Flauwvallen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Macyy

Flauwvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 10:12

Hallo,
Ik open dit topic omdat ik me zo langzamerhand geen raad meer weet.. Sinds een paar jaar heb ik last van flauwvallen, voornamelijk met warm weer. Ben een paar keer bij mijn huisarts geweest, hij heeft mijn bloeddruk gemeten en die was wat aan de lage kant. Dit was normaal voor mijn leeftijd. (Ben 17, met een maand 18). Verder heb ik een gezond gewicht, 1,67 en 59/60 kilo.

De laatste weken word het eigenlijk alleen maar erger, het zweet breekt me overal uit, ik voel me duizelig en slap, en dan kan ik ook zo weg zijn. Als ik de kans heb ga ik zitten, met mijn hoofd tussen mijn benen, voor de doorbloeding. Ik drink over de hele dag zoveel mogelijk, zowel water als zoete ranja. Eet 5/6 broodjes op een dag + tussendoortjes.. Verder een stuk fruit. (Appel oid.) Word er zo moe van, en het beïnvloed zo'n beetje m'n hele dag.. Herkent iemand van jullie dit? Als mijn huisarts me weer weg stuurt met het excuus dat het bij mijn leeftijd hoort ga ik met mijn moeder zelf verder zoeken voor hulp..
Laatst bijgewerkt door Macyy op 03-06-14 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Re: Beroerte/flauwvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:15

Zit het niet in je hoofd..in de zin van dat je denkt oh jee als ik maar niet flauw val en dan ineens komt het..

Heb ik nog wel eens. Bijv als ik even moet staan.Dan ga ik denken als ik maar niet zwart voor de ogen worst, en ja hoor...dan gebeurt het.

wel heel erg lastig

Nizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:18

zijn je glucosewaardes wel eens test? vind de symptomen wel passen bij lage bloedsuiker waardes..

Macyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 10:19

Ik ben er niet 'bang' voor dat het gebeurd, het komt heel onverwachts. Als ik bijv op een stoel zit, laatst in de trein. Maar t had inderdaad gekund..

@hierboven, dat is niet gebeurd, kan ik wel aankaarten bij mijn huisarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:22

Een beroerte is iets heel anders dan flauwvallen. Lijkt me niet zo oke als je zo vaak een beroerte krijgt. :')

Macyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 10:25

Ik zal de titel even aanpassen, wist niet hoe ik het anders moest verwoorden.

Linnie050

Re: Flauwvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:26

En hoe zit het met je ijzer?
Hebben ze bloedarmoede gecontroleerd?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:32

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:34

Het komt inderdaad ontzettend veel voor in jouw leeftijdsgroep, meestal is er geen oorzaak voor te vinden en verdwijnt het vanzelf weer. Is hoe dan ook heel lastig. Probeer de symptomen te leren kennen zidat je het voelt komen en even met je hoofd tussen je knieen kan gaan zitten bijvoorbeeld (edit: dat doe je al zie ik :) )

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:43

Ik, mijn vader en mijn tante hebben hier ook last van.

Mijn vader valt soms zomaar flauw, en is daarna enorm beroerd. Dan is hij er echt een paar dagen uit. Paar keer in de ambu geweest omdat het gebeurde in restaurant en op feestjes.

Zijn zus (mijn tante) heeft het nu 3x gehad, klinkt niet veel, maar zij valt dan flauw en is er ook een week ziek van. Ook eerste x met ambu er bij.

Ik heb er veel vaker last van, voornamelijk bij pijn, maar soms ook zomaar. Ik word er alleen niet ziek van. Ik voel me de gehele dag wel erg down, maar ben niet ziek.

Mijn vader is in ziekenhuis door alle scans en apparaten geweest, hart, longen, hersenen. Maar helaas niks op te zien. Mijn vader is kerngezond. Huisarts en artsen zeggen dat je hier niks aan kan doen, is een moment op name waar je bloeddruk heel laag gaat en dus flauw valt, Dat ziek worden hebben ze geen verklaring voor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:55

Er is een simpel testje dat soms nuttige info geeft.

Stap 1: til een huidplooi op bijv je hand. Laat de plooi los en tel hoeveel seconden het duurt voor je 'niets meer ziet', dwz huid weer plat en glad.
Stap 2: neem een slok water (of een andere drank) en herhaal het optillen, loslaten en tellen.

Als er verschil is, als de huidplooi de tweede keer sneller 'glad' was, was je gedehydreerd.
(En dehydratie kan bijdragen aan flauwvallen.)
En er is een subtiliteit: denk niet dat die ene slok voldoende was!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-06-14 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:02

Je zegt dat er naar je bloeddruk is gekeken, maar is er ook gekeken of je orthostatische hypotensie hebt?
Dat is bij mij het geval. Ik heb van nature al een vrij lage bloeddruk, maar als ik me inspan of als het erg warm is, dan gaan de aderen in je benen verder open en zakt je bloed letterlijk weg uit je hoofd. Daardoor zakt je bloeddruk heel plotseling en heel kort, waardoor je even duizelig bent of flauwvalt. Na enkele seconden tot minuten is het weer over.

Ik heb het hele rondje ziekenhuis gedaan, maar er is verder niks gevonden en er is ook geen behandeling voor.

Macyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 11:06

Er is alleen gekeken naar mijn bloeddruk, verder niets. Wat je hierboven beschrijft herken ik inderdaad, ik weet ook dat jullie geen dokters/artsen oid zijn, maar misschien is er iemand op dit forum die het herkent. Tussen 1 uur en half 2 is er telefonisch spreekuur bij de dokter, ga dan weer bellen, hopen op meer duidelijkheid!

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:19

Ik val ook vaak flauw.
Als er temperatuur verschillen zijn, van warm naar koud en andersom.
Als het druk is om me heen.
Als er lichtflitsen zijn, bv in tunnels.
Als ik pijn heb.
Als er gepraat word over bloed, of zichtbaar is.
Maar ook als ik spanning heb in mijn schouders/nek.
Soms zit je onbewust verkrampt waardoor je ook flauw kunt vallen.
Probeer eens als je voelt dat je niet lekker wordt diep te zuchten en te ontspannen.
Bij mij helpt dat vaak al genoeg zodat ik niet meer met mijn hoofd tussen mijn benen hoef.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:27

Je kunt ook hormonale wisselingen in je bloeddruk hebben. Daar valt ook niet echt iets aan te doen en gaat weer weg.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:34

Ik heb vaak dat als het inderdaad warm weer is en ik 'normaal' opsta, er allemaal vlekken verschijnen voor mijn ogen, alles begint te tintelen en ik heb 9 van de 10 keer ook dat ik opeens met mijn arm/lichaam/hoofd trekjes krijg. Die kan ik dan niet inhouden. Verder een piep in mijn oren, zie dan ook bijna niks meer. Als ik dan even met mijn hoofd omlaag doe, dan trekt het binnen 10 seconden weg en dan is het goed. Als ik langzaam en geleidelijk opsta heb ik hier geen last van. Als ik het erg heb kan ik ook flauwvallen. Heb dit ook vaak in combinatie met hoofdpijn. Zo heb ik een keer 2 weken lang hele zware hoofdpijn gehad, 5 dagen in het ziekenhuis opgenomen, allerlei tests en scans gedaan. Uiteindelijk bleek dat mijn bloeddruk gewoon heel heel laag was(Waren ze vergeten op te meten =\). Ik had gemiddeld zo'n 80/45-50. Dus dat is net niet genoeg om flauw te vallen. Nu is het ondertussen wel beter geworden dan dat. Ik zit nu rond de 95/65.

Er is verder niet echt onderzoek naar gedaan omdat het me nauwelijks belemmerd, maar het wordt in ieder geval grotendeels veroorzaakt door de bloeddruk bij mij. Ik ben ook van jouw leeftijd trouwens, ik wordt 19 dit jaar. Het is eerst nooit opgevallen omdat ik bij de dokter altijd een hogere bloeddruk door stress had, en natuurlijk omdat ik nerveus was. Dan was ie iets aan de lage kant, maar net niet te laag. Toen ik in het ziekenhuis lag was ik niet nerveus, daarom kwam daar wel een goed resultaat uit.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:37

Ik heb precies hetzelfde. Volgens de huisarts kwam het door een te lage bloeddruk, volgens de HAP is het hyperventilatie. Uuhh? :?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:39

"De laatste weken word het eigenlijk alleen maar erger, het zweet breekt me overal uit, ik voel me duizelig en slap, en dan kan ik ook zo weg zijn. Als ik de kans heb ga ik zitten, met mijn hoofd tussen mijn benen, voor de doorbloeding"

Dat is trouwens heel herkenbaar :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:42

Suikers krijg je zo te zien wel genoeg binnen, maar denk je ook aan je zouten?
Helemaal met een wat lage bloeddruk (en warm weer) is zout misschien wel belangrijker voor je.
Ik heb ook een lage bloeddruk en zorg altijd dat ik (laurier)dropjes bij mij heb, die kan ik nemen zodra ik mij als wat slapper begin te voelen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:44

Cyella schreef:
Ik heb vaak dat als het inderdaad warm weer is en ik 'normaal' opsta, er allemaal vlekken verschijnen voor mijn ogen, alles begint te tintelen en ik heb 9 van de 10 keer ook dat ik opeens met mijn arm/lichaam/hoofd trekjes krijg. Die kan ik dan niet inhouden. Verder een piep in mijn oren, zie dan ook bijna niks meer. Als ik dan even met mijn hoofd omlaag doe, dan trekt het binnen 10 seconden weg en dan is het goed. Als ik langzaam en geleidelijk opsta heb ik hier geen last van. Als ik het erg heb kan ik ook flauwvallen. Heb dit ook vaak in combinatie met hoofdpijn. Zo heb ik een keer 2 weken lang hele zware hoofdpijn gehad, 5 dagen in het ziekenhuis opgenomen, allerlei tests en scans gedaan. Uiteindelijk bleek dat mijn bloeddruk gewoon heel heel laag was(Waren ze vergeten op te meten =\). Ik had gemiddeld zo'n 80/45-50. Dus dat is net niet genoeg om flauw te vallen. Nu is het ondertussen wel beter geworden dan dat. Ik zit nu rond de 95/65.

Er is verder niet echt onderzoek naar gedaan omdat het me nauwelijks belemmerd, maar het wordt in ieder geval grotendeels veroorzaakt door de bloeddruk bij mij. Ik ben ook van jouw leeftijd trouwens, ik wordt 19 dit jaar. Het is eerst nooit opgevallen omdat ik bij de dokter altijd een hogere bloeddruk door stress had, en natuurlijk omdat ik nerveus was. Dan was ie iets aan de lage kant, maar net niet te laag. Toen ik in het ziekenhuis lag was ik niet nerveus, daarom kwam daar wel een goed resultaat uit.

Dus dus helemaal!
Als het over gaat zodra je je hoofd omlaag doet, dan kun je aannemen dat het door je bloeddruk komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:24

Hoeveel zout eet je? Ik herken het wel, lage bloeddruk zit bij mij in de familie. Ikzelf zorg dat ik altijd zoute drop bij me heb. Als het heel erg warm is, eet ik over de hele dag door gewoon wat extra zout, chipjes of zoute dropjes of zo.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:28

Rond jouw leeftijd heb ik er ook erg veel last van gehad. Heb een lage bloeddruk en in combinatie met een suikerdipje lag ik op de grond.
Je kan voor de zekerheid even laten prikken op bloedarmoede en glucosewaarden, maar als dat het niet is ben ik bang dat je het gewoon moet uitzingen.

Ik zorge altijd dat ik een snickers oid bij me had, als ik me dan flauw voelde en dat at ging het direct een stuk beter. Snickers bevatten zowel snelle als langzame suikers, dus bij een suikerdip is dat ideaal.
Voor je lage bloeddruk zou je kunnen proberen elke dag een opkikker te drinken of wat zoute dropjes te eten. Let wel op dat je niet te veel zout gebruikt, dat is slecht voor je nieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:34

Oh een snicker is echt perfect, die tip "jat" ik ook van je, bij mij is het ook echt de combinatie suikerdipje met lage bloeddruk.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:37

Heb dit ook enorm veel gehad en nog soms. Voel het precies aankomen. Zodra ik suiker pak trekt het direct weg. Artsen hebben meerdere malen bloed geprikt, alles gecheckt. Schijnt dat veel meiden tussen de 16 en de 25 ergens hier veel last van kunnen hebben.

Ik heb altijd iets van Dextro bij. En ik voel het precies aankomen dus ik ga direct zitten of liggen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:40

Ik heb het alleen bij het opstaan, komt gewoon geen bloed bij mijn hoofd en eindig meestal starend naar het plafond omdat zitten niet altijd meer werkt. Als je het ineens hebt zou ik inderdaad even een andere huisarts vragen om je bloed te laten prikken, is niet normaal..