5 weken geleden ben ik vanuit het niet heel benauwd geworden, overdag ging het goed maar snachts werd ik regelmatig wakker. Het was niet dusdanig erg dat ik meteen naar de dokter ging, maar het werd steeds erger tot ik op een gegeven moment amper slaap kreeg en 5-6 keer per nacht wakker werd naar adem happend. Dus na 2 weken aanmodderen een afspraak gemaakt bij de huisarts.
Zij heeft naar mijn longen geluisterd, en vond ze mij wel erg brommen en piepen (mensen keken mij ook wel raar aan, ik klink gvd als een op hol geslagen piepspeeltje van een hond

Ik had geen koorts, geen slijm, niet hoesten etc, dus ze vertelde mij dat ik er op tijd bij was en het waarschijnlijk een verkoudheidje was in combinatie met astma.
Ik heb nooit benauwdheids problemen gehad, kan astma zomaar op latere leeftijd verschijnen??
Maargoed ik kreeg dus een salbutamol pufje voorgeschreven, met voorzetkamer, en een stootkuur van presnisolon 30mg 2x daags voor 5 dagen. Na de 3e dag was ik geheel van mijn problemen af, heb wel netjes mijn kuur afgemaakt.
Na een week kwamen mijn klachten terug, en nu ook met hoesten en slijm. (slijm is gewoon netjes doorzichtig en dun, niks wijst op een infectie). Zodra ik plat ga liggen gaan mijn longen nog erger brommen, alsof er hele bomen omgezaagd worden. Wat erin resulteert dat ik omhoog schiet en in een hoestbui schiet, op sommige momenten zo erg dat ik zit te kokhalzen..
Zodra ik rechtop zit voel ik ook het brommen bijna niet meer, soms zelfs helemaal niet.
De hoest is niet productief, ik krijg alleen een beetje spuug omhoog (slijm kan je het niet noemen zo dun) en maar een paar druppeltjes. Weer geen koorts of andere ziekte verschijnselen.
Gisteren kreeg ik erge hoofdpijn savonds, normaal gaat dat over met een douche (ondertussen nog steeds benauwd) dat hielp dit keer niet. De enige pijnstillers die ik in huis had was Paracetamol 500/20 codeine. (ik had geen ibuprofen meer, mag eigelijk geen pijnstillers meer die eindigen op ol zegt de bijsluiter van mijn pufje) Uit 'desperation' heb ik er één ingenomen en ben heel snel weer in de douche gesprongen, en met half een uurtje was mijn hoodpijn weg maar ook mijn benauwdheid en kriebel in mijn longen! Toen ik weer op bed ging liggen stikte ik ook niet meteen van het hoesten en heb dus eindelijk lekker geslapen.
Nu dus naar vandaag:
Ik had een nieuwe afspraak met de huisarts omdat de stootkuur dus niet geholpen heeft. Die houd het echter nog steeds op een verkoudheidje icm astma. (en astma was hij niet eens zeker van, dat denkt hij omdat ik piep en brom)
Nu krijg ik een stootkuur van 15 dagen prednisolon 30mg 1x daags, en ben ik overgestapt op de echte versie van Salbutamol, Ventolin(zoiets). Omdat meerdere mensen last hebben van het drijfgas in Salbutamol word het hoesten erger, zover werkt de ventolin toppie.
Echter om to the point te komen, heb ik gelezen op het internet dat een ontsteking over hoort te zijn na een stootkuur prednisolon, en als de klachten weg gaan en terug komen na de stootkuur dat je verder zou moeten kijken naar eventuele bacteriele of virale infectie (en dus ook antibiotica krijgt). Dit gebeurd echter nu niet?
1 juli krijg ik ook een longfunctie test, en heb geen idee wat ze daarbij doen, 2 juli word die test besproken met een van mijn huisartsen tijdens een lange afspraak.
extra info familie: broer heeft als kind allergische astma gehad, en is daar overheen gegroeid. En COPD zit in de familie, maar de huisarts zegt dat ik te jong ben om dat ooit te kunnen hebben. Zowel mijn moeder als mijn oma hebben het.
Sorry voor de lange post, hier is een aardappel: