Hielspoor? Ervaringsdeskundigen gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1589

Hielspoor? Ervaringsdeskundigen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 21:40

Hallo,

Sinds een paar dagen heb ik flink last van mijn hiel. De pijn ontstond op een avond toen ik wat door het huis liep op blote voeten en ineens pijn onder mijn voet kreeg. De volgende dag was de pijn nog steeds aanwezig, maar als ik schoenen aan deed (sneakers, anders schoenen nog niet geprobeerd) was het te doen. De afgelopen dagen is de pijn constant aanwezig gebleven. Op schoenen kan ik lopen, maar heb ik wel bij elke stap die ik zet pijn. Zonder schoenen kan ik mijn hiel niet op de grond zetten van de pijn en loop ik dus met 1 voet op mijn tenen :')

Nou ben ik zelf verpleegkundige en dus wel wat medisch onderlegd en ik ben dus een beetje bang voor hielspoor. Ik vraag me dus af of er mensen zijn die mijn bovenstaande, specifieke klachten herkennen als hielspoor? Ik wil liever niet direct naar de huisarts, maar wat zijn goede tips die ik alvast zelf kan doen?

Overigens, ik loop 2-3 keer per week hard (ongeveer 8 km per keer), sport veel en loop veel, heb best een actieve baan...
Edit: ik heb net 4 weken geleden nieuwe hardloopschoenen gekocht, laten aanmeten bij Run2Day..
Laatst bijgewerkt door Laura1589 op 13-06-14 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

sandra8

Re: Hielspoor? Ervaringsdeskundigen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:46

Hielspoor komt veel voor bij hardlopers en of slecht schoeisel.
Ik heb het zelf ook gehad ik loop voor werk en hobby veel op klompen dus verkeerd schoeisel.
Ik heb speciale zooltjes bestelt via internet en werkschoenen aangedaan.
Na een tijdje hielp het en nu geen last meer.
Wel blijft het een zwakke plek ik kan geen leuke slippertjes aan maar moet op degelijke birckenstocks omdat die een redelijk goed voetbed hebben.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 21:48

Dank voor je reactie! Birkenstock slippers loop ik thuis wel eens op, maar ook die kan ik op het moment niet aan hebben ivm pijn.
Wat voor klachten had jij trouwens precies?

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:55

Ik kon ze in het begin ook niet aan hoor maar ik had het gelukkig in de winter.
Alle druk op mijn voet was teveel net als jij beschrijft.
Ik kon echt niet zonder de zooltjes dan was het nog te doen. En blijkbaar krijgt het toch rust met de zooltjes want het is overgegaan.
Maar het blijft altijd een zwakke plek.
Succes ermee

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:57

Lijkt mij idd hielspoor, hoor. Lastige kwaal. Shockwave therapie lijkt erg effectief.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:00

Ik lees even mee, heb er al zo'n half jaar last van. Vooral met schoenen die wat hardere zolen hebben. Werken doe ik nu op mijn hardloopschoenen want die hebben gelzolen. Dat raad ik erg aan, van die kleine inlegzooltjes van gel, die andere zijn (iig voor mij) te hard.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:00

Ik heb destijds bij de podotherapeut zooltjes laten aanmeten.
Inmiddels nergens last meer van. Wel wissel ik regelmatig mijn schoenen af en draag ook een laag hakje,en birckenstocks.

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:01

Als ik jou was zou ik toch naar de huisarts gaan. Het enige wat helpt bij de genezing van het hielspoor is rust. Shockwave kan het proces inderdaad versnellen. De huisarts zal je dan waarschijnlijk een verwijzing geven naar een orthopeed waarbij je speciale zooltjes krijgt waardoor je hielspoor rust krijgt. Mijn moeder was ook zo eigenwijs om niet naar de dokter te gaan. Met het gevolg dat ze wel een paar maanden zoet is met haar hielspoor.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 22:23

Shockwave therapie en zooltjes heb ik inderdaad goede dingen over gelezen.
Ik weet inderdaad dat hielspoor een langdurige en vervelende blessure kan worden als je er geen aandacht aan besteed... Dat wil ik natuurlijk niet!

Alvast bedankt voor alle tips die hier gegeven zijn!

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:51

Ik heb er uiteindelijk een klein half jaar mee gelopen,nu loop ik al weer anderhalf jaar zonder.
Ik let op mijn schoenkeuze,en als het wat gevoelig word doe ik mijn oefeningen en evt.massage met cool packs en gaat prima

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:59

Ik heb al een paar jaar last van n hielspoor (of peesplaatontsteking). Ik heb speciale zolen, 'n, loop veel op crocs en fitflops. Dat helpt op zich wel wat tegen de pijn. Wat ook goed helpt is je voet masseren met een tennisbal. Dus gewoon de tennisbal onder je voet heen en weer rollen.
Sterkte en doe rustig aan, je wilt echt niet dat t chronisch wordt....

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:04

Ik heb helaas niet veel tips, maar ik weet dat mijn moeder en tante zweren bij Crocs. Die schijnen bij hun ook verlichtend in de pijn te werken.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:12

Ik lees mee... sinds een paar weken heb ik ook last van pijnsteken bij het lopen. Ik heb al een jaar steunzolen en ben op dit moment weer aan het koelen.
Als ik koel heb ik er een dag iets minder last van...
ook heb ik over mijn steunzool nog een gewoon zooltje gelgd waar ik een gat in geknipt heb rondom de plek die pijn doet. Ook dat helpt een beetje.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:20

Dat met de tennisbal heb ik idd ook gedaan paar keer per dag

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:53

ondanks dat je verpleegkundige bent wil ik je toch naar dit artikel verwijzen http://hielspoorinfo.nl/

Als je hielspoor wilt vaststellen zijn foto's nodig en een gang naar de dokter.
het kan natuurlijk ook een hielplaat ontsteking zijn.
ik adviseer je een stukje tapijt onder de binnen zool te leggen zodat je de hiel en pezen daarboven ontlast.

ik zou nu ook de sport intentietijd iets aanpassen (van 3 naar 2 keer en geen 8 maar bv 5 km) totdat je klachten verdwijnen. of ff een break en over een tijdje weer iets opbouwen.

De doorbloeding stimuleren is goed, tenzij je echt de ontsteking masseert :(

Heb je je oude schoenen nog? kan je kijken naar het slijtage patroon?
misschien is de stand van je voet in de nieuwe schoen anders en heeft je hiel daar problemen (overbelasting) mee?
Had je de oude schoenen ook mee naar run2day?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:28

SWT kun je alleen doen als je een echte hielspoor hebt. En dat moet via een foto vastgesteld worden. En dan nog werkt dat niet bij iedereen.

Als het alleen om de ontstoken peesplaat gaat kun je de zooltjes proberen. Voor een orthopeed heb je geen dooverwijzing van een huisarts nodig. Let wel dat je met die zooltjes bijna geen enkele schoen meer aan kunt doen. Ze zijn zo dik dat je voet niet meer erbij past in de schoen.
En ook dat helpt niet bij iedereen.

Dan heb je nog zo;n speciale sok die je 's nachts aan kunt doen, inspalken (rust), noem maar op. Er zijn veel middeltjes in de handel. En ook die werken niet bij iedereen.

Bij een ontstoken peesplaat kun je ook de fysio proberen. Ook dan geen gegarandeerd herstel.

Met een hielspoor moet je gewoon uitproberen wat bij jou het beste werkt. Er is niet 1 oplossing. Succes ermee, en hopelijk gaat het over.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:32

Mijn zooltjes pasten prima in de schoenen die ik had geen problemen mee gehad.
En laat je doorverwijzen door de huisarts,als het in je aanvullende verzekering zit,krijg je het grootse gedeelte terug.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:43

ik heb ook een tijdje dezelfde klachten gehad al jou! ik kreeg diclofenac mee van de huisarts (veel mensen vinden dat maar troepspul maar heb het maar braaf genomen), zachte schoenen gedragen + aan de binnenkant een soort verhoginkje omdat ik altijd heel erg naar binnen zak en zo'n 6 weken niks hardgelopen (ik liep net als jou 3 keer per week en dan iedere keer 7-8 km). na die 6 weken nieuwe hardloopschoenen laten aanmeten (liep daarvoor op mn gymschoenen) en weer bijna bij 0 begonnen met hardlopen (is lastig om je in te houden als je meer kan). maar ik ben er van af!! heeft me dus echt wel even tijd gekost (zo'n 2 maanden denk ik maar voelde heel lang) maar kan nu weer gerust hardlopen.
ik weet niet of dit precies hetzelfde is omdat bij mij ook nooit echt is gezegd dat ik hielspoor had (dacht ha wel) omdat je dan een röntgen moest maken en dat wordt bijna nooit gedaan zei hij omdat die foto je niet geneest ;)
veel beterschap! hopelijk kom je er (snel) van af!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:57

Ik heb het gehad en was er met een paar weken helemaal vanaf met van die speciale gel zooltjes (gewoon verkrijgbaar bij de apotheek). Het begint nu af en toe nog te zeuren als ik bijv. een paar dagen op sandaaltjes loop, maar als ik dan braaf schoenen aan doe met de zooltjes erin ben ik er ook zo weer vanaf.

Afbeelding

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:25

Ik heb aan beide voeten een hielspoor (op de foto's ook heel mooi te zien)

Er zijn toen voor mij inlages gemaakt welke goed hebben geholpen.
Ik wissel vaak van schoeisel

Oefeningen kunnen het wat dragelijker maken.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:21

hotchocolat schreef:

En voor jou is er dus ook de optie Shockwave. Al eens geprobeerd?

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:31

Ik heb zelf een beginnende hielspoor gehad, nadat ik nieuwe wandelschoenen (Hanwag ) had gekocht en tijdens mijn vakantie in Noorwegen 's morgens na het opstaan heel veel pijn onder de hiel had. Schoenen weggedaan... daarna veel op Teva's gelopen, maar vooral mijn Ariat's Terrain hebben mij van de klachten afgeholpen. Veel demping op de hiel, ietsjes hogere hak.
Mijn moeder kreeg het van Birkenstock slippers. Het heeft volgens mij heel veel te maken met de houding van je voet en de daarmee de belasting van je hielbot. Grote kans dat jouw hardloopschoenen de boosdoeners zijn... jammer, maar ik zou ze wegdoen.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:11

hier ook bekende met hielspoor,eerst linkervoet ongevaar jaar lang,nu rechtervoet.al ruim een jaar.
zeer zeer pijnlijk,vooral met opstaan s ochtends hink ik het eerste half uur.
Met op tijd wat rust,goede zolen aangemeten door podoloog,verder kan er niks aan gedaan worden.
shockwave kan klapvoet geven,heb ik al eens gehad na een hernia en dat wil ik niet.
Het is een pijnlijke langdurige kwaal waar niemand echt een oplossing voor heft.grrrrr

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:19

Rindin schreef:
hotchocolat schreef:

En voor jou is er dus ook de optie Shockwave. Al eens geprobeerd?

Nee, is eigenlijk ook nooit ter spraken gekomen. Het is nu zo goed als onder controle.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:36

RuthenRoos schreef:
Ik heb zelf een beginnende hielspoor gehad, nadat ik nieuwe wandelschoenen (Hanwag ) had gekocht en tijdens mijn vakantie in Noorwegen 's morgens na het opstaan heel veel pijn onder de hiel had. Schoenen weggedaan... daarna veel op Teva's gelopen, maar vooral mijn Ariat's Terrain hebben mij van de klachten afgeholpen. Veel demping op de hiel, ietsjes hogere hak.
Mijn moeder kreeg het van Birkenstock slippers. Het heeft volgens mij heel veel te maken met de houding van je voet en de daarmee de belasting van je hielbot. Grote kans dat jouw hardloopschoenen de boosdoeners zijn... jammer, maar ik zou ze wegdoen.

Dat is wel interessant. Ariat heeft schoenen met een heerlijk voetbed. Ik heb die Terrains opgezocht, maar ze lijken me niet geschikt als wandelschoen op vakantie (berggebied) toch?
Ik heb zelf Meindl gehaald, eigenlijk als wandelschoen bedoeld voor ruig gebied. Ik heb ze 1 maat te groot gekocht express, zodat mijn voet wat meer ruimte had. En dat heeft mijn voet ook veel goed gedaan. Helaas zijn het niet de mooiste maar op erge dagen heb ik ze toch naar mijn werk gaan gehad.