Jezelf verzorgen met 1 hand...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Jezelf verzorgen met 1 hand...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 11:14

Ik heb vorige week mijn middelvinger gebroken en nu zijn ze in het ziekenhuis zo lief geweest om echt mijn hele hand, pols en gedeelte onderarm in te pakken (zie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 5568_n.jpg). Helaas is het ook nog eens de rechterkant en laat ik nou net rechtshandig zijn.

Ik moet mezelf dus redden met 1 hand en een duim..

Met veel dingen red ik me al aardig zoals brood smeren, bh aan en uit doen, een knip in mijn haar krijgen, typen met het zelf verzonnen 6-vinger systeem.. Alleen tegen een hoop dingen die net niet lukken begin ik aardig tegen aan te lopen.. Zo is douchen een ramp, net als slapen (ik heb die hand altijd onder mijn hoofd...), mijn haar ik loop al een week met een haarknip, maar met dit weer is het wel fijn om mijn haar ook een beetje uit mijn nek te dragen en begin ik mij erg te irriteren dat alles 10x langer duurt.. Mam en vriendlief hebben ook al een cursus haar vlechten / staart in doen gehad, maar dat zakt er binnen een half uur uit...

Dus als er bokkers handige tips en trucs hebben? Ze zijn erg welkom....

texelse

Re: Jezelf verzorgen met 1 hand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:17

knippen, groeit wel weer aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:21

:')

Een professionele hulp zoeken voor een vlecht?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:22

.
Laatst bijgewerkt door nathalie_v op 07-04-22 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:26

Ik ben pasgeleden geopereerd aan mijn pols en moest daardoor ook alles met 1 hand doen inclusief mijn zoontje verzorgen van 20 maanden.
Douchen was de eerste keer niet makkelijk maar dat ging snel makkelijk. In een andere houding slapen is wennen maar naar mijn idee ook snel goed te doen en je haar kun je in een staart laten zetten en het dan opsteken met een haarknip of een knot laten maken.
Het is niet prettig maar naar mijn weten wel gewoon te doen, het went snel genoeg.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:26

Ik moet het ook doen met 1 arm(schouder gebroken) maar ik heb iemand nodig voor m'n haar, eten klaarmaken.. Bijna alles :') voor je haar.. Misschien helpt zo'n klem in het haar?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 11:54

Dames ik ben al aan het sparen va mijn 12e, het is eindelijk tot net over mijn schouders en ik was dus niet van plan om het eraf te knippen. :\

Carola respect! Nadeel voor mij is dat mijn moeder er nog niet eens een staart in krijgt en alleen een knip is er binnen no time uitgezakt (steil, glad haar). Ben al een hele ochtend aan het oefenen om er zelf een staart in te krijgen. |o

Ik loop er nu een week mee, al een paar keer gedouched maar het blijft een ramp (complete workout) en shampoo wat overal terecht komt. :')

Ik doe al alles in mijn eentje, maar echt handiger word ik er nog niet in. Gewoon met alles, brood smeren en kaas schaven. Ik ben een half uur bezig... \ Er moeten voor die dingen wat je normaal met 2 handen doet toch wel trucjes zijn om het met 1 hand ook te kunnen doen.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:56

het is puur een kwestie van blijven oefenen, je wordt er al handiger in (sprak een ervaringsdeskundige, die toch wel heeeel blij was toen ze na een periode weer meer kon gaan doen met 2 handen)

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:57

Heb je niet iemand in de buurt die even een staart kan maken etc?

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 12:09

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 13:04

Bedankt! Hier heb ik wat aan... :)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:29

Met het douchen heb ik het zo aangepakt; plastic zak om het verband en pols, vastgemaakt met een elastiekje. Haar wassen waarbij ik de shampoo en conditioner op het zak goot en dat over mijn haar strijken en met mijn andere hand het ging wassen en uitspoelen.

Glad haar is lastiger, hier dik, krullend haar wat als nadeel heeft dat het door het gewicht snel uitzakt.
Ik denk dat een klem makkelijker werkt dan een staartje maken.

Trouwens, ik had 's morgens hulp bij mijn zoontje de eerste dagen en 's avonds was mijn vriend thuis. Na de eerste 2 dagen deed ik het overdag alleen. Over 2 weken word mijn andere pols geopereerd wat minder is omdat ik linkshandig ben. Gelukkig heeft mijn vriend dan vakantie dus dat scheelt.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:34

staart maken met behulp van de stofzuiger!! Youtube maar eens

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:39

Toen ik aan mijn pols geopereerd was had ik 1 hele grote gebogen klem met veel tanden zegmaar. Ik maakte een lage staart, draaide die, deed hem omhoog, klemde het bovenste puntje tussen de muur en mijn hoofd en dan heb je je hand over om de klem erop te zetten. Ik heb heel dik haar en lang haar dus een elastiek ging niet maar dit werkte prima.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:39

Of je kan ook een staart laten maken met zo'n haakjeselastiekje. Gebruiken kappers om een strakke staart mee te maken.
https://www.google.be/search?source=lnm ... B300%3B300

Je kamt het haar naar achter en neemt het bij elkaar. Je haakt de ene kant dicht bij de hoofdhuid daar waar je de staart wil hebben. Je draait de elastiek rond en rond en houdt met de andere hand het haar vast. Als je er bijna bent kan je nog wat aan de elastiek trekken en vervolgens vasthaken.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:54

x_Quinta_x schreef:
Of je kan ook een staart laten maken met zo'n haakjeselastiekje. Gebruiken kappers om een strakke staart mee te maken.

Je kamt het haar naar achter en neemt het bij elkaar. Je haakt de ene kant dicht bij de hoofdhuid daar waar je de staart wil hebben. Je draait de elastiek rond en rond en houdt met de andere hand het haar vast. Als je er bijna bent kan je nog wat aan de elastiek trekken en vervolgens vasthaken.

Maar met zoiets heb je toch ook 2 handen nodig; 1 voor het rond draaien van het elastiekje en 1 voor het vasthouden van de staart?

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:57

Voor brood smeren zou je een stukje anti slip matje eronder kunnen leggen, dan schuift de boterham in ieder geval niet.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:00

C_arola schreef:
x_Quinta_x schreef:

Maar met zoiets heb je toch ook 2 handen nodig; 1 voor het rond draaien van het elastiekje en 1 voor het vasthouden van de staart?

Inderdaad, maar nu wordt TS al geholpen door moeder of vriend om een staart te maken en dit is praktischer en zit vaster dan een gewoon elastiekje die wel allemaal wel kennen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:03

Ik weet dat het heel lastig is als je goeie hand in het gips zit zeg maar.
Een aantal jaar geleden heb ik wat vingers gebroken onder werktijd.
Was mijn eigen schuld en heb gewoon nog een aantal uur door gewerkt.
Heb nog gedoucht op de zaak en ben toen met de motor naar huis gereden. Was erg blij dat er geen file stond want remmen met gebroken botjes was geen pretje...
In het ziekenhuis vroegen ze uiteraard hoe ik er gekomen was. zgn achterop :o
Met het fantastische gipshandje waar ik precies mijn gashendel mee kon omklemmen weer naar huis gereden. Makkelijk was anders.

Maar je haar vlechten met 1 hand is lastig, een staart met een elastiekje is het makkelijkst.
Douchen met een plastic zak en flink tape erom. dan kun je je gipshand nog best wel gebruiken in de douche. Om het shampoo flesje open te maken bvb.

Voor de rest gewoon proberen lukt het niet doe het anders of laat het iemand anders doen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:04

Je hebt haarknippen met rubber aan de binnenkant waardoor ze minder snel uitzakken. Ik heb stijl, glad en lang haar, net zoals jij hebt en dit is echt een uitkomst! Mijne is van Zenner, bij het kruidvat te koop voor een paar euro.

http://www.zenner.nl/stay-in-hair/

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:07

Kan je niet een gewone staart maken met een (elastisch) lint? Om je hele bos haar doen, strak trekken en daarna vastknopen. Kan je hem daarna eventueel vastzetten met een klem.
Of je laat je haar invlechten in allemaal kleine vlechtjes. Is misschien makkelijker te hanteren.

Maar zo lang zal het toch niet duren een gebroken vinger... Anders even gewoon de tijd uitzingen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:12

Je kunt ook een hoofdband omdoen, heb je het uit je gezicht en je nek. Overigens zie ik het probleem niet zo met je moeder en broer bij je in de buurt. Die kunnen toch ook je brood smeren

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:23

x_Quinta_x schreef:
Inderdaad, maar nu wordt TS al geholpen door moeder of vriend om een staart te maken en dit is praktischer en zit vaster dan een gewoon elastiekje die wel allemaal wel kennen.

Daar stond ik niet bij stil, je hebt gelijk :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:50

Is een magic bun maker dan misschien niet handig?

Dat is eigenlijk een stuk ijzerdraad, mooi afgewerkt met stof. In het midden zit een gat waar je je haar door heen steekt. Als je dat lukt dan kun je hem vouwen en draaien in vormen. Kun je bv een stevige staart maken. Maar ook een knot.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:22

Tja, het is even niet anders en je wordt snel genoeg wat handiger. :j
Toen ik mijn rechter sleutelbeen gebroken had kon ik al heel snel veel met links en verder was het even niet anders, wat niet kan kan niet en wat niet gaat dat gaat niet.
Mijn man was van 5 uur 's ochtends tot na 8 uur 's avonds weg voor z'n werk en ik moest me gewoon redden met alles. :) Als hij thuis kwam stond z'n een ook netjes klaar, dan maar even geen gekookte aardappels en zelf gesneden groente...