03

Zijn moeder komt af en toe weer in zijn (en ook ons) leven opduiken, maar zij is, netjes gezegd, niet heel stabiel. Wij verbieden het hem absoluut niet om met haar om te gaan, is immers zijn moeder, maar hij wil het zelf niet meer, te veel loze beloftes.

Eind van deze middag het gesprek, ben geen persoon die snel zenuwachtig is, maar nu zie ik er toch wel tegen op.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:09

Pff TS, volg al vanaf het begin dit topic. Blijkbaar is er iets gebeurd waardoor je zo zeker bent inmiddels.

Je gevoel klopte dus wel.

Hoop echt voor je dat je er met het begeleid wonen uitkomt. Dat er een plan wordt opgesteld maar dat hij daar wel kan blijven, eventueel ter overbrugging in een kliniek als dat mogelijk is.

Wil jou en ook je partner heel veel sterkte wensen!

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:27

Thanx, is toch wel een hart onder de riem, jullie lieve berichtjes.

Hij heeft al in een kliniek gezeten, daar kon hij niet mee komen, vanwege verstandelijk beperkingen, hij heeft het traject wel afgemaakt, maar zodra hij thuis was ging het alweer mis, hij is heel verslavingsgevoelig en beinvloedbaar.

Gevoel klopte helaas wel ja, degene waar hij die troep haalt heeft inmiddels meerdere keren contact gezocht met ons, dat bevestigde mijn vermoedens. (Deze keer niet iemand die geld kwam halen, maar kwam waarschuwen, opzich ook gek, nog even gedacht dat dat was om hem er in te luizen, maar ik zou eigenlijk niet weten waarom, ook niet waarom hij komt waarschuwen. Heeft ons later ook berichtjes laten lezen van stiefzoon aan hem, duidelijker kan dan haast niet meer, helaas)
Stiefzoon is inmiddels op de hoogte dat wij er achter zijn, maar blijft beweren dat er niks van waar is, helaas ken ik inmiddels alle smoesjes en leugens wel.

Partner gaat niet mee naar gesprek, zijn gezondheid laat te wensen over, mede door dit en nog wat voorvallen in het café (wat waarschijnlijk hier ook mee te maken heeft) en ziet het (even) niet meer zitten. Komt op mij aan deze keer, wel besloten dat dit ook echt de laatste keer is dat ik mijn nek voor hem uitsteek.

Ik weet eigenlijk niet meer wat ik van dat begeleid wonen moet denken, ik wacht het gesprek nog af, maar ik had toch wel verwacht dat zij het eerder hadden op moeten merken dan ik. Stiefzoon kan zich beter voor doen dan dat hij is, maar toch, zij hebben er toch voor geleerd.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:38

Wat heftig allemaal zeg, sterkte met deze situatie

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 07:57

Gesprek gehad, was heftig, begeleider zat met haar oren te klapperen, ze had het echt niet zien aankomen. Nu zijn ze bij huisarts voor drugstest, eerst moet echt alles zeker zijn, dan kunnen ze pas stappen ondernemen. Hij komt in ieder geval niet bij ons wonen, ze gaan vanuit daar verder zoeken naar een passende oplossing.

Even een korte samenvatting, ben aan het werk :o

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 08:42

pff lastig zeg. Met name dat hij door die handicap niet zomaar mee kan komen en vooral ook snel terugvalt. Is het geen idee om hem in een totaal andere pmgeving te plaatsen? Hier weet hij precies waar hij drugs moet halen en kent hij alles.