Zwemmen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rosie

Zwemmen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 12:45

Heb de zoekfunctie gebruikt maar vond alleen een oud topic, dus besloten een nieuwe te openen :)

Ik ben nu 25, en heb een chronische hekel aan sporten. Heb wel altijd paardgereden, maar sinds een jaar doe ik dat ook niet meer en dat komt er uiteindelijk op neer dat ik veel te weinig beweeg. Ik pak overal de scooter voor (let daar nu wel meer op hoor, vaker de fiets sinds 2 weken) en ik zit heel veel. Sinds 2 weken loop ik ook bij de fysio omdat mijn rug vastzit door stress en verkeerde (te gespannen) lichaamshouding. Ik kreeg het advies om iets met sport te gaan doen maarja.... :+ daar word je moe van. :')

Nu kreeg ik via FB te horen dat zwemmen goed is voor je. En dat lijkt me inderdaad ook, je gebruikt namelijk al je spieren. Ik heb heel lang zwembaden vermeden omdat ik een (ahum) hele slechte lichaamsbeleving heb en me niet in bikini/zwempak wilde vertonen. Daarom ben ik er zelf nooit eerder opgekomen denk ik. Maar daar kan ik me nu wel overheen zetten.

Ik hoef niet af te vallen want heb normaal gewicht. Ik hoef geen vet kwijt, maar een strakker buikje en benen mogen wel. Ik hoop dat ik daarmee wat lekkerder in mijn vel ga zitten, en dat ik mijn rug hier wat meer mee losmaak.

Ben vandaag langs het zwembad geweest en ga morgenochtend een lesje aquarobics doen (ze hebben ook andere lessen btw) en een half uurtje baantjes trekken. Ik ben van plan om dit eerst eens 2x per week te gaan doen, en kijken of ik het wat vind.

Ik ben benieuwd of er nog meer meiden/vrouwen zijn die dit doen en wat jullie ervaringen zijn. Brand los!

Undefined

Re: Zwemmen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:49

Ik doe het nu sinds 1,5 maand een keer per week. In combinatie met 1 keer krachttraining bij de sportschool! Ben ook wat minder gaan snoepen en inmiddels bijna 4 kilo kwijt (en t vetbultje op mijn buik is ook een stuk kleiner geworden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:52

Ohhhhh, ik zwem niet, maar ik had dit verhaaltje zelf kunnen schrijven.. Ik heb al zoveel geprobeerd, zo van dát ga ik doen! Fitness, hardlopen, wielrennen.. En ik doe het allemaal een maandje heel fanatiek en dan stop ik weer. Ik ga dus als er mensen reageren meelezen, misschien is het zwemmen wat voor me :')

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:54

Jaaaa! <3
Hier iemand met een al jarenlange zwemverslaving. :)) Ben vanuit mijn zwemdiploma zo doorgestroomd naar de zwemclub, de wedstrijdzwem-afdeling. Dat doe ik nu alweer zo'n 13? 14? jaar. Daarnaast heb ik ook zo ongeveer alle andere vormen van zwemmen gedaan, van synchroonzwemmen tot snorkelen. :Y) Ik train normaal gesproken 2x per week bij de zwemclub, maar momenteel zit ik in Noorwegen en probeer ik 1x in de week naar het zwembad te gaan om voor mezelf te zwemmen. :)

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 12:56

Oh wat grappig Renee! Kom op, doen we het samen :D Ik ken het hoor, ik heb al zo vaak een abbo bij de sportschool overwogen, maar dan zit je er meteen weer een jaar aan vast enzo. En daarnaast is het gewoon totaal niet mijn ding, dat zweten en hijgen. :=

Undefined, goed om te horen :) idd dat bultje heb ik, zoals iedere vrouw volgens mij, ook. Nu heb ik die inmiddels geaccepteerd hoor, maar zou t niet erg vinden als hij iets zou slinken haha.

Ik vind het wel spannend morgen moet ik zeggen! Maar is even een drempel waar je overheen moet denk ik. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 17:03

Goed idee! Ik ga eens kijken wat dat hier kost..

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 17:16

Ik heb ms en was voor de diagnose eigenlijk niet zo heul sportief, maar vond zwemmen altijd wel een fijne manier van bewegen :+ . In 2007 heb ik een tijdje gerevalideerd bij het revalidatiecentrum hier in de stad en daar heb ik onderbegeleiding zo wel (fysio)fitness gedaan als zwemmen/hydrotherapie.

Na die periode ben ik eerst 2 keer per week gaan fitnessen, maar dat ging na een paar jaar niet meer lekker. Eerst nog een tijd 1 keer gefitnest en 1 keer gezwommen en nu zwem ik 2 keer per week en ga ik 2 keer per week bij de fysiopraktijk aan de slag voor kracht, core stability, balans en nog een stukje cardio.

Helaas komen we er beetje bij beetje achter dat ik op diverse plekken in mijn lijf hypermobiel ben, o.a. schouders, rug, nek, polsen en duimen, dus daar moeten we nu extra rekening mee houden. Door hulpmiddelgebruik (rolstoel en krukken met name) zijn mijn duimen en polsen overbelast, dus oefeningen in aangepaste stijl. Zwemmen blijft echter ook met die hypermobiele gewrichten een perfecte manier van bewegen.

Ik zwem nu 2 keer per week 40 baantjes (1 km) in een behoorlijk tempo. Soms pas ik me wel aan aan de willen en grillen van mijn lijf, maar meestal gaat juist het bewegen in het water erg fijn. En ook mijn rug vaart er wel bij.

Binnenkort hoop ik met de adviezen van de handfysio en handergo en met braces om mijn polsen en duimen te ontlasten ook het handbiken weer op te kunnen pakken. Nu staat het arme ding een beetje te verstoffen.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 20:19

Ik ben ook 2 weken geleden begonnen met zwemmen. Ik ga nu 1 x per week en zwem dan 50 baantjes (1250 meter) Ik wil graag 2 x per week gaan. Ik heb een aardig"rotte" knie waaraan ik inmiddels 6 x geopereerd ben. De knie was de reden dat ik de paardensport vaarwel heb moeten zeggen met pijn in mijn hart.
Ik ben blij dat het zwemmen voor mij goed voelt en je ook echt al je spieren gebruikt. Ik kijk nu alweer uit naar mijn volgende zwemochtend :j .

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 20:08

Vanmorgen geweest dus, ging goed en ik vond het leuk. Was er niet gauw op uitgekeken zegmaar (ik verveel me nogal snel :=) . Heb uiteindelijk 45 min baantjes getrokken, op mijn eigen tempo. Wat heerlijk zeg! Ik heb jarenlang niet gezwommen, en naast dat ik een hoge drempel over moest om me te vertonen in bikini heb ik ook op mijn rug gezwommen. Voor iedereen heel normaal, maar voor mij doodeng. Heb er nu van kunnen genieten :D Daarna 35 min aquarobics gedaan dus, jemig dat is nog zwaarder dan ik dacht :') voel m'n spieren wel hoor maar dat is een goed teken. ;) Dinsdag weer!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 03:14

Ik lees ook mee!

Ik heb een tijdje 3x per week gezwommen als cardio, naast 3x per week krachttraining. En natuurlijk ook nog paardrijden, 3-4x per week. Ik heb sowieso geen grammetje vet en moet goed oppassen dat ik niet afval, en dat gebeurde dus wel met dit trainingsschema.

Nu ben ik 3 maanden verder en wil ik weer beginnen met zwemmen 1x per week. En dan kijken of dat misschien naar 2x per week kan. Ik rij ook nog gewoon dressuur en doe nu 2x per week krachttraining, al hou ik het nu simpel bij core stability en full body ipv elke dag een andere spiergroep volledig trainen.

Succes dames! You can do it! :D

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 05:44

Ik zwem 4 a 5 keer in de week, zo'n 45-60 minuten. Ik doe banenzwemmen en het bevalt me erg goed! Ik vind het heerlijk om op mijn eigen tempo te zwemmen en merk echt dat het steeds beter gaat. Ik merk dat ik echt helemaal ontspannen thuis kom na het zwemmen.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:24

Ben ook aan het denken om in de vakantie wat vaker te gaan zwemmen. 2-3x per week t kijken hoe vaak ik me verveel :') ) een 45-60 min te gaan zwemmen ofzo, in de plaats van gaan hardlopen.
Lekker fris en je traint er ook al je spieren mee, wat geen kwaad kan voor mijn buikje

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:26

Ik heb het met veel plezier gedaan, mijn conditie ging toen van slecht naar gemiddeld/goed (deed een coopertest voor zwemmen :+ ). Helaas kan ik nu niet meer; de zwemuren vielen precies rond mijn werktijd dus dat werd het niet meer.

In een bikini zwom ik echt niet, veel te onpraktisch want als ik zwom was het met echt veel kracht. Dus ik had een heerlijk speedo badpak :D Bleef alles tenminste keurig binnenboord :')

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:27

Ik vind banenzwemmen ook leuk, ik doe het soms 1 keer in de week en soms hele weken niet, ik ga altijd samen met papa met de auto 's avonds, voor mij is het niet te doen op de fiets. We hebben nu wel een buitenbad hier, maar heb geen abbonement.

Je voelt je altijd zo dun en licht in het water haha.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:57

Zooo ik heb eigenlijk nog een vraagje.
Hoe doen jullie dames dat in de tijd van de maand? Niet gaan zwemmen of wel gewoon gaan?
Iedereen roept altijd gewoon lekker gaan zwemmen met een tampon, maar ik blijf het maar een raar fenomeen vinden

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:01

Wat is er raar aan zwemmen met een tampon? :')
Moet heel eerlijk zeggen dat ik daar nog nooit over nagedacht heb.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:05

Ik kan me ook melden! Vroeger iedere week gaan zwemmen, een jaar lang, maar de 2 kaar daarna gewoon 2x per week hardlopen ipv zwemmen. Sinds deze lente toch weer begonnen met zwemmen en geniet er enorm van! Probeer het 1x per week te doen in combi met 1x hardlopen.

Maar, ik sport graag, maar hoe vlugger het voorbij is hoe beter :+ maar zwemmen is beter! hardlopen is meestal 20min, terwijl zwemmen veel langer lukt!

Deze week heb ik mijn record verbeterd, 50min zwemmen en 1.250m gehaald!

Dus Ts, gewoon lekker doen, al is het 1x per week. En als je een keer niet gaat, neem het jezelf niet kwalijk en doe het de week erna beter.

Ik zwem trouwens ook omdat ik een probleem aan mijn schouder heb door spieren die verkrampen en zwemmen helpt daar erg goed voor, beetje zelfde als bij jou.

Ik doe het niet voor de kilo's, zit prima op gewicht. Benen kunnen altijd wat strakker, maar dat is bij bijna iedereen zo denk ik :+

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:05

Met een tampon in kun je prima zwemmen. je moet er wel voor zorgen dat hij er diep genoeg in zit, anders heb je kans dat hij zich vol zuigt met water.
Probeer ook het touwtje goed te verstoppen, niets zo banketstaaf als een nat touwtje dat aan je bovenbeen geplakt zit.... :o

Zelf heb ik persoon een verschrikkelijke haat aan zwemmen. niet omdat ik het niet kan, maar je haar wordt zo stug van het zwemwater.
En het blijft zo lang nat. En dan die verschrikkelijke hokjes om je om te kleden.... _-:(
Doe mij maar de knollen. Lekker stinken en dan thuis douchen. Beetje hooi in je haar geeft niks!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:16

Dat haar heb ik dan weer geen last van. Ik zwem met mijn bril, zodat ik mijn medezaemmers ook fatsoenlijk zie, dus ik blijf met m'n hoofd boven water. M'n haar zet ik op een knotjeh oog vast, dan blijft het grotendeels droog. En zwemmen is voor mij financieel dan weer wat eh... praktischer dan knollen :+ .

Heb als kind wel gereden en ookals volwassene nog wel eens opgestapt vooreen buitenritje of op het toenmalige bijrijdpaard van mijn zus, maar nu lukt het gewoon niet meer. Qua centen dan vooral, lichamelijk gaat het vast nog wel en ik hou idd ook wel van knollenlucht. Zou ook best wel weer eens gewoon een middagje knolknuffelen ofzo. Rijden hoeft dan niet eens. Gewoon lekker borstelen ofzo.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:22

Ik heb ongeveer een jaartje wedstrijd gezwommen, ik heb er wel goed van leren zwemmen, alleen ik kreeg van mijn schouders met mijn HMS. Ik vind het nog steeds wel erg leuk en ben benieuwd hoe jij, TS, het zwemmen gaat vinden!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:05

Is anders misschien yoga iets voor je (voor als zwemmen niet goed uitpakt)? Doe het zelf niet, maar dat is niet helemaal een sport en toch beweeg je. En dat is ook erg goed voor spanningen.

Zwemmen is wel erg leuk, heb zelf vanaf ik denk mn achtste tot mn twaalfde aan wedstrijdzwemmen gedaan. Vond het ook altijd heerlijk om in het water te zijn, maar op een gegeven moment moest ik een aantal keer in de week om 6 uur al zwemmen, en dat betekende om 5 uur opstaan.. daar was ik wat minder blij mee. Toen ben ik er op een gegeven moment maar helemaal mee gestopt, maar ik vind het wel nog steeds leuk om te doen. Mis het ook echt wel, maar ja erg goed was ik niet en als ik nu weer zou beginnen zou het te veel tijd in beslag nemen.
Tip voor chloor haar; ga voor je gaat zwemmen even je haar nat maken met niet-chloor-water, schijnt goed te helpen. En anders wil een badmuts ook wel redelijk helpen :D

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:12

Wat een leuk topic :) Ik ben ook net begonnen met zwemmen, ga 3x in de week 45min tot een uur. Tis hier ook helemaal niet duur, vergeleken met Amsterdam dan... 21 pond voor een maand. Inderdaad gewoon in m'n eigen tempo. Ik doe alleen schoolslag en op m'n rug en buik met zo'n bordje dat ik alleen m'n benen gebruik. Heb nooit goed leren zwemmen (borstcrawl iig), dat vind ik wel jammer. Ik zie die mannen in de 'fast lane' zo moeiteloos en snel voorbij komen, ben ik wel een beetje jaloers. Dus als iemand nog tips heeft voor borstcrawl? Graag :))

TS heel goed van je dat je je gewoon over je 'bikini angst' heen hebt gezet, top!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:51

Nouka schreef:
Wat een leuk topic :) Ik ben ook net begonnen met zwemmen, ga 3x in de week 45min tot een uur. Tis hier ook helemaal niet duur, vergeleken met Amsterdam dan... 21 pond voor een maand. Inderdaad gewoon in m'n eigen tempo. Ik doe alleen schoolslag en op m'n rug en buik met zo'n bordje dat ik alleen m'n benen gebruik. Heb nooit goed leren zwemmen (borstcrawl iig), dat vind ik wel jammer. Ik zie die mannen in de 'fast lane' zo moeiteloos en snel voorbij komen, ben ik wel een beetje jaloers. Dus als iemand nog tips heeft voor borstcrawl? Graag :))

TS heel goed van je dat je je gewoon over je 'bikini angst' heen hebt gezet, top!

Borstcrawl is bij mij ook zo'n ramp, ten eerste maai ik volgens mij gewoon wat motorisch gehandicapt in het rond, en ten tweede verdrink ik ook nog terwijl ik het doe. Mij lukt het echt niet om zo opzij even wat adem te happen, ik hap enkel naar de verstikkingsdood :')

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:56

Haha ja ik heb dat ook letitia, ik heb nooit genoeg adem en kan in dat ritme geen adem halen :+ dan maar schoolslag.
Rugcrawl vind ik wel leuk, maar dat is zo moeilijk he, je zwemt zo makkelijk tegen mensen dan :+

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:56

Sinds een paar weken probeer ik ook 1x per week te gaan zwemmen (hopelijk kan ik dat uitbreiden naar 2-3x) Heb een tijd niet kunnen sporten vanwege een knieblessure, en zwemmen schijnt goed te zijn om weer (onbelast) beenspieren op te bouwen. Dus dat gaan we dan maar doen :Y)

Ik ben zelf nooit echt een fan van zwemmen geweest, te confronterend qua conditie :') Maar nu na een paar keer begin ik er steeds meer plezier in te krijgen :)