Mensen slecht verstaan...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Mensen slecht verstaan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 20:44

Tja, niet heel erg, maar wel vervelend. Ik ben zó slecht in het verstaan van mensen!
Als ik een gesprek heb versta ik de meest rare dingen. Ik versta dingen die echt nergens op slaan en ben er ook van overtuigd dat ze dat toch écht gezegd hebben.
Ik moet minstens 10 keer per gesprek vragen 'Wat zeg je?' omdat ik het verkeerd versta.

Ik heb geen hoor probleem want ik hoor beter dan de meeste mensen heb ik het gevoel. Probleem is denk ik juist dat ik te goed hoor.
Wanneer ik aan het praten ben hoor ik iedereen om me heen ook praten. Ik kan me niet afsluiten van geluid.

Mijn vrienden en ik vinden het super irritant dat ik het steeds zo slecht versta.
Meer mensen die hier last van hebben of mensen die tips hebben?

Mila11

Re: Mensen slecht verstaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:45

Ik heb dat ook, ontzettend irritant. Ik hoor prima, ik hoor de meeste geluiden die andere niet horen, maar als ik een gesprek heb... Dan gaat het fout . Zelf denk ik niet dat je daar wat aan kan doen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:46

Ik heb dat ook, echt vreselijk irritant, na 2 keer vragen van ''Wat zeg je nu?'' zeg ik maar gewoon ja of nee. :')

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 20:47

Believe, dat probeer ik ook wel eens.
Tot een vriendin iets vertelde en ik het maar niet verstond, naar 3 keer besloot ik maar gewoon te lachen en te zeggen 'Ha, wat leuk...'
Bleek dat ze had gezegd dat haar opa was overleden... :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:49

Dat is wel echt oepsie.. :=
Dan voel je je pas echt |o |o

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:50

dat gevoel van na drie keer 'wat' te vragen, maar bevestigend te mompelen, is maar al te bekend :=
Maar oei Kaus, niet zo handig...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:52

Lotgenoot hier :=

Alles komt bij mij even hard binnen en ik kan dus ook geen andere geluiden afsluiten.. Soms is het echt om gek van te worden, op een gegeven moment stop je ook maar gewoon met 'wat zeg je?' vragen omdat je het moeilijk 5 keer achter elkaar kunt vragen..
Maar ik heb het dus ook met tv/muziek dat moet echt idioot hard want anders versta ik het niet goed omdat ik er teveel andere dingen doorheen hoor..

Oh en ik slaap ook áltijd met oordoppen in en zelfs dan krijg ik het nog voor elkaar om nog van buiten op straat van alles te horen, radio en fluisteren beneden etc. en dat alles door die oordoppen heen :=
Maar goed tips heb ik dus helaas niet want ik loop er zelf ook mee :P

pepermunt14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:53

Dit heb ik ook. Ik hoor alles prima en zelfs de tv staat zo zacht dat de anderen niks horen maar ik wel.

Ik heb het vooral als ik moe ben, dan lukt het me niet meer om de geluiden van elkaar te scheiden

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:54

Als je je zo slecht kunt af sluiten in een gesprek voor ruis heeft dit vaak te maken met hoog gevoeligheid.
Zoek maar eens op hoog sensitiviteit.
Waarschijnlijk herken je ontzettend veel.
Ik heb hier ook moeite mee en moet me enorm inspannen om een gesprek te volgen.
Zeker met meerdere mensen.
Vind het ook erg vermoeiend en merk dat ik na een drukke dag behoefte heb aan stilte en rust om mij heen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 20:55

Volgen kan ik dus wel, maar verstaan niet. Terwijl ik dit typ staat de tv ook aan, en terwijl ik me er totaal niet op focus kan ik precies opnoemen welke reclames er voorbij zijn gekomen zonder precies te weten waar ze overgaan. Gewoon omdat ik het wel mee krijg.
Ik kan me dus niet focussen op één ding waardoor ik rare dingen ga verstaan...

Na een serieus gesprek met bijvoorbeeld een docent heb ik ook echt knallende koppijn van de inspanning.
Dan wil ik natuurlijk niet 20 keer vragen 'Wat zei u?' en probeer ik dus maar wat eindjes aan elkaar te knopen met wat ik wel verstond.
Soms voelt het net of iedereen een taal spreekt die ik nog maar net versta. Dan moet je dus veel moeite doen het te verstaan en pik je soms een woordje op...

edit;
Heb HSP eens opgezocht.
Voelt inderdaad wel heel herkenbaar! Ik ga er eens wat onderzoek naar doen. :j

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:06

Ik heb hier ook veel last van..

pepermunt14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:13

Dat hoog sensitiviteit is heel herkenbaar.

Maar het is bij mij ook dat als ik een paar uur op een stoel zit en een gesprek moet volgen heel moe word. Maar als ik een paar uur moet lopen zonder te luisteren ben ik niet moe.
Is dit weer wat anders?

En zou er iets tegen zijn?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:18

Check... heel vermoeiend..
Ook reden dat ik niet of zelden uitga, dan versta ik echt helemaal niets meer.
Is dus meer een ergenis een avondje uit dan dat het leuk is.
Denk niet dat ik HSP ben, meer dat mijn hoofd niet meer dan 1 ding tegelijk kan registreren en bij meer in een warboel verzeild raakt. Concentratie probleem dus, helaas.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 21:18

Een paar uur? Ik ben na 5 minuten al moe... Na een half uur heb ik wel even rust nodig.

Ik gebruik zelf Bach Bloesem om me te concentreren. Dat helpt om rustiger te zijn, maar ik kan me alsnog nergens van afsluiten...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:21

Heb ik ook :j
Voor mij komen achtergrond geluiden ook even hard binnen als gewone geluiden, zoals in een klas met 6 verschillende gesprekken, ik hoor alles door elkaar...

Mensen raken ook erg geërgerd als ik 2x Wat zeg.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:23

Herkenbaar maar ik ben dan ook hsper. :D
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 05-06-14 21:24, in het totaal 2 keer bewerkt

pepermunt14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:23

Paar uur (2/2,5 uur) bij een gesprek van 2/3 mensen. Bij meer mensen is het in 5 minuten. Daarom zit ik ook veel op me kamer. Beneden staat vaak de tv aan, laptop aan en gepraat.

Is dat bach bloesem op je te concentreren? En kan je het halen zonder van de dokter?

Wat ik ook vaak heb is bij een fluit geluid dat heel me hoofd pijn dat en ik echt even rustig moet doen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 21:24

Je kunt het gewoon bij De Tuinen krijgen.
Je hebt heeeeeel veel verschillende soorten. Voor elk probleem iets.

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:28

Ik ken het!
Laatst bijgewerkt door BlueSun op 06-07-24 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:31

Ik heb Asperger, dus heeft er ook wel mee te maken, zeker weten. Mijn 'prikkelfilter' werkt niet helemaal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:32

Heel herkenbaar. Vaak kan ik een gesprek wel volgen, maar als iemand 'spontaan' tegen mij praat versta ik de gekste dingen := . Na 3 keer vragen 'wat zeg je?', zeg ik maar gewoon ' ik versta je echt niet' en meestal gaan ze dan wel duidelijk articuleren. :P .

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:36

Wauw herkenbaar! Tips heb ik helaas niet, dus ik lees mee. Vooral met uitgaan is het heel erg.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:37

Ik ken het. En meestal zeuren ze ook nog dat ik moet articuleren :').

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:37

Oh, oh, oh :wave: hiero, nog eentje! Ik ben ook Oostindisch doof. Inderdaad wel een belachelijk gehoor, ik hoor dingen die ik op mijn leeftijd niet meer hoor te horen (die mosquito dingen bv. argh, zo gruwelijk), maar een gewoon gesprek voeren is soms onmogelijk. Ik hoor het wel maar versta het niet. Niet altijd, maar toch met regelmaat als iemand wat tegen me zegt dat er dan een "Wablief?!?" volgt.
Een psychodinges heeft me ooit een ADDer genoemd, tegen Asperger aan, maar ik herken ook heel veel bij hooggevoeligheid.
Heb het trouwens ook met lezen. Ik kan prima lezen, maar inderdaad, als ik moe word, komen er de raarste woorden tevoorschijn. Toen ik in de winkel eens 'hilarische komkommers' in de aanbieding zag wist ik wel dat het tijd werd om even te gaan rusten. Daarvoor was ik al kontvormend kattengrit tegengekomen en had ik me al verbaast over gedrogeerde eieren bij de Jamin. :')

Eigenlijk heel logisch. Teveel prikkels, vermoeid raken en dan niet meer kunnen concentreren en rare dingen gaan zien en horen...

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:43

Helaas herkenbaar.. hou dus ook niet van drukke ruimtes.